, 20381

Heropstart online en mobiel bankieren Argenta draait in de soep

Heropstart online en mobiel bankieren Argenta draait in de soep

Heel wat klanten van Argenta ondervinden moeilijkheden met internetbankieren en mobiel bankieren. De bank maakte van het lange weekend gebruik om een update te doen van haar systemen om betalingen te registreren en te verwerken, waardoor de toegang tijdelijk werd onderbroken. Na de hervatting blijken veel mensen tegelijk in te loggen, wat voor een overbelasting zorgt.

Argenta  plande de grootschalige update van vrijdagavond 29 maart om 20u tot zondag 1 april om 20u, waardoor inloggen tijdelijk niet mogelijk was.

De hervatting nadien liep niet zoals gepland. “De werken zijn afgerond. Maar onze servers kunnen op dit moment het grote aantal aanlogpogingen niet aan. Hierdoor zijn de app en internetbankieren niet voor iedereen beschikbaar. We werken aan een oplossing”, zei de bank zondagavond. Al bij al zouden de problemen toen tijdelijk zijn geweest.

Dinsdagochtend doken de problemen van overbelasting opnieuw op, toen er bij het hervatten van de werkweek massaal gepoogd werd om in te loggen, waardoor de maximale piekbelasting ver werd overschreden. "Om dit onder controle te krijgen, hebben we beslist om de toegang tot het mobiele en het internetkanaal tijdelijk weer af te sluiten", aldus Argenta.

Bijkomende problemen

Tevens doken bijkomende problemen op. "We hebben ook vernomen dat een beperkt aantal klanten bij betaling met een kaart of een geldafhaling de vermelding 'ontoereikend saldo' krijgen. Dit is het gevolg van het feit dat er een lichte vertraging zit op de verwerking van de saldi op de rekeningen. Uiteraard betreurt Argenta dat zijn klanten hinder ondervinden en wordt alles in het werk gesteld om dit zo snel mogelijk op te lossen."

"Functioneel is er tot nu toe slechts 1 aandachtspunt. Gisteren merkten we door feedback van een aantal klanten dat bij 850 rekeningen (op een totaal van 1,1 miljoen rekeningen) in de benaming van de rekening de naam van de vorige of overleden partner vermeld wordt in plaats van de huidige partner. Ook al is dit erg vervelend, houdt dit geen operationeel risico in: enkel de vermelding van de naam is fout, de vorige partner heeft echter nooit toegang gehad tot de rekening. De juiste actuele titularissen zijn altijd gekoppeld gebleven aan de rekening. Dit wordt zo snel mogelijk rechtgezet. De betrokken klanten worden door hun kantoorhouder op de hoogte gebracht."

Nieuwigheden

Als de problemen verholpen zijn, moeten er voor de klanten enkele nieuwigheden zichtbaar worden. Een ervan is dat de rekeninguittreksels er anders uitzien: overzichtelijker, met minder witruimtes en met unieke verrichtingsnummers. Ze zullen na een transactie ook onmiddellijk opgevraagd kunnen worden via de uittrekselprinter of via het internetbankieren. Tevens zal de klant via het internetbankieren een herdruk kunnen vragen van zijn rekeninguittreksels, waarbij hij kan teruggaan tot 1 december 2015. Vandaag is dat nog beperkt tot 15 maanden. Ten slotte zal het mogelijk zijn om rekeninguittreksels via verschillende kanalen te ontvangen. De ene partner kan ze via het internet opvragen, de andere via de post.

Een tweede is een nieuwe ‘look en feel’ voor het internetbankieren, waarbij het aanmelden nog enkel mogelijk is aan de hand van het kaartnummer en dus niet meer met het abonnementsnummer.

Een nieuwe begunstigde bij een overschrijving opslaan, hoeft niet meer apart te gebeuren, maar kan rechtstreeks bij het tekenen van de transactie. Op die manier wordt de digipas slechts één keer gebruikt. Daarnaast wordt bij het bevestigen van een overschrijving de keuze gegeven om deze meteen te ondertekenen of toe te voegen aan de verzendmap.

De klant zal ook zelf de volgorde van zijn rekeningen in het rekeningoverzicht kunnen bepalen en tot 250 verrichtingen per rekening in een Exceldocument  kunnen downloaden.

Cashpositie op effectenrekening

Ook wordt de cashpositie op de effectenrekening geïntroduceerd. Ze vervangt de huidige gekoppelde kapitaalrekening en zal uitsluitend gebruikt worden voor het uitvoeren van aankoop- en verkooporders, de uitbetaling van effecten of inkomsten van effecten op de effectenrekening. Zo komen al de transacties met betrekking tot effecten niet meer tussen de klassieke transacties op de zichtrekening.

Om effecten te kunnen aankopen, moet de cashpositie op de effectenrekening geprovisioneerd worden. Dat kan via een gewone overschrijving of bestendige opdracht vanuit een rekening binnen of buiten Argenta. De klant dient daarbij over te schrijven naar de bestaande effectenrekening, want de cashpositie op de effectenrekening heeft hetzelfde rekeningnummer als de bestaande effectenrekening. Het saldo dat op de cashpositie staat, komt overeen met de aankooplimiet.

Lees ook:

Bancontact en Payconiq fusioneren
Overschrijving vijf dagen onderweg in Paasweekend
12.000 mensen sturen al betalingsverzoeken via Pengo

 

Lees ook:

Andere tips over zichtrekeningen

Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.