85x je loon bijeensparen: hoe dóe je dat?
Re: 85x je loon bijeensparen: hoe dóe je dat?
Als het maar zo simpel uitvoerbaar zou zijn zoals je het uitlegt, maar in de praktijk is het meestal anders, en kunnen de mensen niet meer sparen, levenstandaard is te duur geworden door allerlei opgedrongen luxe.
De opkomende jeugd kan zelfs zonder hulp van ouders al geen klein huisje niet meer kopen,, laat staan van hun loon sparen.. Ik wil ze de kost niet geven die minder dan 1700 euro netto verdienen hoor.... dan zijn er nen hele hoop..
De opkomende jeugd kan zelfs zonder hulp van ouders al geen klein huisje niet meer kopen,, laat staan van hun loon sparen.. Ik wil ze de kost niet geven die minder dan 1700 euro netto verdienen hoor.... dan zijn er nen hele hoop..
-
- Newbie
- Contacteer:
- Voor bijna alle jeugd is het moeilijker dan voor de vorige generatie.
- Voor zieke mensen is het bijna niet te doen. Dat is nooit anders geweest, jeugd of niet.
- Alleenstaande gezonde jeugd zal het niet cadeau krijgen, maar het is zeker wel doenbaar.
- Gezonde koppels met kinderen zullen wat moeten opletten.
- Gezonde kinderloze koppels met twee lonen en een minimum aan budgetaire discipline hebben het makkelijk. Als ze dan ook nog een klein beetje financieel geletterd zijn is het om te lachen gemakkelijk. De vorige generatie had het in een soortgelijk scenario nog steeds makkelijker dan deze groep. Haast gelijk waar je een generatie terug in investeerde is geëxplodeerd in waarde.
- Voor zieke mensen is het bijna niet te doen. Dat is nooit anders geweest, jeugd of niet.
- Alleenstaande gezonde jeugd zal het niet cadeau krijgen, maar het is zeker wel doenbaar.
- Gezonde koppels met kinderen zullen wat moeten opletten.
- Gezonde kinderloze koppels met twee lonen en een minimum aan budgetaire discipline hebben het makkelijk. Als ze dan ook nog een klein beetje financieel geletterd zijn is het om te lachen gemakkelijk. De vorige generatie had het in een soortgelijk scenario nog steeds makkelijker dan deze groep. Haast gelijk waar je een generatie terug in investeerde is geëxplodeerd in waarde.
Laatst gewijzigd door dikkepatapoef op 18 juni 2021, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Klopt volledig, wie van een minimum of laag loon moet rondkomen hoeft niet aan sparen te denken. Die mensen maken vaak ook geen kans om een eigen huis te verwerven, niet genoeg eigen inbreng om een lening te krijgen. Dus noodgedwongen blijven huren wat de opbouw van eigen vermogen (spaargeld of eigen huis) onmogelijk maakt. Voor boven gemiddelde inkomens is het allemaal veel gemakkelijker, zij hebben wel ruimte om te sparen, krijgen wel zonder probleem een lening en kunnen vlot een eigen vermogen opbouwen zonder het kapitaalverlies van huishuur. Die armoedeval bestaat wel degelijk.ludo schreef: ↑18 juni 2021, 11:37 Als het maar zo simpel uitvoerbaar zou zijn zoals je het uitlegt, maar in de praktijk is het meestal anders, en kunnen de mensen niet meer sparen, levenstandaard is te duur geworden door allerlei opgedrongen luxe.
-
- Verbannen Gebruiker
Maar daar gaat het toch helemaal niet over.
Uiteraard kan niet iedereen dat bijeen sparen.
Ik schrijf ook nergens dat iedereen dat kan. Ik geef dan ook specifiek een voorbeeld van 2.000 € nettoloon. Niet iedereen heeft zo'n loon maar ik wil de mensen ook de kost niet geven welke eind carrière wel zo'n loon hebben en meer.
En als een koppel tezamen woont verdienen ze in jouw voorbeeld al 3.400 €.
Wie daar niet genoeg van kan sparen om een voorschot te geven op een te renoveren woning en een goedkope lening is ook niet goed bezig.
Het probleem dat veel jonge mensen zonder hulp van ouders geen woning meer kan kopen ligt niet in de prijs van de woningen of hun spaarquota maar eerder aan hun hoogstaande eisen. Elk een auto op de oprit, een woning die bij aankoop af is met alles erop en eraan, uitjes niet willen missen, minstens een zomer- en wintervakantie per jaar, dat lukt inderdaad niet meer.
Maar met wat zelfdiscipline, een lange termijn plan, in het begin de eisen niet te hoog stellen en zelf de handen wat uit de mouwen steken kom je al een heel eind.
-
- Verbannen Gebruiker
Maar dat ontkent dan ook niemand.
En ik zeg ook helemaal niet dat het gemakkelijk is.
Maar daar gaat het in dit topic helemaal niet over.
Bovendien ging Ludo niet in op de topicvraag, die al jaren oud is, maar begon hij over drugstrafiek op een reactie van iemand die juist omschreef dat hij niet behoorde tot de inkomenscategorie van -1700 €.
Cijfers die volgens hem dan nog niet eens zouden mogen gegeven zijn.
Als iemand dus duidelijk aangeeft dat hij in een bepaalde looncategorie zit en daar x bedrag heeft gespaard is dat niet ok wegens snoeverij om vervolgens te eindigen met argumenten dat sommige mensen maar een bepaalde inkomstengrens hebben.
Over deze inconsequente reacties ging mijn reactie. Meer niet.
Iemand met een loon van 1700 € dient op het einde van zijn carrière trouwens, volgens de stelling, dan maar 145.000 € bijeen gespaard te hebben. Iedereen die op pensioendatum al een eigen afbetaalde woning bijeen gespaard heeft verkeerd in dat geval. Op pensioenleeftijd zijn er meer Vlamingen welke eigenaar zijn van hun woning dan er nog moeten huren. De spaarders zijn dus in de meerderheid.
Daarboven staan er nog miljarden op gewone Belgische spaarboekjes. En dat zullen heus geen miljarden van de grootverdieners zijn. Deze plaatsen hun vermogen niet op en gewoon spaarboekje.
Bovendien is het argument dat jongeren alleen nog maar een woning kunnen verwerven met steun van de ouders en dit in combinatie met de uitspraak over de lonen in de jaren 80 van Ludo ook een beetje eigenaardig.
Hoe komen al die ouders dan aan al dat spaargeld om het aan hun kinderen over te dragen om eigendom te verwerven?
Allemaal drugdealers?

Laatst gewijzigd door David_DeWa op 18 juni 2021, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
@David_DeWa
nee, inderdaad daar gaat het niet over,
Maar wil eens zien hoe je op je carriere 690.000 euro ( 310.000 echtscheidingen + 380.000 spaargeld ) hebt bijeen gesprokkeld..
Als het zo eenvoudig was zou dat toch iedereen kunnen .... Toch
?
Daarmee dat vlaanderen in armoede leeft waarschijnlijk,en veel en heel veel onder de armoede grens leeft..
Maar wil eens zien hoe je op je carriere 690.000 euro ( 310.000 echtscheidingen + 380.000 spaargeld ) hebt bijeen gesprokkeld..
Als het zo eenvoudig was zou dat toch iedereen kunnen .... Toch

Daarmee dat vlaanderen in armoede leeft waarschijnlijk,en veel en heel veel onder de armoede grens leeft..
man man man, ik ben 70 jaar, in mijn jeugd kon je bijverdienen, er was geen luxe, van autos, iphone en wat weet ik nog allemaal. er was overal werk.David_DeWa schreef: ↑18 juni 2021, 13:43Maar dat ontkent dan ook niemand.
En ik zeg ook helemaal niet dat het gemakkelijk is.
Maar daar gaat het in dit topic helemaal niet over.
Bovendien ging Ludo niet in op de topicvraag, die al jaren oud is, maar begon hij over drugstrafiek op een reactie van iemand die juist omschreef dat hij niet behoorde tot de inkomenscategorie van -1700 €.
Cijfers die volgens hem dan nog niet eens zouden mogen gegeven zijn.
Als iemand dus duidelijk aangeeft dat hij in een bepaalde looncategorie zit en daar x bedrag heeft gespaard is dat niet ok wegens snoeverij om vervolgens te eindigen met argumenten dat sommige mensen maar een bepaalde inkomstengrens hebben.
Over deze inconsequente reacties ging mijn reactie. Meer niet.
Iemand met een loon van 1700 € dient op het einde van zijn carrière trouwens, volgens de stelling, dan maar 145.000 € bijeen gespaard te hebben. Iedereen die op pensioendatum al een eigen afbetaalde woning bijeen gespaard heeft verkeerd in dat geval. Op pensioenleeftijd zijn er meer Vlamingen welke eigenaar zijn van hun woning dan er nog moeten huren. De spaarders zijn dus in de meerderheid.
Bovendien is het argument dat jongeren alleen nog maar een woning kunnen verwerven met steun van de ouders en dit in combinatie met de uitspraak over de lonen in de jaren 80 van Ludo ook een beetje eigenaardig.
Hoe komen al die ouders dan aan al dat spaargeld om het aan hun kinderen over te dragen om eigendom te verwerven?
Allemaal drugdealers?![]()
![]()
Mijn eerste huis dat ik kocht koste 750.000 Belgische frank. dat was met de lonen van toen best afbetaalbaar.
Probeer nu maar eens een afbetaalbaar huis te vinden, en nog een buffer over te houden om normaal te leven met al de luxe die je nu hebt... Voor de meeste van de bevoking ... ondoenbaar...
Laatst gewijzigd door ludo op 18 juni 2021, 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Verbannen Gebruiker
Nou dat weet ik ook niet. Dat moet je mij niet vragen.ludo schreef: ↑18 juni 2021, 13:43 @David_DeWa
Als het zo eenvoudig was zou dat toch iedereen kunnen .... Toch?
Succes met onroerend goed? Zeer zuinig geleefd? Tientallen jaren verstandig geïnvesteerd op de beurs? Erfenis?, Een combinatie van die factoren? ......
De mogelijkheden zijn legio.
Maar zoals jij het suggereert, 20 jaar maandelijks een som opzij zetten die verder niets opbrengt, de kans is uitermate klein dat het zo gegaan zal zijn.
Ik lees ook nergens de termijn van 20 jaar die jij er op plakt noch dat het eenvoudig is gegaan.
Ik ontken niet dat er mensen leven in armoede. Dat heeft tot nu trouwens niemand hier gedaan.
Dat is voor die mensen een spijtige zaak, maar de meerderheid van de Vlamingen leeft niet in armoede.
Iemand met een eigen woning is om te beginnen meestal al niet arm.
https://www.statistiekvlaanderen.be/nl/eigendomsstatuut
Spreidt het dan over 40 jaar,, dan nog is een bedrag van 690.000 euro niet realistisch .. om daarvan 310.000 euro betaald te hebben aan echtscheidingen, en nog 380.000 euro spaarbuffer te hebben... In die 40 jaar heb je dan ook nog je vaste kosten te betalen, en je moet nog eten en leven ook...David_DeWa schreef: ↑18 juni 2021, 13:55Nou dat weet ik ook niet. Dat moet je mij niet vragen.ludo schreef: ↑18 juni 2021, 13:43 @David_DeWa
Als het zo eenvoudig was zou dat toch iedereen kunnen .... Toch?
Succes met onroerend goed? Zeer zuinig geleefd? Tientallen jaren verstandig geïnvesteerd op de beurs? Erfenis?, Een combinatie van die factoren? ......
De mogelijkheden zijn legio.
Maar zoals jij het suggereert, 20 jaar maandelijks een som opzij zetten die verder niets opbrengt, de kans is uitermate klein dat het zo gegaan zal zijn.
Ik lees ook nergens de termijn van 20 jaar die jij er op plakt noch dat het eenvoudig is gegaan.
Ik ontken niet dat er mensen leven in armoede. Dat heeft tot nu trouwens niemand hier gedaan.
Dat is voor die mensen een spijtige zaak, maar de meerderheid van de Vlamingen leeft niet in armoede.
Iemand met een eigen woning is om te beginnen meestal al niet arm.
https://www.statistiekvlaanderen.be/nl/eigendomsstatuut
-
- Verbannen Gebruiker
Ik weet niet of je kinderen hebt maar leven die dan allemaal met een klein loon in een huurhuis?ludo schreef: ↑18 juni 2021, 13:48 man man man, ik ben 70 jaar, in mijn jeugd kon je bijverdienen, er was geen luxe, van autos, iphone en wat weet ik nog allemaal. er was overal werk.
Mijn eerste huis dat ik kocht koste 750.000 Belgische frank. dat was met de lonen van toen best afbetaalbaar.
Probeer nu maar eens een afbetaalbaar huis te vinden, en nog een buffer over te houden om normaal te leven met al de luxe die je nu hebt...
Geen enkele van mijn kinderen leeft in een huurhuis.
Voor hun dertigste waren ze allemaal deels* eigenaar van minstens één woning.
* en uiteraard deels van de bank.
De jongste heeft tezamen met haar vriend een te renoveren woning gekocht voor 165.000 € met nauwelijks fiscale lasten op.
De vriend had alleen een contract dat hij pas over drie maanden voor het eerst kon beginnen te werken en zijzelf werkte pas drie maanden aan een loon van 1850 €. Het was geen enkel probleem om een lening te krijgen voor aankoop van de woning + renovatiekosten.
De intrest op die lening is bijna lager dan de gemiddelde inflatie.
De maandelijkse afbetaling van de lening is niet hoger dan de huur van een stadswoning welke in orde is.
Bovendien zijn er voor de renovatie allerhande substantiële subsidies te krijgen.
Beiden hebben heel hun studietijd jaren studenenjobs gedaan en zo veel bijeen kunnen sparen om al eigen middelen te hebben.
Een eigen auto hebben ze niet gehad tot de salarisauto van de vriend beschikbaar kwam. Ze hebben tezamen ook maar die ene auto. Een deel van de jeugd heeft er geen enkel probleem meer mee om op regelmatige basis openbaar vervoer te gebruiken.
Kom me dus niet vertellen dat als je wil, uitzonderingen niet te na gesproken, en kansen ziet en vooral wil grijpen er geen mogelijkheden meer zijn.
Je lijkt me stilaan te vervallen in de typische bejaarde van vroeger was alles beter en gemakkelijker?
Ik herinner me mijn eerste werkjaren nog heel goed. Daar was niets gemakkelijk en eenvoudig aan. Dat was veel laten om te kunnen sparen, een eerste eigen krot kopen en er jaren in renoveren. Eenmaal de eerste tien jaar voorbij begon pas alles los te lopen. Om een oude vergeten boutade nog eens boven te halen en vrij te interpreteren: no pain, no gain.

Die regel van 85x je nettoloon vind ik eigenlijk verrassend laag, en zeer haalbaar.
Ik zit nu al aan ruim 30x, en heb toch nog een carriére van 40 jaar voor de boeg.
Zelf leek 150x of 200x me een betere schatting.
Op zich wel wat vervelend rekenen met die multiple, want telkens je opslag krijgt gaat je multiple omlaag, terwijl je je levensstijl daar niet noodzakelijk aan aanpast. (Ik spaar 100% van mijn opslag).
Ik zit nu al aan ruim 30x, en heb toch nog een carriére van 40 jaar voor de boeg.
Op zich wel wat vervelend rekenen met die multiple, want telkens je opslag krijgt gaat je multiple omlaag, terwijl je je levensstijl daar niet noodzakelijk aan aanpast. (Ik spaar 100% van mijn opslag).
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
-
- Verbannen Gebruiker
-
- Verbannen Gebruiker
Volledig mee eens.RGiskard schreef: ↑18 juni 2021, 14:12 Die regel van 85x je nettoloon vind ik eigenlijk verrassend laag, en zeer haalbaar.
Met dien verstande dat het niet voor iedereen haalbaar is. Maar er is niet veel dat voor iedereen haalbaar is.
Zelfs ben ik met werken gestopt voor mijn wettelijk pensioen inging.
Ik ben begonnen aan een loon van 17.000 € en als werknemer geëindigd met een veelvoud ervan maar ook weer niet bijzonder hoog. Ik was heus niet voortijdig met werken gestopt als ik niet op dezelfde wijze kon verder leven als tijdens mijn werkperiode. Mijn spaargeld brengt me jaarlijks meer op dan ik per maand nodig heb. Met als gevolg dat mijn spaargeld, buiten wat ongewone uitgaven, zichzelf ook niet opeet.
That's life. Mijn goeie tussenstand is grotendeels te danken door in het begin van mijn carriere nog 2 jaar thuis te wonen, met amper kosten tot gevolg, en een spaarmarge van > 80%.David_DeWa schreef: ↑18 juni 2021, 14:21Volledig mee eens.RGiskard schreef: ↑18 juni 2021, 14:12 Die regel van 85x je nettoloon vind ik eigenlijk verrassend laag, en zeer haalbaar.
Met dien verstande dat het niet voor iedereen haalbaar is. Maar er is niet veel dat voor iedereen haalbaar is.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
-
- Verbannen Gebruiker
Helpt inderdaad.
De eerste acht jaar van mijn eerste loopbaan ook geen inwoon en nauwelijks kost moeten betalen.
Dan loopt de spaarquota al vlug op.
De eerste acht jaar van mijn eerste loopbaan ook geen inwoon en nauwelijks kost moeten betalen.
Dan loopt de spaarquota al vlug op.