Afbetalen hypothecaire lening en ondertussen sparen
TIP
Afbetalen hypothecaire lening en ondertussen sparen
Hallo iedereen,
Voor diegene hier met een hypothecaire lening heb ik even een kort vraagje: zijn jullie tijdens het afbetalen van jullie hypothecaire lening nog in staat om te sparen? Zoja voor hoeveel euro per maand? Indien jullie zo vrij zouden zijn zou in deze situatie ook jullie beroep en de grootte en duurtijd van het hypothecair krediet welkom zijn. Al besef ik dat de meesten deze vraag liever niet beantwoorden.
Momenteel probeer ik mijn financieel plan voor de toekomst op te stellen. Ik heb een ambitieus beleggingsplan waarvan ik vanaf dit jaar gedurende de volgende 30 jaar maandelijks 200 à 250 euro periodiek wil beleggen in ETF's. Ik besef dat dit een vrij groot bedrag is, en vraag me dan ook af of dit haalbaar is. Uiteraard is elke situatie anders en hangt veel af van uw inkomen, de grootte van uw hypothecair krediet, looptijd... maar via deze weg probeer ik toch een klein beetje een zicht te krijgen.
Voor diegene hier met een hypothecaire lening heb ik even een kort vraagje: zijn jullie tijdens het afbetalen van jullie hypothecaire lening nog in staat om te sparen? Zoja voor hoeveel euro per maand? Indien jullie zo vrij zouden zijn zou in deze situatie ook jullie beroep en de grootte en duurtijd van het hypothecair krediet welkom zijn. Al besef ik dat de meesten deze vraag liever niet beantwoorden.
Momenteel probeer ik mijn financieel plan voor de toekomst op te stellen. Ik heb een ambitieus beleggingsplan waarvan ik vanaf dit jaar gedurende de volgende 30 jaar maandelijks 200 à 250 euro periodiek wil beleggen in ETF's. Ik besef dat dit een vrij groot bedrag is, en vraag me dan ook af of dit haalbaar is. Uiteraard is elke situatie anders en hangt veel af van uw inkomen, de grootte van uw hypothecair krediet, looptijd... maar via deze weg probeer ik toch een klein beetje een zicht te krijgen.
Re: Afbetalen hypothecaire lening en ondertussen sparen
ik snap die vraag niet hoor. Buiten het feit dat het inderdaad je zaken niet zijn
is de situatie en levenstandaard voor iedereen anders.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik vraag me af in welke mate het voor een gemiddeld vlaams gezin mogelijks is maandelijks een bedrag te sparen terwijl ze ondertussen hun hypothecaire lening afbetalen.
nogmaals, hangt van je levenstandaard af. Als gezin A na aftrek hypotheek 1000 euro overhoudt en zuinig leeft kan die misschien 200 euro sparen. Terwijl Gezin B 2000 euro over heeft maar met wel een dure smaak nul euro overhoudt.
Beroep doet ook niet ter zake, ik ben middenkader maar mijn buurman is heftruck chauffeur in posten systeem en die verdient meer dan mij.
Dus je vraag KAN gewoon niet beantwoord worden.
Als je denkt te beleggen volg de gouden regels.
1. je kan het geld JAREN missen (min 5)
2. je kan het geld ook MISSEN dwz geen levenskwaliteit inboeten
3. je hebt het geld niet nodig voor een geplande uitgave
4. als je belegging drastisch zou dalen en je slaapt er niet van = NIET BELEGGEN
Beroep doet ook niet ter zake, ik ben middenkader maar mijn buurman is heftruck chauffeur in posten systeem en die verdient meer dan mij.
Dus je vraag KAN gewoon niet beantwoord worden.
Als je denkt te beleggen volg de gouden regels.
1. je kan het geld JAREN missen (min 5)
2. je kan het geld ook MISSEN dwz geen levenskwaliteit inboeten
3. je hebt het geld niet nodig voor een geplande uitgave
4. als je belegging drastisch zou dalen en je slaapt er niet van = NIET BELEGGEN
Tuurlijk is de situatie voor iedereen anders, dat zei ik al uit de beginpost. Maar indien bijvoorbeeld 7/10 mensen zeggen ondertussen nog te kunnen sparen of andersom. Dan is dit al wel een goede indicatie. Je gaat hier nooit een exact antwoord op krijgen, verwacht ik ook niet. Ik zoek naar een ruwe indicatie.
vind dat een vraag waar je met de antwoorden niets bent voor je eigen situatie... los van het feit dat ze idd indiscreet is.
De ene leent tot het maximum van zijn capaciteit en kan niet sparen, de ander wil zich misschien helemaal niet 'kort' zetten en houdt een mooie buffer aan.
Tegelijk zal persoon x graag snel van zijn lening afzijn (ik was bv altijd zo eentje) en zal y zonder problemen lenen op 30j.
Zijn er kinderen dan wordt er vaak naast het afbetalen ook al opzijgelegd specifiek voor de studies later : is dat sparen of niet ?
Valt er later een stevige erfenis van de ouders te verwachten dan zal het spaargedrag misschien ook anders zijn dan als dit er niet is.
Etc etc etc.
De ene leent tot het maximum van zijn capaciteit en kan niet sparen, de ander wil zich misschien helemaal niet 'kort' zetten en houdt een mooie buffer aan.
Tegelijk zal persoon x graag snel van zijn lening afzijn (ik was bv altijd zo eentje) en zal y zonder problemen lenen op 30j.
Zijn er kinderen dan wordt er vaak naast het afbetalen ook al opzijgelegd specifiek voor de studies later : is dat sparen of niet ?
Valt er later een stevige erfenis van de ouders te verwachten dan zal het spaargedrag misschien ook anders zijn dan als dit er niet is.
Etc etc etc.
Je zit hier op spaargids, iedereen spaart hier maximaal zijn inkomen
Maar nu een ambitieus beleggingsplan opstellen voor de komende 30 jaar ..., als ik goed begrepen heb ben je student zonder vaste job?
Dan moet je al goed inschatten wat je denkt te verdienen, hoe je wenst te leven, vriend(in), huisje-tuintje-kindje, hoeveel opslag per jaar, wat gaat de economie doen, salaris auto, vakanties, verbouwingen doen, maaltijd cheques, thuiswonend, trouwen, scheiden, ...
Maw 30 jaar is lang en er zijn echt te veel factoren om rekening mee te houden.
Maar niets belet je om het deel dat je niet denkt nodig te hebben, aan de kant te zetten en te beleggen.
Eens je meer van je inkomen nodig blijkt te hebben, zal je even wat moeten minderen met je beleggingsplan, tot er weer wat meer ruimte is.
Er zijn er genoeg die er niet aan maandelijks pensioensparen doen als single met een lening voor een appartement omdat ze dat bedrag verwachten nodig te hebben, en zijn er anderen die zonder problemen jou genoemd bedrag gewoon maandelijks beleggen.
Maar nu een ambitieus beleggingsplan opstellen voor de komende 30 jaar ..., als ik goed begrepen heb ben je student zonder vaste job?
Dan moet je al goed inschatten wat je denkt te verdienen, hoe je wenst te leven, vriend(in), huisje-tuintje-kindje, hoeveel opslag per jaar, wat gaat de economie doen, salaris auto, vakanties, verbouwingen doen, maaltijd cheques, thuiswonend, trouwen, scheiden, ...
Maw 30 jaar is lang en er zijn echt te veel factoren om rekening mee te houden.
Maar niets belet je om het deel dat je niet denkt nodig te hebben, aan de kant te zetten en te beleggen.
Eens je meer van je inkomen nodig blijkt te hebben, zal je even wat moeten minderen met je beleggingsplan, tot er weer wat meer ruimte is.
Er zijn er genoeg die er niet aan maandelijks pensioensparen doen als single met een lening voor een appartement omdat ze dat bedrag verwachten nodig te hebben, en zijn er anderen die zonder problemen jou genoemd bedrag gewoon maandelijks beleggen.
En wat ben je dan zelf met deze indicatie? Ga je dan zelf sparen of juist niet omdat 7/10 het een of het ander doet?
Als je er wat aan hebt (wat ik betwijfel): mijn hypothecaire kredieten duurden nooit langer dan 10 jaar (dat is nu eenmaal het minimum) en er was steeds ruimte om te sparen. De hoogte van het spaarbedrag en inkomen doet er niet toe wegens door anderen hier al aangehaalde redenen. Dat fluctueert nl. in verhouding tot de omstandigheden.
En ik val ook al lang niet meer onder de categorie van spaargidsers die maximaal hun inkomen willen opsparen.
Integendeel.
Of het doorsnee Vlaams gezin hier te vinden is weet ik niet, waar je dat zou moeten gaan zoeken nog minder.
Hopelijk is je doelstelling ook geïndexeerd of het stelt over een paar jaar niets meer voor dus zeer makkelijker haalbaar.
Ik wil vanaf nu gedurende een periode van 30 à 40 periodiek gaan beleggen. Dit non-stop, ook tijdens de afbetaling van hypothecaire lening voor een huis. Ik wil graag maandelijks 250 euro beleggen. En inderdaad situatie is voor iedereen anders. Ik ga proberen een schatting te maken van mijn inkomsten, uitgaven, grootte lening, duurtijd en interest. Wou via deze weg gewoon horen of er mensen met soortgelijke ervaring waren.
- spaarfrits
- Full Member

- Contacteer:
Zoals hierboven aangehaald hangt bijna alles af van uw uitgaven. Om u een idee te geven van een ander zijn ambitieus plan;
Mijn inkomen zit rond de 30 000 netto. Mijn uitgaven zijn ongeveer de helft ervan behalve in het jaar waar ik een 2de handse auto aanschaf. Dus +- 1250€ gemiddeld in etf's aan het steken per maand. Herziene lening 287€ op 20 jr aan 2.6% vast. Mijn levensstandaard zal wel ferm onder dat van de gemiddelde alleenstaande Belg liggen dus moeilijk een richtlijn voor een ander. Er zijn hier wel verschillende topics waar mensen hun uitgaven posten. Huishoudgeld enz.
Mijn inkomen zit rond de 30 000 netto. Mijn uitgaven zijn ongeveer de helft ervan behalve in het jaar waar ik een 2de handse auto aanschaf. Dus +- 1250€ gemiddeld in etf's aan het steken per maand. Herziene lening 287€ op 20 jr aan 2.6% vast. Mijn levensstandaard zal wel ferm onder dat van de gemiddelde alleenstaande Belg liggen dus moeilijk een richtlijn voor een ander. Er zijn hier wel verschillende topics waar mensen hun uitgaven posten. Huishoudgeld enz.
"I want money in order to get the things that money will not buy" Carl Sandburg