Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Beleggen Fondsen en aandelen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Advies bij fonds

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
16 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
TIP
Vergelijk via onze tools Effectenrekening - Fondsen - Beleggingsplannen
Tomasz
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer Tomasz
Verstuur privébericht

Advies bij fonds

• Citeer

Bericht door Tomasz » 27 augustus 2010, 14:44

Dag allemaal

ik zit al tijdje met mijn geld in dit fonds:

http://www.morningstar.be/be/snapshot/s ... F0GBR04VMZ

Ik vraag me af of het Fidelity China Focus Fund wel een goede investering is, het gaat niet goed met de dollar en ook de Aziatische beurzen doen het slecht... Wat denken jullie?

Groeten

Frederikk
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer Frederikk
Verstuur privébericht

Re: Advies bij fonds

• Citeer

Bericht door Frederikk » 27 augustus 2010, 15:40

Ik vind de dollar momenteel verrassend sterk (EUR/USD = 1.27), en de prestatie van je fonds is indrukwekkend vergeleken met de Chinese index. Gelukkig maar, want je betaalt je al blauw aan de jaarlijkse kost (2%).

Het klopt dat China al een half jaar blijft steken, maar intussen is het ook hier in het Westen zo. De economie is wereldwijd aan het vertragen en ofwel komt er een nieuwe dip, ofwel zet het herstel zich nadien toch nog verder. Ik durf mij niet aan voorspellingen wagen, maar persoonlijk zit ik al een tijdje te wachten op zorgelijk nieuws uit China (hoe kan het dat ze het zo goed doen als hun grootste afnemer, de VS, blut is?). Niet om te verkopen, maar om bij te kopen. Persoonlijk verwacht ik slecht nieuws maar meer gelddrukkerij/stimuli kan de beurzen mogelijks een nieuwe zet geven. Nu, voor hetzelfde geld vergis ik me.

Hoe zien je overige beleggingen eruit? Als je vooral spaargeld hebt, zou ik twee keer nadenken vooraleer uit aandelen te stappen. Spreiding heet dat.

Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox

Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Frederikk
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer Frederikk
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Frederikk » 27 augustus 2010, 15:55

Ik heb intussen je andere thread gevonden en ik zie dat je vrij goed gespreid zit, maar wel op een (wellicht) minder gelukkig moment ingestapt bent wat China/grondstoffen betreft. Ik begrijp dat je je beleggingen goed wil opvolgen, maar toch is het belangrijk van op voorhand te beslissen wat je precies van plan bent (koersdoel, waarom, termijn...) want anders word je de speelbal van de markten en zal je merken dat je systematisch hoog koopt en laag verkoopt. Trust me, I know all about it! ;D En dan zwijg ik nog over de transactiekosten.

Hoewel ik verwacht dat de beurzen gaan zakken, durf ik je niet aan te bevelen van efkes te verkopen om dan nadien goedkoper terug in te stappen. Dat heet traden, en is niet evident, zeker als je onervaren bent.

Dus, vertel eens, wat was precies je verwachting toen je deze belegging kocht?

Frederikk
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer Frederikk
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Frederikk » 27 augustus 2010, 16:15

Nog iets: er zijn feitelijk 2 manieren van beleggen:
- blind beleggen in een fonds/index, en dan buy & hold tot je pensioen of zo
- kopen en verkopen op basis van de prijs die jij vindt dat het aandeel waard is (dat is uw kompas, en een kompas heb je nodig als je tussendoor wil kopen/verkopen)
Probeer de 2 niet te mengen ;)

Tomasz
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer Tomasz
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Tomasz » 27 augustus 2010, 16:24

Mijn doel was om dat fonds een drietal jaar te houden, maar ik maak me er meer en meer zorgen over... Bedankt in elk geval al voor je uitleg, weet echter nog altijd niet wat ik zou doen :)

robokat
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer robokat
Verstuur privébericht Website

• Citeer

Bericht door robokat » 27 augustus 2010, 18:10

Het fonds heeft van Morningstar de rating "superieur" gekregen, dus qua fonds zelf ga je niet veel beter vinden.

Een stukje in de dollar zitten, is zeker niet slecht want het dekt je in tegen een mogelijke daling van de euro.

Wanneer ben je precies ingestapt ?

Frederikk
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer Frederikk
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Frederikk » 27 augustus 2010, 23:52

Tomasz schreef:Mijn doel was om dat fonds een drietal jaar te houden, maar ik maak me er meer en meer zorgen over... Bedankt in elk geval al voor je uitleg, weet echter nog altijd niet wat ik zou doen :)
Om heel eerlijk te zijn, ik zie jou wel een blauwtje oplopen tegen dat we 3 jaar verder zijn, omwille van je onervarenheid. Je hebt een beetje de attitude van mijn familieleden en kennissen die zich zwaar verbrand hebben aan de beurs (L&H, Fortis) omdat ze niet glashelder wisten wat hun aandelen feitelijk waard waren. Dit is een must als je niet passief in indexen op 40 jaar belegt, wat ik voor jou aanraad want ik vind niet dat je klaar bent voor het andere. Als je "dat andere" wil doen, moet je koersdoelen uitzetten, die gebaseerd zijn op historisch realistische waarderingen (dus geen bubbles). Niet zo moeilijk als het klinkt, je kan dat op de achterkant van een bierkaartje doen. Waarom niet bij een beleggersclub gaan, kwestie dat iemand je wat kan mentoren? En Buffets methode eens bekijken (Benjamin Graham). (Wat denken de meer ervaren leden hier?)

Uit nieuwsgierigheid heb ik eens gekeken naar het dividendrendement in China. Dat is belachelijk laag t.o.v. bv Thailand (dan heb je daar meer kans op succes). Zoals eerder gezegd verwacht ik een daling van de Chinese beurs, en zelf zou ik nu verkopen of overstappen naar bv Thailand. Ikzelf verkoop niets want ik heb geen exposure, maar ik ben wel van plan bij te kopen als de koersen gezakt zijn (in de vorm van Westerse grondstoffenaandelen = exposure to China). Voila, nu heb je mijn ongezouten mening, maar ik herhaal dat als je je laat leiden door de raad van anderen (zoals de mijne :D) het je zal vergaan zoals mijn familieleden (en de meeste beleggers). Je moet je eigen rekening maken. Ik heb trouwens zelf niet zo'n hoge dunk van mijn eigen voorspellingen, ik koop liever op basis van waardering (maar soms, zoals nu, kan ik het niet laten :) om toch een voorspelling te doen).

Qotsa
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer Qotsa
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Qotsa » 28 augustus 2010, 13:47

Frederikk schreef:
Tomasz schreef:Mijn doel was om dat fonds een drietal jaar te houden, maar ik maak me er meer en meer zorgen over... Bedankt in elk geval al voor je uitleg, weet echter nog altijd niet wat ik zou doen :)
Om heel eerlijk te zijn, ik zie jou wel een blauwtje oplopen tegen dat we 3 jaar verder zijn, omwille van je onervarenheid. Je hebt een beetje de attitude van mijn familieleden en kennissen die zich zwaar verbrand hebben aan de beurs (L&H, Fortis) omdat ze niet glashelder wisten wat hun aandelen feitelijk waard waren. Dit is een must als je niet passief in indexen op 40 jaar belegt, wat ik voor jou aanraad want ik vind niet dat je klaar bent voor het andere. Als je "dat andere" wil doen, moet je koersdoelen uitzetten, die gebaseerd zijn op historisch realistische waarderingen (dus geen bubbles). Niet zo moeilijk als het klinkt, je kan dat op de achterkant van een bierkaartje doen. Waarom niet bij een beleggersclub gaan, kwestie dat iemand je wat kan mentoren? En Buffets methode eens bekijken (Benjamin Graham). (Wat denken de meer ervaren leden hier?)
Het gaat hier uiteraard wel over een fonds en niet over individuele aandelen. Op drie jaar een blauwtje lopen is inderdaad mogelijk, maar enkel als we nu globaal een double dip of stagnatie kennen en de vooruitzichten slecht blijven. Zelf dan nog zijn er mogelijkheden als china zijn groei kan doorzetten via interne consumptie.

Belangrijk voor dit fonds is dus de economische vooruitzichten globaal en voor china en de politieke stabiliteit in china. Het fonds zelf is goed, met ietwat hoge TER. Moeilijk te vergelijken dus met een individueel aandeel a la L&H, Fortis..

Tomasz
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer Tomasz
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Tomasz » 28 augustus 2010, 20:22

Man, precies een slecht gevoel gekregen bij het lezen van jullie reacties... Ik dacht juist dat fondsen er waren voor mensen die niet veel kennen van individuele aandelen? Ik heb wel enkele Belgische aandelen in de portefeuille, daar hoop ik het toch bij het rechte eind te hebben...

Ik denk er nu ernstig over om dit fonds te verkopen. Ik ben ingestapt eind april 2010, zit nu met 1 procent verlies... En vraagje, hoe kan ik zelf leren aandelen en fondsen inschatten zonder in beleggersclub te gaan?

Groeten en bedankt alvast

Frederikk
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer Frederikk
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Frederikk » 29 augustus 2010, 00:23

Hoi Thomas, het was niet mijn bedoeling je ongerust te maken over het fonds. Het gevaar dat ik zie is niet het fonds, wel het feit dat je je misschien gaat laten verleiden om dingen te kopen en te verkopen op de verkeerde moment, omdat het wat tegenzit of omdat 'ervaren' mensen zus of zo zeggen.

Laten we het hierop houden: we weten niet wat de beurzen gaan doen, en 3 jaar is te kort om zeker te zijn dat je eraan gaat verdienen. Je moet het je kunnen permitteren om langer te wachten als het tegenzit, in het slechtste geval 20 jaar. Je kan je kansen wel ENORM vergroten door te leren over waarderingen (dan kom je bv tot een conclusie als de mijne over Thailand). Ik zou je aanraden van het boek "the intelligent investor" van Benjamin Graham te lezen, de leermeester van Warren Buffet. Ik heb het zelf niet gelezen maar ik denk dat er veel instaat van wat ikzelf op allerlei manieren geleerd heb. Nu, denk niet dat dit makkelijker is dan in een beleggersclub gaan. Winst maken op de beurs leer je niet zomaar, vandaar dat ik denk dat blind in trackers investeren op lange termijn (bv voor je pensioen) voor de meeste mensen de aangewezen methode is, behalve voor zij die bereid zijn van beleggen een soort hobby te maken (dwz veel tijd in steken).

Ik ben er zeker van dat er veel ervarener mensen zijn op dit forum dan ikzelf, of toch minstens met een ander perspectief. Jullie advies?
Laatst gewijzigd door Frederikk op 29 augustus 2010, 00:24, 1 keer totaal gewijzigd.

robokat
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer robokat
Verstuur privébericht Website

• Citeer

Bericht door robokat » 29 augustus 2010, 00:24

Tomasz schreef:Man, precies een slecht gevoel gekregen bij het lezen van jullie reacties... Ik dacht juist dat fondsen er waren voor mensen die niet veel kennen van individuele aandelen?

Ik denk er nu ernstig over om dit fonds te verkopen. Ik ben ingestapt eind april 2010, zit nu met 1 procent verlies... En vraagje, hoe kan ik zelf leren aandelen en fondsen inschatten zonder in beleggersclub te gaan?
Eerst en vooral niet panikeren.

Fondsen zijn er inderdaad om niet met individuele aandelen te moeten omgaan, want dat vergt toch echt wel veel studie en opvolging. Met fondsen ga je het risico spreiden en dus minder risico lopen dan met individuele aandelen.

De keuze van een fonds bestaat in feite uit 2 delen: eerst moet je de sector bepalen waarin je wil beleggen. Jij hebt bvb. gekozen voor China als groeimarkt. Het maken van een dergelijke keuze is heel moeilijk en je moet daarvoor in feite de economische actualiteit goed volgen.

Na keuze voor de sector moet je een specifiek fonds kiezen die in die sector belegt. De Morningstar website is daarvoor een goede hulp. Binnen de gekozen sector heb je dus wel een heel goed fonds gekozen, daar is echt niets verkeerd mee.

De vraag is dus eerder of je de goede sector hebt gekozen, en dat is heel moeilijk om zeggen. Veel analysten zeggen dat dit de markt is waar nog groei mogelijk is, terwijl de westerse economie het de komende jaren slecht zal doen. Op iets langere termijn zou dit dan toch wel een goede keuze kunnen zijn. Maar je moet er wel tegen kunnen dat je misschien in de komende tijd wat verlies te verwerken krijgt.

Wat moet je nu doen ? Het slechtste dat je kan doen is voortdurend een fonds aankopen (met instapkosten) en dan snel terug verkopen als het lager staat.

Als je tegen een (tijdelijke) daling van je fonds kan en het geld meerdere jaren kan missen, dan zou dit op lange termijn toch wel een goede keuze kunnen zijn (zonder garanties). Mits dit geen al te groot deel van je spaargeld uitmaakt (<10%). Een daling zou je dan zelfs kunnen aangrijpen om bij te kopen en zo je gemiddelde aankoopkoers omlaag te brengen.

Als je er echt niet kan van slapen, dan moet je maar terug verkopen, want gemoedsrust is ook belangrijk. Maar dan zou ik je aanraden om in de toekomst van fondsen en aandelen af te blijven. Je moet er echt wel tegen (tijdelijk) verlies kunnen of er niet aan beginnen. Als je verkoopt, volg dan eerst even de euro/dollar koers, die schommelt de laatste tijd heel erg fel en het is heel goed mogelijk om enkele % verschil te krijgen door een piek in euro/dollar af te wachten.

Frederikk
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer Frederikk
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Frederikk » 29 augustus 2010, 00:33

Dank je, Robokat!

Thomasz, heb je dat geld over 3 jaar écht nodig, of kan je je permitteren, als dat nodig zou blijken, om te wachten tot er winst is?

En dat "er niet van kunnen slapen," dat went wel na verloop van tijd. Bij sommigen maar een klein beetje, bij anderen (zoals ik) grotendeels. In het begin was ik er ook niet goed van: je ziet duizend euro in rook opgaan en denkt 'hoe lang heb ik hiervoor niet moeten sparen?!'

De twee wegen die ik hierboven vermeldde helpen allebei om het hoofd koel te houden als het wat minder gaat (goed voor je gezondheid EN je portefeuille). De weg waarbij je spaart op lange termijn helpt omdat je denk "ach, nu schommelt het wat maar tegen mijn pensioen is er gegarandeerd dikke winst." De weg waarbij je een gefundeerde prijs plakt op een aandeel stelt je ook gerust omdat je je weet wat je aandeel waard is, en dat die prijs vroeg of laat terugkomt.

cp1234
VIP member
VIP member

• Citeer

Bericht door cp1234 » 29 augustus 2010, 14:30

Tomasz schreef:Man, precies een slecht gevoel gekregen bij het lezen van jullie reacties... Ik dacht juist dat fondsen er waren voor mensen die niet veel kennen van individuele aandelen? Ik heb wel enkele Belgische aandelen in de portefeuille, daar hoop ik het toch bij het rechte eind te hebben...

Groeten en bedankt alvast
Zeker niet panikeren. Vooral niet beginnen twijfelen aan jezelf omdat anderen denken dat ze het warm water hebben uitgevonden.

Maar één ding staat wel als een paal boven water, op de beurs ( en daar vallen fondsen nu ook eenmaal onder ) mag je beleggingshorizon nooit zo kort zijn als een termijn van bv. 3 jaar. De beurs kent nu eenmaal zijn ups en downs.

Maar fondsen, net als bv. beleggingsclubs, zijn zeker geen veilige haven voor je geld als je er zelf niet veel van af weet. Als je de rendementen bekijkt van vele fondsen zitten er veel op verlies of minder dan een slecht presterend spaarboekje.

Heb zelf meer dan 20 fondsen in mijn portfolio en geen enkel zit onder een jaarlijks rendement sinds de aankoop van 5%.
Heb dan ook de moeite genomen om deze fondsen te kiezen en zeker niet de aanraders van bv. een rabobank gekocht, want die presteren bijna allemaal stukken slechter.

Tomasz
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer Tomasz
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Tomasz » 29 augustus 2010, 18:15

Bedankt voor de reacties!

@ FrederikkIk kan het geld wel langer dan drie jaar missen als het echt moet. Jullie zouden dan gewoon trackers van de Bel20 kopen ofzo?

@cp1234: op welke basis heb je dan die fondsen gekozen?

@Robokatt: ik kan er gerust van slapen hoor, zo erg is het niet:). Ik heb al enkele boeken gelezen (beleggen voor dummies, enkele boeken van Paul D'hoore...) maar ik word er gek van als mensen me zeggen dat ik zelf de waarde van het aandeel moet zoeken. Iedereen praat daarover, maar niemand zegt me hoe ik dat kan doen...

Frederikk
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer Frederikk
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Frederikk » 30 augustus 2010, 02:42

Als je je geld langer kan missen (wat niet zo moeilijk is als je ook geld in veiliger beleggingen hebt) dan mag je gerust China kopen. Ik zou niet zomaar in de Bel20 stappen. Minder volatiel, maar het potentieel ook. Neen, China is OK, zowel de index als een fonds. Het probleem met de 2% jaarlijkse kost is dan het fonds dan ook echt beter moet presteren. In dit geval was dat zo in het verleden, maar vaak is het zo dat dat soort fondsen dan meer geld aantrekt en prestatie dan achteruitgaat, dat hun mensen van job veranderen, etc. Je hebt mensen die geloven in dat soort fondsen en je hebt er die geloven in low-fee trackers. Weet gewoon dat het merendeel van dat soort fondsen het minder goed doen dan trackers, zelfs zonder rekening te houden met de kosten.

Iets dat ook wat veiliger (stabieler, en uit België) is maar met deftig potentieel is GBL + bijhorende strip. GBL is feitelijk een low-fee fonds van aandelen met blootstelling aan de emerging markets (ofwel hebben ze er marktaandeel, ofwel zitten ze in de grondstoffen waarvan de prijs op het ritme van de emerging markets evolueert). 4% dividend, en Albert Frères eigen geld zit erin, dus hij zal niet rap domme dingen doen.

Hoe de waarde van een aandeel bepalen: er zijn verschillende manieren, maar degene die ik hanteer is de volgende. Je bepaalt een realistische winst eens de recessie over zal zijn, en die doe je maal 7, of maal 12, of maal 20 of zo, afhankelijk van hoe voorzichtig je wil zijn (in de geschiedenis noteren aandelen ofwel aan 7, 12 of 20 maal koerswinst, oa afhankelijk van de inflatie, en zo'n periode duurt makkelijk een decennium). koop je aan 20 en verandert de typische multiple, dan mag je uiteraard 30+ jaar wachten op winst). Ik koop enkel aan 7-8 of zo, maar in een periode van hoge koerswinst (zoals dit decennium) zullen indexen en blue chips enkel zo laag zakken als iedereen superpessimistisch is (bv 2008-2009). Individuele aandelen durven al eens sneller dippen, maar vaak terecht (men verwacht een winstdaling). Koerwinst 12 is ook nog wel OK als je wat kan wachten. De meesten liggen niet wakker van die multiples (ze weten niet dat die historisch variëren) en besteden meer aandacht aan het bepalen van de toekomstige winsten (ik spreek dan over aandelen). Velen nemen als winst ook de huidige winst, of de winst van het jaar erop, maar ik kies dus een winst die ik voorzie in goeie tijden. En oh ja, ook kijken of de schuld niet te zwaar is (kan afbetaald worden door de cashflow, ook als de verkoop eens een tijdje tegenvalt, want anders moeten ze dingen voor een appel en een ei verkopen). Dus uiteindelijk bekijk je altijd de financials (de winstopbouw en de balans). Tot zover deze quick & dirty uitleg ... gewoon bedoeld om je een idee te geven.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

16 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Fondsen en aandelen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy