administratiekosten bij notaris
TIP
administratiekosten bij notaris
Beste,
We hebben net een afrekening van de notaris gekregen ivm de aankoop van een huis.
Naast heel wat kosten die aan de overheid zullen doorgestort worden, zijn er ook kosten die voor het kantoor zelf zijn. Hier wordt een opsplitsing gemaakt tussen notariskosten (ereloon) en administratiekosten.
Nu vind ik de administratiekosten aan de hoge kant. (Kosten aan hypotheekkantoor etc zitten hier niet bij)
AANKOOP
adm: 1.037,40
Ereloon 2.478,79
KREDIET
adm 702,40
Ereloon 722,97
HYPOTHECAIR MANDAAT
adm 262,40
Ereloon 155,45
Dus totaal adm 2.002,20 en ereloon 3.357,21 (exclusief btw).
Klopt die verhouding wel? Vóór het effectief ondertekenen van de akte hebben we 3 keer samengezeten: 1 keer om het compromis te bespreken, 1 keer om het compromis te tekenen (is wegens praktische redenen bij onze notaris doorgegaan), en 1 keer om erfrecht te bespreken.
Binnen 1 week zullen de aankoop- en kredietaktes getekend worden.
Alvast bedankt
We hebben net een afrekening van de notaris gekregen ivm de aankoop van een huis.
Naast heel wat kosten die aan de overheid zullen doorgestort worden, zijn er ook kosten die voor het kantoor zelf zijn. Hier wordt een opsplitsing gemaakt tussen notariskosten (ereloon) en administratiekosten.
Nu vind ik de administratiekosten aan de hoge kant. (Kosten aan hypotheekkantoor etc zitten hier niet bij)
AANKOOP
adm: 1.037,40
Ereloon 2.478,79
KREDIET
adm 702,40
Ereloon 722,97
HYPOTHECAIR MANDAAT
adm 262,40
Ereloon 155,45
Dus totaal adm 2.002,20 en ereloon 3.357,21 (exclusief btw).
Klopt die verhouding wel? Vóór het effectief ondertekenen van de akte hebben we 3 keer samengezeten: 1 keer om het compromis te bespreken, 1 keer om het compromis te tekenen (is wegens praktische redenen bij onze notaris doorgegaan), en 1 keer om erfrecht te bespreken.
Binnen 1 week zullen de aankoop- en kredietaktes getekend worden.
Alvast bedankt
Re: administratiekosten bij notaris
elke notaris is niet meer even "goedkoop" het 'verschil van de differentie' zit hem o.a. in de onkosten
Ze klappen niet graag over zulke verschillen
Ze klappen niet graag over zulke verschillen
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: administratiekosten bij notaris
Kan er iemand een beetje oplijsten wat de koop of verkoop van een huis zoal aan kosten met zich meebrengt ? Ik stap binnenkort ook nog eens op die boot en het is te lang geleden om het me nog te herinneren.
Re: administratiekosten bij notaris
Het is misschien een stomme opmerking, maar wat ga je doen? De factuur protesteren? Dan zal men waarschijnlijk de akte niet verlijden. Ik denk dat de meeste notarissen de factuur wel sturen vóór het verlijden van de akte, tenzij het de "huisnotaris" is die je reeds goed kent.mememe schreef: ↑7 april 2018, 08:54 Klopt die verhouding wel? Vóór het effectief ondertekenen van de akte hebben we 3 keer samengezeten: 1 keer om het compromis te bespreken, 1 keer om het compromis te tekenen (is wegens praktische redenen bij onze notaris doorgegaan), en 1 keer om erfrecht te bespreken.
Bedragen lijken mij trouwens niet buitensporig. Administratieve kost had misschien 500 euro goedkoper kunnen zijn, maar daarbuiten zie ik niet veel ruimte. Bij een goed advocatenkantoor betaal je ook snel 500 euro (waarschijnlijk veel meer) voor een (fysieke) consultatie. Werken op een bepaald probleem of dossier gaat al snel boven de €1.000. 3x samenzitten.. dat komt in mijn boekje wel uit rond de 1.500 tot 2.000. Het deel erfrecht had je wsl wel €500 tot 1.000 (waarschijnlijk nog meer) gekost bij een (fiscaal) advocaat.
De aktes hebben vaste kosten waarvan niet kan worden afgeweken. Notarissen moeten "gratis" advies geven, maar dat zit uiteraard in de prijs. Een complexe akte opmaken gaat sowieso meer kosten (aan adm. kosten) dan iets simpel.
-
- Hero Member
- Berichten: 997
- Lid geworden op: 05 apr 2011
- Contacteer:
Re: administratiekosten bij notaris
Als ik iets nodig heb van een notaris doe ik standaard een telefoonronde met de vraag naar een prijsoverzicht voor precies die adminkosten. Want daarin kunnen ze concurreren. Zeker als je geen advies nodig hebt kun je de markt gewoon laten spelen. De goedkoopste dief wint. Want komaan, ook van het deel voor de staat zullen ze wel een commissie overhouden. Niet?
Natuurlijk heb ik soms ook goed advies nodig van deze overbetaalde ambtenaren. Dan kies ik de beste op advies van anderen rondom mij.
Niet elke notaris is gelijk, alleszins.
Voor topic starter: het is wat laat om re onderhandelen maar als je hen een wortel voorhangt dat er nog aankopen/verkopen volgen dan kunnen ze je misschien nog korting op hun kopiekosten geven? Een nee heb je...
Natuurlijk heb ik soms ook goed advies nodig van deze overbetaalde ambtenaren. Dan kies ik de beste op advies van anderen rondom mij.
Niet elke notaris is gelijk, alleszins.
Voor topic starter: het is wat laat om re onderhandelen maar als je hen een wortel voorhangt dat er nog aankopen/verkopen volgen dan kunnen ze je misschien nog korting op hun kopiekosten geven? Een nee heb je...
Re: administratiekosten bij notaris
mijn notaris is bezig met akte van afstand ivm overname huis. De akte is af. Ik heb de afgelopen maanden al 3/4 keer gevraagd wat de uiteindelijke kostprijs is van alles (de erelonen kan ik berekenen, evenals de "miserietaks")... ik heb nog geen enkel antwoord gekregen. Ik heb dus een raming, meer niet. Onzekerheid troef....
Bij overname van huis door mij is alles nogal tot op de cent berekent, vandaar dat ik graag had geweten hoeveel het eigenlijk zou kosten. Nuja, gelukkig is mijn medicijnonderzoek afgelopen en krijg ik normaal net voor verlijden van de akte 2500 euro. Dat zal dan mijn buffer zijn voor de kosten van notaris.
Bij overname van huis door mij is alles nogal tot op de cent berekent, vandaar dat ik graag had geweten hoeveel het eigenlijk zou kosten. Nuja, gelukkig is mijn medicijnonderzoek afgelopen en krijg ik normaal net voor verlijden van de akte 2500 euro. Dat zal dan mijn buffer zijn voor de kosten van notaris.
Re: administratiekosten bij notaris
De notaris weet dat zelf niet. Hij zal wel een sleutel hebben waarmee de medewerkers een berekening maken adhv. tijd gestoken in een dossier. En dat is voor een stuk ook met de natte vinger.
Re: administratiekosten bij notaris
In 2011, zonder BTW, aankoop 200K, lening 160K (50% akte - 50% mandaat):
AANKOOP
Registratie: 20.000
Registratie: 25
adm: 637,5
Ereloon 2.163,66
KREDIET
Registratie: 880
adm 624,35
Ereloon 1.495,65
HYPOTHECAIR MANDAAT
Registratie: 25
adm 441,50
Ereloon 133,50
Bij het ondertekenen van de akte zou het zogezegd slechts om een provisie gegaan hebben, met definitieve afrekening later.
Enkele jaren laten en na maanden vragen en zagen hebben ze mij gezegd dat de definitieve afrekening hoger ligt, maar dat ze het verschil laten vallen. Als ik wil kon ik een afspraak maken met de notaris voor meer details ... heb dit toen maar niet gedaan.
Dit was toen veel meer dan gelijk welke calculator op internet.
Die adm. zijn photocopies/papier/enveloppen en postzegels.
Het loont de moeite om rond te bellen, wat ik in het vervolg zeker ga doen. Van mij mogen ze best een paar 100en eur voor photocopies en postzegels hebben, maar een paar 1000en is er voor mij over.
Als ze het definieve bedrag niet kunnen zeggen ga ik vragen wat precies de provisie zal zijn, als ze dan hun definitief factuur sturen (hetgeen ze wsl nooit gaan doen), zullen ze met details moeten komen als het meer is dan de provisie.
AANKOOP
Registratie: 20.000
Registratie: 25
adm: 637,5
Ereloon 2.163,66
KREDIET
Registratie: 880
adm 624,35
Ereloon 1.495,65
HYPOTHECAIR MANDAAT
Registratie: 25
adm 441,50
Ereloon 133,50
Bij het ondertekenen van de akte zou het zogezegd slechts om een provisie gegaan hebben, met definitieve afrekening later.
Enkele jaren laten en na maanden vragen en zagen hebben ze mij gezegd dat de definitieve afrekening hoger ligt, maar dat ze het verschil laten vallen. Als ik wil kon ik een afspraak maken met de notaris voor meer details ... heb dit toen maar niet gedaan.
Dit was toen veel meer dan gelijk welke calculator op internet.
Die adm. zijn photocopies/papier/enveloppen en postzegels.
Het loont de moeite om rond te bellen, wat ik in het vervolg zeker ga doen. Van mij mogen ze best een paar 100en eur voor photocopies en postzegels hebben, maar een paar 1000en is er voor mij over.
Als ze het definieve bedrag niet kunnen zeggen ga ik vragen wat precies de provisie zal zijn, als ze dan hun definitief factuur sturen (hetgeen ze wsl nooit gaan doen), zullen ze met details moeten komen als het meer is dan de provisie.