Contact

Fraude met internetbankieren stijgt sterk

De voorbije maanden is het aantal fraudegevallen met internetbankieren sterk gestegen. In de eerste helft van 2013 werden er 838 gevallen van fraude geteld, die goed zijn voor een schadebedrag van 2,7 miljoen euro. Het gaat hierbij voornamelijk om phishing waarbij fraudeurs proberen per e-mail of per telefoon je persoonlijke gegevens te bekomen om daarmee toegang te krijgen tot je bankrekening.

De eerste drie maanden van 2013 werden er 473 fraudegevallen geteld. Daarbij werd netto een totaalbedrag van 1,27 miljoen euro ontvreemd. Over het ganse jaar 2012 werden er 1003 fraudegevallen geregistreerd, waarbij 3 miljoen euro werd buitgemaakt.

Bij phishing sturen criminelen hun klanten eerst e-mails in naam van de bank en vragen vervolgens om een aantal gegevens, waaronder het telefoonnummer. Vervolgens nemen de fraudeurs in vele gevallen telefonisch contact op en geven ze zich uit voor een medewerker van een bank en vragen een response code door te geven die op de kaartlezer verschijnt. Aan de hand van deze informatie kan de fraudeur op onrechtmatige manier geld overschrijven van de rekening van de klant.

In vergelijking met de 8,1 miljoen abonnementen voor internetbankieren, blijft het aantal fraudegevallen beperkt. Geen reden tot paniek dus, maar geef nooit je codes per e-mail of telefoon door en installeer een degelijk en actueel antivirusprogramme.

Lees ook:

Andere tips over zichtrekeningen

Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen