Acties voor het nieuwe jaar voor uw spaargeld
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Re: Acties voor het nieuwe jaar voor uw spaargeld
Je bent van je eerste contradictie ook niet doodgegaan hé?
Als je vreest dat het binnen een paar maanden gaat afgelopen zijn met die "hoge" rente zou je nu integendeel veel meer dan je schamele €100 moeten storten.
Als je die €100 laat staan krijg je op 1/1/2020 de volle 85 cent (€ 0.85) intresten, zelfs bij een verlaging van de getrouwheidspremie

Laatst gewijzigd door CarpeNoctem op 23 december 2018, 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Had je die 100 euro op een step-up gezet dan zou je binnen een jaar 1.20 euro intrest gekregen hebben. Wat heeft het voor zin dergelijke kleine bedragen op zo'n rekening te zetten. Er zijn andere rekeningen die voor kleine bedragen meer opbrengen zoals een step-up. Je zet daar beter een paar duizend euro voor een jaar op.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Ik blijf mij verbazen over de onwetendheid van de gemiddelde Vlaming over geldzaken. Kevva is hier op Spaargids een VIP-member en lijkt niet te snappen hoe iets simpels als de getrouwheidspremie op een spaarrekening in elkaar steekt.

A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Als je die 100 euro een jaar laat staan krijg je over 1 jaar wel degelijk 0,80% getrouwheidspremie. Zelf al zakt die getrouwheid volgende maand naar 0,2% om maar iets te noemen.
't Is niet simpel hoe de getrouwheidspremie en basispremie van een spaarrekening in elkaar zitten. Ook verschil tussen gereglementeerde en niet-gereglementeerde spaarrekening is voor velen onbekend. Volgens mij begrijpen minder Vlamingen het dan de gemiddelde getrouwheids- plus basisintrest die je tegenwoordig krijgt.CarpeNoctem schreef: ↑22 december 2018, 19:57 Ik blijf mij verbazen over de onwetendheid van de gemiddelde Vlaming over geldzaken. Kevva is hier op Spaargids een VIP-member en lijkt niet te snappen hoe iets simpels als de getrouwheidspremie op een spaarrekening in elkaar steekt.
![]()
![]()
Ik hoop dat kevva de volledige afhandeling van die rekening online kan doen. Indien hij 1 postzegel hoeft te gebruiken is zijn intrest al opgebruikt. Iets van sop en kool.
Ik volg CarpeNoctum als hij zegt dat er veel onwetendheid is, en ik vrees dat die ook op dit forum doordringt.
Ik volg CarpeNoctum als hij zegt dat er veel onwetendheid is, en ik vrees dat die ook op dit forum doordringt.
Op zich klopt dat natuurlijk wel.
Maar op dat type rekeningen mag men alleen bedragen storten via een doorlopende maandelijkse spaaropdracht.
Voor mij persoonlijk is dat de reden waarom ik daar niet mee wil beginnen: ik kan mij namelijk niet (meer) veroorloven om maandelijks een bedrag apart te zetten.
Anderen kunnen daar ook een goede (andere) reden voor hebben.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Dat klopt niet. Toch alleszins niet voor de StepUp. Ik stort maandelijks vanaf mijn Keytrade.
Vind het juist wel simpel tegenwoordig, de rente bij voldoende gefinancierde banken is verwaarloosbaar. Geen zin om voor een paar peanuts geld vast te zetten of in een spaarsysteem te stappen bij een of andere dochterbank die hier enkel voor het Belgische spaargeld is.
Ik heb al onmiddellijk een groot gedeelte spaargeld overgezet naar die fidelityrekening van medirect. Andere banken zullen spoedig volgen denk ik.
Kleine nuance:CarpeNoctem schreef: ↑23 december 2018, 11:08Dat klopt niet. Toch alleszins niet voor de StepUp. Ik stort maandelijks vanaf mijn Keytrade.
Het mag wél vanaf een zichtrekening bij een andere bank (daar had ik het niet over);
maar het moet via een doorlopende maandelijkse spaaropdracht gebeuren.
->Tenminste als hier op spaargids.be in "vergelijk spaarrekeningen" de juiste info wordt weergegeven; want het is daar dat ik het las.
(Voor mijzelf maakt dat trouwens geen verschil, want zoals ik al te verstaan gaf: ik kán niet (meer) maandelijks sparen.)
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Dit klopt niet. Hoe zou de ontvangende bank trouwens kunnen weten als een storting van een doorlopende opdracht komt?
Dan vergist Spaargids zich.
Dat had ik mij ook al afgevraagd: hoe zouden ze kunnen weten of dit via doorlopende opdracht gebeurt, als dit vanaf een andere bank is? Maar zo staat het inderdaad geformuleerd op spaargids.be.
Maar anderzijds, mag ik wél aannemen dat men bij de StepUp verplicht is om elke maand een bedrag te storten.
(En niet iedereen kan dat)
Maar anderzijds, mag ik wél aannemen dat men bij de StepUp verplicht is om elke maand een bedrag te storten.

Soms moet het van de eigen bank komen, mag het niet van een andere bank zijn. Dan zien ze het wel.
Ik heb al geweigerde verrichtingen gehad omdat ik dat over het hoofd zag.
Dan keert het geld gewoon terug..
Bij Belfius kan ik bv niet overschrijven naar die PLUS spaarrekening. Ik kan enkel een opdracht aanmaken.
Als je een maand krap zit kan je die opdracht wel onderbreken, schrappen of wijzigen.
Ik heb al geweigerde verrichtingen gehad omdat ik dat over het hoofd zag.
Dan keert het geld gewoon terug..
Bij Belfius kan ik bv niet overschrijven naar die PLUS spaarrekening. Ik kan enkel een opdracht aanmaken.
Als je een maand krap zit kan je die opdracht wel onderbreken, schrappen of wijzigen.
Neen. Je mag dit niet aannemen want het klopt niet. Op een step-up kun je perfect 1 keer storten dan een paar maanden niet, dan weer eens wel enz. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat je max 750 euro per maand mag storten en de storting moet in 1 keer gebeuren. Je kan niet bijvb 100 euro storten en 2 weken later nog eens 100 euro.Nefertari schreef: ↑23 december 2018, 12:11 Dat had ik mij ook al afgevraagd: hoe zouden ze kunnen weten of dit via doorlopende opdracht gebeurt, als dit vanaf een andere bank is? Maar zo staat het inderdaad geformuleerd op spaargids.be.
Maar anderzijds, mag ik wél aannemen dat men bij de StepUp verplicht is om elke maand een bedrag te storten.![]()
Mijn kinderen hebben een step-up en die storten een paar keer per jaar nadat ze hun vakantiejob loon gekregen hebben.