Advies zeer welkom
TIP
Re: Advies zeer welkom
Als eens gedacht dat we misschien ook gewoon dicht bij elkaar willen zitten omdat we elkaar aardig vinden?
volgens jou uitleg zit alles snor.waarom kom je hier dan raad vragen?
tussen de lijntjes lees ik dat echter wel.uiteraard vraag je dat niet rechtstreeks maar onrechtstreeks.
Mijn advies : niet doen!
Mijn advies : niet doen!
Je bent niet het enige kind, zeg je. Opletten als (een van )je ouders overlijdt en zij op dat moment nog mede-eigenaar zijn van je woning. Andere kinderen zijn reservataire erfgenaam: zij eisen hun deel van de erfenis op dat niet via testament kan voorkomen worden. Heb je hierover een notaris geconsulteerd?
Ciska schreef: ↑15 juni 2017, 18:00 Je bent niet het enige kind, zeg je. Opletten als (een van )je ouders overlijdt en zij op dat moment nog mede-eigenaar zijn van je woning. Andere kinderen zijn reservataire erfgenaam: zij eisen hun deel van de erfenis op dat niet via testament kan voorkomen worden. Heb je hierover een notaris geconsulteerd?
Nog niet nee, maar ik dacht al wel dat daar ook nog iets voor moest geregeld worden. Een notaris zal ons waarschijnlijk wel daarmee kunnen helpen denk ik.
Daarom net dat ik denk dat het beter is om in het begin dit te doen zonder mijn vriend. Je weet nooit of het blijft duren, al zeker niet als je nog niet hebt samengewoond met elkaar. Daarom dat ik hem er wel graag bij wil om te wonen, maar liever buiten de aankoop hou in het begin...
Als het blijft duren, kunnen we dit later nog steeds regelen lijkt me.
Probleem daarbij is de haalbaarheid van de aankoop.
Twee woningen kopen lijkt mij duurder te zijn dan 1 grote.
Heb je mogelijk de optie bekeken dat jouw ouders een grote woning kopen die dan later kan verbouwd worden tot kangeroewoning?
Dan zit er ook niet zo'n druk achter: je kan thuis blijven wonen terwijl je nog studeert, je kan sparen, de relatie met je vriend verstevigen,...
Heb je mogelijk de optie bekeken dat jouw ouders een grote woning kopen die dan later kan verbouwd worden tot kangeroewoning?
Dan zit er ook niet zo'n druk achter: je kan thuis blijven wonen terwijl je nog studeert, je kan sparen, de relatie met je vriend verstevigen,...
Daar hebben we idd ook over nagedacht, maar dan komen er kosten bij zoals het zetten van nieuwe keuken, badkamers,... hetgeen dat we nu overwegen heeft 3 slaapkamers dus ik betwijfel dat een huis van dat formaat+verbouwen goedkoper gaat uitkomen... misschien wel, maar is het ook niet kostelijk om daarna er op papier 2 woningen van te maken?
Ik kan me vergissen maar wordt het kangeroewonen tegenwoordig niet aangemoedigd? Mogelijk kan de reglementering wel verschillen per stad of gemeente. En ik dacht ook dat een kangeroewoning als 1 woning beschouwd wordt.
Keukens en badkamers kan je zo duur of goedkoop maken als je zelf wil. Je moet wel een huis vinden die er zich wat toe leent, het kan geen kwaad om een architect mee te nemen met wat ervaring in deze kwestie.
Twee woningen= dubbele notariskosten, registratie, aansluitingen, onroerende voorheffing, leningen,...
Keukens en badkamers kan je zo duur of goedkoop maken als je zelf wil. Je moet wel een huis vinden die er zich wat toe leent, het kan geen kwaad om een architect mee te nemen met wat ervaring in deze kwestie.
Twee woningen= dubbele notariskosten, registratie, aansluitingen, onroerende voorheffing, leningen,...
@help: In verschillende reacties zeg je "je weet nooit of het blijft duren". Dat is al niet veelbelovend
. En als het uitgeraakt met je vriend, niet iedere man staat er voor te springen om naast zijn schoonouders te wonen, laat staan samen in een kangeroewoning. Ik zou nooit op mn gemak zijn, hoe "aardig" ze ook zijn... kans is groter dat het daardoor sneller met je vriend uitgaat.
Maar soit, je privéleven is jou zaak.
Financieel gezien zou ik het ook niet doen. Wacht tot je vast werk hebt en het huis op uw naam kan zetten. Dit omwille van meeneembaarheid registratierechten als je ooit verhuisd, woonbonus, ed.

Maar soit, je privéleven is jou zaak.
Financieel gezien zou ik het ook niet doen. Wacht tot je vast werk hebt en het huis op uw naam kan zetten. Dit omwille van meeneembaarheid registratierechten als je ooit verhuisd, woonbonus, ed.
Ik ga niet verder doorbomen over de privékwestie, want ik zie dat je daar al iets te veel voor 'gegrild' wordt
Ik zou het persoonlijk niet doen, maar dat is iets dat ieder voor zich moet uitmaken. En ook voor je vriend is dat uiteindelijk een vrije keuze.
Ik zou wel de suggestie van de kangoeroewoning zeker nog eens grondig bestuderen. Dat biedt heel wat meer mogelijkheden volgens mij, en koopt je alleszins tijd.
Verder financieel advies: lijkt me inderdaad een goed idee om je vriend hier voorlopig buiten te houden (en negeer die opmerking maar dat dat niet veel goeds belooft - als je relatie nog jong is, is dat gewoon verstandig) Win zeker wel advies in over hoe dit dan zal verlopen als hij zich later wil 'inkopen' - zowel bij bank als notaris.
En voor de haalbaarheid: ga zeker al eens praten met je huisbankier. Met praten doe je nooit iets verkeerd!
Ik kan het niet laten om mijn eigen mening nog eens mee te geven: het lijkt me écht geen goed idee, en ik zou dit zeker niet overhaast doen. Wacht tot je wat ouder bent en ga eerst nog een tijdje samenwonen (huren) / op eigen benen staan. Misschien denk je er dan al helemaal anders over! Maar verder: als je echt denkt dat dit is wat jullie allemaal gelukkig zal maken, wens ik je heel veel succes bij de aankoop.

Ik zou wel de suggestie van de kangoeroewoning zeker nog eens grondig bestuderen. Dat biedt heel wat meer mogelijkheden volgens mij, en koopt je alleszins tijd.
Verder financieel advies: lijkt me inderdaad een goed idee om je vriend hier voorlopig buiten te houden (en negeer die opmerking maar dat dat niet veel goeds belooft - als je relatie nog jong is, is dat gewoon verstandig) Win zeker wel advies in over hoe dit dan zal verlopen als hij zich later wil 'inkopen' - zowel bij bank als notaris.
En voor de haalbaarheid: ga zeker al eens praten met je huisbankier. Met praten doe je nooit iets verkeerd!
Ik kan het niet laten om mijn eigen mening nog eens mee te geven: het lijkt me écht geen goed idee, en ik zou dit zeker niet overhaast doen. Wacht tot je wat ouder bent en ga eerst nog een tijdje samenwonen (huren) / op eigen benen staan. Misschien denk je er dan al helemaal anders over! Maar verder: als je echt denkt dat dit is wat jullie allemaal gelukkig zal maken, wens ik je heel veel succes bij de aankoop.
Mijn ouders hebben altijd gezegd : ga later wonen waar je wil maar zorg dat je mijn voordeur niet ziet en ik die van jullie niet.
- centiempje
- Hero Member
- Contacteer:
Het is niet 'een vriend' maar 'haar vriend', groot verschil. Het probleem is, dat de relatie nog pril is...
Heel veel mensen kopen een huis met hun vriend(in), ik zou niet weten waarom dat faliekant moet aflopen, alsof het risico minder is als je getrouwd bent (de dag van vandaag)

Neen mevrouw, ik heb de lotto niet gewonnen, op je centiempjes letten, dat maakt wel degelijk verschil!