Beste (betere) pensioenspaar formules.
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Beste (betere) pensioenspaar formules.
Hallo,
Ik ben redelijk nieuw in de beleggingswereld en ben op zoek naar de beste (waarschijnlijk is er geen ideale manier, dus de betere dan
) manier om aan pensioensparen te doen.
Nu wat ik weet van pensioensparen is dat dit op 2 manieren kan:
- Tak 21 (vast laag rendement, hoge betrouwbaarheid)
- Tak 23 (hoger rendement, lagere betrouwbaarheid.)
Nu denk ik dat de tak 23 in mijn geval wel interessant kan zijn, aangezien ik over een 40 tal jaar kan sparen en dus het risico wel wat kan uitmiddelen en dit met het hogere rendement.
Nu wat ik al van de verschillende topics op dit forum geleerd heb:
-Ergo negeren wegens te hoge (verborgen) kosten.
-Test aankoop niet blindelings geloven
-beheerskosten van tak 23 rekeningen worden in het uiteindelijk rendement verrekend.
-Op je 60 je geld nog niet opvragen want extra rendement
-Instapkosten vallen bij de meeste banken weg, als je er achter vraagt.
Nu is mijn vraag eigenlijk: welk pensioenspaar product raden jullie aan? Heb ik de tak-21 misschien te snel afgeschreven? Zijn er dingen die ik nog zeker moet weten over pensioensparen?
Is er een plaats waar ik deze producten kan vergelijken? Om eerlijk te zijn is de vergelijking op deze site niet echt duidelijk, zeker aangezien ze hier "ergo" hebben tussenstaan die toch een mengeling van de 2 producten doet.
Alvast bedankt!
PS: Ik heb zo'n ergo consultant over de vloer gehad, maar na een snelle google actie waarbij ik op deze site ben terechtgekomen, heb ik hem wandelen gestuurd. Nu heb ik hem wel eerst gevraagd waarom ik nergens de kosten van ergo kon terugvinden en hierop zij hij dat dit zijn job was om aan de man te brengen. Toen vroeg ik om mij dan de kosten uit te wijden en dan werd er wat gegoocheld met getalletjes... dus ik denk niet dat ze het zelf weten. Ook heb ik een opmerking gegeven over de 9% rendement die ze "garanderen" en waarom ik deze nergens zwart op wit terugvind. Hierop zij hij dat ze deze niet garanderen, maar dat ze deze wel de laatste jaren gehaald hebben. (Wat uiteraard niet waar is.)
Ik ben redelijk nieuw in de beleggingswereld en ben op zoek naar de beste (waarschijnlijk is er geen ideale manier, dus de betere dan
Nu wat ik weet van pensioensparen is dat dit op 2 manieren kan:
- Tak 21 (vast laag rendement, hoge betrouwbaarheid)
- Tak 23 (hoger rendement, lagere betrouwbaarheid.)
Nu denk ik dat de tak 23 in mijn geval wel interessant kan zijn, aangezien ik over een 40 tal jaar kan sparen en dus het risico wel wat kan uitmiddelen en dit met het hogere rendement.
Nu wat ik al van de verschillende topics op dit forum geleerd heb:
-Ergo negeren wegens te hoge (verborgen) kosten.
-Test aankoop niet blindelings geloven
-beheerskosten van tak 23 rekeningen worden in het uiteindelijk rendement verrekend.
-Op je 60 je geld nog niet opvragen want extra rendement
-Instapkosten vallen bij de meeste banken weg, als je er achter vraagt.
Nu is mijn vraag eigenlijk: welk pensioenspaar product raden jullie aan? Heb ik de tak-21 misschien te snel afgeschreven? Zijn er dingen die ik nog zeker moet weten over pensioensparen?
Is er een plaats waar ik deze producten kan vergelijken? Om eerlijk te zijn is de vergelijking op deze site niet echt duidelijk, zeker aangezien ze hier "ergo" hebben tussenstaan die toch een mengeling van de 2 producten doet.
Alvast bedankt!
PS: Ik heb zo'n ergo consultant over de vloer gehad, maar na een snelle google actie waarbij ik op deze site ben terechtgekomen, heb ik hem wandelen gestuurd. Nu heb ik hem wel eerst gevraagd waarom ik nergens de kosten van ergo kon terugvinden en hierop zij hij dat dit zijn job was om aan de man te brengen. Toen vroeg ik om mij dan de kosten uit te wijden en dan werd er wat gegoocheld met getalletjes... dus ik denk niet dat ze het zelf weten. Ook heb ik een opmerking gegeven over de 9% rendement die ze "garanderen" en waarom ik deze nergens zwart op wit terugvind. Hierop zij hij dat ze deze niet garanderen, maar dat ze deze wel de laatste jaren gehaald hebben. (Wat uiteraard niet waar is.)
Re: Beste (betere) pensioenspaar formules.
Ik weet niet goed vanwaar je die TAK23 haalt?
Er zijn 2 vormen van pensioensparen:
- pensioenspaarverzekering (TAK21): gewaarborgd rendement + ev. winstdeelnames
- pensioenspaarfonds: geen gewaarborgd rendement. Voor zover ik weet wordt daar geen TAK23-jasje rond geweven....
Aangezien je horizon nog ver weg ligt, zou ik aanraden om in een pensioenspaarfonds te stappen. Je moet dan wel kunnen 'verdragen' dat bij beurscrashes (zoals in 2008/2009) de waarde eens 20 of 30% naar beneden duikt.
Als je hier verder zoekt zal je steeds de producten van Argenta (ARPE) en Rabobank terugvinden.
Als je pensioen in zicht komt (bijv. op je 55ste) en het zijn 'goede beurstijden', dan kan je je pensioenspaarfonds laten omzetten naar een defensieve variant, en bijv. nog 10 jaar verder sparen in een pensioenspaarverzekering. Als je niet direct behoefte hebt om je geld op te nemen op je 65ste, dan kan je ook gewoon je geld laten staan en wachten op een beursherstel, indien dit nodig zou zijn.
Er zijn 2 vormen van pensioensparen:
- pensioenspaarverzekering (TAK21): gewaarborgd rendement + ev. winstdeelnames
- pensioenspaarfonds: geen gewaarborgd rendement. Voor zover ik weet wordt daar geen TAK23-jasje rond geweven....
Aangezien je horizon nog ver weg ligt, zou ik aanraden om in een pensioenspaarfonds te stappen. Je moet dan wel kunnen 'verdragen' dat bij beurscrashes (zoals in 2008/2009) de waarde eens 20 of 30% naar beneden duikt.
Als je hier verder zoekt zal je steeds de producten van Argenta (ARPE) en Rabobank terugvinden.
Als je pensioen in zicht komt (bijv. op je 55ste) en het zijn 'goede beurstijden', dan kan je je pensioenspaarfonds laten omzetten naar een defensieve variant, en bijv. nog 10 jaar verder sparen in een pensioenspaarverzekering. Als je niet direct behoefte hebt om je geld op te nemen op je 65ste, dan kan je ook gewoon je geld laten staan en wachten op een beursherstel, indien dit nodig zou zijn.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Beste (betere) pensioenspaar formules.
Mooi uitgelegd zwiertje, kort en toch tamelijk volledig.
Re: Beste (betere) pensioenspaar formules.
Ivm het omzetten naar defensief als men de pensioenleeftijd nadert: ik citeer een ander forumlid:
"Kan ook, maar je moet 1 ding in het oog houden:
* een pensioenspaarfonds bij bank X kan je overdragen naar een pensioenspaarfonds bij bank Y
* een penioenspaarverzekering bij bank X kan je overdragen naar een penioenspaarverzekering bij bank Y
maar je kan het dus niet mixen.
Een verzekering kan je niet omzetten naar een fonds, en visa-versa."
"Kan ook, maar je moet 1 ding in het oog houden:
* een pensioenspaarfonds bij bank X kan je overdragen naar een pensioenspaarfonds bij bank Y
* een penioenspaarverzekering bij bank X kan je overdragen naar een penioenspaarverzekering bij bank Y
maar je kan het dus niet mixen.
Een verzekering kan je niet omzetten naar een fonds, en visa-versa."
Re: Beste (betere) pensioenspaar formules.
@lola123: wat je vertelt is 100% juist, maar je kan wel bijv. stoppen met storten in je pensioenspaarfonds op je 55ste, en dan vanaf je 56ste storten in een (nieuwe) pensioenspaarverzekering.
Je pensioenspaarfonds kan je dan laten omzetten in een defensief pensioenspaarfonds. De meeste banken bieden dit ook aan.
Je pensioenspaarfonds kan je dan laten omzetten in een defensief pensioenspaarfonds. De meeste banken bieden dit ook aan.
Re: Beste (betere) pensioenspaar formules.
Overhevelen pensioenspaarverzekering.
Beter dit ook eens te lezen.
http://www.kapitalevragen.be/2013/kan-i ... verzetten/" onclick="window.open(this.href);return false;
Beter dit ook eens te lezen.
http://www.kapitalevragen.be/2013/kan-i ... verzetten/" onclick="window.open(this.href);return false;
