advies herziening
TIP
Re: advies herziening
Ja, maar 3.4% bij 2.05% is toch een heel groot verschil hé. Verschil van 25.000€ aan interesten. Laat ons die 10.000€ kosten in mindering brengen, dan hebben we nog een interestverschil van 15.000€. Dus waarom zouden ze niet kunnen zakken naar 2.5-2.6% en een tevreden klant behouden?
Paul heeft dat correct verwoord.
Ik wil nog één ding oprakelen wat m’n ex-bankdirecteur ooit zei: Ook banken kunnen de lening opzeggen en een ridicuul lage vergoeding betalen. Ik verwacht niet dat dit gaat gebeuren, maar stel dat ‘morgen’ de intresten naar 10% stijgen, en de banken hangen vast aan een hoop hypotheken van 2% vast… Dan kunnen zij, hypothetisch, net zoals jij nu je lening herziet, op dat moment de lening herzien mits u een schadevergoeding van een paar maanden te geven. Gebeurt dat ? Nee, nog niet.
Maar ik garandeer u niét dat het nooit zo ver zal komen. En als jij niet akkoord gaat op dat moment, heb jij 2 mogelijkheden:
1) Je gaat naar een andere bank die u betere voorwaarden heeft.
2) Je betaalt je hypotheek vervroegd terug.
3) En als je dat allebei niet kan… Dan verkoopt de bank je huis om je schulden af te betalen.
Raar scenario, maar het zou dus theoretisch kunnen.
Finaal gebruiken velen (ja, ik ook, ik heb ook m’n lening laten herzien anderhalf jaar terug) de banken als schotelvod die alles moet pikken wat wij in onze kop halen, ondanks het feit dat wij een contract van BEPAALDE duur getekend hebben. Geen contract van onbepaalde duur, hé. Eigenlijk moet je zo’n contract gewoon respecteren. De wetgeving laat nu toe om er toch onderuit te muizen, maar dat werkt dus in 2 richtingen.
Niet dat je je om die reden moet inhouden om je lening te herzien. De bank gaat jou later (mochten de intresten zo sterk stijgen) niet ontzien omdat jij altijd braaf geweest bent, maar wie weet kan het ooit toch een struikelblok vormen.
Ik wil nog één ding oprakelen wat m’n ex-bankdirecteur ooit zei: Ook banken kunnen de lening opzeggen en een ridicuul lage vergoeding betalen. Ik verwacht niet dat dit gaat gebeuren, maar stel dat ‘morgen’ de intresten naar 10% stijgen, en de banken hangen vast aan een hoop hypotheken van 2% vast… Dan kunnen zij, hypothetisch, net zoals jij nu je lening herziet, op dat moment de lening herzien mits u een schadevergoeding van een paar maanden te geven. Gebeurt dat ? Nee, nog niet.
Maar ik garandeer u niét dat het nooit zo ver zal komen. En als jij niet akkoord gaat op dat moment, heb jij 2 mogelijkheden:
1) Je gaat naar een andere bank die u betere voorwaarden heeft.
2) Je betaalt je hypotheek vervroegd terug.
3) En als je dat allebei niet kan… Dan verkoopt de bank je huis om je schulden af te betalen.
Raar scenario, maar het zou dus theoretisch kunnen.
Finaal gebruiken velen (ja, ik ook, ik heb ook m’n lening laten herzien anderhalf jaar terug) de banken als schotelvod die alles moet pikken wat wij in onze kop halen, ondanks het feit dat wij een contract van BEPAALDE duur getekend hebben. Geen contract van onbepaalde duur, hé. Eigenlijk moet je zo’n contract gewoon respecteren. De wetgeving laat nu toe om er toch onderuit te muizen, maar dat werkt dus in 2 richtingen.
Niet dat je je om die reden moet inhouden om je lening te herzien. De bank gaat jou later (mochten de intresten zo sterk stijgen) niet ontzien omdat jij altijd braaf geweest bent, maar wie weet kan het ooit toch een struikelblok vormen.
Vaak wordt er bij een herfinanciering een nieuwe SSV aangesmeerd.bertVW schreef:Probleem is wel dat wij met de kosten zitten + 2 nieuwe schuldsaldoverzekeringen. Dus een totale directe kost van 10.000-12.000€. Te veel op dit moment voor ons.
DIT IS ECHTER NIET NODIG!
Als je voordien een krediet had bij bank X en een SSV bij (de verzekeringstak van) bank X,
dan kan je perfect een herfinanciering van dat krediet doen bij bank Y en de SSV laten aanpassen zodat die verwijst naar je nieuwe lening. Dit uiteraard op voorwaarde dan het openstaand kapitaal minder of gelijk is en de looptijd minder of gelijk is.
Deze aanpassing is een administratieve aanpassing die normaalgezien gratis is.
Het kan natuurlijk zijn dat je bij de nieuwe bank iets mindere voorwaarden krijgt qua rentevoet van de lening. Maar dit weegt (in normale omstandigheden) niet op tegen de kost van je SSV af te kopen en een nieuwe te starten.
Dus nogmaals: Je hoeft je lening en SSV niet bij dezelfde bank te hebben.
- Oudere Jongere
- Hero Member
- Contacteer:
Dat kunnen ze zomaar niet volgens mij. De wet op het hypothecair krediet geeft enkel aan de kredietnemer het recht op vervroegde terugbetaling. Art 26 van de wet op het hypothecair krediet.djtw schreef: Ik wil nog één ding oprakelen wat m’n ex-bankdirecteur ooit zei: Ook banken kunnen de lening opzeggen en een ridicuul lage vergoeding betalen.
Als de bank z'n geld terug wil kan dat enkel omwille van redenen die duidelijk in de akte moeten staan (vervroegde opeisbaarheid, art 25): De oorzaken van vervroegde opeisbaarheid moeten in een afzonderlijke bepaling voorkomen in de vestigingsakte. Zij mogen niet voortvloeien uit een toedoen van de kredietgever.. Banken kunnen hun geld pas vervroegd opeisen als de kredietnemer z'n contractuele verplichtingen niet nakomt én die verplichtingen in het contract staan.
Kortom: uw ex-bandirecteur was maar aan het zwanzen.
Voor de rest akkoord met je post hoor.
bertVW schreef:Ja, maar 3.4% bij 2.05% is toch een heel groot verschil hé. Verschil van 25.000€ aan interesten. Laat ons die 10.000€ kosten in mindering brengen, dan hebben we nog een interestverschil van 15.000€. Dus waarom zouden ze niet kunnen zakken naar 2.5-2.6% en een tevreden klant behouden?
De bank zal denken het staat u vrij om naar een ander bank te gaan.
De bank moet niet aan jou denken, maar aan haar aandeelhouders. Een bank moet tonen dat ze ballen aan haar lijf heeft, en niet zwichten voor de minste druk
De banken zouden de wedebeleggingsvergoeding willen verhoogd zien naar 6 maanden ipv 3 maanden. Voor hen zijn dergelijke spelletjes van de leners ook niet rendabel. Als slechts één van contractacten éénzijdig het contract kan verbreken, mits betaling van een aalmoes van 3 maanden intrest. Mogelijk kan zulks in andere landen zelfs niet
Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat Paul in het bankwezen werkt of gewerkt heeft. Je hebt alvast gelijk, Paul. Echter, kan ik mijn huidige bank verleiden/manipuleren? Bvb. Indien er in de nabije toekomst erfenissen ons toekomen, dan zal ik dit ook niet parkeren bij Belfius, versta je. Kun je ze op die manier onder druk zetten?
Kan je bvb een herziening doen in een andere bank, maar via een hypothecair mandaat, zodat die extra kosten er niet bij komen?
Theoretisch kan dat, in de praktijk gebeurd dit nooit:
-je mandaat geeft geen recht op de woonbonus => die vervalt dus geheel als je enkel en alleen een mandaat overhoud als lening
-ik ken tot nu toe zowiezo geen enkele bank die 100% mandaat zomaar aanvaard
-de handlichting van je "oude, echte" hypotheek dient wel betaald te worden. Deze kost valt dus niet weg. Als je dat niet doet blijft je oude bank als eerste schuldeiser staan hetgeen je nieuwe bank nooit zal aanvaarden. (zo kan je immers bij je oude bank opnieuw gaan lenen zonder nieuwe inschrijving en je nieuwe bank staat, zelfs bij uitvoer van het mandaat, als 2e in de rij).
Je kan wel bekijken, als je bvb vroeger 240.000€ hypothecair leende, of je dat nu kan opsplitsen naar:
-een stuk nieuw hypothecair (voldoende om van de gehele woonbonus te blijven genieten)
-een stuk mandaat
Dat kan mogelijk de herfinancieringskost wel wat drukken omdat de hypothecaire inschrijvingskost grotendeels samenhangt met de grootte ervan. De regels inzake herfinanciering onde de oude woonbonus beletten dit volgens mij niet
-je mandaat geeft geen recht op de woonbonus => die vervalt dus geheel als je enkel en alleen een mandaat overhoud als lening
-ik ken tot nu toe zowiezo geen enkele bank die 100% mandaat zomaar aanvaard
-de handlichting van je "oude, echte" hypotheek dient wel betaald te worden. Deze kost valt dus niet weg. Als je dat niet doet blijft je oude bank als eerste schuldeiser staan hetgeen je nieuwe bank nooit zal aanvaarden. (zo kan je immers bij je oude bank opnieuw gaan lenen zonder nieuwe inschrijving en je nieuwe bank staat, zelfs bij uitvoer van het mandaat, als 2e in de rij).
Je kan wel bekijken, als je bvb vroeger 240.000€ hypothecair leende, of je dat nu kan opsplitsen naar:
-een stuk nieuw hypothecair (voldoende om van de gehele woonbonus te blijven genieten)
-een stuk mandaat
Dat kan mogelijk de herfinancieringskost wel wat drukken omdat de hypothecaire inschrijvingskost grotendeels samenhangt met de grootte ervan. De regels inzake herfinanciering onde de oude woonbonus beletten dit volgens mij niet