Advies ivm aankoop fondsen
TIP
Advies ivm aankoop fondsen
Beste spaargidsers,
Na eind 2010 beslist te hebben om een deel van mijn spaargeld wat meer te laten opbrengen dan op een internet(getrouwheids)spaarrekening (hopelijk toch...), kocht ik - als startende belegger en na wat speurwerk op deze site - op 17/01/2011 2 deelbewijzen Carmignac Patrimoine A aan, dit aan een koers van 5277,07 euro. Tot dan stond bijna al mijn spaargeld op internetspaarrekeningen bij Rabobank, Argenta en Dexia en had ik enkel nog wat Arcopar-aandelen en sinds 3 jaar pensioensparen bij Argenta (Arpe).
De komende weken zou ik opnieuw een stukje spaargeld (min 5.000 en max. 15.000 euro), dat ik de eerstkomende jaren niet nodig heb, willen beleggen... dit toch altijd voor een periode van een 3 tot 5 jaar minimum. De rest van mijn spaargeld zou ik op mijn spaarrekeningen laten staan, enerzijds om een gedeelte uiteraard altijd cash te houden en een gedeelte op termijnrekeningen te plaatsen wanneer de rente hierop terug hoger en interessant is... Gezien ik een beginnende belegger ben, denk ik opnieuw aan een of meerdere fondsen... Ik denk hierbij aan verschillende mogelijkheden en zou jullie advies hierbij willen vragen:
1) Gezien de koers van Patrimoine vandaag nog een stukje lager staat dan mijn eerste aankoop (rond 5124 euro) (vermoedelijk door de sterke euro tov de dollar), loont het misschien de moeite om hiervan bv. nog 1 deel bij te kopen of zou je dit bedrag sowieso eerder investeren in een ander fonds, zo ja welk?
2) Het Carmignac Investissement geniet ook al een tijdje mijn aandacht, en is sinds begin dit jaar ook al gezakt (ruim 4 %)... Is het hier misschien een ideaal instapmoment ? Of zou je dit beter niet combineren met Patrimoine?
Een vraagje ivm Investissement: moet je hier zoals bij Patrimoine ook een gedeelte aangeven in deel 2 vd belastingaangifte??
3) Zijn er andere fondsen die momenteel de moeite lonen? Ik heb wel degelijk veel op deze site gelezen, maar eerlijk gezegd ik weet niet welke te kiezen... Ik zou gemakkelijkheidshalve de fondsen liefst via Rabobank aankopen (heb er al een effectenrekening met de Patrimoine...)
Ter info: ik leun misschien eerder aan bij een defensieve belegger en zoek bijgevolg niet de hoogste rendementen (met bijhorend de meeste risico's doorgaans), maar wil anderzijds wel een beter rendement dan een internetspaarrekening...
Alle reacties zijn welkom. Bedankt alvast.
Na eind 2010 beslist te hebben om een deel van mijn spaargeld wat meer te laten opbrengen dan op een internet(getrouwheids)spaarrekening (hopelijk toch...), kocht ik - als startende belegger en na wat speurwerk op deze site - op 17/01/2011 2 deelbewijzen Carmignac Patrimoine A aan, dit aan een koers van 5277,07 euro. Tot dan stond bijna al mijn spaargeld op internetspaarrekeningen bij Rabobank, Argenta en Dexia en had ik enkel nog wat Arcopar-aandelen en sinds 3 jaar pensioensparen bij Argenta (Arpe).
De komende weken zou ik opnieuw een stukje spaargeld (min 5.000 en max. 15.000 euro), dat ik de eerstkomende jaren niet nodig heb, willen beleggen... dit toch altijd voor een periode van een 3 tot 5 jaar minimum. De rest van mijn spaargeld zou ik op mijn spaarrekeningen laten staan, enerzijds om een gedeelte uiteraard altijd cash te houden en een gedeelte op termijnrekeningen te plaatsen wanneer de rente hierop terug hoger en interessant is... Gezien ik een beginnende belegger ben, denk ik opnieuw aan een of meerdere fondsen... Ik denk hierbij aan verschillende mogelijkheden en zou jullie advies hierbij willen vragen:
1) Gezien de koers van Patrimoine vandaag nog een stukje lager staat dan mijn eerste aankoop (rond 5124 euro) (vermoedelijk door de sterke euro tov de dollar), loont het misschien de moeite om hiervan bv. nog 1 deel bij te kopen of zou je dit bedrag sowieso eerder investeren in een ander fonds, zo ja welk?
2) Het Carmignac Investissement geniet ook al een tijdje mijn aandacht, en is sinds begin dit jaar ook al gezakt (ruim 4 %)... Is het hier misschien een ideaal instapmoment ? Of zou je dit beter niet combineren met Patrimoine?
Een vraagje ivm Investissement: moet je hier zoals bij Patrimoine ook een gedeelte aangeven in deel 2 vd belastingaangifte??
3) Zijn er andere fondsen die momenteel de moeite lonen? Ik heb wel degelijk veel op deze site gelezen, maar eerlijk gezegd ik weet niet welke te kiezen... Ik zou gemakkelijkheidshalve de fondsen liefst via Rabobank aankopen (heb er al een effectenrekening met de Patrimoine...)
Ter info: ik leun misschien eerder aan bij een defensieve belegger en zoek bijgevolg niet de hoogste rendementen (met bijhorend de meeste risico's doorgaans), maar wil anderzijds wel een beter rendement dan een internetspaarrekening...
Alle reacties zijn welkom. Bedankt alvast.
-
Tux
Re: Advies ivm aankoop fondsen
Carmignac Investissement = beleggingsfonds naar Frans rechtlandethk schreef: Een vraagje ivm Investissement: moet je hier zoals bij Patrimoine ook een
gedeelte aangeven in deel 2 vd belastingaangifte??
-> aangeven belastingsaangifte -> http://www.carmignac.be/nl/simulateur.htm
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Het is moeilijk iemand anders raad te geven over fondsen, maar ik kan wel vertellen hoe ik het doe.
Ik kende oorspronkelijk niks van beleggen in fondsen.
Bovendien had ik een grote aversie tegen fondsen, omdat grootbanken mij voorheen een paar keer voor flinke bedragen in een fonds gepropt hadden, waarvan ik slechts aan het einde van rit ontdekte dat het rendement zeer pover was.
Alles is eigenlijk begonnen met de Humobon ter waarde van 20 Euro waarmee men bij Rabobank een stukje fonds kon aankopen.
Ik heb toen 0,79 P gekocht van het mixfonds BGF GLOBAL ALLOCATION FUND.
Dat fonds heeft het tot hiertoe goed gedaan en ik heb bijgekocht.
Vanaf september 2010 ben ik dan met kleine stukjes beginnen beleggen in Rabofondsen.
Wat heeft mij over de streep getrokken?
1) Bij Rabobank betaal je geen instap- of uitstapkosten, de effectenrekening is gratis en er wordt geen bewaarloon aangerekend.
2) Als fondsbeheerders kosten aanrekenen dan zie je dat meteen bij het plaatsen van een order in het indicatieve bedrag.
Voorbeelden:
0,1 deelbewijs CARMIGNAC INVESTISSEMENT A
Indicatie van het bedrag van uw aankoop is 870,76 EUR*, tegenwaarde (862,14 EUR), beurstaks (0,00 EUR) en instapkosten (8,62 EUR) inbegrepen.
* Dit indicatieve bedrag is gebaseerd op de handelskoers van de vorige handelsdag.
10 deelbewijzen ROBECO HIGH YIELD BONDS DH EUR ACC
Indicatie van het bedrag van uw aankoop is 957,90 EUR*, tegenwaarde (957,90 EUR), beurstaks (0,00 EUR) en instapkosten (0,00 EUR) inbegrepen.
* Dit indicatieve bedrag is gebaseerd op de handelskoers van de vorige handelsdag.
3) Transparantie van je effectenportefeuille.
Ondertussen heb ik voor zo'n 6000 Euro belegd en nu ziet mijn effectenportefeuille er zo uit:
Aandelenfondsen
JPMORGAN FUNDS EMERGING MARKET FUND
THREADNEEDLE LATIN AMERICA (EUR)
BGF WORLD ENERGY FUND
Obligatiefondsen
RORENTO
ROBECO HIGH YIELD BONDS DH EUR ACC
Mix fonds
BGF GLOBAL ALLOCATION FUND
CARMIGNAC PATRIMOINE
Ik volg de fondsen nauwgezet en regelmatig koop ik in kleine stukjes bij wat mij toelaat mijn effectenportefeuille te spreiden.
Ik kende oorspronkelijk niks van beleggen in fondsen.
Bovendien had ik een grote aversie tegen fondsen, omdat grootbanken mij voorheen een paar keer voor flinke bedragen in een fonds gepropt hadden, waarvan ik slechts aan het einde van rit ontdekte dat het rendement zeer pover was.
Alles is eigenlijk begonnen met de Humobon ter waarde van 20 Euro waarmee men bij Rabobank een stukje fonds kon aankopen.
Ik heb toen 0,79 P gekocht van het mixfonds BGF GLOBAL ALLOCATION FUND.
Dat fonds heeft het tot hiertoe goed gedaan en ik heb bijgekocht.
Vanaf september 2010 ben ik dan met kleine stukjes beginnen beleggen in Rabofondsen.
Wat heeft mij over de streep getrokken?
1) Bij Rabobank betaal je geen instap- of uitstapkosten, de effectenrekening is gratis en er wordt geen bewaarloon aangerekend.
2) Als fondsbeheerders kosten aanrekenen dan zie je dat meteen bij het plaatsen van een order in het indicatieve bedrag.
Voorbeelden:
0,1 deelbewijs CARMIGNAC INVESTISSEMENT A
Indicatie van het bedrag van uw aankoop is 870,76 EUR*, tegenwaarde (862,14 EUR), beurstaks (0,00 EUR) en instapkosten (8,62 EUR) inbegrepen.
10 deelbewijzen ROBECO HIGH YIELD BONDS DH EUR ACC
Indicatie van het bedrag van uw aankoop is 957,90 EUR*, tegenwaarde (957,90 EUR), beurstaks (0,00 EUR) en instapkosten (0,00 EUR) inbegrepen.
3) Transparantie van je effectenportefeuille.
Ondertussen heb ik voor zo'n 6000 Euro belegd en nu ziet mijn effectenportefeuille er zo uit:
Aandelenfondsen
JPMORGAN FUNDS EMERGING MARKET FUND
THREADNEEDLE LATIN AMERICA (EUR)
BGF WORLD ENERGY FUND
Obligatiefondsen
RORENTO
ROBECO HIGH YIELD BONDS DH EUR ACC
Mix fonds
BGF GLOBAL ALLOCATION FUND
CARMIGNAC PATRIMOINE
Ik volg de fondsen nauwgezet en regelmatig koop ik in kleine stukjes bij wat mij toelaat mijn effectenportefeuille te spreiden.
ik zat/zit eigenlijk met dezelfde vragen, heb ze kort geleden ook op dit forum gesteld. Ik heb ondertussen al een eerste kleine stap gezet en tijdens de voorbije week in 3 fondsen gestapt:
- ongeveer 50% patrimoine
- ongeveer 25 % JPMORGAN FUNDS EMERGING MARKET FUND
- ongeveer 25 % THREADNEEDLE GLOBAL SELECT FUND
Ik ben ook een defensieve belegger (als je al het woord belegger mag gebruiken in mijn geval, ik zet pas mijn eerste stapjes in fondsen), en zit ook bij rabobank.
Ik zou ook later eventueel nog in een obligatiefonds willen stappen, maar nog niets beslist momenteel. Misschien ook nog een extra aandelenfonds... Carm. Investissement spreekt me wel aan, maar heb als globaal fonds voor threadneedle global select gekozen. Dit fonds bestaat nog niet zo lang en deed het het afgelopen jaar beter dan investissement. Dit fonds had wel een beetje een "valse start", opgericht net voor de financiele crisis.
Ik wacht nu in ieder geval een paar maandjes af en kijk wel hoe alles evolueert...
groeten en succes!
- ongeveer 50% patrimoine
- ongeveer 25 % JPMORGAN FUNDS EMERGING MARKET FUND
- ongeveer 25 % THREADNEEDLE GLOBAL SELECT FUND
Ik ben ook een defensieve belegger (als je al het woord belegger mag gebruiken in mijn geval, ik zet pas mijn eerste stapjes in fondsen), en zit ook bij rabobank.
Ik zou ook later eventueel nog in een obligatiefonds willen stappen, maar nog niets beslist momenteel. Misschien ook nog een extra aandelenfonds... Carm. Investissement spreekt me wel aan, maar heb als globaal fonds voor threadneedle global select gekozen. Dit fonds bestaat nog niet zo lang en deed het het afgelopen jaar beter dan investissement. Dit fonds had wel een beetje een "valse start", opgericht net voor de financiele crisis.
Ik wacht nu in ieder geval een paar maandjes af en kijk wel hoe alles evolueert...
groeten en succes!
Dan ben je toch echt niet goed bezig. Als defensieve belegger moet je van Emerging Markets afblijven. Wist je dat dit fonds in 2008 maar liefst 50% van zijn waarde verloren heeft ?Josdevos schreef:
Ik ben ook een defensieve belegger
Zelfs Carmignac Investissement (-30% in 2008) heeft nog een behoorlijk hoog risico en uw threadneedle fonds ook (-38% in 2008).
Dit zijn allemaal geen fondsen voor een defensieve belegger.
Hoe langer hoe meer denk ik dat je beter "aandelen" kort op bal volgt dan "fondsen".
een beperkt aantal aandelen ,echt goed geïnformeerd opvolgen is volgens mij een betere investeringsstrategie dan, zelfs zogezegd goede fondsen volgen.
Maar ik begrijp natuurlijk dat van goede fondsen verwacht wordt dat ze het opzoekingswerk voor u doen.
een beperkt aantal aandelen ,echt goed geïnformeerd opvolgen is volgens mij een betere investeringsstrategie dan, zelfs zogezegd goede fondsen volgen.
Maar ik begrijp natuurlijk dat van goede fondsen verwacht wordt dat ze het opzoekingswerk voor u doen.
Ik heb onlangs wat delen gekocht van een fonds dat het ook nogal goed doet , en dat werkt met converteerbare obligaties , doet mij een beetje denken aan ING Global Opportunities ......
Saint Honeré global Convertibles (A) isin : FR0010773036 , nog een redelijk jong fonds . Als je aan beleggen denkt en fondsen , is dit er misschien eentje , die je in je portefeuille zou kunnen hebben aan een degelijke prijs .
Saint Honeré global Convertibles (A) isin : FR0010773036 , nog een redelijk jong fonds . Als je aan beleggen denkt en fondsen , is dit er misschien eentje , die je in je portefeuille zou kunnen hebben aan een degelijke prijs .
robokat schreef:Dan ben je toch echt niet goed bezig. Als defensieve belegger moet je van Emerging Markets afblijven. Wist je dat dit fonds in 2008 maar liefst 50% van zijn waarde verloren heeft ?Josdevos schreef:
Ik ben ook een defensieve belegger
Zelfs Carmignac Investissement (-30% in 2008) heeft nog een behoorlijk hoog risico en uw threadneedle fonds ook (-38% in 2008).
Dit zijn allemaal geen fondsen voor een defensieve belegger.
die 2 x 25% (dus threadneedle en emerging) waarover ik het heb vertegenwoordigen samen 14 % van mijn portefeuille. 50% van mijn geld zit in tak 21 verzekeringen. Al bij al toch niet zo offensief dacht ik
Ik wou enkel meegeven aan TS wat mijn eerste stapjes in fondsen tot nu toe geweest zijn. Die 50% in tak 21 blijft voor mij trouwens tot onbepaalde tijd nog zo. Indien je nog tips hebt voor defensieve of iets minder defensieve fondsen waar ik nog een stukje van de andere 50 % in kan beleggen hoor ik het graag :-)
Allereerst bedankt voor de reacties die ik met aandacht gelezen heb... Ondertussen heb ik (als beginnende 'belegger' ??) nog wat gedetailleerder opzoekwerk verricht mbt geografische en sectorspreiding van bepaalde fondsen, omdat ik hier op de site al ontelbare keren gelezen heb dat SPREIDEN (zowel geografisch als in sectoren als qua fondsbeheerders...) eigenlijk noodzakelijk is. Uiteindelijk ben ik geneigd om - naast de 2 delen Carmignac Patrimoine die ik vorige maand kocht - via Rabobank in eerste instantie een 5.000 euro te investeren in 3 fondsen, nl:
1) Black Rock Global Funds Global Allocations Fund (gemengd fonds - wereldwijd (54 % Noord-Amerika, 10% Azië, 10% Japan,...) - neutraal risico (voor mij qua type fonds een beetje op het eerste zicht te vergelijken met Patrimoine)) voor een 2.000 euro;
2) Black Rock Global Funds European Fund (aandelenfonds Europa (voor 75%: Verenigd Koninkrijk + Duitsland + Frankrijk + Zwitserland) - iets risicovoller) voor een 2.000 euro: denk hieraan omdat ik meermaals las - ook op deze site - dat volgens sommigen in 2011 de Europese beurzen een aardig groeipotentieel (van zelfs meer dan 20 %) zouden kunnen hebben;
3) J.P. Morgan Funds - Emerging Markets Equity Fund voor een 1.000 euro (aandelenfonds groeimarkten - vooral China, India en Brazilië + reeks andere... - meest risicovolle van de 3 ...)
Wat denken jullie van deze combinatie? Zo zou ik 2 wereldwijde gemengde fondsen met neutraal risico hebben (Patrimoine + Black Rock Global Allocations) een zuiver Europees gericht aandelenfonds (Black Rock European Fund) en een meer risicovoller Emerging-fonds van J.P. Morgan...
Aanvankelijk viel mijn oog ook nogal op Carmignac Investissement A, doch bij nader toezien blijkt de geografische spreiding, alsmede de sectorenspreiding grotendeels hetzelfde te zijn dan deze bij Patrimoine en rekening houdend met het feit dat de Patrimoine ook meer dan 1/3 aandelen bevat, deed me uiteindelijk afzien van een tweede Carmignac-fonds (lees: Investissement). Ook het hoger risico alsmede de instapkost van 1% bij Investissement tegenover de gratis instap bij de 3 hogervernoemde fondsen vond ik nadeliger.
Ik zou de 3 aangehaalde fondsen een twee à drie maanden willen volgen en dan opnieuw voor een 5.000 euro investeren, rekening houdend met de al verkregen rendementen ... Is dit een goed idee (aankopen wat spreiden in de tijd ??) of zou ik beter 10.000 euro nu ineens investeren in die fondsen??
Laat jullie reacties en eventuele alternatieven of andere combinaties maar komen... Alvast bedankt.
Ter info: 75% van mijn spaargeld staat nog op internetspaarrekeningen (een gedeelte wil ik hiervan op termijnrekeningen plaatsen wanneer de rente hierop nog wat gestegen is (meer naar eind 2011 toe ??), een gedeelte in ARPE-fonds, wat Arcopar-aandelen + ruim 10.000 euro Patrimoine en zou nu dus om te beginnen 5.000 euro willen investeren in deze 3 fondsen (of eventueel bv. 2 ervan).
1) Black Rock Global Funds Global Allocations Fund (gemengd fonds - wereldwijd (54 % Noord-Amerika, 10% Azië, 10% Japan,...) - neutraal risico (voor mij qua type fonds een beetje op het eerste zicht te vergelijken met Patrimoine)) voor een 2.000 euro;
2) Black Rock Global Funds European Fund (aandelenfonds Europa (voor 75%: Verenigd Koninkrijk + Duitsland + Frankrijk + Zwitserland) - iets risicovoller) voor een 2.000 euro: denk hieraan omdat ik meermaals las - ook op deze site - dat volgens sommigen in 2011 de Europese beurzen een aardig groeipotentieel (van zelfs meer dan 20 %) zouden kunnen hebben;
3) J.P. Morgan Funds - Emerging Markets Equity Fund voor een 1.000 euro (aandelenfonds groeimarkten - vooral China, India en Brazilië + reeks andere... - meest risicovolle van de 3 ...)
Wat denken jullie van deze combinatie? Zo zou ik 2 wereldwijde gemengde fondsen met neutraal risico hebben (Patrimoine + Black Rock Global Allocations) een zuiver Europees gericht aandelenfonds (Black Rock European Fund) en een meer risicovoller Emerging-fonds van J.P. Morgan...
Aanvankelijk viel mijn oog ook nogal op Carmignac Investissement A, doch bij nader toezien blijkt de geografische spreiding, alsmede de sectorenspreiding grotendeels hetzelfde te zijn dan deze bij Patrimoine en rekening houdend met het feit dat de Patrimoine ook meer dan 1/3 aandelen bevat, deed me uiteindelijk afzien van een tweede Carmignac-fonds (lees: Investissement). Ook het hoger risico alsmede de instapkost van 1% bij Investissement tegenover de gratis instap bij de 3 hogervernoemde fondsen vond ik nadeliger.
Ik zou de 3 aangehaalde fondsen een twee à drie maanden willen volgen en dan opnieuw voor een 5.000 euro investeren, rekening houdend met de al verkregen rendementen ... Is dit een goed idee (aankopen wat spreiden in de tijd ??) of zou ik beter 10.000 euro nu ineens investeren in die fondsen??
Laat jullie reacties en eventuele alternatieven of andere combinaties maar komen... Alvast bedankt.
Ter info: 75% van mijn spaargeld staat nog op internetspaarrekeningen (een gedeelte wil ik hiervan op termijnrekeningen plaatsen wanneer de rente hierop nog wat gestegen is (meer naar eind 2011 toe ??), een gedeelte in ARPE-fonds, wat Arcopar-aandelen + ruim 10.000 euro Patrimoine en zou nu dus om te beginnen 5.000 euro willen investeren in deze 3 fondsen (of eventueel bv. 2 ervan).
@ TK 14
Ik zou je willen aanraden om met nog kleinere bedragen vb € 500 à € 1000 in een 10-tal fondsen in te stappen.
Op Rabobank vind je alle info nodig om je keuze te bepalen.
Je kan dan de evolutie van deze fondsen opvolgen en bijkopen wanneer je vertrouwen gekregen hebt in het rendement van een bepaald fonds.
Het totaal rendement van mijn fondsen is momenteel - 4,52 %
Aandelenfonds:
JPMORGAN FUNDS EMERGING MARKET FUND - 1,11%
THREADNEEDLE LATIN AMERICA (EUR) - 8,56%
BGF WORLD ENERGY FUND - 1,29%
Obligatiefonds:
RORENTO - 1.64%
ROBECO HIGH YIELD BONDS DH EUR ACC + 3%
Mix fonds:
BGF GLOBAL ALLOCATION FUND + 0.94 %
CARMIGNAC PATRIMOINE - 2.77 %
Commentaar: Dit resultaat is uiteraard pover, maar ik ben ook nog maar een paar maanden bezig. Al doende leert men. Van THREADNEEDLE LATIN AMERICA (EUR) ga ik niet zo direct bijkopen. BGF GLOBAL ALLOCATION FUND en ROBECO HIGH YIELD BONDS DH EUR ACC zijn de enigste 2 fondsen die het al heel de tijd goed doen. Feit is dat ik de schade per fonds beperkt blijft omdat de inleg klein is.
Ik ben van plan zo verder te doen: voor bescheiden bedragen nog fondsen toevoegen en bijkopen als het rendement mij aanstaat.
Ik zou je willen aanraden om met nog kleinere bedragen vb € 500 à € 1000 in een 10-tal fondsen in te stappen.
Op Rabobank vind je alle info nodig om je keuze te bepalen.
Je kan dan de evolutie van deze fondsen opvolgen en bijkopen wanneer je vertrouwen gekregen hebt in het rendement van een bepaald fonds.
Het totaal rendement van mijn fondsen is momenteel - 4,52 %
Aandelenfonds:
JPMORGAN FUNDS EMERGING MARKET FUND - 1,11%
THREADNEEDLE LATIN AMERICA (EUR) - 8,56%
BGF WORLD ENERGY FUND - 1,29%
Obligatiefonds:
RORENTO - 1.64%
ROBECO HIGH YIELD BONDS DH EUR ACC + 3%
Mix fonds:
BGF GLOBAL ALLOCATION FUND + 0.94 %
CARMIGNAC PATRIMOINE - 2.77 %
Commentaar: Dit resultaat is uiteraard pover, maar ik ben ook nog maar een paar maanden bezig. Al doende leert men. Van THREADNEEDLE LATIN AMERICA (EUR) ga ik niet zo direct bijkopen. BGF GLOBAL ALLOCATION FUND en ROBECO HIGH YIELD BONDS DH EUR ACC zijn de enigste 2 fondsen die het al heel de tijd goed doen. Feit is dat ik de schade per fonds beperkt blijft omdat de inleg klein is.
Ik ben van plan zo verder te doen: voor bescheiden bedragen nog fondsen toevoegen en bijkopen als het rendement mij aanstaat.
Als beginnende belegger probeer ik een zo goed mogelijke beleggingsstrategie uit te bouwen en daarbij had ik in gedachten om naar de marktomstandigheden te kijken en de fondsen er proberen uit te zoeken die groei potentieel hebben (die bijvoorbeeld door marktomstandigheden gedaald zijn en die door het heropleven van de markt zouden stijgen), wat eigenlijk in contrast staat wat jij zegt, namelijk voortgaan op het historisch rendement van fondsen en het risico lopen dat je na een paar maanden wachten en het fonds te volgen en dan uiteindelijk op het hoogtepunt te kopen.Tope schreef:@ TK 14
klein is.
Want bij Patrimone is hier door sommige (o.a. robokat dacht ik) gewaarschuwd dat hij door zijn succes zeer groot is geworden en dat hij de laatste tijd slechter scoort dan zijn benchmark, stel dat hij nu slechter begint te presteren en je hebt afgaand op zijn rendement in het verleden gekocht hebt zit je met de gebakken peren natuurlijk.
Hoe bepalen jullie welke fondsen jullie kopen?
Er is al heel wat inkt gevloeid over strategieën om fondsen aan te kopen. In de gespecialiseerde pers lees je dan regelmatig studies over wat al dan niet goed werkt. Over alle mogelijke strategieën valt er wel iets positiefs en iets negatiefs te zeggen, en ik ga daarom niet snel een oordeel geven.Tope schreef: BGF GLOBAL ALLOCATION FUND en ROBECO HIGH YIELD BONDS DH EUR ACC zijn de enigste 2 fondsen die het al heel de tijd goed doen. Feit is dat ik de schade per fonds beperkt blijft omdat de inleg klein is.
Over bovenstaande strategie kan je toch wel je bedenkingen formuleren.
Bijkopen wat het goed doet, is niet noodzakelijk slecht op korte termijn. Trends hebben immers de neiging om een hele tijd te blijven duren. Maar op lange termijn zal je dan misschien wel een overgewicht hebben aan fondsen die je heel duur hebt aangekocht, en dus gevoelig zijn voor correcties.
Is aankopen van wat gedaald is dan een beter idee ? Ook niet noodzakelijk, vooral indien de fundamentals niet goed zitten, en er dus weinig kans is op herstel.
In feite mag je je keuzes niet laten afhangen van de rendementen van het recente verleden. Fondsen moet je kiezen op basis van de fundamentele vooruitzichten die de desbetreffende markt/fondscategorie heeft en dan een keuze maken voor het beste fonds in die categorie.
Vervolgens kan je het principe van gespreid instappen gebruiken (=voor een vast bedrag per tijdsperiode aankopen). Daardoor ga je automatisch meer kopen van fondsen die gedaald zijn en minder van fondsen die gestegen zijn. Je gemiddelde aankoopkost zal daardoor lager liggen dan de gemiddelde koers van dat fonds (hoe raar dat ook lijkt). Het risico dat je op een verkeerd moment instapt wordt ook een heel stuk lager.
En hoe bepaal je nu welke markten goede fundamentals hebben ? Dat is het geheim van de succesvolle belegger. Als je dat niet weet, dan koop je best enkel wereldwijde fondsen, die maken die keuzes voor jou. Zelf doe ik dat ook meer en meer op die manier:
viewtopic.php?f=5&t=9740#p78731" onclick="window.open(this.href);return false;
Ikzelf zou eerstdaags ook beperkt in een bijkomend Carmignac-fonds willen stappen. Zit reeds in Patrimoine, maar deze heeft er zoals gezegd geen denderend jaar opzitten.
Twijfel nog tussen volgende twee aandelenfondsen:
Profil Réactif 100: http://www.morningstar.nl/nl/snapshot/s ... lang=nl-nl" onclick="window.open(this.href);return false;
vs
Commodities: http://www.morningstar.nl/nl/snapshot/s ... F0GBR04GUI" onclick="window.open(this.href);return false;
Die commodities lijkt erg aantrekkelijk, alleen is deze ondertussen al zo sterk doorgestegen... lijkt een beetje laat om daar nu nog op te springen. Een van de komende jaren zal die grondstoffenbubble wel barsten, de vraag is alleen wanneer natuurlijk. Hoe schatten jullie grondstoffen in op relatief korte termijn (2011 & 2012)?
Profil Réactif heeft meer spreiding, dus minder risico & Commodies maakt voor 20% deel uit van de portefeuille, dus mss toch net iets veiliger naar de nabije toekomst toe.
Twijfel nog tussen volgende twee aandelenfondsen:
Profil Réactif 100: http://www.morningstar.nl/nl/snapshot/s ... lang=nl-nl" onclick="window.open(this.href);return false;
vs
Commodities: http://www.morningstar.nl/nl/snapshot/s ... F0GBR04GUI" onclick="window.open(this.href);return false;
Die commodities lijkt erg aantrekkelijk, alleen is deze ondertussen al zo sterk doorgestegen... lijkt een beetje laat om daar nu nog op te springen. Een van de komende jaren zal die grondstoffenbubble wel barsten, de vraag is alleen wanneer natuurlijk. Hoe schatten jullie grondstoffen in op relatief korte termijn (2011 & 2012)?
Profil Réactif heeft meer spreiding, dus minder risico & Commodies maakt voor 20% deel uit van de portefeuille, dus mss toch net iets veiliger naar de nabije toekomst toe.
Ik zit persoonlijk ook al met zo een 15% in de commodities , en inderdaad ikzelf vind het ook dat dit fonds soms zeer volatiel is . Aangekocht aan 401 € , ik hou ze zeker een 2 - tal jaar bij ....denk niet dat de bubbel meteen zal ontploffen , eten moet iedereen , en met de emmergentlanden is de vraag daar nog steeds groot . Ik schuim wel af en toe het net af hoe het evalueert , "De Tijd" - De Standaard Bloomberg , etc.
Klik op volgende link http://www.deredactie.be/permalink/1.958515" onclick="window.open(this.href);return false; in verband met koffie ,
Koffie is enorm gestegen , gezien vandaag op site van de redactie.be , het ziet er niet naar uit dat deze prijs meteen zal dalen .....
Koffie is enorm gestegen , gezien vandaag op site van de redactie.be , het ziet er niet naar uit dat deze prijs meteen zal dalen .....