229, 15368

Buitenlandse rekening moet worden gemeld aan Centraal Aanspreekpunt

Buitenlandse rekening moet worden gemeld aan Centraal Aanspreekpunt

Wie een rekening heeft in het buitenland moet die voortaan ook melden bij het Centraal Aanspreekpunt van de Nationale Bank. De verplichting geldt voor elke rekening die men had sinds 2011, ook al is ze inmiddels afgesloten. Eerder diende het bezit van een buitenlandse rekening al te worden opgenomen in de belastingaangifte.

Het Centraal Aanspreekpunt beheert een overzicht van alle rekeningen die iemand heeft, zonder over de bedragen te beschikken. Bij een overlijden is het dan eenvoudig om alles terug te vinden. Ook de fiscus kan onder bepaalde voorwaarden inzicht krijgen in het overzicht.

Voor rekeningen bij Belgische banken zorgen die voor de registratie bij het Centraal Aanspreekpunt, voor rekeningen bij buitenlandse instellingen moeten de consumenten dit zelf doen.

De verplichting geldt niet voor loutere betaalrekeningen die slechts aanleiding geven tot een zeer tijdelijke en vluchtige "bewaring" door de buitenlandse instelling van tegoeden voor rekening van de belastingplichtige. Dit is bijvoorbeeld het geval voor de rekeningen die bij PayPal worden geopend voor een internettransactie, tenzij er permanent gelden op worden bewaard.

Eerder diende het bezitten van buitenlandse rekeningen al te worden opgenomen in de belastingaangifte. Hierbij volstond het vermelden van het land. Bij het Centraal Aanspreekpunt moet ook de bank en het rekeningnummer worden aangemeld.

De aangifteplicht bij het Centraal Aanspreekpunt voor buitenlandse rekeningen werd in het Belgisch Staatsblad van 13 april 2015 gepubliceerd. Tien dagen later wordt ze van kracht.

Lees ook:

Andere tips over spaarrekeningen en zichtrekeningen

Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.