Wat doet de beurs in 2017? Crashen of nog meer omhoog?
TIP
-
woodpeckerbird
- Hero Member

- Contacteer:
Re: Wat doet de beurs in 2017? Crashen of nog meer omhoog?
Dat zou bij mij ook de reden zijn: fysiek goud is makkelijk te kopen maar moeilijk om te verkopen.
4GLD lijkt al wel behoorlijk geklommen. Maar goed, we doen niet aan markettiming natuurlijk. Verleiding is altijd groot.
4GLD lijkt al wel behoorlijk geklommen. Maar goed, we doen niet aan markettiming natuurlijk. Verleiding is altijd groot.
Een alternatief voor papieren goud zijn goudmijnaandelen of etf's en fondsen van goudmijnen. Let wel op, goudmijnen hebben een hefboom tov goud en zijn een stuk volatieler, grofweg stijgen goudmijnen 2 a 3% wanneer goud 1% stijgt (en omgekeerd natuurlijk). Een goudmijn etf is bv GDX of RING, zelf gebruik ik nog steeds het Blackrock World Gold Fund A2 EUR als hedge. Ondanks de hogere TER presteert dit fonds op de lange termijn iets beter dan RING en GDX, geen instapkost, wel 1,32% uitstap tax.bartgo schreef:Welke heb je gekocht reteIP? Er was een tijd op spaargids dat het echt fout was om papieren goud te kopen maar nu kan het blijkbaar
Ter info: 4GLD is de enige die de bewaarkosten cash aanrekent (je broker gaat die dan van je beleggingsrekening halen? hoe vaak?), zowat alle andere goud/grondstoffen ETF's doen dit door de goudhoeveelheid per aandeel systematisch te laten dalen.reteiP schreef:Heb de ETF met ticker 4GLD (http://www.morningstar.be/be/etf/snapsh ... 0P0000H1LS)
T.E.R is 0,36% wat niet hoog is. En noteert in euro te Frankfurt waar mijn transactiekosten lager zijn.
Ik had zelf Gold Bullion Securities (GBS, GB00B00FHZ82) of iShares Physical Gold (SGLD, IE00B579F325) op 't oog, deze zijn verkrijgbaar resp. op Euronext Parijs en Amsterdam, wat bij Keytrade dan weer goedkoper is.
Helaas was ik nog even de kat uit de boom aan't kijken, wat gezien de recente ontwikkelingen dus geen goed idee was.