Aandelenportefeuille schenken
TIP
Aandelenportefeuille schenken
Kan men een aandelenportefeuille schenken aan een minderjarige?
In principe zou dat geen probleem mogen zijn maar de minderjarige kan vanzelfsprekend die portefeuille niet zelf beheren. Dus moet er een beheerder of voogd aangesteld worden die over zijn/haar belangen waakt.
Nu meen ik gehoord of gelezen te hebben dat die beheerder moet handelen in het belang van de minderjarige en als dusdanig geen risicovolle handelingen mag verrichten.
Aandelen zijn bijna per definitie risico beleggingen(°) - vandaar de vraag.
(°) alhoewel dit op lange termijn in het voordeel zou moeten spelen tov andere beleggingsvormen.
In principe zou dat geen probleem mogen zijn maar de minderjarige kan vanzelfsprekend die portefeuille niet zelf beheren. Dus moet er een beheerder of voogd aangesteld worden die over zijn/haar belangen waakt.
Nu meen ik gehoord of gelezen te hebben dat die beheerder moet handelen in het belang van de minderjarige en als dusdanig geen risicovolle handelingen mag verrichten.
Aandelen zijn bijna per definitie risico beleggingen(°) - vandaar de vraag.
(°) alhoewel dit op lange termijn in het voordeel zou moeten spelen tov andere beleggingsvormen.
Re: Aandelenportefeuille schenken
Wat zou het doel van de verrichting zijn?
Als u de portefeuille zelf wil blijven beheren, is eventueel een schenking met voorbehoud van vruchtgebruik een optie?
Als u de portefeuille zelf wil blijven beheren, is eventueel een schenking met voorbehoud van vruchtgebruik een optie?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik vrees dat deze optie het probleem niet aanpakt.
Immers, de notie vruchtgebruik zal hier enkel van toepassing zijn op de dividenden.
Immers, de notie vruchtgebruik zal hier enkel van toepassing zijn op de dividenden.
Dat zou een optie kunnen zijn, maar dat is niet de kernvraag. Die is namelijk: als een portefeuille van een minderjarige met de nodige omzichtigheid moet beheerd worden, kan ze dan überhaupt aandelen bevatten? Laat staan van 100%
een schenking moet toch aanvaard worden, stelt zich dan al geen probleem dat een minderjarige dit niet kan aanvaarden?
- Oudere Jongere
- Hero Member
- Contacteer:
Het schenken op zich is niet zo'n probleem. De minderjarige is niet handelingsbekwaam, dus moet iemand anders in zijn plaats aanvaarden. Dat zijn meestal de ouders als de schenker iemand anders is dan de ouders. Als ouders uit het gemeenschappelijk vermogen schenken aan hun kinderen kunnen dat de grootouders zijn. Als één ouder uit eigen vermogen schenkt kan de andere ouder aanvaarden. Dit alles mits de schenking niet onder last is - bij elke last, hoe klein dan ook: vrederechter!
Ik vermoed dat Belca2's vraag eigenlijk gaat over het gevolg van de schenking: het beheer van het vermogen van de minderjarige als ouder. Dat is in ons land aan zeer strenge regels onderworpen. Het feit dat er aandelen geschonken worden zelf is geen probleem; het beheer van een aandelenportefeuille daarintegen is praktisch gezien niet mogelijk. Allez, da's toch mijn mening
Bij schenking van enkel vruchtgebruik schilder je jezelf trouwens ook zo in een hoek: je kan de aandelen niet meer op simpele wijze vervreemden. Je zal maar net afgelopen vrijdag de naakte eigendom van aandelen Volkswagen geschonken hebben...
Kan je wat meer uitleg geven over je motivatie, Belca2?
Ik vermoed dat Belca2's vraag eigenlijk gaat over het gevolg van de schenking: het beheer van het vermogen van de minderjarige als ouder. Dat is in ons land aan zeer strenge regels onderworpen. Het feit dat er aandelen geschonken worden zelf is geen probleem; het beheer van een aandelenportefeuille daarintegen is praktisch gezien niet mogelijk. Allez, da's toch mijn mening

Bij schenking van enkel vruchtgebruik schilder je jezelf trouwens ook zo in een hoek: je kan de aandelen niet meer op simpele wijze vervreemden. Je zal maar net afgelopen vrijdag de naakte eigendom van aandelen Volkswagen geschonken hebben...
Kan je wat meer uitleg geven over je motivatie, Belca2?
1. We willen onze kleinkinderen gewoon enkele aandelen schenken bij speciale gelegenheden zodat ze de aandelencultuur van jongs af kunnen opsnuiven. Natuurlijk met medeweten en goedkeuring van de ouders.Oudere Jongere schreef:...Kan je wat meer uitleg geven over je motivatie, Belca2?
2 Als dat dan naar de generatie+2 wordt doorgeschoven is dat nog mooi meegenomen ivm successie planning.
Mogelijk moet je bij een dergelijke schenking
- een notariële akte laten opmaken ( omdat het vruchtgebruik aan aan jou toekomt )
- ineens al schenkingsrechten betalen ( 3% of zo ), die is geen gewone schenking die je even van effectenrekening naar effectenrekening kan overschrijven
- het aangehaalde probleem omdat ze minder dan 18 jaar zijn ( vanaf 18 jaar moet je voorstel perfect kunnen )
later zijn er wel een aantal voordelen : bij het overlijden moet er niks betaald worden
- een notariële akte laten opmaken ( omdat het vruchtgebruik aan aan jou toekomt )
- ineens al schenkingsrechten betalen ( 3% of zo ), die is geen gewone schenking die je even van effectenrekening naar effectenrekening kan overschrijven
- het aangehaalde probleem omdat ze minder dan 18 jaar zijn ( vanaf 18 jaar moet je voorstel perfect kunnen )
later zijn er wel een aantal voordelen : bij het overlijden moet er niks betaald worden
Kan men al een pensioenspaarfonds aankopen in naam van (klein)kind? Natuurlijk zonder het te hebben over belastingaangifte...
Ik vind het spijtig als men wil sparen voor een minderjarig kind dat m'n enkel kan beroep doen op spaarformules die weinig opbrengen.
Ik vind het spijtig als men wil sparen voor een minderjarig kind dat m'n enkel kan beroep doen op spaarformules die weinig opbrengen.
- Oudere Jongere
- Hero Member
- Contacteer:
Het fiscaal voordeligst is nog steeds een handgift of bankgift en zorgen dat je als schenker drie jaar blijft leven. Het systeem vind je kort hier beschreven. Modelbrieven vind je bv op de site van de tijd. Vooraf een effectenrekening laten openen op naam van de (klein)kinderen, aandelen overzetten en eenzijdig bevestigen. Dit lijkt mij de aan te raden formule om kleinkinderen een beperkt aantal beursgenoteerde aandelen te geven (als leek - dit is geen fiscaal advies).Belca2 schreef: 1. We willen onze kleinkinderen gewoon enkele aandelen schenken bij speciale gelegenheden zodat ze de aandelencultuur van jongs af kunnen opsnuiven. Natuurlijk met medeweten en goedkeuring van de ouders.
2 Als dat dan naar de generatie+2 wordt doorgeschoven is dat nog mooi meegenomen ivm successie planning.
In bepaalde gevallen zal je naar de notaris moeten. Als je vruchtgebruik wil behouden bijvoorbeeld. Dat kan een Belgische of Nederlandse notaris zijn. Hierbij betaal je ereloon van de notaris en eventueel Belgische schenkingsrechten (3% in rechte lijn).
Eens er ook lasten aan de overdracht verbonden en je schenkt aan minderjarigen wordt het nog complexer. Dan moet de vrederechter goedkeuren. Hier vind je een voorbeeld van een significante schenking waarbij het geschonken vermogen in discretionair beheer gegeven moet worden bij de bank - een gedachte die mij alvast koude rillingen aanjaagt

@Oudere Jongere:
hartelijk dank voor het speurwerk dat je verricht hebt. Ik denk dat het bevestigt wat ik reeds vermoedde en het bezorgt mij eveneens koude rillingen. Abstractie gemaakt van de eventuele last die aan de schenking verbonden zou zijn, komt het er op neer dat de portefeuille defensief moet zijn. Wat, naar mijn mening, tegenstrijdig is aan de belangen van het kleinkind op lange termijn.
Erger is nog dat je blijkbaar naar discretionair beheer moet overgaan, alsof de bank de belangen van het kleinkind beter zal verdedigen dan de (groot-)ouders.
Eigenlijk belet de regelgeving je om mee te werken aan de toekomst van je kleinkinderen.
hartelijk dank voor het speurwerk dat je verricht hebt. Ik denk dat het bevestigt wat ik reeds vermoedde en het bezorgt mij eveneens koude rillingen. Abstractie gemaakt van de eventuele last die aan de schenking verbonden zou zijn, komt het er op neer dat de portefeuille defensief moet zijn. Wat, naar mijn mening, tegenstrijdig is aan de belangen van het kleinkind op lange termijn.
Erger is nog dat je blijkbaar naar discretionair beheer moet overgaan, alsof de bank de belangen van het kleinkind beter zal verdedigen dan de (groot-)ouders.
Eigenlijk belet de regelgeving je om mee te werken aan de toekomst van je kleinkinderen.
Na een lange zoektocht ben ik uiteindelijk bij Keytrade terecht gekomen. Kort samengevat is die als volgt verlopen:
- Notarissen tonen begrip en zien er geen graten in als het om een vrijwillige schenking gaat, met instemming van de ouders (geen erfenis dus)
- Grootbanken weigeren mordicus en schermen met de MIFID regels, die zouden bewijzen dat het niet mag. Tenzij een vrederechter voor elke handeling zijn goedkeuring geeft! En die nemen geen risico's: het kapitaal is alleen veilig op een spaarboek!
- Als blijk van hun flexibiliteit stellen grootbanken een TAK21 voor (max €100K - anders niet gewaarborgd)
- Het Keyplan van Keytrade opent perspectieven, gezien de mogelijkheid bestaat er een op naam van het kind te openen. Het Keyplan bestaat uit een verzameling van vooraf geselecteerde fondsen. En die bevatten aandelen.
- Na contact met Keytrade ziet men er dan ook geen graten in een effectendossier te openen op naam van de minderjarige. Mag effecten bevatten die verhandelbaar zijn op reguliere beurzen (geen OTCs). Ook geen afgeleide producten (opties, turbo's, ...).
Daarmee kan ik leven.
- Notarissen tonen begrip en zien er geen graten in als het om een vrijwillige schenking gaat, met instemming van de ouders (geen erfenis dus)
- Grootbanken weigeren mordicus en schermen met de MIFID regels, die zouden bewijzen dat het niet mag. Tenzij een vrederechter voor elke handeling zijn goedkeuring geeft! En die nemen geen risico's: het kapitaal is alleen veilig op een spaarboek!
- Als blijk van hun flexibiliteit stellen grootbanken een TAK21 voor (max €100K - anders niet gewaarborgd)
- Het Keyplan van Keytrade opent perspectieven, gezien de mogelijkheid bestaat er een op naam van het kind te openen. Het Keyplan bestaat uit een verzameling van vooraf geselecteerde fondsen. En die bevatten aandelen.
- Na contact met Keytrade ziet men er dan ook geen graten in een effectendossier te openen op naam van de minderjarige. Mag effecten bevatten die verhandelbaar zijn op reguliere beurzen (geen OTCs). Ook geen afgeleide producten (opties, turbo's, ...).
Daarmee kan ik leven.
-
- Newbie
- Contacteer:
Bedankt voor de nieuwe denkpiste Belca2!
Interessant voor velen onder ons (zelfs met kleine kinderen om iets op te starten).
Interessant voor velen onder ons (zelfs met kleine kinderen om iets op te starten).

Ook bij Rabobank.be kan je aandelenfondsen kopen met een Junior account op naam van een (klein)kind.
(dit is niet hetzelfde als een Gift account, die op jouw naam staat met begustigde.)
(dit is niet hetzelfde als een Gift account, die op jouw naam staat met begustigde.)
Het is mij niet duidelijk of je bij Rabobank.be ook aandelen kan kopen. De zopas gepubliceerde algemene voorwaarden, geldig vanaf 1 januari 2016, laten uitschijnen dat het mogelijk zou kunnen zijn. (merk de voorzichtige formulering)molenveld schreef:Ook bij Rabobank.be kan je aandelenfondsen kopen ...
Zie in deze AV art. 5 (blz 9) Minderjarigen. Hieronder een beperkt quote:
Aandelen beschouw ik als roerende waarden - dus in principe moet het kunnen....Fondsen en roerende waarden op rekeningen op naam van een minderjarige kinderen, worden beschouwd als eigendom van deze kinderen....
...De vervreemding van roerende waarden moet in principe door de vrederechter worden goedgekeurd. Indien de opbrengst van de verkoop echter onmiddellijk herbelegd wordt op naam van het minderjarige kind en overeenkomstig de criteria van een goede huisvader, dan aanvaardt de Bank dat de vervreemding ook zonder voorafgaande goedkeuring van de vrederechter kan plaatsvinden....
Merk wel op dat 'de criteria van een goede huisvader' niet nader gepreciseerd worden.
Misschien (niet geverifieerd) dat Rabo toch minder soepel is?