Contact

Een op de zes gebruikers van Zoomit betaalt via smartphone of tablet

Een op de zes gebruikers van Zoomit betaalt via smartphone of tablet
Johan Van Geyte

Een op de zes Belgen die Zoomit gebruiken om hun betalingen uit te voeren, doet dat al met zijn mobiele telefoon of tablet.

Een aantal mensen kiest er bewust voor om niet met domiciliëringen te werken. Ze willen de volledige controle behouden en zelf bepalen wanneer ze een rekening betalen.

Via Zoomit worden de gegevens van digitaal ontvangen facturen automatisch ingevuld op het scherm voor wie zijn betalingen via pc of smartphone wil uitvoeren. Op die manier worden fouten in het overbrengen van de informatie vermeden. Het programma wordt gratis aangeboden door dertien banken, die samen meer dan 95% van de 7,4 miljoen actieve gebruikers van internetbankieren bereiken.

Aanvankelijk was Zoomit uitgetekend voor het bankieren via pc. In 2013 kwam daar het bankieren via smartphone of tablet bij. Momenteel bieden Axa, Belfius, BNP Paribas Fortis, Hello Bank! en KBC/CBC dit laatste ook actief aan.

Om nog sterker door te dringen in het betalingsverkeer heeft Zoomit trouwens nog een aantal andere wijzigingen doorgevoerd. Tot voor kort moesten nieuwe leveranciers die facturen elektronisch wilden bezorgen via Zoomit elk apart worden aanvaard, wat ertoe leidde dat consumenten dit makkelijk uitstelden. Nu is er de mogelijkheid om er meerdere in één keer te aanvaarden. Sinds deze aanpassing steeg de groei van Zoomit met 40%.

Meer dan 60 leveranciers bieden hun facturen aan in Zoomit. Dagelijks aanvaarden de gebruikers nu gemiddeld 2.700 nieuwe leveranciersrelaties in Zoomit.

Zoomit was in 2013 goed voor 11 miljoen verwerkte facturen. De gemiddelde waarde van een betaalde factuur bedraagt 131,42 euro.

Lees ook:

Andere tips over zichtrekeningen

Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen