85x je loon bijeensparen: hoe dóe je dat?
Re: 85x je loon bijeensparen: hoe dóe je dat?
Idd Ludo. Op uw 25e je eerste woning kopen en op 20jaar lenen, of uw 30e en 25jaar lenen, het maakt een aanzienlijk verschil...
Zo zie je eigenlijk zelfs dat je pensioen afhankelijk is van o.a. of je hulp van thuis uit meekrijgt bij de aankoop van je woning..
Zo zie je eigenlijk zelfs dat je pensioen afhankelijk is van o.a. of je hulp van thuis uit meekrijgt bij de aankoop van je woning..
Dat is voor mij onmogelijk,dus ik hoef daar zelfs niet aan te denken.Ben sowieso al jaren aan het minderen met een bepaalde levensstandaard aan te houden.Ben bijna 11 jaar gestopt met twee pakjes sigaretten per dag te roken.Ging tot 10 jaar geleden 3-4 x per week een flinke pint drinken.Maar toch heb ik vandaag het gevoel dat ik niet zo goed meer kan leven , terwijl mijn salaris de laatste 20 jaren is verdubbeld.En volgend jaar zal ik op pensioen gaan.Ik had de laatste jaren wel het reizen ondekt ,maar daar zal ik ook moeten gaan besparen.Maar ik denk maar zo , wat je hebt gehad,dat kunnen ze niet meer afpakken.Heb wel nog wat fysiek goud ,maar dat is de laatste jaren ook op de sukkel.Het bedrag van mijn pensioensparen zal ook geen vetpot zijn , te laat begonnen.Ach,we moeten verder ...hoe? Dat zijn zorgen voor later 

als je politieker wordt met 57 jobkes tegelijk, kan je op enkele maanden 85 maandlonen van een loonslaf bijeenkrijgen
Is die 85 x loon bedoeld voor 1 persoon of 2 personen ? Maar toegegeven , zelfs de helft is al te hoog gegrepen voor mij.En niet alleen voor mij.Ik woon in een appartementsblok,waar waarschijnlijk 20% van de appartementen via het ocmw wordt verhuurd..
85x men huidig looon tegen men pensioen moet mogelijk zijn. Dan moet ik wel niet te zotte dinen doen en blijvend kunnen werken en geen auto nodig hebben.
Wij zijn halfweg de dertig en kunnen, mochten we dat willen, de hypotheek van ons huis afbetalen.
Als eigen huis niet mee telt, dan is onze vermogensopbouw voorlopig 0.
Geen idee of dat bij Lukske het geval is, maar naar het vermogen te zien gok ik eerder van wel.
Als eigen huis niet mee telt, dan is onze vermogensopbouw voorlopig 0.

Geboren worden in de juiste familie is voor sommigen al voldoende hoor, soms weinig eigen verdienste aan.bertVW schreef: ↑23 september 2018, 13:06Lukske, dan heb jij al +\- 500k aan spaargeld, een eigen huis en een tweede verblijf en tram 50 nog niet gepasseerd... De beurs zou dit eventueel nog kunnen staven, maar zelfs dit is het geval niet. Dan heb jij dit inderdaad nog niet zo slecht gedaan, hoed af.
Geen idee of dat bij Lukske het geval is, maar naar het vermogen te zien gok ik eerder van wel.
en als je een voetballerke bent type rode duivel dan heb je het binnen een paar uur bijeengekregen

Als je tegen je pensioen 100.000 euro niet geindexeerd bijeen krijgt, welke je op 40 werkjaren bijeen hebt kunnen vergaren ( 100.000 : 40 :12 = 208 euro per maand, niet geindexeerd.
Als je 65 bent en je zou 85 jaar worden = 20 jaar = 100.000 euro : 240 maanden = 416 euro dat je bij je pensioen kunt leggen.
Dus zo onoverkomelijk is dat nu niet echt om dat te volbrengen, me dunkt.
Als je 65 bent en je zou 85 jaar worden = 20 jaar = 100.000 euro : 240 maanden = 416 euro dat je bij je pensioen kunt leggen.
Dus zo onoverkomelijk is dat nu niet echt om dat te volbrengen, me dunkt.
Vreemd dat men het over inflatie heeft terwijl je opbouwt, maar dit nergens verwerkt is in de uitgaven kant. je zou moeten elk jaar toch zo'n 2% meer krijgen dan het vorige jaar.
Ik ben zelf nog jong, dus ik hoop wel dat ik tot m'n 90 nog een goede levenswaardigheid kan hebben.
Dus 25 jaar.
Als 65 jaar het 0de jaar is, en 90 het 25ste, en het als 65ste begint bij 1 stuk, wil ik dan op m'n 90ste 1,64 stukken hebben.
Als ik hiervoor € 100.000,00 te verdelen heb, komt dit op een maandelijks extra van € 247,49 erbij vanaf 65, die aan 70 zo'n 273 wordt, 333 op m'n 80ste en 406 op m'n 90ste.
Vraag is natuurlijk wel je wel een echte faire verdeling? Het is immers waarschijnlijker dat je vroeger sterft dan later, en wellicht zal je niet meer zo van het leven genieten eens je 90 bent..
Maar zo'n 100.000 bijeensparen lijkt me niet zo'n onmogelijke taak, als je pensioensparen doet, een 2de pensioenpijler hebt ben je er al bijna automatisch.
Ik ben zelf nog jong, dus ik hoop wel dat ik tot m'n 90 nog een goede levenswaardigheid kan hebben.
Dus 25 jaar.
Als 65 jaar het 0de jaar is, en 90 het 25ste, en het als 65ste begint bij 1 stuk, wil ik dan op m'n 90ste 1,64 stukken hebben.
Als ik hiervoor € 100.000,00 te verdelen heb, komt dit op een maandelijks extra van € 247,49 erbij vanaf 65, die aan 70 zo'n 273 wordt, 333 op m'n 80ste en 406 op m'n 90ste.
Vraag is natuurlijk wel je wel een echte faire verdeling? Het is immers waarschijnlijker dat je vroeger sterft dan later, en wellicht zal je niet meer zo van het leven genieten eens je 90 bent..
Maar zo'n 100.000 bijeensparen lijkt me niet zo'n onmogelijke taak, als je pensioensparen doet, een 2de pensioenpijler hebt ben je er al bijna automatisch.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Zal wel juist zijn hetgeen je berekende, maar die berekening is niet zo simpel, mijn gedacht.Cydox schreef: ↑23 september 2018, 22:18 Vreemd dat men het over inflatie heeft terwijl je opbouwt, maar dit nergens verwerkt is in de uitgaven kant. je zou moeten elk jaar toch zo'n 2% meer krijgen dan het vorige jaar.
Dus 25 jaar.
Simpelder zou zijn je spaart elke maand 200 euro = 2400/jaar,
jaar nadien verhoog je met inflatie 2% = 204 x 12 = 2448/jaar
jaar nadien verhoog je met inflatie 2% = 208 x 12 = 2496/jaar
enz. enz.
Na 30 jaar heb je kapitaal van 97.260 euro
Na 40 jaar heb je kapitaal van 144.500 euro.
Rentebeleid toch een probleem.
Blijkbaar is het niet meer realistisch om een zeker rendement te krijgen dat hoger is dan de inflatie.
De rente is nominaal negatief van 0-5j.
Maar in feite negatief tot zelf voorbij de 30j.
Dat maakt de case voor sparen toch een heel stuk zwakker.
Blijkbaar is het niet meer realistisch om een zeker rendement te krijgen dat hoger is dan de inflatie.
De rente is nominaal negatief van 0-5j.
Maar in feite negatief tot zelf voorbij de 30j.
Dat maakt de case voor sparen toch een heel stuk zwakker.
Het lijkt me beter om te sparen voor een tweede woonst oid waar je zelf nog wat werk insteekt en dan verhuurd. Die bron van inkomsten volgt in principe wel de inflatie.
Als ik reken zou ik nu 200 per maand moeten sparen en gemiddeld moeten uitkomen op 330 euro per maand sparen voor men aanbevolen pensioenbedrag te krijgen van 85x men loon.
Dat is 170000 euro en dan nog men groepsverzekering via het werk. Dus zoveel is dat niet.
Dat is 170000 euro en dan nog men groepsverzekering via het werk. Dus zoveel is dat niet.
Daar ga ik toch ook wel vanuit. Huis af te betalen tegen mijn 45ste. Lening bedraagt moment bijna 1000€, terwijl ikzelf gemiddeld nu een 500€/maand kan sparen, vriendin iets minder. Als die lening wegvalt zal die grotendeels gespaard blijven (70-80%). Natuurlijk wel ietsje meer genieten zoals wat meer een etentje, cinema'ke doen maar dat gaat geen 1000€/maand kosten. Of na verloop van tijd beslissen 4/5 gaan werken zodat je meer quality time hebt.voodoo schreef: ↑23 september 2018, 14:10 Je lening van je huis is vaak 1/3 van het inkomen. Op een carrière van 45jaar betaal je pakweg de laatste 20 jaar geen lening meer af.
20jaar die 1/3 aan de kant zetten komt overeen met 80 maanden.
Tot do:
Zorgen dat je zo snel mogelijk een eigen woning hebt.
Zorgen dat je de aflossingen, geïndexeerd, aan de kant houdt nadat woning is afbetaald.
Dat en pensioensparen en hier en daar nog wat sparen plus je eigen woning zullen wel volstaan.
Vermoedelijk.
Hopelijk.
Misschien?
Toen ik op men 19de aan pensioensparen begon zei men bij de bank dat dit na al die jaren een 135.000€ kon bedragen. Tel daar dan nog eens een groepsverzekering bij en hetgeen je door je carrière gespaard hebt en wat beleggingen hebben opgebracht snap ik niet dat dit niet zou kunnen lukken, meer dan dat zelfs nog.
Ik snap dat er natuurlijk mensen dat hun geld liever opdoen aan alcohol, sigaretten en drugs. Of elk jaar een nieuwe koersfiets van 10.000€. Voor mij is het zomers wat joggen, winters wat squashen en af en toe een terrasje tussendoor.
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC Ancora - Montea - Shell - Shurgard - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
DBE86, ben jij nu 22 of 32 jaar? Elk jaar een koersfiets van 10.000€ is wel wat overdreven, maar ik snap wat je bedoelt. Vergeet ook eens niet op reis te gaan, zelfs tijdens de periode dat je een lening moet aflossen
ik zou het jammer vinden moest ik zaken laten zoals gaan uit eten of cinema doen wanneer wij dit willen.