11000 euro op 10 jaar
TIP
-
woodpeckerbird
- Hero Member

- Contacteer:
Re: 11000 euro op 10 jaar
Maak ik mezelf niet te afhankelijk van de overheid met tinc en elia? Beide gerelateerd aan de overheid door politici in het bedrijf? Ik wil een tweede Bpost vermijden.
-
woodpeckerbird
- Hero Member

- Contacteer:
Misschien ook alvast een stukje Nationale bank van belgie? Die beantwoordt ook wel aan de criteria ‘niet failliet kunnen gaan’
En ook aan het criterium: "De Belgische staat pluimt die zoveel ze maar wil"
Conservatieve belegger. Geloof in zelfkennis om de eigen beleggingsstrategie vast leggen. Doe zelf huiswerk en geloof zelfs geen vertalingen. Wel speculeren met optiestrategieën, is fun en maar 10% portefeuille. Voormalig believer in de Omega Mixer ;-)
In bijna elk beursgenoteerd zitten politici. Elk bedrijf is afhankelijk van wat de overheid doet of beslist. Kijk maar naar Trump die de hele staalindustrie onder druk zet door de importtarieven. De overheid die beslist om de kabel open te stellen voor andere telecomoperatoren dan Proximus en Telenet. De overheid die de banken extra taksen oplegt om een "spaarpotje" aan te leggen bij een eventuele volgende bankencrisis.
-
fropskottel
- Hero Member

- Contacteer:
Kan je tegen het potentieel verlies van enkele duizenden euro's? Heb je nog geen effecten waarop je de roerende voorheffing kan recupereren? Koop dan een paar Belgische holdings.
Mensen waarschuwen je dat 10 jaar in aandelen zitten te kort is. Dat kan misschien wel zijn, maar een spaarboekje of onder de matras is ook niet risicovrij. Een zwart scenario van -50% inclusief (belastingvrije!) dividenden op 10 jaar zal ook je spaarboekje of je matrasgeld niet ongeschonden laten...
Deze suggestie is natuurlijk een heel grove benadering, een veralgemening zonder voldoende achtergrondinformatie over echt belangrijke dingen als de diversificatie, beleggingshorizon, risicoappetijt enzomeer. Desalniettemin zal ze kloppen voor de grote meerderheid.
Mensen waarschuwen je dat 10 jaar in aandelen zitten te kort is. Dat kan misschien wel zijn, maar een spaarboekje of onder de matras is ook niet risicovrij. Een zwart scenario van -50% inclusief (belastingvrije!) dividenden op 10 jaar zal ook je spaarboekje of je matrasgeld niet ongeschonden laten...
Deze suggestie is natuurlijk een heel grove benadering, een veralgemening zonder voldoende achtergrondinformatie over echt belangrijke dingen als de diversificatie, beleggingshorizon, risicoappetijt enzomeer. Desalniettemin zal ze kloppen voor de grote meerderheid.
Kunt u dit aub eens definiëren "de grote meerderheid"? Ik begrijp dit niet in deze contextfropskottel schreef: ↑5 mei 2018, 12:57 ...
Conservatieve belegger. Geloof in zelfkennis om de eigen beleggingsstrategie vast leggen. Doe zelf huiswerk en geloof zelfs geen vertalingen. Wel speculeren met optiestrategieën, is fun en maar 10% portefeuille. Voormalig believer in de Omega Mixer ;-)
-
fropskottel
- Hero Member

- Contacteer:
Een antwoord op dit forum kan nooit diep inspelen op het belegginsprofiel van de vraagsteller. We moeten ons dus tevredenstellen met een grove benadering, een richting.AlbertIV schreef: ↑5 mei 2018, 15:36Kunt u dit aub eens definiëren "de grote meerderheid"? Ik begrijp dit niet in deze contextfropskottel schreef: ↑5 mei 2018, 12:57 ...
De grote meerderheid van de mensen die aan het scenario voldoen: "Kan je bij het beleggen van 11000€ op tien jaar tegen het potentieel verlies van enkele duizenden euro's? Heb je nog geen effecten waarop je de roerende voorheffing kan recupereren?" kunnen véél slechtere keuzes maken dan "Koop dan een paar Belgische holdings."
Mijn excuses, ik ben daar niet mee akkoord. Dat is praat van de banken.fropskottel schreef: ↑5 mei 2018, 15:52Een antwoord op dit forum kan nooit diep inspelen op het belegginsprofiel van de vraagsteller. We moeten ons dus tevredenstellen met een grove benadering, een richting.
De grote meerderheid van de mensen die aan het scenario voldoen: "Kan je bij het beleggen van 11000€ op tien jaar tegen het potentieel verlies van enkele duizenden euro's? Heb je nog geen effecten waarop je de roerende voorheffing kan recupereren?" kunnen véél slechtere keuzes maken dan "Koop dan een paar Belgische holdings."
Ik heb hier deze vraag gesteld:
Volgens mij kan maar een kleine minderheid van de mensen op dit alles "ja" antwoorden. En het gaat hier om hooguit 1% meer die de TS wil per jaar dan gewoon een spaarrekening, want hij vermeldt 2% . Hij kan blijkbaar wel op dit alles "ja" antwoorden. Maar die vele anderen die dit niet kunnen zouden voor die 1% dan zoveel risico moeten lopen? En hoe men het ook draait of keert, een spaarrekening is zeker niet volledig risicoloos, maar ze is wel nog steeds een heel pak veiliger dan risico-kapitaal zoals dat in aandelen.Bent u verzekerd tegen ziektes en ongevallen? Ook dus uw inkomen? Geen risico op werkloosheid? Stabiele of geen relatie, zodat er geen echtscheidingen kunnen gebeuren? Geen risico op andere onverwachtse advocaat-kosten? Als u kinderen heeft: die zullen stabiel opgroeien en geen problemen veroorzaken? Of ze zijn al volwassen?
50% riskeren om 30% van 2a4% dividend te recuperen vind ik geen goede deal, temeer daar er manieren zijn om geen dividend te betalen in de eerste plaats.fropskottel schreef: ↑5 mei 2018, 12:57 Kan je tegen het potentieel verlies van enkele duizenden euro's? Heb je nog geen effecten waarop je de roerende voorheffing kan recupereren? Koop dan een paar Belgische holdings.
We hebben zo'n zwart scenario 2x meegemaakt in de laatste 2 jaar. Wat was daar de impact op het geld op de spaarboekjes of het geld onder de matras?fropskottel schreef: ↑5 mei 2018, 12:57 Mensen waarschuwen je dat 10 jaar in aandelen zitten te kort is. Dat kan misschien wel zijn, maar een spaarboekje of onder de matras is ook niet risicovrij. Een zwart scenario van -50% inclusief (belastingvrije!) dividenden op 10 jaar zal ook je spaarboekje of je matrasgeld niet ongeschonden laten...
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
woodpeckerbird
- Hero Member

- Contacteer:
11000 euro op 10 jaar
Ik ben inderdaad bij de gelukkigen die bijna op alle vragen ja kunnen antwoorden. Heb geen kinderen, wel stabiele relatie. Ik zoek minstens 2% maar hoop gewoon dat de 11.000 eur na 10 jaar iets leuks geworden zijn.
Albert of alfonds wellicht, fondsen van kleine of grote banken zijn uitgesloten. Ik heb er een hekel aan.
Ik denk dat het holdings en Elia / Tinc gaan worden, gespreid.
Albert of alfonds wellicht, fondsen van kleine of grote banken zijn uitgesloten. Ik heb er een hekel aan.
" alfonds" is dat die zelf iets heeft opgericht waar hij veel geld mee verdient
Alfonds was toch de nickname hier van een van de mannen van mijnkapitaal.be ?
Denkt u nu werkelijk dat als ik die man zou zijn, dat ik de behoefte zou hebben om hier nog iets te posten en dit dan nog onder een andere nickname?
Ik heb in principe ook een hekel aan fondsen, en dit om verschillende redenen. De voornaamste zijn de kosten. En het wantrouwen in actief beheerde fondsen in de inzet van de beheerders voor de bezitters van de deelbewijzen. Hun meester is in de eerste plaats het beurshuis of de bank waar ze bijzitten en hun salaris daar en de bonussen die ze er kunnen opstrijken. Ik vermeld "in principe" want hier schijnt wel een toptalent met fondsen actief te zijn. Als er iemand Alfonds zou zijn, dan zal het hem wel zijn
Denkt u nu werkelijk dat als ik die man zou zijn, dat ik de behoefte zou hebben om hier nog iets te posten en dit dan nog onder een andere nickname?
Ik heb in principe ook een hekel aan fondsen, en dit om verschillende redenen. De voornaamste zijn de kosten. En het wantrouwen in actief beheerde fondsen in de inzet van de beheerders voor de bezitters van de deelbewijzen. Hun meester is in de eerste plaats het beurshuis of de bank waar ze bijzitten en hun salaris daar en de bonussen die ze er kunnen opstrijken. Ik vermeld "in principe" want hier schijnt wel een toptalent met fondsen actief te zijn. Als er iemand Alfonds zou zijn, dan zal het hem wel zijn
bartgo schreef: ↑5 mei 2018, 21:30 Ik ben inderdaad bij de gelukkigen die bijna op alle vragen ja kunnen antwoorden. Heb geen kinderen, wel stabiele relatie. Ik zoek minstens 2% maar hoop gewoon dat de 11.000 eur na 10 jaar iets leuks geworden zijn.
"Bijna alle vragen" betekent dus "niet alle vragen"
Bijv. stabiele relaties die toch instabiel worden, ik ken er zo massa's. Van de ene op de andere dag kan er een ongeziene bom ontploffen
Een leraar Latijn die les gaf in de humaniora waar ik school liep toen ik nog een jongeman was, zei het zo bij een antwoord op een vraag die bijna juist was: "Dat is bijna juist. Dus helemaal fout."