Aandelen voor dividend
TIP
Re: Aandelen voor dividend
Kosten voor dividenden, schandalig eigenlijk.
- WhenDoYouRetire
- Full Member
- Contacteer:
BNP Paribas vraagt bv geld om dividend te ontvangen. Denk dat dit een kleine 10% bedraagt, inderdaad schandalig.
https://whendoyouretire.wordpress.com/
22-jarige op weg naar financiële onafhankelijkheid.
22-jarige op weg naar financiële onafhankelijkheid.
DeGiro doet dit ook, bij custody accounts. Maar ik vermoed dat een transactie bij BNP meer dan €2 kost.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Hoe kan iemand gelukkig zijn als een aandeel zakt?
Gelukkig ik ben ook bij binck :-). Euronav gezakt vandaag. Hopelijk nog meer de komende dagen ...
Buy low,...de stucker schreef:Hoe kan iemand gelukkig zijn als een aandeel zakt?
Gelukkig ik ben ook bij binck :-). Euronav gezakt vandaag. Hopelijk nog meer de komende dagen ...
Portefeuille: Kinepolis, Tinc, Ageas, GBL, Solvay, AD, Sofina, Sippef, Biocartis, Sioen.
de stucker schreef:Hoe kan iemand gelukkig zijn als een aandeel zakt?
Als je short bent gegaan op dat aandeel.
Ook long Puts, short Calls, ...
Er zijn immens veel mensen die dan blij zijn. Sommigen wachten al 8 jaar.
Als je een netto koper van aandelen bent, zou je blij moeten zijn wanneer aandelen gedurende lange tijd onder hun faire waarde blijven noteren. Ik zou enkele van mijn grote posities maar al te graag tijdelijk zien dalen zodat ik kan bijkopen.
Buy lowde stucker schreef:Hoe kan iemand gelukkig zijn als een aandeel zakt?

In The most popular European dividend stocks worden 16 europese fondsen die voornamelijk beleggen in dividend aandelen onderzocht. De toppers worden in onderstaande tabel samengevat:

Bedankt Belca!Belca2 schreef:In The most popular European dividend stocks worden 16 europese fondsen die voornamelijk beleggen in dividend aandelen onderzocht.
Verrassend dat aandelen met een dividendrendement van minder dan 2% in deze lijst worden opgenomen. Dit kun je naar Europese maatstaven moeilijk dividendaandelen noemen.
Ik zou ook wel eens zo'n lijst willen zien voor wereldwijde dividendfondsen.
GSK vind ik de interessantste, staat ook al lange tijd op mijn watchlist.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
Helemaal niet verrassend. Alles hangt af van het tijdstip waarop die aandelen in het fonds zijn terechtgekomen.dreamy schreef:...Verrassend dat aandelen met een dividendrendement van minder dan 2% in deze lijst worden opgenomen. ....
Nemen we bv. Prudential met een div rendement van 1.7%. Dit is het rendement van (ongeveer) vandaag, waar de koers van het aandeel ~1700 staat. Vijf jaar geleden was die koers 660 en dus 2.5 keer lager. Als het fonds het aandeel in 2012 gekocht heeft het nu wel een rendement van 1.7 * 2.5 = 4.25% op de aankoopprijs.
Hetzelfde geldt voor SAP: in 2012 stond het aandeel op 37, nu op 89 terug 2.4 maal hoger.
De fondsen hebben dus zo geen slechte keuze gedaan.
Normaal gesproken spreekt men van dividendaandelen als deze een hoger dan gemiddeld dividendrendement hebben, dus dan kun je bij minder dan 2% dividendrendement moeilijk nog van dividendaandelen spreken.
Het hangt ook wat van uw beleggingshorizon af vind ik. Als je belegt in dividend(groei)aandelen om inkomen te halen uit je vermogen dan ben je beter met de bedrijven met hogere dividendrendementen. Maar voor jongere beleggers speelt dit minder een rol en dan lijkt het mij geen goede zet om aandelen met een lager dividendrendement automatisch links te laten liggen. In de VS zijn bijvoorbeeld bedrijven zoals Disney en Nike typische dividendaandelen hoewel deze toch een vrij laag dividendrendement hebben.