85x je loon bijeensparen: hoe dóe je dat?
Re: 85x je loon bijeensparen: hoe dóe je dat?
Als je niet boven je stand leeft qua huis/auto/gadgets/hobby, moet het mogelijk zijn om te sparen en te reizen.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Daar kun je niet eenzijdig op antwoorden, hangt van ieder zijn inkomen/onkosten en normaal besteding patroon. af.
Iemand die 3000 euro verdiend is 500 euro sparen weinig .
Iemand met 1500 euro vindt 50 euro sparen heel veel.
Iemand die 3000 euro verdiend is 500 euro sparen weinig .
Iemand met 1500 euro vindt 50 euro sparen heel veel.
Dat is ook een beetje een keuze denk ik. Wij zijn al vijf jaar niet meer op vakantie gegaan omdat onze verbouwingen nog altijd niet rond zijn. We hebben ook allebei nog een tweede job erbij. Het nadeel is dat je nu veel moet opgeven, het voordeel is dat onze woning de facto afbetaald is als we 34 en 36 jaar oud zijn. Vanaf volgend jaar gaan we wel terug op reis gaan, het begint allemaal een beetje door te wegen. Ieder zijn ding, de zekerheid dat we binnen een paar jaar zullen hebben is me een paar zure jaren wel waard.
32jaar. Kon ik maar terug 22 zijnbertVW schreef: ↑24 september 2018, 19:29 DBE86, ben jij nu 22 of 32 jaar? Elk jaar een koersfiets van 10.000€ is wel wat overdreven, maar ik snap wat je bedoelt. Vergeet ook eens niet op reis te gaan, zelfs tijdens de periode dat je een lening moet aflossenik zou het jammer vinden moest ik zaken laten zoals gaan uit eten of cinema doen wanneer wij dit willen.

2 kleine kindjes dus wij doen tussendoor uitstapjes in België met een overnachting in B&B bij.
Binnen enkele jaren wel terug eens een vliegreis doen als de kids 3 jaar gepasseerd zijn, ook niet te ver, 2 à 3 uurtjes vliegen.
Eigenlijk is het ook beleggen voor je kinderen want je termijn is toch 20 à 30 jaar. Zorgen dat ook zij een goede start kunnen maken. In het achterhoofd houdend dat je via je ouders ook nog wel een erfenis kunt verwachten. Als dat een aardig bedrag is kan je beleggingstermijn zelfs 40 à 50 jaar bedragen en zal het eerder voor je kleinkinderen zijn indien je je kinderen zo opvoedt dat ze goed met geld opgaan en ze een tijdje thuis blijven wonen tijdens de eerste werkjaren waardoor ze lonen zo goed mogelijk zouden kunnen opsparen.
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC Ancora - Montea - Shell - Shurgard - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
Iemand die 3 jaar na zijn 18e verjaardag begint te werken en zijn allereerste loon krijgt, vervolgens onafgebroken werkt tot zijn 65e, ontvangt 528 keer een regulier maandloon. Van de 13e maand, 14e maand, premies en andere bonussen ga ik gemakshalve uit dat ze niet bestaan.
Dat wilt zeggen dat je 16% van je maandlonen integraal moet sparen.
Ik denk dat dit moeilijk is, maar voor een deel van de bevolking doenbaar. De eerste 10 zullen de makkelijkste zijn, de laatsten zullen wellicht ook wat makkelijker gaan.
Dat wilt zeggen dat je 16% van je maandlonen integraal moet sparen.
Ik denk dat dit moeilijk is, maar voor een deel van de bevolking doenbaar. De eerste 10 zullen de makkelijkste zijn, de laatsten zullen wellicht ook wat makkelijker gaan.
Voor het gemak houd je hier even geen rekening met opbrengst van dit gespaarde vermogen, en dit over 47 jaar. De centen die je spaart op je 18u kunnen op je 65e behoorlijk meer waard zijn...
Met 0,10% rente op je spaarboek... Zal om je dood te lachen zijn na 47 jaar denk ik.
Dat zat hem toch al in de berekening van het feit dat je 85 maandlonen nodig had? Je eerste loon zal ook niet gelijk zijn aan je laatste, de extra interesten zijn nodig.
Je gaat een pensioenspaarpot toch niet 47 jaar op een spaarboekje zetten?
- centiempje
- Hero Member
- Contacteer:
Quasi idem, ik vraag mij dat nu ook wel af. Want uiteindelijk, het ene huis is het ander niet.. Mijn schoonbroer woont in een woning die minder dan de helft van het onze waard is (maar aan de andere kant, wij zijn dan weer met 2).
Hetgeen we wel opgebouwd hebben aan vermogen, zal in het komende jaar veel zakken om onze (recent gekochte) woning op te waarderen.
Neen mevrouw, ik heb de lotto niet gewonnen, op je centiempjes letten, dat maakt wel degelijk verschil!
Zo moeilijk is het niet hoor. Wij zijn 36 en 37.
Momenteel zitten we allebei al aan die 82 maandlonen ongeveer. Maar een stuk houden we apart voor de kinderen.
Ik wil dit toch nog maal 3 doen. Om eerder op pensioen te kunnen.
Momenteel zitten we allebei al aan die 82 maandlonen ongeveer. Maar een stuk houden we apart voor de kinderen.
Ik wil dit toch nog maal 3 doen. Om eerder op pensioen te kunnen.
vakantiegeld en 13de maand volledig sparen gedurende ganse carriere
Verplicht langer werken ? Mij niet gezien. Ik heb me voorgenomen op mijn 60 te stoppen. Hopelijk via een herstructurering met een goede uitbetaling zodat ik de tijd tot mijn pensioen kan overbruggen.
Ge kunt ervoor zorgen dat je Uw C4 krijgt, en na periode van schorsing van paar weken kun je gaan doppen. En als je wat ouder bent, laten ze je wel met rust om werk te zoeken. Als jezelf je ontslag geeft kun je denk ik niet gaan doppen.