Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Netbeheerders Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Netbeheerders
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Spaargids Kroeg
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

4 op de 10 Vlamingen vrezen financiële problemen door corona

Alle off-topic onderwerpen kunnen hier komen
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
24 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
Jefdewit
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Jefdewit
Verstuur privébericht

Re: 4 op de 10 Vlamingen vrezen financiële problemen door corona

• Citeer

Bericht door Jefdewit » 17 september 2020, 12:28

Tja, misschien behoor je dan wel tot de 'vier' en heb je de buikriem gewoon aangehaald door Corona (omdat het niet anders kon) en niet omdat het een financiële noodzakelijkheid was?

Als ze de vraag anders hadden gesteld: "heb je door de Covid-19 maatregelen minder uitgegeven en daardoor meer kunnen sparen" was de uitkomst heel anders geweest (positief beeld ipv negatief beeld).

SMGGM
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer SMGGM
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door SMGGM » 17 september 2020, 13:34

Als je gewoon kon doorwerken is de Corona crisis inderdaad goed voor je bankrekening. Niet kunnen reizen, geen restaurants, veel minder vervoer, geen hobby's,...
Ik heb inderdaad wel extra kunnen sparen op dat vlak.
Het is puur uit noodzaak sparen want je kon gewoon je geld niet gemakkelijk op doen (of het was minder prettig zoals shoppen zonder vrienden, in je bubbel en met mondmasker). Ik denk (en hoop) ergens wel dat mensen die een gat in hun hand hebben hiermee wel een beetje beseffen hoeveel al die extra's wel niet kosten. Je moet natuurlijk ook plezier hebben uiteraard, maar als je voor de crisis al moeilijk rond kon komen en misschien nu opgevallen is dat bepaalde dingen best wel veel geld kosten, dat dit een wijziging in consumptie kan zijn in de toekomst (ik ken althans mensen die toch wel zijn verschoten dat ze enkelen €100'den extra over te houden op het einde van de maand).

Was je werkloos tijdens de crisis dan is het minder ideaal. Een gezin met 3 kinderen had 1 ouder op tijdelijke werkloosheid voor 50% van de tijd en een andere nog in bevallingsverlof en daar was het een bittere pil. Het wat lager loon + dan de andere in bevallingsverlof was financieel moeilijker. Zij is wel terug beginnen werken vanaf mei (en het verschil tussen gewoon loon en ouderschapsverlof is nog best wel groot).

Voor mij persoonlijk heb ik wel meer uitgegeven aan een andere kant, maar eigenlijk niets buitensporig. Een nieuwe PC (de oude was 12 jaar oud) en een nieuw scherm (om toch thuiswerk prettiger te maken).

Henkie1984
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Henkie1984
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Henkie1984 » 17 september 2020, 14:48

Ik verwacht niet direct financiële problemen. Maar ik realiseer me heel goed dat er niet veel nodig is om dat beeld volledig om te gooien. We zitten er goed bij, maar "life is a bitch" ;).

Op de korte termijn zijn we er alleen maar op vooruitgegaan (net als veel mensen hier). De introvert hoeft geen excuus te verzinnen om niet te gaan :P
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!

Nefertari
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Nefertari
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Nefertari » 18 september 2020, 10:34

Nefertari schreef: ↑17 september 2020, 12:12 ... Persoonlijk heb ik door de coronacrisis voor het eerst sinds maanden, terug wat spaargeld kunnen opzij zetten.
... Geen daguitstapjes, geen parkconcerten, geen restaurantjes, geen terrasjes, geen vakanties, enz...
Naar aanleiding van bepaalde opmerkingen, wil ik wat verduidelijkingen toevoegen aan mijn reactie van hierboven.
Mijn vroegere vrijetijdsbestedingen hoop ik zo vlug mogelijk te kunnen hervatten: sparen interesseert me niet meer.
Want ik ben er niet gelukkig mee, dat ik sinds de coronacrisis (inderdaad noodgedwongen) kon sparen.
Schulden heb ik nooit gemaakt en ik heb nog een redelijke reserve over, uit mijn vroegere arbeidsinkomsten.
Wat ik momenteel nog overhoud van mijn huidige bescheiden inkomen, is bedoeld om op te doen aan plezante dingen, en niet om nog bij te sparen.

Jefdewit
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Jefdewit
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Jefdewit » 18 september 2020, 11:26

Nefertari schreef: ↑18 september 2020, 10:34 Naar aanleiding van bepaalde opmerkingen, wil ik wat verduidelijkingen toevoegen aan mijn reactie van hierboven.
Mijn vroegere vrijetijdsbestedingen hoop ik zo vlug mogelijk te kunnen hervatten: sparen interesseert me niet meer.
Want ik ben er niet gelukkig mee, dat ik sinds de coronacrisis (inderdaad noodgedwongen) kon sparen.
Schulden heb ik nooit gemaakt en ik heb nog een redelijke reserve over, uit mijn vroegere arbeidsinkomsten.
Wat ik momenteel nog overhoud van mijn huidige bescheiden inkomen, is bedoeld om op te doen aan plezante dingen, en niet om nog bij te sparen.
Volledig mee eens maar corona moet je toch niet tegenhouden om je geld uit te geven?
Ik heb nog nooit zoveel uitgegeven dan tijdens corona. Op die paar maanden van de lock down na (en in die drie maanden gaf ik pas echt veel geld uit door op eigen terrein alle leuke dingen te implementeren die ik vroeger eerder in groep deed of elders kocht) kan je aan bijna alles wat je vroeger deed geld uitgeven. En die paar dingen die niet meer echt kunnen zijn gewoon een aanleiding om wat andere zaken uit te proberen, je horizon te verbreden en eens af te wijken van ingesleten gewoontes.

SMGGM
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer SMGGM
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door SMGGM » 18 september 2020, 12:46

De impact van de crisis (thuiswerk, bubbels, social distancing,...) heeft een ander effect op iedereen. Er zijn er die het als opportuniteit zagen om andere dingen te ontdekken, experimenteren, te leren,... maar er zijn ook zat mensen waar hun wereld mee instortte en waar het al een uitdaging was om gewoon te "overleven".

Niet iedereen is in staat zo'n plotse wijziging in hun leven snel te verteren. Ik werkte bijvoorbeeld bijna nooit van thuis (heb altijd de mogelijkheid gehad maar deed het nooit) omdat ik altijd het gevoel had dan mijn werk teveel naar huis bracht (die rit van het werk en terug was voor mij de "knop" van werk / privé). Voor mij was dit enorm aanpassen en was er ook frustratie omdat interactie met mensen anders gaat.
Door de tijd die ik heb vrijgemaakt door het wegvallen van het sociaal leven heb ik een toevlucht genomen naar wat domotica (Home assistant voor zij die het willen weten) en dat is nu eenmaal een goedkope vervanging van mijn normale hobby uitgaven (waardoor mijn maandelijkse uitgaven afnam).

Ik kan me echter inbeelden dat als je dat alternatief niet kan vinden om je bezig te houden je misschien in een put terecht komt van verveling, depressie enz.
Vandaar dat het voor sommige al een uitdaging was om te overleven.

Nu tegenwoordig is ons kantoor terug open en ga ik ook geregeld terug naar kantoor en daar hoor je dat iedereen het op een andere manier beleeft. Ik merk dat bij sommige mensen hun denkbeeldig lontje fel korter is geworden wat toch wijst op frustraties en moeheid.
Vooral mensen die een repetitieve job hebben (helpdesk) merk ik dat er plots veel mensen terug naar kantoor komen. Het zijn niet de meest boeiende jobs en daar zijn collega's vaak net hetgeen de job dat stukje leuker maakt (tegen je man / vrouw kan je moeilijk altijd afreageren wat voor iemand je weer aan de lijn had).

ludo
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer ludo
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door ludo » 18 september 2020, 13:19

Voor mensen die kunnen blijven werken zijn, is alleen hun sociaal leven fel veranderd, maar naar verlies van inkomsten zal er niet veel gewijzigd zijn, wat de toekomst brengt om de Corona faktuur te betalen is koffiedik kijken.

Anders is het met diegene die hun werk verloren zijn, en op de werkloosheids vergoeding zijn terug gevallen, daar kunnen zich wel drama's afspelen.

Jefdewit
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Jefdewit
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Jefdewit » 18 september 2020, 14:26

SMGGM schreef: ↑18 september 2020, 12:46 De impact van de crisis (thuiswerk, bubbels, social distancing,...) heeft een ander effect op iedereen.
Dat is correct maar gaat niet alleen op voor de huidige 'crisis'.

Het voordeel van zo'n naar verhouding redelijk beperkte crisis is dat het versneld de tekortkomingen in een systeem, bedrijf, huishouden, ... blootlegt en dat, voor zij die willen en de moed niet opgeven, men misschien versneld naar oplossingen zoekt die al jaren op de lange baan geschoven werden.

Gezien dit zeker niet de laatste crisis zal zijn en al zeker niet de ergste opent het opportuniteiten en is het een goede oefening om te kijken in hoeverre men zich (van individu tot systeem) kan aanpassen aan (snel) wijzigende omstandigheden. Of net niet.
Diegenen waar nu al blijkt dat ze zich moeilijk kunnen aanpassen steken dus, nu het nog gemakkelijk kan, best maar al een tandje bij of ze zijn in de nabije toekomst een vogel voor de kat.
Voor zij die zich gemakkelijk bleken te kunnen aanpassen of de situatie zelfs in een voordeel konden ombuigen is het een goede oefening op wat er nog allemaal op hen afkomt.

Nefertari
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Nefertari
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Nefertari » 18 september 2020, 20:05

Jefdewit schreef: ↑18 september 2020, 11:26 ... Volledig mee eens maar corona moet je toch niet tegenhouden om je geld uit te geven?
... Op die paar maanden van de lock down na (en in die drie maanden gaf ik pas echt veel geld uit door op eigen terrein alle leuke dingen te implementeren die ik vroeger eerder in groep deed of elders kocht) kan je aan bijna alles wat je vroeger deed geld uitgeven...
Nefertari schreef: ↑17 september 2020, 12:12 ... Geen daguitstapjes, geen parkconcerten, geen restaurantjes, geen terrasjes, geen vakanties, enz... Zeer zuinig leven is dat.
De meeste dingen die ik graag doe (zoals hierboven opgesomd), kunnen niet bij mij thuis en niet binnen mijn bubbel van 2 personen. De sociale contacten bij deze activiteiten zijn erg belangrijk voor ons (als koppel) en zijn nu allemaal weggevallen.

Voorstellen zijn altijd welkom. ;)
Laatst gewijzigd door Nefertari op 18 september 2020, 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

24 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2

Terug naar “Kroeg”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Sitemap
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy