1 miljoen contant in tijden van stagflatie
TIP
Re: 1 miljoen contant in tijden van stagflatie
Uiteraard. Hij kan nu al nadenken, plannen maken en dromen maar nog niets doen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Niet met de bedoeling topic te kapen maar ben zelf ook wel nieuwsgierig naar u input op basis van:
- Een (hopelijk tijdelijk) verlies van 40% is haalbaar
- Groei kapitaal groter dan 5%/jaar, gezien over +15 jaar
- te nemen risico - bovenstaand geeft een aardig idee denk ik
Uiteindelijk doel:
- passief inkomen als aanvulling op loon - doel 2,5%/jaar
- opbouwen kapitaal - zie bovenstaand
- eventueel combinatie actief/passief beheer
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Je geeft m.i. veel te veel details betreffende jouw achtergrond in verhouding tot de uiteindelijke vragen.frederik741 schreef: ↑29 mei 2022, 05:08 Graag wil ik eens horen hoe jullie:
- Bovenstaande beslissingen benaderen met de (beperkte) achtergrond die jullie nu hebben?
- Eind 2022 zouden omgaan met 1.000.000 EUR die je ter beschikking krijgt.
- Welke raad jullie verder nog hebben voor iemand in mijn situatie.
Ik zou sowieso niet overhaast te werk gaan en spreiden over diverse asset classes, al naargelang het risico dat je zelf wilt nemen. Enkel jijzelf kan bepalen welke risico's je wenst te nemen.
Maar ik zou nooit alles in bijv. enkel aandelen of ETF's investeren.
Een mogelijke onderverdeling is:
- 25% in vastgoed (bijv. een bijkomend appartement aankopen om te verhuren);
- 10% in vastgoedaandelen (GVV''s), enkel in sectoren die toekomstgericht zijn: Montea, WDP, Intervest Office & Warehouses, Xior,...
- 25% individuele aandelen (kies voor zeer gezonde multinationele groepen die structureel, gestaag groeien en die een dividend uitkeren);
- 10% in obligaties
- 5% in kunst
- 25% in cash aanhouden om te investeren in individuele aandelen (vastgoedaandelen en individuele aandelen bij een bijkomende correctie/crash)
Dat was ook mijn gedacht. Wat is de meerwaarde van alle informatie die je geeft over je bedrijf, vastgoed etc. en alle bedragen en percentages? Het komt zelfs opschepperig over. Je had je openingspost kunnen beperken tot: "Ik ontvang binnenkort een miljoen, wat moet ik daarmee doen?"BenjaminBuffett schreef: ↑7 juni 2022, 13:49 Je geeft m.i. veel te veel details betreffende jouw achtergrond in verhouding tot de uiteindelijke vragen.
Niet akkoord.Yaris schreef: ↑7 juni 2022, 15:51Dat was ook mijn gedacht. Wat is de meerwaarde van alle informatie die je geeft over je bedrijf, vastgoed etc. en alle bedragen en percentages? Het komt zelfs opschepperig over. Je had je openingspost kunnen beperken tot: "Ik ontvang binnenkort een miljoen, wat moet ik daarmee doen?"BenjaminBuffett schreef: ↑7 juni 2022, 13:49 Je geeft m.i. veel te veel details betreffende jouw achtergrond in verhouding tot de uiteindelijke vragen.
Het antwoord is anders voor iemand die reeds 3M heeft tov iemand die juist begint tov iemand die grote schulden heeft op zijn kredietkaart ....
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
contextbinder schreef: ↑7 juni 2022, 12:23Niet met de bedoeling topic te kapen maar ben zelf ook wel nieuwsgierig naar u input op basis van:
- Een (hopelijk tijdelijk) verlies van 40% is haalbaar dit betekent dat je niet volledig aandelen mag gaan, en dat je je aandelengedeelte heel breed moet diversifiëren
- Groei kapitaal groter dan 5%/jaar, gezien over +15 jaar % voorspellen is altijd moeilijk; de markt zal geven wat ze geeft, als belegger kan je hier niets aan veranderen. De gewenste groei is mogelijk niet compatibel met het gewenste risico van hierboven.
Uiteindelijk doel:
- passief inkomen als aanvulling op loon - doel 2,5%/jaar nominaal of reel; hoelang/op welke termijn; echt inkomen of als "safe withdrawal rate"
- eventueel combinatie actief/passief beheer dit is eerder "hoe" en niet "waarom"
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
-
- Newbie
- Contacteer:
Niet de bedoeling. Maar er is wel een verschil tussen plotseling een miljoen krijgen door bv. Erfenis of andere eenmalige meevaller. Ik ben een ondernemer en wou schetsen dat ik in de toekomst nog actief wil blijven en goed verwacht te verdienen. Desondanks ben ik geen belegger en vertrouw ik daarop op derden. Het is het advies van die derden dat ik graag aftoets met andere meningen vanuit verschillende hoeken.Yaris schreef: ↑7 juni 2022, 15:51Dat was ook mijn gedacht. Wat is de meerwaarde van alle informatie die je geeft over je bedrijf, vastgoed etc. en alle bedragen en percentages? Het komt zelfs opschepperig over. Je had je openingspost kunnen beperken tot: "Ik ontvang binnenkort een miljoen, wat moet ik daarmee doen?"BenjaminBuffett schreef: ↑7 juni 2022, 13:49 Je geeft m.i. veel te veel details betreffende jouw achtergrond in verhouding tot de uiteindelijke vragen.
PS: omwille van goedkeuren van posts reageer ik hier dus vertraagd, maar lees met aandacht alle reacties.
-
- Newbie
- Contacteer:
-
- Hero Member
- Contacteer:
Garanties zijn er uiteraard niet maar wat zou bvb een mogelijk vertrekpunt zijn en in welke tijdspanne (vertrekkend vanaf juli 2022) wordt dat best uitgevoerd - een onmogelijke vraag, maar je moet ergens starten.B7H4long schreef: ↑7 juni 2022, 16:13contextbinder schreef: ↑7 juni 2022, 12:23
Niet met de bedoeling topic te kapen maar ben zelf ook wel nieuwsgierig naar u input op basis van:
- Een (hopelijk tijdelijk) verlies van 40% is haalbaar dit betekent dat je niet volledig aandelen mag gaan, en dat je je aandelengedeelte heel breed moet diversifiëren
- Groei kapitaal groter dan 5%/jaar, gezien over +15 jaar % voorspellen is altijd moeilijk; de markt zal geven wat ze geeft, als belegger kan je hier niets aan veranderen. De gewenste groei is mogelijk niet compatibel met het gewenste risico van hierboven.
Uiteindelijk doel:
- passief inkomen als aanvulling op loon - doel 2,5%/jaar nominaal of reel; hoelang/op welke termijn; echt inkomen of als "safe withdrawal rate"
- eventueel combinatie actief/passief beheer dit is eerder "hoe" en niet "waarom"
Het passieve inkomen moet hoofdzakelijk (af en toe mogelijks een extraatje) gezien worden als onderdeel van kapitaal -opbouw de komende 10-15 jaar. Daarna moet de mogelijkheid bestaan van het passieve inkomen te leven. Er zijn diverse gegevens over het nut van dividend -aandelen met voor en tegenstanders - persoonlijk vind ik een beperkt deel dividend aandelen wenselijk (kunnen ook groeien, zijn redelijk voorspelbaar mits goed gekozen).
Uiteindelijke doel is er niet echt maar ik zie het wel als een mogelijkheid om de keuze te geven om al dan niet te werken of gewoon een job te kiezen die je graag doet maar slecht betaald is. Bijkomend zou het ook zonde zijn om een aanzienlijke som te laten verkommeren - oftewel doe je er leuke dingen mee of probeer je een zeker rendement te bekomen of een combinatie van beiden (de voorkeur).
Lump sum beleggen wint in 70% van de gevallen van dollar cost averaging omdat de beurs meestal stijgt. Puur rationeel gezien is lump sum dus het beste als je je winst wil maximaliseren. Nu is er ook niks mis mee om gespreid in te stappen als je je daar veiliger bij voelt.frederik741 schreef: ↑6 juni 2022, 19:40 Waarom is in één keer instappen in een tracker beter dan bv. gespreid over één jaar? Zo loop je toch meer risico?
-
- Newbie
- Contacteer:
Hoeveel cash reserve zouden jullie bijhouden?
Hoe ik het nu zou besteden:
20% steek ik in vastgoed, zaken die deels eigendom zijn en ik volledig kan kopen aan degelijke prijs.
20% krijg ik pas later (aandelen nieuw bedrijf). Groei gegarandeerd als we dezelfde lijn verder zetten (heb ik in handen)
20% zou ik als cash reserve willen aanhouden. Even de woelige tijden doorspartelen en de tijd raad laten brengen waarin ik wil investeren. De hoge inflatie knaagt natuurlijk wel... Maar die was er afgelopen jaar ook en als je in aandelen had geïnvesteerd verloor je 15% + de inflatie. Dan liever 0 (break-even) en inflatie? Die uiteindelijk wel zal verminderen?
20% zou ik gespreid in fondsen willen steken, ik kan daar instappen zonder enige kosten, jaarlijkse kosten zijn natuurlijk 1,6%. Zie het niet zitten om zelf aandelen te gaan kiezen, heb daar te weinig tijd en interesse in.
20% zou ik als eigen inbreng in een eigen woonst willen steken. Mijn huidige woonst zou ik verhuren en dan kan ik ruimer gaan wonen (investeren in levenskwaliteit).
Alleen wil ik het effect van de inflatie, energiecrisis en recessie op dat cash zoveel als mogelijk beperken.... Zijn er daar enige opties?
Hoe ik het nu zou besteden:
20% steek ik in vastgoed, zaken die deels eigendom zijn en ik volledig kan kopen aan degelijke prijs.
20% krijg ik pas later (aandelen nieuw bedrijf). Groei gegarandeerd als we dezelfde lijn verder zetten (heb ik in handen)
20% zou ik als cash reserve willen aanhouden. Even de woelige tijden doorspartelen en de tijd raad laten brengen waarin ik wil investeren. De hoge inflatie knaagt natuurlijk wel... Maar die was er afgelopen jaar ook en als je in aandelen had geïnvesteerd verloor je 15% + de inflatie. Dan liever 0 (break-even) en inflatie? Die uiteindelijk wel zal verminderen?
20% zou ik gespreid in fondsen willen steken, ik kan daar instappen zonder enige kosten, jaarlijkse kosten zijn natuurlijk 1,6%. Zie het niet zitten om zelf aandelen te gaan kiezen, heb daar te weinig tijd en interesse in.
20% zou ik als eigen inbreng in een eigen woonst willen steken. Mijn huidige woonst zou ik verhuren en dan kan ik ruimer gaan wonen (investeren in levenskwaliteit).
Alleen wil ik het effect van de inflatie, energiecrisis en recessie op dat cash zoveel als mogelijk beperken.... Zijn er daar enige opties?
Je moet niet alles vastzetten. Een voorraad cash aanhouden is ook goed, zelfs al verliest die aan waarde. Cash is handig:
- voor noodgevallen
- om te profiteren van opportuniteiten
- om uit te geven aan leuke dingen
Waarom geen trackers ipv dure fondsen?frederik741 schreef: ↑15 juli 2022, 10:26 20% zou ik gespreid in fondsen willen steken, ik kan daar instappen zonder enige kosten, jaarlijkse kosten zijn natuurlijk 1,6%. Zie het niet zitten om zelf aandelen te gaan kiezen, heb daar te weinig tijd en interesse in.
Waarom je druk maken als je in verwachting ?? bent van 1 miljoen euro..
Hoeveel ga je van dat miljoen achter laten op je sterfbed?????
Voor somminge is veel en méér nog te min en zullen nooit genoeg hebben...
Hoeveel ga je van dat miljoen achter laten op je sterfbed?????
Voor somminge is veel en méér nog te min en zullen nooit genoeg hebben...
Dat heb ik eerder al gezegd.
Yaris schreef: ↑2 juni 2022, 17:24 Vergeet niet te leven. Wil je begraven worden in een gouden kist? Wil je de rijkste man op het kerkhof zijn? Op het einde van het leven heeft niemand spijt dat hij te veel van goede dingen heeft genoten. De meesten hebben spijt dat ze te hard en te veel gewerkt hebben en te weinig tijd gemaakt voor hun gezin en hun hobby's.