Contact

Klopt het beeld dat Argenta een eerder klassieke bank is?

Klopt het beeld dat Argenta een eerder klassieke bank is?
Tom Dejonghe

Argenta heeft voor velen een eerder klassiek imago. Tegelijk kwam de bank als beste uit de bus bij de Bank Awards 2024, gebaseerd op een enquête bij 40.354 Belgen. Dus als die perceptie al klopt, is het de vraag of dat iets negatiefs is. Hoe kijkt directeur marketing en duurzaamheid bij Argenta Koen Baecke daar tegenaan? En hoe ziet de oprichter van de financiële netwerkorganisatie The Banking Scene Rik Coeckelbergs dat?

Wat bijvoorbeeld iets van het verleden lijkt, is de nadruk die Argenta legt op het kantorennetwerk. Voor de werking van dat kantorennet behaalde de bank een score van 8,4/10 tijdens de Bank Awards 2024. De expertise van het personeel was voor 89,6% eerder tot heel erg goed. De afstand tot een kantoor viel bij 87% in de smaak. Tegenover de openingsuren stond 92,2% neutraal tot positief.

Op welke vlakken scoorde de bank dan minder? Als spaarbank kreeg Argenta een score van 7,1/10. Daarmee belandde het op de vierde plaats van alle opgevolgde banken. Over alle awards heen (voor beste kantorennetwerk, digitaal, beleggingsbank en dus spaarbank) was dat voor Argenta de laagste score, hoewel de bank dan nog alle grootbanken achter zich liet.

Is Argenta een traditionele bank?

Gezien de bank zaken doet die andere banken vandaag niet meer of minder doen, zoals blijven inzetten op het kantorennetwerk en eigen geldautomaten? “Klassiek zou ik de bank daarom niet noemen, toegankelijk en wat traditioneler misschien wel”, aldus Rik Coeckelbergs van The Banking Scene. “De bank heeft een mooi digitaal basisaanbod, maar blijft ook hard inzetten op nabijheid.”

“Het gaat voor ons bij Argenta niet zozeer over het onderscheid tussen klassiek of modern”, vervolgt Koen Baecke, directeur marketing en duurzaamheid bij Argenta, “maar over wat klanten vandaag nodig hebben. En dan zien we dat zij vaak nog nood hebben aan fysiek contact en uitleg.”

“Trouwens”, vervolgt Coeckelbergs, “mocht Argenta het kantorennetwerk al willen afbouwen, dan zou dat moeilijker liggen, gezien de bank sterk afhangt van zelfstandige kantoorhouders. Die hebben ook meer bewegingsvrijheid om klanten te helpen, vergeleken met die van andere banken. Hun experten wisselen bovendien minder van kantoor, wat de persoonlijke relaties waarschijnlijk ten goede komt. Daartegenover staat dat een bank soms moeilijker klanten kan dwingen naar een puur digitaal aanbod over te stappen als die met veel zelfstandige kantoorhouders werkt die nog meer persoonlijk contact nastreven.”

Alleen, blijft de werking met veel kantoren financieel houdbaar? Want zetten andere banken niet in op online bankieren en bouwen zij hun automaten niet af, omdat retailklanten te weinig opbrengen? “We kunnen moeilijk spreken over waarom andere banken keuzes maken”, reageert Baecke. “Wat we wél kunnen zeggen, is wat ik al zei: we vertrekken vanuit de vraag wat het best werkt voor onze klanten.”

En wat met jongeren? Of met wie vooral digitaal wil bankieren?

Trekt Argenta niet vooral oudere klanten aan, gezien de nadruk op kantoren en nabijheid? “Ook veel jongeren vinden hun weg naar Argenta en appreciëren onze aanpak”, zegt Baecke. “Er leeft soms een misvatting dat jonge mensen alles digitaal willen doen, maar dat klopt niet.”

“Voor klanten die vooral digitaal willen bankieren, is er onze app. U regelt er alle dagelijkse bank- en verzekeringszaken mee. De app is bewust eenvoudig gehouden, zonder overbodige franjes.” De app scoort goed bij de gebruikers, aldus Argenta zelf. De bank scoorde alleszins ook goed in de strijd om de Bank Award digitaal eind 2024. Argenta moest op dat vlak enkel KBC voorlaten.

Benieuwd naar de spaarrente van Argenta? Vergelijk alle spaarrekeningen

 

 

Lees ook:

Andere tips over spaarrekening

Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen