Absolute huidige waarde tov waarde stortingen
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Absolute huidige waarde tov waarde stortingen
Reeds 11 jaar doe ik stortingen in een pensioenspaarfons, eerst pricos, later arpe.
In die 11 jaar (sedert 2001) heb ik nu 8220 Euro gestort (telkens het max); heden is het 8990 Euro waard.
Ik ben zeer geschrokken van deze minimale opbrenst.
Na 10 jaar heb ik nu een meerwaarde van ca 10%
Ik denk dat ik volledig overschakel op een verzekering.
In die 11 jaar (sedert 2001) heb ik nu 8220 Euro gestort (telkens het max); heden is het 8990 Euro waard.
Ik ben zeer geschrokken van deze minimale opbrenst.
Na 10 jaar heb ik nu een meerwaarde van ca 10%
Ik denk dat ik volledig overschakel op een verzekering.
Re: Absolute huidige waarde tov waarde stortingen
@Lukske: dat hoeft niet altijd negatief te zijn.
Veel hangt er vanaf hoe lang je nog moet doen tot je 65.
Als je spaart in fondsen op lange tijd hoeft het helemaal geen probleem te zijn als het rendement de eerste jaren niet zo best is. Zeker niet als je naar de laatste 11 jaar kijkt waar jij over spreekt. Dikwijls worden hier verkeerde besluiten getroffen.
Als je moest sparen in een fonds dat elk jaar met 20% zou stijgen, dan had je nu misschien nog minder rendement. Je moet dat maar eens narekenen met exel.
Veel hangt er vanaf hoe lang je nog moet doen tot je 65.
Als je spaart in fondsen op lange tijd hoeft het helemaal geen probleem te zijn als het rendement de eerste jaren niet zo best is. Zeker niet als je naar de laatste 11 jaar kijkt waar jij over spreekt. Dikwijls worden hier verkeerde besluiten getroffen.
Als je moest sparen in een fonds dat elk jaar met 20% zou stijgen, dan had je nu misschien nog minder rendement. Je moet dat maar eens narekenen met exel.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Lukske,
nu gaat ge toch een beetje kort door de bocht:
- Je kan niet zomaar zeggen dat je na 10 jaar een meerwaarde hebt van 10%, enkel je eerste storting (van 500€?) staat al 10 jaar vast. Je laatste storting van 880€ staat nog geen jaar vast!
- van die 8220 € heb je minstens 2.600 € terug gekregen via je belastingaangifte
- we zitten momenteel echt wel in een dip van de fondsen.
Langs de andere kant gaat er natuurlijk nog 10% af op het einde.
nu gaat ge toch een beetje kort door de bocht:
- Je kan niet zomaar zeggen dat je na 10 jaar een meerwaarde hebt van 10%, enkel je eerste storting (van 500€?) staat al 10 jaar vast. Je laatste storting van 880€ staat nog geen jaar vast!
- van die 8220 € heb je minstens 2.600 € terug gekregen via je belastingaangifte
- we zitten momenteel echt wel in een dip van de fondsen.
Langs de andere kant gaat er natuurlijk nog 10% af op het einde.
Wat het rendement op (zeer) lange termijn zal zijn weet inderdaad niemand, het kan best goed zijn.Al Fonds schreef:@Lukske: dat hoeft niet altijd negatief te zijn.
Maar bovenstaande redenering vind ik toch bizar, een fonds dat jaarlijks 20% zou stijgen zou misschien nog minder rendement geven.
Pricos heeft 9,07% verloren t.o.v. één jaar geleden en is daarmee het op één na slechtst presterende fonds op die termijn bekeken. ARPE heeft de schade weten te beperken tot -2,64%.Lukske schreef:Reeds 11 jaar doe ik stortingen in een pensioenspaarfons, eerst pricos, later arpe.
Je zegt niet vanaf wanneer je op ARPE bent overgeschakeld, maar ik veronderstel dat het grootste deel in Pricos zit ? De slechte prestatie van Pricos heeft natuurlijk een belangrijke invloed op je resultaat. Indien je de hele boel naar ARPE had overgeheveld voor de recente crash, was je resultaat misschien beter geweest. Maar dat zijn vijgen na pasen.
Hoewel... misschien moet het ergste nog komen. En Arpe is nu toch duidelijk defensiever dan Pricos.
In 2007 ben ik overgeschakeld naar Arpe.
Ik let er nu ook duidelijk op om te storten waneer de koersen laag zijn. Vroeger (bij de KBC) storte ik de volledige som ergens op het einde van het jaar (op aanraden van die "adviseurs"). Tja, het is maar met ouder te worden dat men wijzer wordt.
Ik let er nu ook duidelijk op om te storten waneer de koersen laag zijn. Vroeger (bij de KBC) storte ik de volledige som ergens op het einde van het jaar (op aanraden van die "adviseurs"). Tja, het is maar met ouder te worden dat men wijzer wordt.
@Lukske: ik heb het eens nagerekend in Excel, en in jouw geval haal je nog steeds een rendement van meer dan 9%. En dan ben ik er nog vanuit gegaan dat je de minimale aftrek (30%) heb genoten.
Mocht je nu op pensioen gaan en 10% belasting betalen, dan haal je nog een rendement van ruim 7%.
In mijn berekening heb ik de fiscale aftrek wel onmiddellijk verrekend. Dus als je 880 € hebt gestort, dan ga ik er van uit dat je maar 880 - 30% = 616 € hebt betaald. Op die 11 jaar heb je dan maar 5.754 € betaald. Dit klopt niet helemaal omdat je dat bedrag natuurlijk met de nodige vertraging terugkrijgt. Langs de andere kant, geniet je wellicht van een grotere aftrek dan de minimale 30%
Conclusie:
Uw pensioensparen is zeker geen slechte belegging. Bovendien is de kans erg groot dat het rendement een boost krijgt als de beurzen zich een beetje herstellen.
PS: ik zit in een gelijkaardige situatie: eerst lang in Pricos gezeten, en onlangs alles overgezet naar ARPE.
Mocht je nu op pensioen gaan en 10% belasting betalen, dan haal je nog een rendement van ruim 7%.
In mijn berekening heb ik de fiscale aftrek wel onmiddellijk verrekend. Dus als je 880 € hebt gestort, dan ga ik er van uit dat je maar 880 - 30% = 616 € hebt betaald. Op die 11 jaar heb je dan maar 5.754 € betaald. Dit klopt niet helemaal omdat je dat bedrag natuurlijk met de nodige vertraging terugkrijgt. Langs de andere kant, geniet je wellicht van een grotere aftrek dan de minimale 30%
Conclusie:
Uw pensioensparen is zeker geen slechte belegging. Bovendien is de kans erg groot dat het rendement een boost krijgt als de beurzen zich een beetje herstellen.
PS: ik zit in een gelijkaardige situatie: eerst lang in Pricos gezeten, en onlangs alles overgezet naar ARPE.
Ik heb dit al de volle pot betaald, en dit op de laagste stand van dit jaar (ca 73,x Euro).
Maar ik vind het erg dat de belastingbetaler moet zorgen dat ik winst krijg uit deze privéfondsen.
Indertijd gaf men bij de KBC simulaties met winsten van jaarlijks 10%.
Het verhaal is zo herkenbaar....Wie gelooft zijn bankier nu nog? En die adviseurs, die zijn niet meer waard dan een interim(chick)consulent.
Maar ik vind het erg dat de belastingbetaler moet zorgen dat ik winst krijg uit deze privéfondsen.
Indertijd gaf men bij de KBC simulaties met winsten van jaarlijks 10%.
Het verhaal is zo herkenbaar....Wie gelooft zijn bankier nu nog? En die adviseurs, die zijn niet meer waard dan een interim(chick)consulent.
Lukske, je kan tegen alles zijn en alles slecht vinden en iedereen een leugenaar of een bedrieger.
Bankiers, dokters, garagisten, advokaten, loodgieters, handelaars, moet ik nog verder gaan ?
Wanneer heb je uw rendement gaan bekijken ? In volle crisis nu ?
Al eens nagedacht wat het risico is bij fondsen ?
Niet dat je daarmee geld kan verliezen. Het risico is gewoon dat je niet genoeg tijd hebt om te wachten tot ze weer hersteld zijn !
90% van de mensen verzilveren hun pensioensparen de maand dat ze 65 worden. Enkele maanden wachten zou soms verrassend veel rendement opleveren.
Op mijn blog vindt je een voorbeeld van een selectie fondsen gemaakt op 1 oktober. Op 1 maand tijd ( op 1 november ) had die selectie een meerwaarde van 7,75 %. En zeg nu niet dat alles mee zat op de beurs want de kranten schrijven elke dag over de crisis. Bij een spaarboekje heb je daar drie jaar voor nodig. Met termijnrekening minstens 2 jaar.
Investeer nu niet alles in fondsen want je hebt mogelijks niet de tijd om te wachten tot ...
Bankiers, dokters, garagisten, advokaten, loodgieters, handelaars, moet ik nog verder gaan ?
Wanneer heb je uw rendement gaan bekijken ? In volle crisis nu ?
Al eens nagedacht wat het risico is bij fondsen ?
Niet dat je daarmee geld kan verliezen. Het risico is gewoon dat je niet genoeg tijd hebt om te wachten tot ze weer hersteld zijn !
90% van de mensen verzilveren hun pensioensparen de maand dat ze 65 worden. Enkele maanden wachten zou soms verrassend veel rendement opleveren.
Op mijn blog vindt je een voorbeeld van een selectie fondsen gemaakt op 1 oktober. Op 1 maand tijd ( op 1 november ) had die selectie een meerwaarde van 7,75 %. En zeg nu niet dat alles mee zat op de beurs want de kranten schrijven elke dag over de crisis. Bij een spaarboekje heb je daar drie jaar voor nodig. Met termijnrekening minstens 2 jaar.
Investeer nu niet alles in fondsen want je hebt mogelijks niet de tijd om te wachten tot ...