Test Aankoop vraagt terugbetaling reisverzekeringen

De consumentenorganisatie Test Aankoop vraagt dat verzekeraars de polissen die aan een bepaalde reis waren gekoppeld terugbetalen als die reis wegens de coronacrisis in het water is gevallen. De meeste maatschappijen gaan daar ook op in. En zelfs voor contracten op jaarbasis zijn er soms tegemoetkomingen.
Heel wat Belgen zagen hun reis in het water vallen toen de Nationale Veiligheidsraad op 17 maart besloot om alle niet-essentiële verplaatsingen naar het buitenland te verbieden. Daardoor werden de verzekeringen die specifiek aan die reizen waren gekoppeld ook zonder voorwerp. Anders gezegd: de klant hoefde niet te betalen voor een dienst die niet geleverd kon worden.
Om zijn standpunt over te brengen en compensatie te bekomen voor de consument, schreef Test Aankoop een aantal verzekeraars aan. Van de dertien maatschappijen die de verbruikersorganisatie contacteerde , antwoordden er negen. En dat was doorgaans positief. De verzekeraars toonden zich bereid om de premies voor de geannuleerde reizen terug te betalen of over te zetten naar een verzekeringscontract voor een volgende reis.
Met betrekking tot de verzekeringscontracten die voor één jaar werden gesloten – en waarbij het risico voor de verzekeraar kleiner is geworden omdat gedurende een deel van het jaar niet kon worden gereisd - is de situatie minder eenduidig. Ethias en Europ Assistance bieden een korting aan, al geldt die enkel bij de hernieuwing van het contract en is ze beperkt tot de annulatieverzekering. Allianz Assistance geeft gedurende een beperkte periode een aantal uitbreidingen. KBC Verzekeringen laat dan weer de termijn van drie maanden vallen die de verzekeringnemer moet respecteren als hij zijn contract wil opzeggen.
Tip: Vergelijk hier de diverse aanbieders van reisverzekeringen
- Gevaarlijke sporten niet gedekt door reisverzekering
- Europ Assistance krijgt 2.700 oproepen per dag
- Europ Assistance telt kwart meer interventies
Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.