Aandelenportefeuille op latere leeftijd/erfenisrechten ?
Re: Aandelenportefeuille op latere leeftijd/erfenisrechten ?
Een behoorlijke aandelenportefeuille en mss nog wat onroerend goed, vadertje staat ziet het graag gebeuren. Het blijft een heikele bedoening om als erfgenaam zo weinig mogelijk erfbelasting te betalen. Het onderwerp is op sommige plaatsen nog een heus taboe. Maar je kan er best tijdig over praten, wat niet wil zeggen dat je je ouders op droog zaad moet zetten eens ze 70 jaar zijn.
Probeer de port over te zetten op erfgenamen, indien de port nog up to date is natuurlijk. Anders verkoop je beter en wordt het een schenking van geld.
Probeer de port over te zetten op erfgenamen, indien de port nog up to date is natuurlijk. Anders verkoop je beter en wordt het een schenking van geld.
Zou het mogelijk zijn om een aandelen gift te doen van zijn BNP naar mijn Saxo rekening of moet ik toch nog eens even klant worden bij BNP?
Dat gaat maar dan moet uw vader de transfer bij BNP opstarten en naar een kantoor gaan. Die tussen BNP gaat via de app. Zie opmerking op het transfertdocument van Saxo:
Vul het formulier op de achterzijde in
Vul uw rekeninggegevens en alle gegevens van uw bank nauwkeurig in. Vergeet niet het formulier manueel te ondertekenen.
Let op: indien de titularis van de te transfereren effectenrekening niet overeenkomt met de titularis van de Saxo Bank rekening,
dan is er een wijziging van begunstigde (bv. van persoonlijke naar gemeenschappelijke rekening of vice versa). In dit geval kan de
transfer niet opgestart worden door Saxo Bank en dient u contact op te nemen met de andere bank.
Bedankt voor de info, hier kan ik verder mee.
Zal weer wel gezeur worden bij BNP want ze maken liever twee effecten rekeningen aan voor de kinderen om de aandelen in eigen beheer te houden.
Zal weer wel gezeur worden bij BNP want ze maken liever twee effecten rekeningen aan voor de kinderen om de aandelen in eigen beheer te houden.
Dit kan nu anders zijn. Er is de laatste jaren veel veranderd.karine schreef: ↑11 juni 2024, 12:05 Ik ga eens terug in de papieren duiken want jaren geleden heeft hij een fondsen portefeuille geschonken via de bank.
Ik dacht dat het hier om een soort van bankgift ging maar dan niet met geld maar met fondsen. Ik dacht zelfs dat hier niets van belasting moest op betaald worden.
Dan zou ik ook eens moeten kijken welke de beste manier is om die aandelen van BNP Paribas naar Saxo te krijgen.
Zoveelste meer geld zoveelste meer last ermee. -)
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Je moet geen belastingen betalen op een schenking. Je mag dat. Als je daarvoor kiest moet uw vader geen 3 jaar meer leven. Anders wel.B7H4long schreef: ↑11 juni 2024, 13:08Dit kan nu anders zijn. Er is de laatste jaren veel veranderd.karine schreef: ↑11 juni 2024, 12:05 Ik ga eens terug in de papieren duiken want jaren geleden heeft hij een fondsen portefeuille geschonken via de bank.
Ik dacht dat het hier om een soort van bankgift ging maar dan niet met geld maar met fondsen. Ik dacht zelfs dat hier niets van belasting moest op betaald worden.
Dan zou ik ook eens moeten kijken welke de beste manier is om die aandelen van BNP Paribas naar Saxo te krijgen.
Zoveelste meer geld zoveelste meer last ermee. -)
Hij kan ook de blote eigendom schenken zodat de dividenden nog voor hem zijn. Uw bank zal dit normaal wel allemaal weten.
Binnen dezelfde bank weten ze het.
Spreekt men over transfereren naar ergens anders weten ze het plots niet meer.
Estate Guru believer.
Is het trouwens ook geen optie om zelf een rekening op naam te openen, daar al het geld van de ouders op te plaatsen en hen via een bankkaart toegang tot die rekening te geven ?
Wanneer je ouders hun geld naar jouw rekening overschrijven is het een bankgift met alle regels die erbij horen.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Beste Karine, zoals Yaris zegt, is een notariële schenking de beste oplossing. Eerst, moet je vader zijn portefeuille in 3 portefeuilles te delen (één voor je moeder, en één voor elk kind)Bvb aandeel A gaat naar X, aandeel B gaat naar Y en aandeel Z gaat naar Z (want een zelde aandeel mag niet versplits tussen personen volgens de banken). Elk kind krigt 25% van de totaal waarde van de oorspronkelijke portefeuille op een bepaalde momentum en je moeder 50% (zie erfenis regels).Aandelen zijn zoals appels en peren en ze varieren ook volgens een koers. Maar het is mogelijk om circa een waarde te bepalen met zelfs een compensatie tussen erfenaars (zie notaris). In de praktijk moet iedereen een invest account openen in de zelde bank van je vader om transfert kosten te vermijden naar een andere bank(van 50€ tot 150€/ per titel). Zoals de waarde van de portefeuille varieert maand na maand (positief of negatief) om de successie rechten te bepalen hebt U de keuze tussen de waarde in het begin of 4 maanden later. Ik raad je aan om een print te krijgen van de portefeuille van je vader, want banken maken soms foutenkarine schreef: ↑9 juni 2024, 09:15 Mijn ouders (vader 80), (moeder 78) hebben nog een grote aandelenportefeuille met holdings.
Mijn vader beheert alles maar laat regelmatig toch eens horen dat hij aanvoelt dat het leven op zijn einde loopt.
Nu was mijn vraag wat kan hij best doen om de vele erfenisrechten te ontwijken ?
De aandelenportefeuille laten staan zodat deze later in de handen van de 2 kinderen terecht komt of de portefeuille nu verkopen en het vrijgekomen geld eventueel via een bankgift aan de kinderen schenken ?

Ik wens jullie véél succès, en ik verontschuldigt voor mijn slecht nederlands (frans is mijn dagelijks taal) want ik wou U helpen

Je Nederlands was goed hoorBarakaboma schreef: ↑14 juni 2024, 09:37 Ik wens jullie véél succès, en ik verontschuldigt voor mijn slecht nederlands (frans is mijn dagelijks taal) want ik wou U helpen![]()

We bekijken het verder maar vorige keer is het gewoon gegaan via een simpele aandelengift.
Portefeuille in twee gedaan, en op elke rekening(binnen dezelfde bank dan wel) elk deel geplaatst.
Wat vind je trouwens van deze redenering, te ver gezocht of worden dergelijke zaken vaker gedaan ?
Rekening op naam van mij en mijn broer openen, daar al het geld van de ouders op plaatsen en hen via een bankkaart toegang tot die rekening te geven ?
Wat is je argument dat dat geen bankgift is, karine? Omdat je ouders er nog uitgaven mee kunnen doen?
De notaris schreef:De bankgift (de bankoverschrijving) is een schenkingsvorm die vaak voorkomt. Waarin verschilt de bankgift van een handgift? Een echte handgift van geld voltrekt zich als volgt: de schenker haalt een geldsom van zijn rekening af, overhandigt de begiftigde de som geld waarna de begiftigde de ontvangen som op zijn rekening plaatst. Bij een bankgift daarentegen wordt het geld eenvoudigweg via overschrijving van de bankrekening van de schenker overgeschreven naar de bankrekening van de begiftigde. Een zuivere bancaire transactie dus.
-
- Full Member
- Contacteer:
moeder 50% ??Barakaboma schreef: ↑14 juni 2024, 09:37 Elk kind krigt 25% van de totaal waarde van de oorspronkelijke portefeuille op een bepaalde momentum en je moeder 50% (zie erfenis regels)
Zoals de waarde van de portefeuille varieert maand na maand (positief of negatief) om de successie rechten te bepalen hebt U de keuze tussen de waarde in het begin of 4 maanden later.
successierechten bepalen ??
ze willen schenken, heeft niks met erven te maken.
al schenken ze alles via een bankgift zonder een euro te betalen dan nog is, als beide ouders nog 3 jaar leven, alles definitief weggeschonken.
-
- Full Member
- Contacteer:
Wat maakt het uit of het een bankgift is of niet ?
Als ze met haar ouders goed overeenkomt en ze geeft hen een bankkaart op haar naam en doet alsof het nog hun geld is, is over 3 jaar alles officieel van haar.
Dan nog kan ze haar ouders gewoon haar bankkaart laten gebruiken en samen overeenkomen dat het nog hun geld is.
Niks erfenisrechten en niks tegenin te brengen door de fiscus.
-
- Full Member
- Contacteer:
Toch wel speciaal voor Belgie zo'n bankgift of gewone schenking.
Heleboel regeltjes over erfenis, torenhoge belastingen zelfs tussen bloedverwanten om nog maar te zwijgen over 'vreemden' dan gaat bijna alles naar de Staat.
Terwijl ik, bij volle verstand, al mijn geld zomaar kan overschrijven naar een wildvreemde die ik graag heb, nog 3 jaar moet leven en alles is weg bij mij. Alles is nu van hem zonder maar 1 cent belasting te betalen, als die dat moet aantonen, briefje erbij van mij met handtekening... 'schenking'.
En kinderen hebben niks meer in de pap te brokken over wettelijk reserve, gelijke verdeling or whatever, weg is weg.
Best goed overeenkomen als familie en met warme hand geven dat is de les.
Heleboel regeltjes over erfenis, torenhoge belastingen zelfs tussen bloedverwanten om nog maar te zwijgen over 'vreemden' dan gaat bijna alles naar de Staat.
Terwijl ik, bij volle verstand, al mijn geld zomaar kan overschrijven naar een wildvreemde die ik graag heb, nog 3 jaar moet leven en alles is weg bij mij. Alles is nu van hem zonder maar 1 cent belasting te betalen, als die dat moet aantonen, briefje erbij van mij met handtekening... 'schenking'.
En kinderen hebben niks meer in de pap te brokken over wettelijk reserve, gelijke verdeling or whatever, weg is weg.
Best goed overeenkomen als familie en met warme hand geven dat is de les.