Aktedatum - must do's
TIP
Aktedatum - must do's
Beste lezers,
Binnenkort ondertekenen we de akte. Vanaf 29 februari kunnen we in ons huis.
Mensen met/zonder ervaring van het aankopen van een huis: wat zijn de must do's die je de paar dagen ervoor / de dag zelf / ASAP na de aktedatum doet?
- Internet fixen
- Meterstanden doorgeven
- Energie contract afsluiten
- ….?
Alvast bedankt voor jullie input!
Binnenkort ondertekenen we de akte. Vanaf 29 februari kunnen we in ons huis.
Mensen met/zonder ervaring van het aankopen van een huis: wat zijn de must do's die je de paar dagen ervoor / de dag zelf / ASAP na de aktedatum doet?
- Internet fixen
- Meterstanden doorgeven
- Energie contract afsluiten
- ….?
Alvast bedankt voor jullie input!
Re: Aktedatum - must do's
De eerste must do is de juiste datum op de akte zetten :-) 29/2 hebben we dit jaar niet...
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Aktedatum - must do's
Verzekering (brand)
Re: Aktedatum - must do's
1/Alvoor je naar de notaris gaat opnemen van de meterstanden, en controle van het pand.
2/Indien elk een afzonderlijke notaris de sleutels in klein geld koffertje doen, en de verkoper dit laten afgeven bij UW notaris, bij tekenen van de akte ontvang je dan de sleutels.
3/Document vragen aan de notaris opdat je de brandverzekering desgevallend van je huidig pand kunt opzeggen wegens nieuwe aankoop. (
2/Indien elk een afzonderlijke notaris de sleutels in klein geld koffertje doen, en de verkoper dit laten afgeven bij UW notaris, bij tekenen van de akte ontvang je dan de sleutels.
3/Document vragen aan de notaris opdat je de brandverzekering desgevallend van je huidig pand kunt opzeggen wegens nieuwe aankoop. (
Re: Aktedatum - must do's
- Bezoek vooraf niet enkel voor wat meterstanden maar fatsoenlijke controle dat het pand leeg is en in dezelfde staat als je toen hebt gezien. Na de akte gaan klagen is een beetje laat
- Spreek iets af met de oude eigenaars wat je mag doen met hun post.
- Vermoedelijk is de woning verkocht geweest via een makelaar. Misschien handig om eens een rondleiding te krijgen door de oude bewoners (misschien hebben die wat tips wat betreft verwachtingen van internet snelheden of bijzonderheden van buren).
- Altijd handig om een leesbaar elektriciteitsschema te maken van de woning (dus de energiekast openen en elke schakelaar nagaan met wat ze in verbinding zijn). Plak dit dan op je kast (als het echt nodig is, is het vaak te donker).
- De eerste weken zeker frequent de meterstanden nagaan om niet voor onnodige verrassingen te staan wat betreft mogelijke lekjes (gas, water en hoge verbruikers van energie). Interessante website om dit bij te houden is https://www.energieid.be/
- Er wordt vaak geadviseerd om na aankoop de sloten te veranderen. Tja, dat houdt natuurlijk een kost in maar is om je te beschermen voor een mogelijke diefstal (niet noodzakelijk van de oude bewoners, maar je weet nooit hoeveel sleutels die ze ooit zijn kwijtgespeeld).
- Gratis verzekering wonen aanvragen: https://www.vlaanderen.be/verzekering-gewaarborgd-wonen
- Voorkeur voor je pakjes opgeven: https://www.bpost.be/nl/faq/hoe-kan-ik- ... -instellen
Als de vorige eigenaar dit heeft gedaan zouden je pakjes misschien eens elders terecht komen. - Vriendelijk bezoekje brengen bij de buren om een goede burenrelatie op te bouwen.
- Zelf adres wijzigingen doorvoeren bij allerhande diensten waar je klant / lid bij bent. Je hebt de meest logische zoals bank, je werk, school van de kinderen maar vergeet niet de minder gekende (waar je nog een of andere slapende rekening hebt liggen, je reeks abonnementen,...). Sommige gaan automatisch (zoals je mutualiteit, daar ga je typisch snel nieuwe stickertje van krijgen voor in je sticker album). Als je via je werk een GSM of wagen hebt, vergeet de verantwoordelijke binnen je werk niet in te lichten (bij ons was HR het vergeten en kwamen mijn verzekeringsdocumenten maanden nadien op een fout adres aan).
- Dingen als adreswijziging doorvoeren, vuilniszakken van de gemeente kopen, bekijken wanneer huisvuilophaling is,... zijn vermoedelijk zeer logisch?

Edit: vooral bij een woning die wat ouder is zou ik zeker ook bij hevige regenval eens ramen en dak nakijken op,lekken.
Re: Aktedatum - must do's
Super, bedankt voor de uitvoerige tips! Komen zeker van pas.SMGGM schreef: ↑15 februari 2022, 21:34En natuurlijk, verhuizen
- Bezoek vooraf niet enkel voor wat meterstanden maar fatsoenlijke controle dat het pand leeg is en in dezelfde staat als je toen hebt gezien. Na de akte gaan klagen is een beetje laat
- Spreek iets af met de oude eigenaars wat je mag doen met hun post.
- Vermoedelijk is de woning verkocht geweest via een makelaar. Misschien handig om eens een rondleiding te krijgen door de oude bewoners (misschien hebben die wat tips wat betreft verwachtingen van internet snelheden of bijzonderheden van buren).
- Altijd handig om een leesbaar elektriciteitsschema te maken van de woning (dus de energiekast openen en elke schakelaar nagaan met wat ze in verbinding zijn). Plak dit dan op je kast (als het echt nodig is, is het vaak te donker).
- De eerste weken zeker frequent de meterstanden nagaan om niet voor onnodige verrassingen te staan wat betreft mogelijke lekjes (gas, water en hoge verbruikers van energie). Interessante website om dit bij te houden is https://www.energieid.be/
- Er wordt vaak geadviseerd om na aankoop de sloten te veranderen. Tja, dat houdt natuurlijk een kost in maar is om je te beschermen voor een mogelijke diefstal (niet noodzakelijk van de oude bewoners, maar je weet nooit hoeveel sleutels die ze ooit zijn kwijtgespeeld).
- Gratis verzekering wonen aanvragen: https://www.vlaanderen.be/verzekering-gewaarborgd-wonen
- Voorkeur voor je pakjes opgeven: https://www.bpost.be/nl/faq/hoe-kan-ik- ... -instellen
Als de vorige eigenaar dit heeft gedaan zouden je pakjes misschien eens elders terecht komen.- Vriendelijk bezoekje brengen bij de buren om een goede burenrelatie op te bouwen.
- Zelf adres wijzigingen doorvoeren bij allerhande diensten waar je klant / lid bij bent. Je hebt de meest logische zoals bank, je werk, school van de kinderen maar vergeet niet de minder gekende (waar je nog een of andere slapende rekening hebt liggen, je reeks abonnementen,...). Sommige gaan automatisch (zoals je mutualiteit, daar ga je typisch snel nieuwe stickertje van krijgen voor in je sticker album). Als je via je werk een GSM of wagen hebt, vergeet de verantwoordelijke binnen je werk niet in te lichten (bij ons was HR het vergeten en kwamen mijn verzekeringsdocumenten maanden nadien op een fout adres aan).
- Dingen als adreswijziging doorvoeren, vuilniszakken van de gemeente kopen, bekijken wanneer huisvuilophaling is,... zijn vermoedelijk zeer logisch?
Edit: vooral bij een woning die wat ouder is zou ik zeker ook bij hevige regenval eens ramen en dak nakijken op,lekken.
@Ludo: ook merci voor het advies.