Accordeon of vast
TIP
Accordeon of vast
Ik moet een keuze maken tussen twee leningen:
€ 200000 lenen op 20j vast met rentevoet 1,25% -> intresten: €25990
€ 200000 lenen op 20j met een accordeonlening variabel 1/1/1 beginnend op 0,76%.
-> best case: €1500, huidige rentevoet: €15500, worst case: € 32840
Maar nu de ECB de rentevoeten zal doen stijgen komend jaar zal ik denk ik volgend jaar direct al op 1,52% zitten, dus de worst case is denk ik heel waarschijnlijk.
Ik hoor graag advies, ik kan maar niet beslissen
€ 200000 lenen op 20j vast met rentevoet 1,25% -> intresten: €25990
€ 200000 lenen op 20j met een accordeonlening variabel 1/1/1 beginnend op 0,76%.
-> best case: €1500, huidige rentevoet: €15500, worst case: € 32840
Maar nu de ECB de rentevoeten zal doen stijgen komend jaar zal ik denk ik volgend jaar direct al op 1,52% zitten, dus de worst case is denk ik heel waarschijnlijk.
Ik hoor graag advies, ik kan maar niet beslissen
Re: Accordeon of vast
ik zou eerder kiezen voor de vaste intrestvoet
bij de accordeonformule wordt bij stijgende intrestvoet de looptijd verlengd - gevolg : met een intrestvoet van bvb. 1,25% op bvb 23 jaar betaal je (in euros uitgedrukt) veel meer intresten dan met dezelfde intrestvoet maar met een kortere looptijd --
met een langere looptijd zal ook de schuldsaldoverzekeringspremie hoger liggen
bij de accordeonformule wordt bij stijgende intrestvoet de looptijd verlengd - gevolg : met een intrestvoet van bvb. 1,25% op bvb 23 jaar betaal je (in euros uitgedrukt) veel meer intresten dan met dezelfde intrestvoet maar met een kortere looptijd --
met een langere looptijd zal ook de schuldsaldoverzekeringspremie hoger liggen
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
De kans op hogere intrestvoeten in de nabije toekomst is groot. Teken snel voor de vaste intrestvoet vooraleer uw bank het aanbod wijzigt.
Met 1,52% heb je eigenlijk een variabele lening. Het kan goed dat je die volgend jaar al hebt. De referte index A op jaarbasis is nu -0,621% zie https://www.spaargids.be/sparen/referte-index-a.html. De referte index op jaarbasis wijzigde met 0,08% en 0,05% in de laatste 5 maanden als die wijzigingen zich voortzetten kom je volgend jaar aan uw worst case. In ieder geval zou uw variabele aan de huidige index gestart bij elke herziening met minstens 0,621% stijgen. Je moet je afvragen hoe lang blijft de referte index nog negatief omdat die de stijging afzwakken. De referte index A op jaarbasis bereikt na 13 maanden 0% bij een maandelijkse wijziging van 0,05%. Met een maandelijkse wijziging van 0,08% wordt de referte index 0% na 8 maanden. Eens de index positief wordt neemt uw lening nog meer toe door "nieuwe index + 0,621%".
Ik schat persoonlijk dat het nog 1 à 1,5j duurt eer de referte index A positief wordt maar vind dit risico te hoog. Daarom verkies ik ook de vaste aan 1,25%. Het doel van een variabele lening en accordeon lening is in totaal proberen minder interest te betalen san een vaste. Dat is in het huidige klimaat met een 1/1/1 niet mogelijk. In uw voorbeeld betaal je zelf ongeveer 7k meer in worst case dan een vaste.
Ik schat persoonlijk dat het nog 1 à 1,5j duurt eer de referte index A positief wordt maar vind dit risico te hoog. Daarom verkies ik ook de vaste aan 1,25%. Het doel van een variabele lening en accordeon lening is in totaal proberen minder interest te betalen san een vaste. Dat is in het huidige klimaat met een 1/1/1 niet mogelijk. In uw voorbeeld betaal je zelf ongeveer 7k meer in worst case dan een vaste.
Bedankt voor de informatieve en uitgebreide antwoorden.
Ik heb gekozen voor de vaste en dus voor zekerheid.
Ik heb gekozen voor de vaste en dus voor zekerheid.