Aantal fietsleningen stijgt spectaculair

Steeds meer Belgen sluiten een lening af voor de aankoop van een fiets. Belfius stelde vorig jaar een vervijfvoudiging van het aantal vast, bij KBC ging het om een verdrievoudiging. En bij BNP Paribas Fortis werden in het eerste trimester van 2019 eveneens drie keer zoveel kredietaanvragen voor een elektrische fiets genoteerd als in dezelfde periode van 2018. Argenta spreekt van een verviervoudiging van het aantal fietskredieten.
De populariteit van de fietslening hangt samen met de doorbraak van de elektrische fiets. Die is ook een pak duurder dan een klassieke tweewieler. Bij KBC bedraagt het gemiddelde bedrag van een fietslening 3.250 euro. In de leeftijdsgroep 36-40 jaar loopt het zelfs op tot 3.725 euro. De cijfers worden een beetje ‘vervuild’ omdat ook scooters werden meegerekend. Bij BNP Paribas Fortis bedroeg het gemiddelde gevraagde bedrag niettemin toch ook 3.155 euro. Argenta spreekt over zo’n 3.000 euro.
De fietsleningen worden bij KBC terugbetaald over gemiddeld 28 maanden. Bij Belfius is dat 27 maanden, bij BNP Paribas Fortis – dat alleen elektrische fietsen als een afzonderlijke categorie registreert - 26 maanden.
Volgens Spaargids.be biedt Belfius in Vlaanderen momenteel de goedkoopste fietslening aan met een tarief van 0,99%. Voor een krediet van 3.000 euro op 2 jaar geeft dat 24 maandelijkse aflossingen van 126,28 euro. Bij KBC bedraagt de rente 1,35%, wat voor dezelfde lening leidt tot afbetalingen van 126,75 euro. Na afloop zal de kredietnemer respectievelijk 30,72 euro en 42,00 euro aan intresten hebben opgehoest.
Bij BNP Paribas Fortis is de helft van de kopers van een elektrische fiets op afbetaling tussen 41 en 60 jaar. Bij KBC is de helft van de kredietnemers ouder dan 46 jaar, de oudste was zelfs al 81. Bij BNP Paribas Fortis gaat het in 68 procent van de gevallen om een man, in 32 procent om een vrouw.
Het gros van de fietsleningen wordt in Vlaanderen afgesloten. Bij BNP Paribas Fortis gaat het om acht op de tien zaken. Antwerpen neemt er 23 procent van alle aanvragen voor zijn rekening, Oost-Vlaanderen 21 procent. Een soortgelijke verdeling stelt ook KBC – dat niet in Wallonië actief is – vast. Hier gaat 32 procent van de fietsleningen naar Antwerpen, 22 procent naar Oost-Vlaanderen en 15 procent naar Limburg.
De banken verwachten dat de interesse voor fietsleningen zich doorzet. Bij KBC lag het aantal in de eerste drie maanden van 2019 176 procent boven het peil van dezelfde periode van 2018. Ook BNP Paribas Fortis gaat uit van sterke maanden. Vorig jaar viel de piek er in mei-juni-juli. En ING, dat pas in 2018 een fietslening lanceerde, stelt vast dat het in het eerste trimester van 2019 al meer kredieten afsloot dan tussen april en december van vorig jaar.
Heel wat fietsleningen worden overigens volledig digitaal afgesloten. Bij KBC ging het om bijna twee op de drie dossiers.
Fietsleasings
Niet alleen de fietsleningen zitten in de lift, ook het aantal fietsleasings nemen sterk toe. Bij KBC steeg het aantal van 1.727 in januari tot 6.587 in december. En ook hier was er een duidelijke voorkeur voor de elektrische fiets. Driekwart van de contracten handelde over een fiets met beperkte trapondersteuning. Bijna een kwart waren speed pedelecs, waarmee tot 45 km/u ondersteuning wordt geboden.
De fietsleasings zijn in de eerste plaatst afgestemd op bedrijven, die hun werknemers een extraatje willen toestoppen. Ze voorzien niet alleen in de financiering van de fiets, maar bieden tegelijk ook een bijstandspakket en een diefstalverzekering aan.
Fietsleasings lopen doorgaans over 36 maanden. Daarna krijgt de gebruiker de keuze tussen een teruggave of een aankoop tegen de restwaarde. “We zijn benieuwd”, zegt Tom Vlaminck, hoofd van KBC Fietsleasing. “Dit jaar komen onze eerste 150 fietsleasings op einddatum. Volgend jaar zullen het er 1.000 zijn. We verwachten dat de helft de fiets zal overkopen. Voor de andere helft zal misschien een tweedehandsmarkt ontstaan. We spreken hier niet over gewone fietsen, maar over fietsen met nog een stevige waarde.”
De stijging van het aantal fietsleasings door bedrijven zorgt ook voor een toename van het aantal bijstandscontracten voor pechverhelping. “Vorig jaar is onze omzet voor de fietsomnium met 30 procent gestegen”, zegt Tom Cochez van Callant Verzekeringen, dat destijds pionierde met de bijstandsformule. “In de eerste maanden van 2019 zien we een verdere groei met 10 procent.”
Het aandeel van de fleetfietsen in de bijstandsverzekering bij Callant is vorig jaar gestegen van 15 procent naar 20 procent. “Het voordeel is dat dit marktsegment minder seizoensgebonden is. Een personeelsdienst werkt altijd. Particulieren sluiten veeleer in de zomer een contract af.”
- Betere bescherming voor wie zich borg stelt
- Hoe koopt u als jongere zonder grote spaarpot een eerste huis of appartement?
- Bedrag hypotheeklening stijgt sterk
Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.