• Premies kunnen tot 3 maal duurder zijn
  • Tarief hangt af van uw leeftijd, wagen, ...
  • Beste autoverzekering is voor iedereen anders

Autoverzekeringen simuleren en vergelijken (België)

Op deze pagina kan u goedkope autoverzekeringen vergelijken en simuleren. Vergelijk de aanbieders en bespaar honderden euro's. Bekijk ook het overzicht van omniumverzekeringen en kilometerverzekeringen.

  Pechbijstand Bonus Malus Kortingen Betalen per KM  
AXA Bank
  • 24/7 bijstand na ongeval in België
Pechbijstand
  • Optie Joker For You: bij een ongeval in fout wordt uw premie BA niet beïnvloed
  • BOB-waarborg
Bonus Malus
  • 10% korting <10.000km
  • 15% korting <5.000km
  • Tot 10% korting bij wagen met rijhulpsysteem
Kortingen
  • nee
Betalen per KM
Simuleer nu >
Belfius Direct
  • 24/7 bijstand na ongeval België
Pechbijstand
  • premiebescherming na schade na het 5de jaar zonder schade
Bonus Malus
  • >25.000 km geen bijkomende kost
Kortingen
  • ja
Betalen per KM
Simuleer nu >
DVV
  • 24/7 bijstand na ongeval België
Pechbijstand
  • tot -4,
  • DVV Stars belonen je als je schadevrij rijdt,
  • Bonus Booster verlaagt je bonus-malusgraad naar 0 na 5 jaar schadevrij rijden
Bonus Malus
  • Korting 10% <10.000km
  • Drive for Life (garantie 60+)
  • >26j cursus defensief rijden, korting 20%
Kortingen
  • nee
Betalen per KM
Simuleer nu >
ING
  • 24/7 bijstand na ongeval in België
Pechbijstand
  • Optie: Premiebescherming na schade: bij een ongeval in fout wordt uw premie BA niet beïnvloed
  • BOB-waarborg
Bonus Malus
  • Bij minder dan 10000 km/jaar: 10% korting op BA en 15% op Omnium
  • Eco-korting voor elektrische of hybride voertuigen: 10% op BA en Omnium
Kortingen
  • nee
Betalen per KM
Simuleer nu >
KBC
  • Pechverhelping en personenbijstand af te sluiten via extra verzekering
Pechbijstand
  • Na 1 jaar zonder ongeval in fout 10% korting op je verplichte BA-verzekering
  • Na 5 schadevrije jaren een joker
Bonus Malus
  • Nieuwe auto = lagere premie
  • Korting < 10000km
  • Volledige omniumverzekering ECO auto 10% korting
Kortingen
  • nee
Betalen per KM
Simuleer nu >
Ethias
  • 24/7 bijstand na ongeval België
Pechbijstand
  • Versnelde verlaging voor jonge bestuurders,
  • Na 5 schadevrije jaren een joker
Bonus Malus
  • Eco-korting voor elektrische of hybride voertuigen: 10%,
  • Bij minder dan 10000 km/jaar: 15% korting op BA en 10% op Omnium,
  • Jongerenkorting 15%: indien +2 verzekeringen op naam
Kortingen
  • nee
Betalen per KM
Optimco
  • 24/7 bijstand na ongeval België
Pechbijstand
  • Versnelde daling op de bonus-malusschaal,
  • Levenslang Bonus-malus 0,
  • BOB-waarborg
Bonus Malus
  • Voordelig tarief voor goede bestuurders, jongeren en senioren
Kortingen
  • nee
Betalen per KM
Yuzzu
  • 24/7 bijstand na ongeval België (via partner Touring)
Pechbijstand
  • geen bonus-malus regeling
Bonus Malus
  • 5% korting 2 rijhulpsystemen
  • 10 -25% korting hybryde/bezine
  • 20% korting pendelaars
  • 20-50% korting <15.000km
Kortingen
  • nee
Betalen per KM
Al 2.299 Belgen vroegen gemiddeld 3,2 offertes aan

Welke autoverzekering kies ik het best?

Er zijn veel types autoverzekeringen en opties. Welke combinatie is het best voor mij? Hoe gemakkelijk en snel een offerte aanvragen? Hoe kan ik autoverzekeringen vergelijken?

Dat hangt af van uw situatie. Spaargids.be is een vergelijkingssite en geeft hierin dus geen advies.

Voor meer advies kan u best contact opnemen met Futuria via info@futuria.be of op telefoonnummer 078 15 68 00.

Wat zijn de soorten omnium bij een autoverzekering? En waarin verschillen de vrijstellingen?

Wat is het verschil tussen een volledige omnium en mini omnium?

Bij een mini omnium bent u verzekerd tegen diefstal, glasbraak, vandalisme en natuurrampen. Bij een volledige omnium bent u aanvullend ook nog verzekerd tegen de schade aan uw eigen wagen, ook wanneer u een ongeval in fout heeft of wanneer er geen tegenpartij bekend is.

Er bestaan bij de omnium formules aangenomen waarde, aangenomen waarde 24, factuurwaarde, werkelijke waarde. Wat zijn de verschillen?

De formules aangenomen waarde zijn altijd ruimer dan de andere. Bij aangenomen waarde wordt uitgegaan van de cataloguswaarde van het voertuig zonder korting en wordt minstens de eerste 6 maanden na eerste inschrijving van het voertuig geen afschrijving gedaan. Dit kan bij bepaalde verzekeraars oplopen tot 24 of zelfs 36 maanden. Gedurende deze periode bent u dus verzekerd van de volledige cataloguswaarde van het voertuig.

Met de formule functionele of werkelijke waarde wordt de afschrijving vanaf de eerste maand toegepast. Bij totaal verlies van de wagen zal de vergoeding dus altijd lager zijn.

Bij factuurwaarde gaat men uit van het werkelijk betaalde bedrag volgens de factuur. Het startbedrag is dan lager waardoor de premie doorgaans dan ook goedkoper is . Ook hier zal de uiteindelijke vergoeding bij totaal verlies lager zijn.

Wat betekent die vrijstelling juist en wat is dan een Engelse vrijstelling en een gewone vrijstelling?

Er bestaan inderdaad 3 formules in vrijstellingen:

  • Het vaste percentage op de verzekerde waarde : Hierbij zal bv. 2,5% van de waarde aangenomen worden. Dus als uw voertuig 0.000 euro ex BTW waard zou zijn, dan zal de vrijstelling in dit geval 1000 euro bedragen.
  • Een vast bedrag : in dat geval wordt een vast bedrag vermeld in de polis. Dit kan bv. 450 euro zijn.
  • Een Engelse vrijstelling : Ook hier wordt een vast bedrag aangenomen als vrijstelling, doch met het belangrijke verschil dat, als de herstelkosten groter zijn dan de vrijstelling, het volledige bedrag van de herstelkosten terugbetaald wordt. Dus vanaf dan is de vrijstelling niet meer van toepassing.

Ok, die offerte voor de autoverzekering ziet er goed uit. Hoe gaan we verder?

Wat moet ik doen als ik akkoord ga met een offerte?

Als u akkoord gaat met de offerte, volstaat het om via uw adminpagina (aanmelden vereist) de verzekering van uw keuze aan te duiden en de verdere instructies te volgen.

Welke documenten zijn er nodig om een contract op te maken?

Futuria heeft steeds een geldige kopij recto verso van uw identiteitskaart nodig, tenzij u al klant zou zijn bij de makelaar. In dat geval hoeft u dit niet opnieuw te versturen.

Indien u een wagen aangekocht heeft en wenst in te schrijven, verstuur dan ook zeker het roze aanvraagformulier naar Futuria. Al deze documenten mogen meegestuurd van zodra u hiervoor gecontacteerd bent.

Indien u een bestaande autoverzekering wenst over te dragen, vul dan duidelijk de naam en polisnummer is van uw voorgaande verzekering in uw adminpagina.

Regelt Futuria ook de inschrijving van mijn voertuig?

Jazeker. U hoeft enkel het roze document ‘aanvraag tot inschrijving van een voertuig’ door te sturen naar Futuria. In bijna alle gevallen kan Futuria uw aanvraag online voor u doen en ontvangt u dezelfde dag nog een bevestiging van inschrijving. Mocht het zijn dat de inschrijving niet lukt, dan wordt u daarvan ook zeer snel verwittigd.

Hoe lang duurt het om in te tekenen op een offerte?

Dit gaat heel snel. Van zodra wij uw akkoord via uw persoonlijke ruimte hebben ontvangen, starten wij met opmaak van uw intekening. Meestal zal u uiterlijk de volgende werkdag de intekendocumenten via e-mail ontvangen.

Vanaf wanneer neemt mijn contract aanvang?

Van zodra uw eerste betaling op rekening van de verzekeraar staat en uw getekende stukken terug bij Futuria zijn, begint uw contract te lopen.

Aan wie betaal ik?

U betaalt altijd rechtstreeks aan de verzekeringsmaatschappij. U hoeft dus niets aan Futuria te betalen.

Wanneer moet ik mijn verzekeringspremie betalen?

Bij de intekendocumenten die u per mail of per post ontvangt, zit meestal ook een overschrijvingsformulier of een rekeningnummer met referte voor uw storting. Van zodra u dit ontvangen heeft, mag u uw overschrijving doen. De polis werd reeds aangemaakt en de referte die vermeld staat, heeft betrekking op uw contract. Stuur op dat moment ook uw intekendocumenten getekend terug naar Futuria, samen met uw bevestiging van storting. Dan ontvangt u ook alvast uw groene kaart. Wanneer het contract pas na een bepaalde periode start, bv. bij overdracht van een bestaande autoverzekering, dan zal u kort voor de startdatum van uw contract een factuur ontvangen.

Krijg ik nog een definitief contract?

Normaal zijn alle nodige documenten al bijgevoegd bij het ondertekenen van het voorstel. In uitzonderlijke gevallen kan het gebeuren dat nog documenten worden nagestuurd.

Ik heb nog een contract lopen bij een andere verzekeraar voor mijn voertuig. Wat moet ik doen om dit stop te zetten ?

Futuria zal u hierin verder begeleiden. Er bestaan standaarddocumenten om een bestaande autoverzekering op te zeggen. Vermeld dit wel duidelijk in uw bevestiging in uw persoonlijke ruimte. Dan zal u dit document ontvangen, dat u dan aangetekend dient op te sturen naar de vorige verzekeraar.

Hoe lang op voorhand moet ik mijn oude autoverzekering opzeggen?

Een verzekering dient minstens 3 maanden voor de jaarlijkse vervaldag van uw contract opgezegd te worden. Zo niet zal de opzeg pas geldig zijn het jaar nadien. Uitzonderlijk kan de verzekering ook opgezegd worden indien de prijs van de verzekering gewijzigd is. Dit zal dan vermeld staan op de factuur die u ontvangt. U heeft dan een periode van 3 maanden de tijd na ontvangst van de factuur om de opzeg te doen. Betaal deze factuur dan zeker niet meer.

Ik heb schade aan mijn wagen. Wie regelt wat?

Tot wie moet ik me richten als ik een schadegeval heb?

U kan uw schade aangeven via de Crashform-app die u terugvindt in de App-store of Google Play-Store.

Beschikt u niet over een smartphone, dan kan u nog steeds gebruik maken van het Europees aanrijdingsformulier. Stuur dat dan zo spoedig mogelijk ingevuld door naar de verzekeraar en vermeld zeker ook de garage waar uw voertuig hersteld zal worden.

U kan ook bellen naar het bijstandsnummer dat vermeld staat op uw groene kaart, die steeds verplicht in uw wagen dient te liggen. Deze mensen kunnen u verder begeleiden bij het invullen en afhandelen van de schade aangifte.

Als u verdere vragen heeft of begeleiding wenst, kan u ook contact opnemen met Futuria op het nummer 078/15.68.00

Heeft u een ongeval gehad en kan uw wagen niet meer rijden, lees dan verder.

Heb ik recht op bijstand na een ongeval?

Ja. Als uw wagen niet meer kan rijden na een ongeval, neemt u het best contact op met het bijstandsnummer dat op uw groene kaart vermeld staat. Deze dienst verzorgt, indien nodig, de sleepdienst voor uw voertuig en voor het transport naar een garage van uw keuze.

Indien u nog een bijkomende bijstandsverzekering heeft afgesloten, neem dan bij voorkeur contact op met deze dienst, daar de dienstverlening dan uitgebreider is. Als de bijstandsverzekering onderdeel is van de autoverzekering, zal dit hetzelfde bijstandsnummer zijn als op uw groene kaart.. Als u een aparte bijstandsverzekering heeft, bewaar dit nummer dan het best samen met uw groene kaart bij de boorddocumenten van uw voertuig.

Zijn er gewonden , bel dan altijd eerst de hulpdiensten.

Wie is Futuria?

Futuria is een makelaar die op deze site verzekeringsproducten aanbiedt. Futuria is bereikbaar via info@futuria.be of op telefoonnummer 078/15.68.00.

Wanneer kan ik de diensten van Futuria het best bereiken?

Futuria is alle werkdagen telefonisch bereikbaar van 8u tot 18u. Op zaterdag van 9u tot 13u. Na deze uren zijn er ook meestal nog mensen aanwezig die nota kunnen nemen van uw vraag. U zal dan op een later moment teruggebeld worden

Futuria is gelegen in Gent en Brussel. Dien ik me te verplaatsen naar deze kantoren voor vragen, onderhandelingen of bijstand?

Nee, Futuria is telefonisch en per mail bereikbaar en zal er alles aan doen u zo vlot mogelijk te bedienen bij al uw vragen. Slechts in zeer uitzonderlijke gevallen zal u gevraagd worden een afspraak te maken. Meestal komen wij dan bij u langs als dat nodig is.

Verdedigt Futuria mijn belangen als ik schade heb?

Indien u voor de schade verzekerd bent, zal in de meeste gevallen uw schade rechtstreeks met uw garage geregeld worden. Een expert zal uw schade berekenen en de herstelfactuur wordt dan rechtstreeks met de garage afgehandeld.

Als er toch problemen zouden zijn met de afhandeling van de schade, zal Futuria er alles aan doen om die zo snel mogelijk op te lossen. Het heeft een gespecialiseerd team dat getraind is in schadebeheer en onderhandeling met de verzekeraars om u steeds een zo gunstig mogelijke regeling te kunnen voorstellen.