aankoop bescheiden woning
TIP
aankoop bescheiden woning
Ik ben nieuw hier en ben benieuwd wat jullie mij willen / kunnen aanraden ivm met mijn situatie .
Ik ben 39 jaar en papa van een dochtertje , single gedurende een 3,5 jaar en geld verloren door scheiding/omstandigheden .Ik wil mij opnieuw recht zetten en proberen een toekomst op te bouwen voor mezelf en dochtertje
Nu komt het , ik had een woning en deze is verkocht door mijn scheiding waardoor ik nu een appartement huur voor 750 euro
ik ben ambtenaar en verdien een 1810 euro , geen leningen lopen voor een wagen of dergelijke .
Huren is weggesmeten geld in mijn ogen maar had geen andere keuze helaas .
Nu staat er een bescheiden woning te koop waar ik een 550 euro zou voor moeten betalen , als ze al niet verkocht is uiteraard .Geen garage , koer of tuintje .
Zouden jullie mij aanraden om dit te kopen of verder kijken voor iets anders .
eigen middelen zijn niet zoveel , ongeveer 27000 euro .
Ik ben 39 jaar en papa van een dochtertje , single gedurende een 3,5 jaar en geld verloren door scheiding/omstandigheden .Ik wil mij opnieuw recht zetten en proberen een toekomst op te bouwen voor mezelf en dochtertje
Nu komt het , ik had een woning en deze is verkocht door mijn scheiding waardoor ik nu een appartement huur voor 750 euro
ik ben ambtenaar en verdien een 1810 euro , geen leningen lopen voor een wagen of dergelijke .
Nu staat er een bescheiden woning te koop waar ik een 550 euro zou voor moeten betalen , als ze al niet verkocht is uiteraard .Geen garage , koer of tuintje .
-
- Newbie
- Contacteer:
Re: aankoop bescheiden woning
Wat is de totaalprijs van het pand en waar staat het? Hoe kom je aan de som van 550 euro per maand? Hoe oud is je dochter ongeveer? (dit om een beter zicht te krijgen op je situatie)Chris1980 schreef: ↑25 juni 2019, 10:31 Ik ben nieuw hier en ben benieuwd wat jullie mij willen / kunnen aanraden ivm met mijn situatie .
27.000 euro is niet zo veel, maar bij een kleine woning wel een significant bedrag. Heb je al andere woningen bezocht of is dit het eerste waar je oog op valt?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
dochter is bijna 7 jaar . nog geen huizen bezocht buiten dit .
550 euro is wat ik kan lenen bij mijn bank , zo hebben zij mij bevestigd .
550 euro is wat ik kan lenen bij mijn bank , zo hebben zij mij bevestigd .
mijn dochter is bijna 7 jaar .TheBigGreenday schreef: ↑25 juni 2019, 12:14Wat is de totaalprijs van het pand en waar staat het? Hoe kom je aan de som van 550 euro per maand? Hoe oud is je dochter ongeveer? (dit om een beter zicht te krijgen op je situatie)Chris1980 schreef: ↑25 juni 2019, 10:31 Ik ben nieuw hier en ben benieuwd wat jullie mij willen / kunnen aanraden ivm met mijn situatie .
27.000 euro is niet zo veel, maar bij een kleine woning wel een significant bedrag. Heb je al andere woningen bezocht of is dit het eerste waar je oog op valt?
de 55 euro heb ik bevestigd gekregen van mijn bank . ik besef dat je daarmee zeker niet ver komt om een woning te kopen , maar wil vooruit in het leven .
Je zou er moedeloos van worden .
550 euro is wat ik moet betalen voor 125000 euro . dochtertje van bijna 7 jaar .TheBigGreenday schreef: ↑25 juni 2019, 12:14Wat is de totaalprijs van het pand en waar staat het? Hoe kom je aan de som van 550 euro per maand? Hoe oud is je dochter ongeveer? (dit om een beter zicht te krijgen op je situatie)Chris1980 schreef: ↑25 juni 2019, 10:31 Ik ben nieuw hier en ben benieuwd wat jullie mij willen / kunnen aanraden ivm met mijn situatie .
Een woning kopen is een persoonlijk iets, wat de één niet wil,wil de ander juist wel.
Best maak je een lijstje aan wat de woning die je zoekt zeker moet voldoen.
Locatie - locatie - Groot/klein/? - slaapkamers ? - hof/tuin/koer - garage - instap of renovatie - prijs enz. enz.
Locatie - locatie - Groot/klein/? - slaapkamers ? - hof/tuin/koer - garage - instap of renovatie - prijs enz. enz.
Waar het mij in hoofdzaak over gaat is om niet meer te moeten huren , en een eigen stekje te bekomen voor mij en later mijn dochter .ludo schreef: ↑25 juni 2019, 13:21 Een woning kopen is een persoonlijk iets, wat de één niet wil,wil de ander juist wel.
Nu gooi ik het geld weg in mijn ogen .
Bij de aankoop betaal ik al minder en misschien nog belastingvoordeel , is niet mijn bedoeling om daar te blijven wonen maar verder te geraken in de toekomst .
-
- Newbie
- Contacteer:
Heel mooi streven, ik vind het wel een moeilijke situatie. Als de bank je "slechts" toelaat om 550 euro per maand af te betalen, vermoed ik dat je volgens de regel van drie ongeveer 1.500 à 1.600 per maand verdient (netto)? Dat zou genoeg moeten zijn om zelf van rond te komen en ervoor te zorgen dat je dochter niks te kort komt, maar als je ook nog voor een woning moet zorgen, ga je je serieus pijn moeten doen. Er zijn ook heel weinig woningen van 125.000 euro... Ik zou in jouw plaats zoeken naar middelen om je inkomen per maand te verhogen door ofwel in een andere sector te gaan werken ofwel bij te klussen na de uren. Maar dat laatste is al niet evident als single papa, kan ik mij zomaar voorstellen...Chris1980 schreef: ↑25 juni 2019, 13:36Waar het mij in hoofdzaak over gaat is om niet meer te moeten huren , en een eigen stekje te bekomen voor mij en later mijn dochter .ludo schreef: ↑25 juni 2019, 13:21 Een woning kopen is een persoonlijk iets, wat de één niet wil,wil de ander juist wel.
Nu gooi ik het geld weg in mijn ogen .
Bij de aankoop betaal ik al minder en misschien nog belastingvoordeel , is niet mijn bedoeling om daar te blijven wonen maar verder te geraken in de toekomst .
Als je maar bij één bank bent langsgeweest, raad ik je aan om eens bij Hypotheekwinkel langs te gaan. Die vergelijken, in ruil voor een vaste commissie als je bij hen een lening laat afsluiten, alle leningen bij banken. Wellicht zijn er banken waar je meer per maand bij mag afbetalen, waardoor de reikwijdte van wat je kan lenen ook hoger wordt.
Tot slot nog dit: er zijn veel manieren om vooruit te geraken in de toekomst, Belgen zijn geobsedeerd door het aankopen van een huis (de spreekwoordelijke baksteen in de maag), maar er zijn dus nog opties. Veel succes!
Al gekeken naar opties zoals een sociale woning of sociale lening?
Mij lijkt het dat je perfect in de criteria dat ze hanteren past.
Vergeet ook niet dat alimentatie mogelijk mee kan spelen als je een lening zoekt. Dat zijn immers ook recurrente inkomsten. Is natuurlijk zeer afhankelijk van hoe de regeling is.
Mij lijkt het dat je perfect in de criteria dat ze hanteren past.
Vergeet ook niet dat alimentatie mogelijk mee kan spelen als je een lening zoekt. Dat zijn immers ook recurrente inkomsten. Is natuurlijk zeer afhankelijk van hoe de regeling is.
Waarom bij een bank en niet uitkijken voor een sociale lening bij een erkende woning maatschappij.Chris1980 schreef: ↑25 juni 2019, 10:31 Ik ben nieuw hier en ben benieuwd wat jullie mij willen / kunnen aanraden ivm met mijn situatie .
Eigenlijk in uw situatie , zou die bankbediende er als eerste moeten over beginnen.
Natuurlijk is de vraag of onze hedendaagse afgestudeerden hier ooit al over gehoord hebben.
Deze lening kan men enkel bekomen als aan bepaalde voorwaarden is voldaan.
Estate Guru believer.
Een sociale lening lijkt mij met de huidige lening markt mogelijk wel een foute keuze.
Daar hanteren ze een vaste rente van 2% (http://www.vlaamswoningfonds.be/lenen/h ... -rentevoet) wat wel een stuk hoger is dan veel banken.
Hun notariskosten en aktekosten zijn wel lager, wat misschien wel een voordeel kan opleveren http://www.vlaamswoningfonds.be/lenen/m ... ing-houden
Een snelle simulatie bij Keytrade gaf al aan dat je 125.000 kan lenen op 25 jaar met jouw inkomen aan 1.83%. Dat is netto (enkel aan rente) €3000 minder dan aan de 2% van de sociale lening. Zoveel winst haal je mogelijk nu ook weer niet doordat notariskosten en aktekosten lager zijn.
Soit, ik zou sterk aanraden (als dit allemaal wat veel is) om je bij te laten staan door iemand die er wat meer kennis van heeft. Banken afzoeken voor een goede lening is best vermoeiend en frustrerend en natuurlijk niet vergeten: banken zijn geen liefdadigheidsinstellingen.
Uiteraard kan je hier terecht voor tips en als je graag advies wilt om door de warboel van aanbieden te geraken. Best dan wel je concrete voorstellen noteren.
Ga je langs bij een bank, vraag dan zeker naar alle verplichtingen (zoals brand, schuldsaldo en eventuele extra's) en vraag meteen simulaties hiervan. Enkel als je het totale plaatje kent kan je het best vergelijken.
Daar hanteren ze een vaste rente van 2% (http://www.vlaamswoningfonds.be/lenen/h ... -rentevoet) wat wel een stuk hoger is dan veel banken.
Hun notariskosten en aktekosten zijn wel lager, wat misschien wel een voordeel kan opleveren http://www.vlaamswoningfonds.be/lenen/m ... ing-houden
Een snelle simulatie bij Keytrade gaf al aan dat je 125.000 kan lenen op 25 jaar met jouw inkomen aan 1.83%. Dat is netto (enkel aan rente) €3000 minder dan aan de 2% van de sociale lening. Zoveel winst haal je mogelijk nu ook weer niet doordat notariskosten en aktekosten lager zijn.
Soit, ik zou sterk aanraden (als dit allemaal wat veel is) om je bij te laten staan door iemand die er wat meer kennis van heeft. Banken afzoeken voor een goede lening is best vermoeiend en frustrerend en natuurlijk niet vergeten: banken zijn geen liefdadigheidsinstellingen.
Uiteraard kan je hier terecht voor tips en als je graag advies wilt om door de warboel van aanbieden te geraken. Best dan wel je concrete voorstellen noteren.
Ga je langs bij een bank, vraag dan zeker naar alle verplichtingen (zoals brand, schuldsaldo en eventuele extra's) en vraag meteen simulaties hiervan. Enkel als je het totale plaatje kent kan je het best vergelijken.
Ik zou in jouw geval eerder uitkijken om een sociale woning te gaan huren op termijn. Zelf een huis kopen lijkt mij met jouw beperkte inleg, eerder lastig. Enerzijds zal je minstens op 25 à 30 jaar moeten gaan afbetalen en anderzijds ga je daarvoor weinig woning in de plaats krijgen...
Ik zou beginnen om informatie in te winnen: eens bij de banken gaan, eens bij VMSW gaan, eens horen voor een sociale woning te huren,.... een dagje verlof nemen om al die zaken eens te doen. En dan alles op een rijtje zetten en kijken wat er mogelijk is en wat het beste is voor jou.
VMSW zit nu wel met een min. interestvoet van 2% denk ik, vroeger lag dat anders. Maar je hebt wel de vrijheid om je brandverzekering en schuldsaldo te nemen waar je wilt + iets minder kosten bij de notaris etc. En als je daar wilt gaan lenen moet je soms wel eens van je kl*ten maken om het te laten vooruit gaan.
VMSW zit nu wel met een min. interestvoet van 2% denk ik, vroeger lag dat anders. Maar je hebt wel de vrijheid om je brandverzekering en schuldsaldo te nemen waar je wilt + iets minder kosten bij de notaris etc. En als je daar wilt gaan lenen moet je soms wel eens van je kl*ten maken om het te laten vooruit gaan.
Als je elke maand 750€ huur betaalt, is het natuurlijk aantrekkelijk om maandelijks 550€ af te betalen.
Wellicht zit je heel dicht bij de voorwaarden om een huursubsidie te krijgen.
https://www.vlaanderen.be/de-vlaamse-huursubsidie
Gezien uw inkomen kan dit toch wel een flinke slok op de borrel schelen.
Sommige plaatsen hebben ook stadsontwikkelingsbedrijven die betaalbare woningen aanbieden aan mensen met lokale verankering. Na te kijken.
Wellicht zit je heel dicht bij de voorwaarden om een huursubsidie te krijgen.
https://www.vlaanderen.be/de-vlaamse-huursubsidie
Gezien uw inkomen kan dit toch wel een flinke slok op de borrel schelen.
Sommige plaatsen hebben ook stadsontwikkelingsbedrijven die betaalbare woningen aanbieden aan mensen met lokale verankering. Na te kijken.
bij de vlaamse mag je achteraf je woning niet verhuren en moet je er een bepaald aantal jaar in blijven wonen en mag je ze niet verhuren als ik bv iemand moest tegenkomen .
Heb gisteren nog bij een andere bank raad gaan vragen en daar kon ik 144000 krijgen en moet ik over 30000 euro eigen middelen beschikken om zaken zoals notaris, bankosten enz te dekken . ook schuldsaldo daar nemen 296,26€ en brandverzekering 325,32€ de maandaflossing is 595,41€ .
mijn salaris is 1812euro .
Nu ga ik terug eens gaan praten bij mijn eigen bank (Fortis)
Heb gisteren nog bij een andere bank raad gaan vragen en daar kon ik 144000 krijgen en moet ik over 30000 euro eigen middelen beschikken om zaken zoals notaris, bankosten enz te dekken . ook schuldsaldo daar nemen 296,26€ en brandverzekering 325,32€ de maandaflossing is 595,41€ .
mijn salaris is 1812euro .
Nu ga ik terug eens gaan praten bij mijn eigen bank (Fortis)