Contact

Phishingfraude neemt sterk toe

In de eerste drie maanden van 2013 werden al 473 gevallen van fraude via phishing geteld. Daarbij werd voor 1,27 miljoen euro ontvreemd. Desondanks blijft het aantal gevallen van fraude relatief beschouwd vrij laag met 4 fraudegevallen per 1 miljoen sessies van online bankieren.

Phishingfraudeurs doen zich voor als medewerkers van een bank. Ze verzenden emails naar klanten waarin ze vragen naar een aantal gegevens. Meestal is de tweede stap een telefonisch contact op basis van het telefoonnummer dat ze in de mail aan de klant gevraagd hebben.Daarin vragen ze om de response code door te geven die op het scherm van de kaartlezer verschijnt. Vervolgens kan de fraudeur geld overschrijven van de rekening van de klant naar een eigen rekening.

Het fenomeen zit gevoelig in de lift. In 2010 werd maar 1 geval met schade vastgesteld. In 2011 waren het er 94. En in 2012 al 1003. Daarbij werd voor bijna 3 miljoen euro buitgemaakt.

Men kan zich voor deze phishing behoeden door:
- Nooit in te gaan op telefonische contacten of emailcontacten waarbij naar een response code gevraagd wordt, want dat zal uw bank nooit vragen.
- Een elektronische handtekening enkel te geven voor een opdracht die u verwacht. Als er gedurende de transactie alsnog twijfel is, stop dan onmiddellijk en neem contact op met de bank.
- Rekeninguitreksels regelmatig te controleren.
- Uw computer steeds goed te beveiligen. Naast phishing kan fraude ook verlopen via malware: kwaadaardige virussen die zich installeren op onvoldoende beveiligde computers.

Voor meer informatie kan u steeds hier terecht.

Lees ook:

Andere tips over zichtrekeningen

Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen