Noorse bank vergoedt slecht geïnformeerde klanten

DNB, de grootste bank van Noorwegen, is bereid honderden tot duizenden spaarders vergoeden in navolging van een rechterlijk oordeel. Een actie die miljoenen euro's zal kosten. Dat staat te lezen op onder meer de site van De Morgen.
De verklaring komt er nadat een rechtbank oordeelde dat DNB zijn klanten onvoldoende geïnformeerd had over de risico’s van zijn producten. Het was een klant van de bank die naar de rechter stapte. Tien jaar geleden investeerde hij 230.000 kronen (±31.000 euro) bij DNB in producten die door de bank als “veilig” gepresenteerd werden. Informatie die achteraf gezien maar gedeeltelijk correct bleek te zijn. De investering zag hij verloren gaan. De man krijgt nu gelijk voor het Hooggerechtshof. De rechtbank oordeelde dat DNB de man niet alleen 230.00 kronen verschuldigd is, maar bijkomend ook moet opdraaien voor intresten en gerechtskosten.
De Noorse instelling voor klachten over financiële zaken verzoekt DNB en andere financiële instellingen (Finansklagenemda) om in de nasleep van dit vonnis iedere klacht opnieuw te onderzoeken.
Rune Bjerke, directeur-generaal bij DNB, liet ondertussen weten dat de bank de richtlijnen van het vonnis zal volgen. Concreet zal ze meteen 300 mensen schadeloos stellen die in soortgelijke producten geïnvesteerd hebben en daarvoor een klacht hebben ingediend bij de Finansklagenemda. Daarnaast zal ze zelf ook actief spaarders opsporen die in eenzelfde situatie verkeerden, maar hierover geen gewag maakten. De kostprijs voor de bank van dit alles zou kunnen oplopen tot tientallen miljoenen euro’s.
- Staatsbon of termijnrekening komt vrij: hoe laat u uw geld verschillende jaren renderen?
- Wanneer start u met pensioensparen?
- Al voor 434 miljoen euro ingetekend op staatsbons
Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.