Actief vs passief beheer fondsen
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Actief vs passief beheer fondsen
Niet dat ik dit op de spits wil drijven en al helemaal niet in het topic waar dit ter sprake kwam, maar ik vind dit gewoon interessant...vortex schreef: ↑20 april 2021, 18:48Klopt, het is zelfs een minderheid van de ETF's die echt passief beheerd zijn, eigenlijk alleen de index trackers met volledige fysieke replicatie, gedeeltelijke of synthetische replicatie vergen actief management. Alle sector, grondstoffen, bonds, obligaties,... ETF's zijn actief beheerde fondsen.EarthNvstr1 schreef: ↑20 april 2021, 11:50 Volgens mij vind je hier een vrij goede uitleg over fonds structuren:
https://en.wikipedia.org/wiki/Mutual_fu ... structures
Actief/passief gemanaged staat daar los van.
Wel zijn heel veel ETFs passively managed en volgen die een index, dat worden dan ook vaak "trackers" genoemd.
Ik ging er tot nu toe vanuit dat die optimized sampling en swaps ook passief beheer zijn, waarmee ik bedoel dat ook daar de nodige handelingen vooraf bepaald zijn door een hoop parameters.
Re: Actief vs passief beheer fondsen
Goh, hoe belangrijk is dit?
De meeste ETF's zijn indexfondsen maar niet allemaal. Er zijn ook indexfondsen die niet beursgenoteerd zijn en die je gewoon zoals andere mutual fondsen bij je broker/bank aankoopt.
Voor die indexfondsen is er is ook nog het uitlenen van de securities, het uitvoeren van de indexwijzigingen, de efficiëntie van het herbeleggen van de dividenden, het managen van de cash in de verschillende munteenheden, en waarschijnlijk nog een reeks activiteiten.
Tracking error en tracking difference geven aan hoe goed een fonds zijn index volgde.
Ieder zal de grens moeten leggen waar hem wul. Persoonlijk zou ik een fonds pas aktief noemen indien er handelingen afhangen van de stand van de markt.
De meeste ETF's zijn indexfondsen maar niet allemaal. Er zijn ook indexfondsen die niet beursgenoteerd zijn en die je gewoon zoals andere mutual fondsen bij je broker/bank aankoopt.
Voor die indexfondsen is er is ook nog het uitlenen van de securities, het uitvoeren van de indexwijzigingen, de efficiëntie van het herbeleggen van de dividenden, het managen van de cash in de verschillende munteenheden, en waarschijnlijk nog een reeks activiteiten.
Tracking error en tracking difference geven aan hoe goed een fonds zijn index volgde.
Ieder zal de grens moeten leggen waar hem wul. Persoonlijk zou ik een fonds pas aktief noemen indien er handelingen afhangen van de stand van de markt.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Er zijn veel belangrijker dingen
Ik vraag mij gewoon af in hoeverre fonds beheer aspecten vooraf bepaald zijn door parameters, laat staan geautomatiseerd zijn.
Ik denk dus ook dat er niet echt een éénduidige lijn te trekken is tussen actief en passief beheer van fondsen.
De terminologie in het wereldje is nogal ongelukkig.
Dikwijls spreekt men van ETF, tacker, of indexfonds als men eigenlijk passief beheerd bedoelt.
In de thread waar dit ter sprake kwam, ging het ook over Van Eck Vectors Morningstar Wide Moat ETF
Eens opgezocht.
Is een indexfonds, met als index MWMFTR, Morningstar Wide Moat Focus Index
De index bevat:
Dat is net de essentie van stock picking: ondergewaardeerde aandelen zoeken
Het is dus zowel een ETF als een indexfonds,
maar toch een actief beheerd fonds (door morningstar)
Eigenlijk kan elk actief beheerd fonds wel zijn keuzes tot index bombarderen, en die index dan volgen
en er en passant nog extra vergoeding voor aanrekenen
Dikwijls spreekt men van ETF, tacker, of indexfonds als men eigenlijk passief beheerd bedoelt.
In de thread waar dit ter sprake kwam, ging het ook over Van Eck Vectors Morningstar Wide Moat ETF
Eens opgezocht.
Is een indexfonds, met als index MWMFTR, Morningstar Wide Moat Focus Index
De index bevat:
Highest ratio of fair value to stock price!https://etfdb.com/index/morningstar-wide-moat-focus-total-return-index/ schreef: The Index is comprised of the common stocks of the twenty eligible companies within the Morningstar Wide Moat universe that have the highest ratio of fair value to stock price.
Dat is net de essentie van stock picking: ondergewaardeerde aandelen zoeken
Het is dus zowel een ETF als een indexfonds,
maar toch een actief beheerd fonds (door morningstar)
Eigenlijk kan elk actief beheerd fonds wel zijn keuzes tot index bombarderen, en die index dan volgen
en er en passant nog extra vergoeding voor aanrekenen
Inderdaad. Sommige indexen veranderen frequent.
Dit is wat vaneck zelfs schrijft over zijn GOAT fonds.
Dit is wat vaneck zelfs schrijft over zijn GOAT fonds.
De kosten van de indexprovider zitten bevat in de gepubliceerde beheerskosten. De kosten voor het omwisselen van de aandelen niet.Index Key Points
Underlying Index
Morningstar®Global Wide Moat Focus IndexSM
Index composition:
The Index contains at least 50 companies globally with sustainable competitive advantages trading at attractive valuations according to Morningstar.
Companies eligible for inclusion in the Index:
Derived from Morningstar® Global Markets IndexSM (Parent Index)
Assigned an Economic Moat rating of wide by Morningstar’s equity research team
Assigned a fair value estimate by Morningstar's equity research team
Methodology highlights:
Momentum screen: securities in the bottom 20% as ranked by 12-month price change at the time of review are excluded
Staggered reconstitution:
Index is divided into two equally-weighted sub-portfolios, and each is reconstituted and rebalanced semi-annually on alternating quarters.
Each sub-portfolio will contain 50 equally-weighted securities at its semi-annual reconstitution and weights will vary with market prices until the next reconstitution date.
Each sub-portfolio is reweighted to 50% of the total index every six months.
Buffer rule:
At each quarterly review, current index constituents ranked within the top 200% of the eligible universe based on current market price/fair value ratio are given preference for inclusion.
From among the remaining eligible securities, those with the lowest current market price/fair value ratios are included in the index.
Sector cap: The greater of 40% or corresponding weight in Parent Index + 10%
Index Provider:
Morningstar Inc.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Voorwaar een harde strijd om in de selecte club te raken!
At each quarterly review, current index constituents ranked within the top 200% of the eligible universe
...
De belegger zal blij zijn dat ze alvast aan hun papierwerk niet te veel kosten maken ;-)
Soit, ik onthou:
Er bestaan ook actieve indexen/indexfondsen/trackers.
Zucht.