€ 240 aan roerende voorheffing op dividenden op aandelen te recupereren
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: € 240 aan roerende voorheffing op dividenden op aandelen te recupereren
Daarmee ontwijk je gewoon mijn bedenkingen... en maak je die alleen maar groterWildeHilde schreef: ↑11 april 2021, 17:48 Het was een vraag om inlichtingen zoals dat noemt en die is er gekomen nadat mijn boekhouder vergeten was die aftrek
in te vullen en er een herziening/bezwaar ingevuld is.Een ambtenaar heeft me daarna tweemaal opgebeld en die vroeg
me zelfs tijdens het gesprek : een broker wat is dat ? En een gewone mens kan in België toch alleen maar een gemeenschappelijk fonds kopen ? ..

- WildeHilde
- Newbie
- Contacteer:
Ik zal je alle concrete gegevens + email van ambtenaar privé doorsturen morgen als het U het belieft.
En wat waren uw vragen en bedenkingen. ?
En wat waren uw vragen en bedenkingen. ?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Nee dank u. Ik ga uw fiscale problemen niet gratis oplossenWildeHilde schreef: ↑11 april 2021, 18:11 Ik zal je alle concrete gegevens + email van ambtenaar privé doorsturen morgen als het U het belieft.

Edit: tegen betaling ook niet trouwens voor een geschil van max 240 EUR.
Zie 240-aan-roerende-voorheffing-op-dividen ... ml#p503299
- WildeHilde
- Newbie
- Contacteer:
Uw link klopt niet .
Art. 178/2 KB/WIB 92 is juist.
Ook ambtenaar beste ?
Art. 178/2 KB/WIB 92 is juist.
Ook ambtenaar beste ?

- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Hoezo ?
EarthNvstr1 schreef: ↑11 april 2021, 17:31 Ik vind je uitleg trouwens ook vreemd.
"ik moest een lijst voorleggen en de fiscus heeft lijst-attest van de bank niet aanvaard"
Wat voor lijst moest je voorleggen ?
Wat voor een lijst-attest van de bank was dat ?
Link of tekst aub.
Edit: als je het echt op de spits wil drijven
Ik niet. U wel gezien "ook" ?
Edit: en wat heeft dit voor belang terzake ?
Als men een wereld inkomen heeft, wordt dit ook bij uw Belgisch inkomen geteld om uw aanslagvoet te berekenen, dus zo logisch vind ik niet alles.

Het wordt niet dubbel belast, maar België wil er wel van meesnoepen, dus waarom zou andersom niet kunnen.

Aandelen : AD - AGS - LGEN - LSEG - TSCO - WKL
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wat is "een wereld inkomen" ?
Wat is "Belgisch inkomen" ?
Wat is "het" ?
Wat is "meesnoepen" ?
Bij personenbelasting, wordt uw inkomen onderverdeeld - Belgische origine en Wereld inkomen (vreemde origine)EarthNvstr1 schreef: ↑11 april 2021, 21:06Wat is "een wereld inkomen" ?
Wat is "Belgisch inkomen" ?
Wat is "het" ?
Wat is "meesnoepen" ?
Stel dat ge in Belgie 20k verdient per jaar en in Nederland 10k per jaar.
Mag Belgie de aanslagvoet berekenen op 30k en deze gebruiken op uw 20k, indien het andere land een dubbel belastingsbedrag heeft ... Dus mogen ze "meer" belastingen aanrekenen ook al zijn uw vreemde inkomen reeds belast in het land van origine.
Aandelen : AD - AGS - LGEN - LSEG - TSCO - WKL
De hoogste marginale aanslagvoet is die van uw totaal inkomen (30k). Maar van uw buitenlands inkomen gaan de betaalde buitenlandse belastingen af dus is dat enkel netto.
Eigenlijk betaal je in totaal belastingen op 25k wegens vrijstelling met progressievoorbehoud. Vermindering met de helf op de verhouding buitenlands/totaal inkomen.
Zie: https://www.alaska-group.eu/nl/nieuws/h ... belasting/
En https://financien.belgium.be/nl/particu ... -inkomsten
En https://legalnews.be/fiscaal-recht/bij- ... n-consult/
Eigenlijk betaal je in totaal belastingen op 25k wegens vrijstelling met progressievoorbehoud. Vermindering met de helf op de verhouding buitenlands/totaal inkomen.
Zie: https://www.alaska-group.eu/nl/nieuws/h ... belasting/
En https://financien.belgium.be/nl/particu ... -inkomsten
En https://legalnews.be/fiscaal-recht/bij- ... n-consult/
Laatst gewijzigd door Tycoon op 12 april 2021, 09:03, 2 keer totaal gewijzigd.
- DeanThe2nd
- Verbannen Gebruiker
Hij beschuldigt jou van schriftvervalsing. In principe moet hij dat, als hij die woorden over de lippen krijgt, kunnen bewijzen. Ik ben hoegenaamd niet verrast. Het is niet te filmen hoe die ramptenaren tegenwoordig de wet verkrachten om de laatste rooie centjes uit een belastingplichtige te persen. Dat ze wegkomen met laster (art. 443 SW) en knevelarij (art. 243 SW) is een grim teken.WildeHilde schreef: ↑11 april 2021, 17:18 En dan zegt die ambtenaar dat het statement/pdf.file niet echt is !
Je hebt dat nagemaakt zegt hij.
Klacht neerleggen brengt ook niet veel soelaas, als je al niet in je gezicht uitgelachen wordt. Ik heb geen weet van zo'n ramptenaar die ooit een sanctie opgelopen heeft omdat hij wat 'overijverig inde', laat staan daarvoor de bak indraaide zoals het hoort. Ik heb wel weet van gevallen waar het overduidelijk is, op basis van specifieke wetsartikels: “dit kan niet”.
Anderzijds, durf niet op een bankje uitrusten want je zou wel eens een matrak in je aangezicht kunnen krijgen en een flinke boete. En durf je niet verzetten (nochtans wettelijke zelfverdediging als je een stok in je gezicht krijgt) of je draait gegarandeerd de bak in (deze geldt uiteraard enkel voor de autochtoon) waar je ook nog wel eens de nodige mishandelingen zou kunnen ondergaan (Jonathan Jacob).
Maar goed, ik wijk af. Er is weinig tegenin te brengen, lijkt het. Als je je antwoord op die vraag om inlichtingen goed gemotiveerd hebt, kan je nog overwegen naar de rechtbank te stappen (nadat je die hoge piet ook eerst een briefje geschreven hebt, de baas van diegene die je de vraag om inlichting stuurde). Maar is het sop de kool waard? Meestal niet, en betaal je maar om grotere kosten te vermijden, dat weten die knevelaars maar al te goed. En het blijft altijd de vraag wat voor vreemde kronkel die rechter in zijn kop heeft, lees de fiscale rechtspraak er maar op na, je kan er geen touw aan knopen.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
There is one thing more wicked in the world than the desire to command, and that is the will to obey. W.K. Clifford.
There is one thing more wicked in the world than the desire to command, and that is the will to obey. W.K. Clifford.
- DeanThe2nd
- Verbannen Gebruiker
Dat is wat progressievoorbehoud betekent. De dievenclub berekent je aanslagvoet op 30.000 wereldwijd inkomen, en past die aanslagvoet dan toe op 20.000 belgisch inkomen.Anamii schreef: ↑11 april 2021, 23:09 Stel dat ge in Belgie 20k verdient per jaar en in Nederland 10k per jaar.
Mag Belgie de aanslagvoet berekenen op 30k en deze gebruiken op uw 20k, indien het andere land een dubbel belastingsbedrag heeft ... Dus mogen ze "meer" belastingen aanrekenen ook al zijn uw vreemde inkomen reeds belast in het land van origine.
Als er een dubbel belastingsverdrag is tenminste! Dan wordt die 10.000 in Nederland (in dit voorbeeld) belast, conform DBV.
Is er geen verdrag, word je in het slechtste geval op die 10.000 in het buitenland belast en nog eens op 30.000 door onze dievenclub. Dus een echte dubbele belasting, iets waar ieder fiscaal principe, en wetgeving ook trouwens, van stelt dat dit niet kan. Dezelfde inkomsten twee maal aan een belasting onderwerpen is een rechtstaat onwaardig. Daarom dat een quasi semi-democratisch land als het VK geen belastingen heft op inkomsten gegenereerd buiten het VK, zolang je dat geld het VK niet binnenbrengt tenminste.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Belgie zoals "alle" landen berekent je belastingen op je volledige wereldwijde inkomen. De sociale zekerheid is ook op dit bedrag gebaseerd. lijkt allemaal logisch toch?Anamii schreef: ↑11 april 2021, 23:09 Bij personenbelasting, wordt uw inkomen onderverdeeld - Belgische origine en Wereld inkomen (vreemde origine)
Stel dat ge in Belgie 20k verdient per jaar en in Nederland 10k per jaar.
Indien een deel van je inkomen uit het buitenland komt, en er is een dubbelbelastingverdrag met dat land dan is het waarschijnlijk dat er rekening word gehouden met de belastingen die je daar reeds betaalde. Je zal in Belgie dan enkel de overblijvende belasting op het Belgische gedeelte moeten betalen. Mooi toch.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
In de US past de IRS de belastingvoeten ook toe op uw wereldwijd inkomen. Engeland en Singapore zijn uitzonderingen.
De US is in dat geval nog specialer. Personen met een US nationaliteit worden wereldwijd (dus ook als je in het buitenland woont) belast op hun wereldwijd inkomen.
Een Amerikaan die bvb in België woont moet twee belastingbrieven invullen, en zal bvb belast worden op de meerwaarde. Als hij zijn aandeelfondsen verkoopt.
Een Amerikaan die bvb in België woont moet twee belastingbrieven invullen, en zal bvb belast worden op de meerwaarde. Als hij zijn aandeelfondsen verkoopt.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wat dit alles te maken heeft met recuperatie van RV op dividend, is voor mij een raadsel ...