4 maanden ziekte
4 maanden ziekte
ik ben 4 maanden (2021)ziek geweest...
ik kreeg elke maand een leuk bedrag van het ziekenfonds...
maar voor 2022 heb ik schrik dat ik een pak belastingen moet betalen..
bank heeft precies geen oplossing...
iemand een idee hoe kan dit jaar iets kan investeren of wat dan ook om in
2022 toch geen grote belastingsbrief krijg
Re: 4 maanden ziekte
Je kan voorafbetalingen doen. De meeste belastingverminderingen zijn begrensd volgens het inkomen waardoor je minder ruimte hebt voor giften, lange termijnsparen. Omdat de ziektevergoeding 60% van het normale loon is. Voor lange termijnsparen wordt laatste gedeelte op 15% beroepsinkomen berekend. Mogelijk is dit toch nog het maximum.
In totaal moet je dan ook minder belastingzn betalen maar er wordt wel minder bv van die uitkering afgehouden.
Je kan nu simuleren obv au 2021 hoeveel de eindafrekening zou bedragen. Dat bedrag kan je dan bijeen sparen of veilig beleggen.
In totaal moet je dan ook minder belastingzn betalen maar er wordt wel minder bv van die uitkering afgehouden.
Je kan nu simuleren obv au 2021 hoeveel de eindafrekening zou bedragen. Dat bedrag kan je dan bijeen sparen of veilig beleggen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Voor iedereen die op dit moment (inkomstenjaar 2021, aanslagjaar 2022) belastingen moet bijbetalen als "natuurlijk persoon" zijn voorafbetalingen ten zeerste aan te raden. Er is geen enkele belegging die het op zulke korte termijn beter doet.
Per kwartaal brengt zo'n voorafbetaling op dit moment deze bonificatie op (=belastingsvermindering). Zelfs een storting in het laatste kwartaal brengt ruim meer op dan de beste spaarrekening. De stortingen zijn natuurlijk wel beperkt qua bonificaties en dit tot maximaal 106% van de te innen belastingen in het volgende aanslagjaar (hier 2022 dus).
bedrag van de 1ste voorafbetaling (VA1) x 1,50 %
bedrag van de 2de voorafbetaling (VA2) x 1,25 %
bedrag van de 3de voorafbetaling (VA3) x 1,00 %
bedrag van de 4de voorafbetaling (VA4) x 0,75 %
Per kwartaal brengt zo'n voorafbetaling op dit moment deze bonificatie op (=belastingsvermindering). Zelfs een storting in het laatste kwartaal brengt ruim meer op dan de beste spaarrekening. De stortingen zijn natuurlijk wel beperkt qua bonificaties en dit tot maximaal 106% van de te innen belastingen in het volgende aanslagjaar (hier 2022 dus).
bedrag van de 1ste voorafbetaling (VA1) x 1,50 %
bedrag van de 2de voorafbetaling (VA2) x 1,25 %
bedrag van de 3de voorafbetaling (VA3) x 1,00 %
bedrag van de 4de voorafbetaling (VA4) x 0,75 %
Ik zie niet echt een probleem. Goed, je wordt volgend jaar zwaar belast maar dat is omdat er dit jaar te weinig wordt afgehouden. Als je dat weet kun je je mentaal en financieel voorbereiden. Het is louter een verschuiving in de tijd.
ik zoek meer een aftrekpost...
investeren waarvan je een x-aantal % kunt aangeven in je aangifte van 2022
ik heb reeds een hypotheek..
investeren waarvan je een x-aantal % kunt aangeven in je aangifte van 2022
ik heb reeds een hypotheek..
Giften, pensioensparen, enz. Maar de beste is inderdaad de voorafbetaling.
Kijk gewoon naar het vak "Belastingverminderingen" in tax on web. Daar staan ze allemaal opgesomd.
Kijk gewoon naar het vak "Belastingverminderingen" in tax on web. Daar staan ze allemaal opgesomd.
mercikes
iets in de richting tax-shelter startende ondernemingen etc ?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik vond het vrij bizar. Ik dacht dat ik nu dit jaar ging 2000-3000 euro moeten bij betalen en als bij wonder krijg ik 700 euro terug.
Dat is ook een heel vreemde inschatting. Dus ik vind het moeilijk in te schatten met ziekte wat je terugkrijgt etc.
Voor volgend jaar doe ik ook denk ik meer vooruitbetalingen dan ik eigenlijk hoef te doen.(vorig jaar 800 euro dit jaar wordt dat 2325 waarvan 2000 via fiscaal voluntariaat)
dat was eigenlijk toch de vraag van TS:
Hetgeen je nu terugkrijgt is van de inkomsten van 2020.Timoootjex schreef: ↑7 juni 2021, 23:32Ik vond het vrij bizar. Ik dacht dat ik nu dit jaar ging 2000-3000 euro moeten bij betalen en als bij wonder krijg ik 700 euro terug.
Dat is ook een heel vreemde inschatting. Dus ik vind het moeilijk in te schatten met ziekte wat je terugkrijgt etc.
Voor volgend jaar doe ik ook denk ik meer vooruitbetalingen dan ik eigenlijk hoef te doen.(vorig jaar 800 euro dit jaar wordt dat 2325 waarvan 2000 via fiscaal voluntariaat)
Je 4 maand ziekte is van 2021, die belasting krijg je dus in 2022..
ludo schreef: ↑8 juni 2021, 12:46Hetgeen je nu terugkrijgt is van de inkomsten van 2020.Timoootjex schreef: ↑7 juni 2021, 23:32
Ik vond het vrij bizar. Ik dacht dat ik nu dit jaar ging 2000-3000 euro moeten bij betalen en als bij wonder krijg ik 700 euro terug.
Je 4 maand ziekte is van 2021, die belasting krijg je dus in 2022..
dat weet topic-starter ook wel, maar dat was niet zijn vraag.
hij kan bv. naast pensioenspraren aan langetermijnsparen doen en max 2350,00 euro aftrekken
Wat je ook doet, het bedrag van de investering en de belastingen die je zal moeten betalen zal steeds groter zijn dan de belastingen die je zal moeten betalen zonder investeringen.marcvt63 schreef: ↑6 juni 2021, 09:45 ik ben 4 maanden (2021)ziek geweest...
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Deze maand nog een voorafbetaling doen zal voor hem het meeste opbrengen door de bonificatie.
Maar hij vroeg specifiek om aftrekposten, dus alles in vak belastingverminderingen.
Maar hij vroeg specifiek om aftrekposten, dus alles in vak belastingverminderingen.
Laatst gewijzigd door Tycoon op 8 juni 2021, 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.