aandelen Electrawinds / groenkracht cvba
TIP
-
Yvan
Re: aandelen Electrawinds / groenkracht cvba
karine schreef: [...]Dus elk gezinslid koopt voor 2750 euro aandelen(4 keer 11 aandelen)
Aandelen Groenkracht kosten € 125,00/stuk. Maar de redenering is duidelijk.karine schreef:Heb intussen voor 2* 2750 euro groenkracht gekocht.
Dus voorlopig alles samen : 4 * 2750 + 6% =660 euro oprbengst/jaar of 55 euro/maand
Mooie investering lijkt me.
http://trends.rnews.be/nl/economie/nieu ... 763743.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Bucksenraeke
- Jr. Member

- Contacteer:
De gelden die vrij komen door de verkoop van de participatie in het zeewindpark voor de Belgische kust aan Colruyt worden dus blijkbaar in Ierland geinvesteerd!!!Bucksenraeke schreef:Neen, Colruyt heeft Electrawinds uitgekocht in één specifiek project. Groenkracht en Electrawinds blijven actief in tal van andere projecten ivm windenergie.karine schreef:
Electrawinds is nu dus van Colruyt, wat heeft groenkracht er dan nog mee te maken ?
Daar is er alvast wind genoegBucksenraeke schreef:De gelden die vrij komen door de verkoop van de participatie in het zeewindpark voor de Belgische kust aan Colruyt worden dus blijkbaar in Ierland geinvesteerd!!!Bucksenraeke schreef: Neen, Colruyt heeft Electrawinds uitgekocht in één specifiek project. Groenkracht en Electrawinds blijven actief in tal van andere projecten ivm windenergie.
-
Franscoppy
- Full Member

- Contacteer:
artiekel belleggen in groene energie:
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... d=6L380LBV" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... d=6L380LBV" onclick="window.open(this.href);return false;
http://trends.rnews.be/nl/economie/nieu ... 424388.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hln.be/hln/nl/942/Economie/a ... alie.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb nog enkele vragen in verband met deze cvba's,
als ik deze topic lees gaat het dus over ecopower en groenkracht.
Als ik het goed versta is het grootste verschillen tussen deze 2 cbva's dat groenkracht geen eigen activa heeft en achtergestelde leningen aan electrawinds uitgeeft en dat je er minimum 3 jaar bij moet blijven. En dat ecopower wel eigen activa heeft en dat je er minimum 6 jaar bij moet blijven. Beiden geven ongeveer een rendement van 6% met een vrijstelling tot € 180.
Nu ben ik nog student en woon dus nog in bij mijn ouders dus koop ik geen energie aan. Is het in mijn geval gangbaar om hier in te investeren en hier mijn geld in te steken zuiver voor het rendement van 6% of is het grootste voordeel in dit soort cvba's dat je (goedkopere) energie kan afnemen?
Gezien beide cvba's voor- en nadelen hebben, zou het opportuun zijn om in beide cvba's te stappen om risico's te spreiden?
Tenslotte heb ik uitsluitend jaarverslagen gevonden bij ecopower, ik heb er geen gevonden op de website van groenkracht, zijn deze te vinden en waarom staan ze niet op hun website aangezien dit mijn inziens toch essentieel is op een website van cvba?
Alvast bedankt!
Coware
Als ik het goed versta is het grootste verschillen tussen deze 2 cbva's dat groenkracht geen eigen activa heeft en achtergestelde leningen aan electrawinds uitgeeft en dat je er minimum 3 jaar bij moet blijven. En dat ecopower wel eigen activa heeft en dat je er minimum 6 jaar bij moet blijven. Beiden geven ongeveer een rendement van 6% met een vrijstelling tot € 180.
Nu ben ik nog student en woon dus nog in bij mijn ouders dus koop ik geen energie aan. Is het in mijn geval gangbaar om hier in te investeren en hier mijn geld in te steken zuiver voor het rendement van 6% of is het grootste voordeel in dit soort cvba's dat je (goedkopere) energie kan afnemen?
Gezien beide cvba's voor- en nadelen hebben, zou het opportuun zijn om in beide cvba's te stappen om risico's te spreiden?
Tenslotte heb ik uitsluitend jaarverslagen gevonden bij ecopower, ik heb er geen gevonden op de website van groenkracht, zijn deze te vinden en waarom staan ze niet op hun website aangezien dit mijn inziens toch essentieel is op een website van cvba?
Alvast bedankt!
Coware
Je kan de coöperatieve aandelen vergelijken met obligaties. Een vast rendement, enkel risico op je geld niet terug te zien wanneer de desbetreffende bedrijven failliet zouden gaan. Die kans lijkt me nihil in de huidige groene-stroom-economie-hype die naar de toekomst toe waarschijnlijk niet zal afnemen.coware schreef:Ik heb nog enkele vragen in verband met deze cvba's,
Alvast bedankt!
Coware
Ecopower lijkt me iets minder risicovol te zijn, maar het feit dat je bij groenkracht al na 3 jaar je geld terug kan hebben is ook een groot voordeel. Heb je je geld binnen de 6 jaar nodig, dan is het waarschijnlijk best om niet massaal veel geld te steken in ecopower.
Je geld spreiden is altijd beter, spreiden betekent dus zeker risicospreiding.
Ik heb alvast coöperatieve aandelen van beiden en niet met het doel stroom af te nemen. Ik doe het dus voor het vast rendement. 6% op een redelijk veilige belegging vind je niet zo vaak meer.
als je nu inschrijft op aandelen van Ecopower en tevens van hun aanbod voor levering van "goodkope" stroom ingaat,
moet men dan aan zijn huidige leverancier van electriciteit een uitstapkost of zo betalen ?
moet men dan aan zijn huidige leverancier van electriciteit een uitstapkost of zo betalen ?
Je moet alleen kijken wanneer je huidige contract afloopt.lili schreef:als je nu inschrijft op aandelen van Ecopower en tevens van hun aanbod voor levering van "goodkope" stroom ingaat,
Trouwens Ecopower heeft een wachttijd van +- 6 maanden, dus heb je wel wat tijd.
Je einddatum van je huidige contract is belangrijk. Dat vind je op de documenten van je huidige leverancier. Indien je het niet weet even bellen en je krijgt de datum. Als je vroeger dan je contract overschakelt heb je een boete 50 euro de laatste 6 maanden van je contract en 75 euro de eerste 6 maanden van je contract. opzeggen doet ecopower voor jou. Je aandeel koop je wanneer je wil, kan nu al of ten laatste tegen de overschakeling zo'n 2 maanden voor je contract ingaat.lili schreef:als je nu inschrijft op aandelen van Ecopower en tevens van hun aanbod voor levering van "goodkope" stroom ingaat,
Uitstapkosten en regels zijn bij elke leverancier trouwens anders dacht ik.
Iemand een idee wanneer de algemene vergadering wordt gehouden en wanneer het dividend wordt uitbetaald?
-
de slijkduivel
- Newbie

- Contacteer:
hoi,
Er deze week 6% dividend uitgekeerd van Ecopouwer.
Van groenkracht is het begin juni dat er dividend wordt uitgekeerd.
Ik koop groene stroom bij ecopouwer.
Als ik de berekening maak is dit zeker de goedkoopste omdat ik ook zonnepanelen heb liggen.
Er wordt bij Ecopouwer geen huur meter aangerekend.
Ik vindt het een goede belegging veilig maar zoals boven beschreven sprijden is een goede zaak.
De overgang van luminus naar Ecopouwer is vlot verlopen Ecopouwer regeld alles voor u.
Er deze week 6% dividend uitgekeerd van Ecopouwer.
Van groenkracht is het begin juni dat er dividend wordt uitgekeerd.
Ik koop groene stroom bij ecopouwer.
Als ik de berekening maak is dit zeker de goedkoopste omdat ik ook zonnepanelen heb liggen.
Er wordt bij Ecopouwer geen huur meter aangerekend.
Ik vindt het een goede belegging veilig maar zoals boven beschreven sprijden is een goede zaak.
De overgang van luminus naar Ecopouwer is vlot verlopen Ecopouwer regeld alles voor u.