85x je loon bijeensparen: hoe dóe je dat?
Re: 85x je loon bijeensparen: hoe dóe je dat?
geen geheim, gewoon wiskunde. 45 jaar 500€/maand (6000€/jaar) opzij zetten aan 5% per jaar geeft net geen miljoen.
Bij maandelijkse 5% heb je na 45 jaar ongeveer € 33.000.000.000.000.000 op je rekening. Ik ben niet helemaal zeker hoe je dit uitspreekt

Die aandelen hoeven helemaal niet maandelijks te stijgen. Ze moeten na 45 jaar een geannualiseerd rendement halen van 5%. Wil je de inflatie (2%) in rekening brengen moeten ze na 45 jaar een geannualiseerd rendement halen van 7%.
Met dergelijke horizon is dat verre van onrealistisch.
Op één punt heb je gelijk: zonder risico gaat het niet.
Dat is net mijn punt ... die gecumuleerde intrestberekening is relatief simpele wiskunde maar als het de ene keer +5 en de daaropvolgende periode -10 en de daaropvolgende +7 is dan gaat het tabelletje van de gecumuleerde intresten er al heel anders uitzien.
Mocht het allemaal zo eenvoudig zijn dan zet ik vandaag nog 1 euro op de beurs en zal mijn greatgreatgreatgranddaughter niet alleen pretty fine zijn en onder water leven maar ook nog eens multimiljonair.
(voor diegenen die niet into music zijn, google op : lyrics - busted - year 3000)
Je hebt gelijk, ik ben niet zo goed in wiskunde (ik moest mijn tabel nog even verder aangevuld hebben, dan ging ik het ook wel gemerkt hebben ... misschien maar best dat ik geen boekhouder ben geworden

Nu ja, dat miljoen dat ik binnen 45 jaar zou hebben zal ondanks die 5% ook niet meer de "waarde" hebben die wij momenteel aan een miljoen toekennen. Misschien kunnen we er tegen dan enkel nog een broodje ham en kaas mee kopen ?
Laatst gewijzigd door geebee op 23 juni 2021, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat is nu net wat CAGR wil zeggen:
Over the last 121 years, global equities have provided an annualized real USD return of 5.3%
Maar er is hopelijk niemand die zal zeggen dat dit risicoloos is.ignition schreef: ↑23 juni 2021, 16:04 Langs de andere kant zou een globale aandelenportefeuille jaarlijks 5,3% na inflatie hebben opgebracht de laatste 121 jaar volgens onderzoek van Credit Suisse: https://www.credit-suisse.com/about-us- ... 02103.html
Laatst gewijzigd door B7H4long op 23 juni 2021, 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Wel, 1 euro aan 5% op 979 jaar geeft 555.039.369.896.572.000.000€. Dus je greatgreatgreatgranddaughter zal je heel dankbaar zijn (tenminste als je andere nakomelingen er af blijven).geebee schreef: ↑23 juni 2021, 16:13Dat is net mijn punt ... die gecumuleerde intrestberekening is relatief simpele wiskunde maar als het de ene keer +5 en de daaropvolgende periode -10 en de daaropvolgende +7 is dan gaat het tabelletje van de gecumuleerde intresten er al heel anders uitzien.
Mocht het allemaal zo eenvoudig zijn dan zet ik vandaag nog 1 euro op de beurs en zal mijn greatgreatgreatgranddaughter niet alleen pretty fine zijn en onder water leven maar ook nog eens multimiljonair.
(voor diegenen die niet into music zijn, google op : lyrics - busted - year 3000)
In een geannualiseerd rendement zit al die tussentijdse volatiliteit verrekend. Als een bepaalde portefeuille over de laatste 45 jaar een geannualiseerd rendement van 5% haalde, dan maakt het voor het eindresultaat niet uit of die elk jaar precies 5% opbracht, of 3 tussentijdse crashes van -60% heeft gekend.
ignition schreef: ↑23 juni 2021, 16:20Wel, 1 euro aan 5% op 979 jaar geeft 555.039.369.896.572.000.000€. Dus je greatgreatgreatgranddaughter zal je heel dankbaar zijn (tenminste als je andere nakomelingen er af blijven).geebee schreef: ↑23 juni 2021, 16:13 Dat is net mijn punt ... die gecumuleerde intrestberekening is relatief simpele wiskunde maar als het de ene keer +5 en de daaropvolgende periode -10 en de daaropvolgende +7 is dan gaat het tabelletje van de gecumuleerde intresten er al heel anders uitzien.

Nu ja, eerst moet ik nog aan kleinkinderen geraken, dat zal alvast het eerste probleem zijn

Niet als er tussentijdse stortingen zijn. Maar DCA (maandelijks gelijke stortingen) brengt juist nog méér op in dat geval, omdat je onderweg goedkoper bijkoopt.Zwiertje schreef: ↑23 juni 2021, 16:24 In een geannualiseerd rendement zit al die tussentijdse volatiliteit verrekend. Als een bepaalde portefeuille over de laatste 45 jaar een geannualiseerd rendement van 5% haalde, dan maakt het voor het eindresultaat niet uit of die elk jaar precies 5% opbracht, of 3 tussentijdse crashes van -60% heeft gekend.
Mijn nakomelingen moeten met hun poten van mijn kleinkleinkleinkleindochter blijven.
Ik ben eens benieuwd of die 5% gemiddeld zich zal blijven verderzetten. Indien ja zit in volgens de berekeningen in dit topic wel goed op schema om aan mijn miljoen te geraken.
Maar vroeger is nu niet natuurlijk.
Binnen 45 jaar zullen we t weten

ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Een broodje ham en kaas is wellicht wat overdreven, maar je maakt zeker een terecht punt.
Als we uitgaan van een inflatie van 2% per jaar, dan zal 1.000.000 € over 45 jaar de koopkracht hebben die overeenkomt met ruwweg 400.000 € vandaag.
Als je wil dat die koopkracht 1.000.000€ blijft, zal je portefeuille 7% moeten halen, of je zal meer dan 500 € / maand moeten opzij leggen.
Klopt, maar op een periode van 45 jaar zal dat niet al teveel spelen, denk ik. Je zal soms ook duurder kopen bij 'bubbels'.
Het effect niet onderschatten, de stand en evolutie van de beurs in het begin van de spaarperiode kan een groot verschil maken voor het eindresultaat, net zoals dit bij het "ontsparen" doorslaggevend is wanneer je FI wil gaan (sequence of returns risk). Precies daarom ligt een SWR gevoelig lager dan gemiddelde return van de beurs.
Dat is natuurlijk de vraag. Stilaan begint het besef toch te komen dat de huidige economie die gebaseerd is op eeuwige groei niet haalbaar zal blijven.
Komt er ooit een soort reset naar een nieuw financieel systeem? Of blijven we verder het milieu verkloten met de constante groei die broodnodig is om het kaartenhuisje overeind te houden? In beide gevallen zullen de gevolgen hard aankomen.
Aangezien niemand van ons een glazen bol heeft, kunnen we niet anders dan het verleden projecteren naar de toekomst en zo proberen om de beste beslissingen te nemen.
De economische groei op wereldschaal staat nog maar in zijn allerprilste kinderschoentjes. 99,9999% van de economische groei moeten we nog doormaken vooraleer we de eerste tekenen van stagnatie zullen zien. Tal van compleet nieuwe markten die we ons nu nog totaal niet kunnen verbeelden moeten nog ontstaan. Daar waar jij problemen ziet, zie ik enorme opportuniteiten en nieuwe markten.maartenn schreef: ↑23 juni 2021, 17:16 Dat is natuurlijk de vraag. Stilaan begint het besef toch te komen dat de huidige economie die gebaseerd is op eeuwige groei niet haalbaar zal blijven.
Komt er ooit een soort reset naar een nieuw financieel systeem? Of blijven we verder het milieu verkloten met de constante groei die broodnodig is om het kaartenhuisje overeind te houden? In beide gevallen zullen de gevolgen hard aankomen.
-
- Verbannen Gebruiker
Nee hoor, helemaal niet. Integendeel.geebee schreef: ↑23 juni 2021, 15:32 Slechte dag ? Ik heb die ook veel, ik vergeef je je kittelachtigheid dus ... dezeniet opgemerkt misschien ?
De vraag was in eerste instantie gericht aan Lop omdat die het blijkbaar allemaal zo goed weet ... zodanig goed dat hij er zelfs geen antwoord op wil/kan geven.
Wel opgemerkt maar geen idee hoe ik dat moest interpreteren. Mijn empathisch vermogen is eerder aan de beperkte kant.
Tja, Lop, is blijkbaar nu ook al opgenomen in de weegschaal aan de zijde der kring der wijsgeren. Alleen weet ik nog niet of hij het daar zelf mee eens is. Dat moet ik nog even afwachten. In tussentijd zal ik dus toch maar even voorzichtig zijn om een ongewilde ban te voorkomen omdat ik de verkeerde tegen zijn kar gereden heb of dat een van zijn zelfverklaarde maten dat nodig vond.

Dat kan ik je altijd via e-mail uitleggen. Is niets moeilijks aan. Gezien ik al aan het einde van die veertig jaar ben moet je er ook geen 45 jaar meer op wachten en is het voor mij inmiddels ook al een zekerheid.En ja, van mij mag je die cijfers hoe jij aan je miljoen bent gekomen met een mediaan inkomen hier gerust eens plaatsen, in tegenstelling tot Ludo ben ik bereid nog te leren van anderen hun wijsheid.
Dat ik dat hier en via PB niet ga doen daar heb ik spijtig genoeg zeer goede redenen voor.
Het is het mij nl. niet waard om verdacht gemaakt te worden een drugdealer te zijn, goedkope stooverij (snoeverij? stoeferij?) te verkopen

Maar je kan er waarschijnlijk niets meer van leren. Zoals meermaals aangehaald, ik zit aan het einde van de rit. En verworven winsten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.
Veel nieuws ga je ook niet te horen krijgen. Het is gewoon een combinatie van factoren die je hier al van anderen bij herhaling te horen hebt gekregen en ze je zelfs deels hebben voorgerekend.
Betekent het dan dat dit voor de toekomst niet meer zou kunnen? Uiteraard niet. Alle negatieve commentaren en veronderstelde onmogelijkheden die ik nu lees kreeg ik decennia gelden ook al te horen. Op dat vlak is er weinig gewijzigd.