85x je loon bijeensparen: hoe dóe je dat?
Re: 85x je loon bijeensparen: hoe dóe je dat?
Is gewoon stoefery, efkes uitpakken met wat ik verdien..David_DeWa schreef: ↑17 juni 2021, 13:22Een persoon die 20 jaar lang enkel een deel van zijn loon tegen 0% opzij zet is waarschijnlijk geen drugdealer maar al heel zeker geen goed beheerder van zijn spaarquota.
Dat je zo iets hoort vertellen aan de toog van een marginaal café of leest in een volksgazet zou ik nog kunnen duiden maar op SG?
Wat hebben wij er zaken mee, of meerwaarde om te weten wat iemand verdiend, en of gespaard heeft...
Denk dat je verkeerd interpreteert hij spreekt van dat zijn scheiding hem nog 310000 € heeft gekost , hij schrijft niet dat hij 310+ 380 k heeft verdient de laatste 20 jaar , wat 1583 € in 1 maand betekend dat is niet onmogelijk en zeker niet overdrevenludo schreef: ↑17 juni 2021, 16:06Is gewoon stoefery, efkes uitpakken met wat ik verdien..David_DeWa schreef: ↑17 juni 2021, 13:22
Een persoon die 20 jaar lang enkel een deel van zijn loon tegen 0% opzij zet is waarschijnlijk geen drugdealer maar al heel zeker geen goed beheerder van zijn spaarquota.
Dat je zo iets hoort vertellen aan de toog van een marginaal café of leest in een volksgazet zou ik nog kunnen duiden maar op SG?
Wat hebben wij er zaken mee, of meerwaarde om te weten wat iemand verdiend, en of gespaard heeft...
-
- Verbannen Gebruiker
Kan zijn maar jouw interpretatie van zijn cijfers slaat nergens op.
En een financieel forum waar je geen cijfers mag noemen of het leveren van cijfermateriaal geen meerwaarde heeft? Iets om te onthouden.
-
- Verbannen Gebruiker
+1.
De cijfers die Ludo geeft in zijn antwoord kan ik ook nergens in het bericht waarop hij reageert terugvinden.
Hij vindt dus een bericht ongeloofwaardig op basis van cijfers die hij er zelf deels heeft bij verzonnen.
En dat nog op basis van een zelf toegevoegd rekeningbeheer (spaargeld 20 jaar opzijzetten aan nul percent) dat geen zinnig vermogensbeheerder in de praktijk zou toepassen.
Als een scheiding 310.000 euro "" heeft "" gekost moet je die ergens verdiend hebben om te kunnen betalen.
Als je daarboven nog 380.000 euro spaargeld hebt vergaard, moet je die ook ergens verdiend hebben.
Totaal dus 690.000 euro.
Simpel as that...
Als je daarboven nog 380.000 euro spaargeld hebt vergaard, moet je die ook ergens verdiend hebben.
Totaal dus 690.000 euro.
Simpel as that...
Als je scheiding 310000 € heeft gekost wil dat zeggen dat voor dat je scheidde 620000 € had .
Niet dat je deze achterna heeft verdiend
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Zucht ...
Originele post:
- "net op pensioen op 60" => die mens was dus 20 in 1980 1978 (edit: post is van 2018) ... een hele andere tijd dan nu (en dan bedoel ik algemeen financiëel gezien)
- "2 scheidingen achter de rug (kostprijs 310.000 €)" => wanneer ? hoe is dit berekend ?
Originele post:
- "net op pensioen op 60" => hoeveel jaar heeft hij gewerkt ? hoeveel heeft hij van thuis eventueel meegekregen on-the-route of van een erfenis ?Otiumcumdignitate schreef: ↑29 september 2018, 17:43 Nou ik heb geen probleem om open kaart te spelen. Niets persoonlijk aan gezien de barema's openbaar zijn. Ook net op pensioen op 60 (politie) en ondanks een vlakke loopbaan (laatste 18 jaar geen opslag meer gehad buiten index) en twee scheidingen achter (kostprijs 310.000 €) de rug geen enkel probleem gehad om een buffer van ongeveer 380.000 € aan te leggen. Dit gerekend met een al jaren afbetaald huis, een pensioen van 2160 €, een vrouw die nog 11 jaar moet werken en dus extra inkomen genereert doet me toch vermoeden dat we niet al te veel moeten laten. Laatste loon was netto 3210 €, exclusief vakantiegeld en eindejaarsweek en de inkomsten van de beleggingen.
- "net op pensioen op 60" => die mens was dus 20 in 1980 1978 (edit: post is van 2018) ... een hele andere tijd dan nu (en dan bedoel ik algemeen financiëel gezien)
- "2 scheidingen achter de rug (kostprijs 310.000 €)" => wanneer ? hoe is dit berekend ?
En welke meerwaarde heeft het dat wij iemand anders zijn rekening makenEarthNvstr1 schreef: ↑17 juni 2021, 18:52 Zucht ...
Originele post:- "net op pensioen op 60" => hoeveel jaar heeft hij gewerkt ? hoeveel heeft hij van thuis eventueel meegekregen on-the-route of van een erfenis ?Otiumcumdignitate schreef: ↑29 september 2018, 17:43 Nou ik heb geen probleem om open kaart te spelen. Niets persoonlijk aan gezien de barema's openbaar zijn. Ook net op pensioen op 60 (politie) en ondanks een vlakke loopbaan (laatste 18 jaar geen opslag meer gehad buiten index) en twee scheidingen achter (kostprijs 310.000 €) de rug geen enkel probleem gehad om een buffer van ongeveer 380.000 € aan te leggen. Dit gerekend met een al jaren afbetaald huis, een pensioen van 2160 €, een vrouw die nog 11 jaar moet werken en dus extra inkomen genereert doet me toch vermoeden dat we niet al te veel moeten laten. Laatste loon was netto 3210 €, exclusief vakantiegeld en eindejaarsweek en de inkomsten van de beleggingen.

- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Op een forum over financiële onderwerpen, moet dat n.m.i. kunnen als iemand daar zin in heeft.
Maar straffe stellingen innemen op basis van halve informatie en zonder de context mee te nemen, lijkt mij niet erg zinvol.
-
- Verbannen Gebruiker
En waar lees jij dat dit op een periode van 20 jaar was en dat het geld dat gespaard werd nooit iets heeft opgebracht?
Volgens mij is dat, beleefd uitgedrukt, toch je eigen interpretatie/toevoeging?
Soit, het heeft weinig zin om over een post van bijna 3 jaar geleden nog een boom beginnen op te zetten.
Om op de vraagstelling van het topic terug te komen, hoe interpreteer je 85 x je loon? 85 x je beginloon, je laatste loon, je gemiddelde loon over een carrière? Maakt al een groot verschil.
Als iemand zijn laatste netto loon 2.000 € was dan moet hij volgens die stelling 170.000 € bijeengespaard hebben op een hele carrière? Dat lijkt me toch niet uitzonderlijk veel? Als je van in het begin van je carrière geld opzij kan leggen en je belegt het tegen een gemiddelde jaaropbrengst van 5% netto is het zelfs weinig.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Zoals meestal zijn dergelijke artikels totaal onvolledig ...
Als ik het goed begrijp wil het artikel ongeveer hetvolgende zeggen (en alles gemiddeld):
- op het moment dat je op wettelijk pensioen gaat
- en je werkt tot aan je wettelijk pensioen
- en je wil hetzelfde netto besteedbaar inkomen behouden tijdens je pensioen zoals je dat had vlak voor op je pensioen gaat
Dat je dan op dat moment 85x je laatste netto maandloon "opzij" hebt moeten staan.
Wat je er dan verder precies mee moet doen, daar wordt niets over gezegd uiteraard.
En ik ga de berekening niet maken ;-)
Als ik het goed begrijp wil het artikel ongeveer hetvolgende zeggen (en alles gemiddeld):
- en je wil hetzelfde netto besteedbaar inkomen behouden tijdens je pensioen zoals je dat had vlak voor op je pensioen gaat
Dat je dan op dat moment 85x je laatste netto maandloon "opzij" hebt moeten staan.
Wat je er dan verder precies mee moet doen, daar wordt niets over gezegd uiteraard.
David_DeWa schreef: ↑17 juni 2021, 20:04
En waar lees jij dat dit op een periode van 20 jaar was en dat het geld dat gespaard werd nooit iets heeft opgebracht?
Volgens mij is dat, beleefd uitgedrukt, toch je eigen interpretatie/toevoeging?
Er staat nergens dat het over 20 jaar gaat.
Maar als je van je 40 tot je 60 jaar ( = 20 jaar ) dus het hoogste loon zou gehad hebben, en je wil 690.0000 euro ,deels 310.000 euro uitbetaald aan echtscheiding en dan nog 380.000 euro op je spaarboek hebben, totaal 690.000 euro zou dit dus gedurende de laatste 20 jaar elke maand 2875 euro moeten gespaard en zeker minstens netto verdiend moeten hebben..... Zonder alle andere uitgaven en kosten...
Anders kan je nooit 310.000 euro aan echtschedingen betaald hebben, en dan nog 380.000 euro op je spaarboek hebben...
En daarbij, wat voor meerwaarde heeft dat voor spaargidsers om dat hier efkes komen te verkondingen... nul-- komma - nul.. Dus in mijn ogen beetje stoeffery...
- spaarfrits
- Full Member
- Contacteer:
Als je uitgaat van een loopbaan van 40 jaar en 7% rendement moet je nog geen 300 euro sparen voor boven de 700 000 te geraken.ludo schreef: ↑17 juni 2021, 09:44Gij verkoopt drugs of zo zeker...Otiumcumdignitate schreef: ↑29 september 2018, 17:43 Nou ik heb geen probleem om open kaart te spelen. Niets persoonlijk aan gezien de barema's openbaar zijn. Ook net op pensioen op 60 (politie) en ondanks een vlakke loopbaan (laatste 18 jaar geen opslag meer gehad buiten index) en twee scheidingen achter (kostprijs 310.000 €) de rug geen enkel probleem gehad om een buffer van ongeveer 380.000 € aan te leggen. Dit gerekend met een al jaren afbetaald huis, een pensioen van 2160 €, een vrouw die nog 11 jaar moet werken en dus extra inkomen genereert doet me toch vermoeden dat we niet al te veel moeten laten. Laatste loon was netto 3210 €, exclusief vakantiegeld en eindejaarsweek en de inkomsten van de beleggingen.
310.000 + 380.000 = 690.000 euro op 240 maanden ( 20 jaar) = 2.875 euro per maand dat je moet sparen gedurende 20 jaar... Van uw wedde alléén kan dit dus niet komen
"I want money in order to get the things that money will not buy" Carl Sandburg
man man man, de gemiddelde lonen in de jaren 80 was netto max.800 euro..spaarfrits schreef: ↑18 juni 2021, 06:41Als je uitgaat van een loopbaan van 40 jaar en 7% rendement moet je nog geen 300 euro sparen voor boven de 700 000 te geraken.
Als je dan na aftrek van je onkosten en voeding nog 300 euro kon sparen was je een wereldwonder..
-
- Verbannen Gebruiker
Zo begrijp ik het ook.EarthNvstr1 schreef: ↑17 juni 2021, 20:32 Zoals meestal zijn dergelijke artikels totaal onvolledig ...
Wanneer je dus eindigt met een nettoloon van 2.000 €, toch geen uitzonderlijk gegeven, zou je volgens de topictitel 2.000 x 85 = 170.000 € gespaard moeten hebben gedurende een hele carrière. Daar moet je volgens mij toch geen wereldwonder voor zijn.
En zelfs geen uitzonderlijke beleggingen voor doen. Gewoon aanhoudend een deel van je loon opzijzetten.
Jaren terug was het loon inderdaad veel lager maar waren er ook jaren dat een gewone termijnrekening 7-9% opbracht.
Rekening houdende met de cumulerende intrest en een aangehouden spaarinspanning lijkt me dat dus geen onmogelijke onmenselijke opdracht.
Als je jaren terug een deel in onroerend goed hebt belegd en, gezien de aanhoudende stijging van onroerend goed, jaren later verkoopt is het nog gemakkelijker om meer dan dat resultaat te behalen.
Als je een vast deel van overwegend indexvast stijgend loon consequent in bv indextrackers belegt zou het resultaat tegen de pensioenleeftijd ook veel hoger zijn.
Het uitgangspunt van Ludo, een deel van het loon steeds opzij zetten op een nulrentende rekening en er jaren niet naar om kijken, lijkt me voor een belegger met een doel, hier na de pensioenleeftijd je levensstijl gewoon verder kunnen zetten, eerder uitzonderlijk, ongewoon en vooral de slechtste optie van allemaal.
Had je, om één voorbeeld te geven, de laatste 10 jaar een vast deel van je spaargeld maandelijks in bv. Sofina gestoken zag het resultaat er al heel anders uit.
Wanneer je een lager eindloon hebt moet, volgens deze stelling, je eindspaarsom ook lager zijn.
Of je daar na de pensioenleeftijd ruim van kan verder leven hangt vooral af van de hoogte van je pensioen - hoe hoger het gegarandeerd pensioen hoe lager de spaarsom moet zijn om aan hetzelfde comfort verder te leven - men een eigendom in bezit heeft en dus zonder huurlast is, wat de levensstijl is die men gewend is en op welk niveau men deze verder wil zetten, welke vaste kosten men nog maandelijks heeft en of men verder verstandig met dat spaargeld kan omgaan.
Maar dat gaat verder dan de topictitel wat eigenlijk maar een zeer eenvoudige stelling is.