Algemene vergadering VME
Algemene vergadering VME
Op 7 februari is er een algemene vergadering van de VME via video conferrence van 08.00 uur tot 9.30 uur.
Mijn vraag:
1/ Is er een aantal aanwezigen nodig om geldig te stemmen??
2/ Wat als deze niet voltallig is ?
3/ Kan de syndicus de vergadering bepalen op het moment ( 08.. en 9.30 uur ) als de meeste mensen aan het werken zijn en dus niet thiuis zijn om deel te nemen aan de video conferrence ??
Mijn vraag:
3/ Kan de syndicus de vergadering bepalen op het moment ( 08.. en 9.30 uur ) als de meeste mensen aan het werken zijn en dus niet thiuis zijn om deel te nemen aan de video conferrence ??
Re: Algemene vergadering VME
Wat zegt de raad.ludo schreef: ↑17 januari 2022, 18:48 Op 7 februari is er een algemene vergadering van de VME via video conferrence van 08.00 uur tot 9.30 uur.
Mijn vraag:
Syndicus plant in overleg met de raad
Na goedkeuring jaar afrekening door reken commissaris.
Syndici en cowboys he.
En uw jaar afrekening al ontvangen normaal voor de 24 januari.
En er is nog altijd de vrederechter als je vermoed dat het niet in orde zou zijn.
Estate Guru believer.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
De syndicus is vrij om het moment van de AV te bepalen.
Het quorum is ongewijzigd ten opzichte van een fysieke vergadering:
* De helft van de mede-eigenaars is aanwezig EN zij hebben samen de helft van de aandelen
OF
* Drie vierde van de aandelen is aanwezig.
Indien aan geen van beide voorwaarden voldaan is, dan wordt een nieuwe vergadering ingepland ten vroegste 15 dagen na de eerste vergadering. Deze vergadering is niet onderhevig aan een quorum.
Een goede syndicus bespreekt dit op voorhand met de raad.
Het quorum is ongewijzigd ten opzichte van een fysieke vergadering:
* De helft van de mede-eigenaars is aanwezig EN zij hebben samen de helft van de aandelen
OF
* Drie vierde van de aandelen is aanwezig.
Indien aan geen van beide voorwaarden voldaan is, dan wordt een nieuwe vergadering ingepland ten vroegste 15 dagen na de eerste vergadering. Deze vergadering is niet onderhevig aan een quorum.
Een goede syndicus bespreekt dit op voorhand met de raad.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Er zijn 2 rekencommisarissen, moeten deze alle 2 uitgenodigd worden om de jaarrekeningen na te zien en decharge te geven ?
Wat als er maar 1 is uitgenodigd??
Krijgen we nog een overzicht van de agenda punten welke op de vergadering besproken worden?
Wat als er maar 1 is uitgenodigd??
Krijgen we nog een overzicht van de agenda punten welke op de vergadering besproken worden?
De aanwezigheid van de rekencommisaris is bij mijn weten zelfs niet verplicht op de vergadering.
Hij kan zijn goedkeuring van de rekeningen volgens mij ook schriftelijk of per volmacht geven. (niet 100% zeker).
Sowieso moet de goedkeuring van de rekeningen gestemd worden.
Het getuigt natuurlijk niet van veel goodwil als rekencommisaris om je kat te sturen naar de AV.
De agenda dient op voorhand volledig meegedeeld te worden. Sterker nog, en cours de route punten toevoegen aan de agenda tijdens de vergadering kan enkel bij volledigue unanimiteit van alle aanwezigen.
De agenda moet bijgevoegd zijn bij de uitnodiging, en dit ten laatste 15 dagen voor de AV.
Tevens moet *iedereen* uitgenodigd zijn, anders is de vergadering evident niet geldig.
Sedert mijn korte eigenaarschap van een (nieuw) appartement kan ik zeggen dat de aangestelde syndicus een foefelaar was. Het enigste wat hem interesseerde was zijn 3 maandelijkse gage en voor de rest niks.
Zo'n online samenkomt zou ik voor geen haar vertrouwen. Ideaal om te foefelen en via via zaken te regelen of niet te regelen.
Een geluk dat we de syndicus hebben kunnen buiten bonjouren maar dat is niet evident; sommige eigenaars trekken zich van niks aan of zijn heel naïef, en daar rekenen de syndicussen op (toch de foefelaars)
En ja, de syndicus was een een "grote"; blijkbaar is dat geen garantie.
Zo'n online samenkomt zou ik voor geen haar vertrouwen. Ideaal om te foefelen en via via zaken te regelen of niet te regelen.
Een geluk dat we de syndicus hebben kunnen buiten bonjouren maar dat is niet evident; sommige eigenaars trekken zich van niks aan of zijn heel naïef, en daar rekenen de syndicussen op (toch de foefelaars)
En ja, de syndicus was een een "grote"; blijkbaar is dat geen garantie.
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven
Moet de syndicus de rekeningcommisaris persoonlijk uitnodigen op zijn kantoor om de jaarrekening na te komen kijken, of moet de rekeningcommisaris daar zelf om verzoeken en actie ondernemen?
Het is bij mijn weten geen vereiste om die uit te nodigen, maar het is wel gebruikelijk.
De syndicus mag ook alle documenten opsturen naar de rekencommisaris, waarna die dat thuis naziet.
Het is de rekencommissaris die actie neemt.
Geen nazicht of goedkeuring is in principe geen eigenaars afrekening.
Estate Guru believer.
Mijn ervaring is dat er niks moet en alles kan, 1 van de rekeningcommissaris bij ons deed geen klop en zei dat alles OK was terwijl er grote hiaten waren.
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven
Zelf ben ik rekeningencommissaris van twee VME's.
Elke Vme heeft een ander boekjaar.
Ik wacht dus af tot het boekjaar afgesloten is. Indien, naar mijn gevoel de syndicus te lang wacht om mij uit te nodigen voor de controle, contacteer ik die zelf. In de vele jaren dat ik die twee functies uitoefen, is dat nog nooit gebeurd.
Voor Corona ging ik zelf ter plaatse bij de syndicus omdat die daar over alle gegevens beschikt.
Sedert Corona brengen de syndici de originele stukken bij mij thuis. Bij onduidelijkheden en/of onvolkomenheden (wat regelmatig gebeurt) was het gemakkelijker om in de zetel van de syndicus te vertoeven. Nu (sedert Corona) dienen wij ons desgevallend te behelpen met audio-visuele middelen. De twee Vme's die onder mijn verantwoordelijkheid vallen zijn eerder klein (elk +- 20 units). Toch steekt daar heel wat tijd in (+- 6 u per gebouwencomplex). De verantwoordelijkheid van een rekeningencommissaris is groot! Indien hij zijn functie niet naar behoren uitvoert, kan hij juridisch aansprakelijk worden gesteld. Onderschat dit dus niet. Alhoewel het niet echt vereist is, houd ik eraan zelf op de AV's aanwezig te zijn om evt vragen van mede-eigenaars te beantwoorden. De eindverantwoordelijkheid ligt wel bij de AV. Zij moeten mijn verslag goed- of afkeuren.
Elke Vme heeft een ander boekjaar.
Ik wacht dus af tot het boekjaar afgesloten is. Indien, naar mijn gevoel de syndicus te lang wacht om mij uit te nodigen voor de controle, contacteer ik die zelf. In de vele jaren dat ik die twee functies uitoefen, is dat nog nooit gebeurd.
Voor Corona ging ik zelf ter plaatse bij de syndicus omdat die daar over alle gegevens beschikt.
Sedert Corona brengen de syndici de originele stukken bij mij thuis. Bij onduidelijkheden en/of onvolkomenheden (wat regelmatig gebeurt) was het gemakkelijker om in de zetel van de syndicus te vertoeven. Nu (sedert Corona) dienen wij ons desgevallend te behelpen met audio-visuele middelen. De twee Vme's die onder mijn verantwoordelijkheid vallen zijn eerder klein (elk +- 20 units). Toch steekt daar heel wat tijd in (+- 6 u per gebouwencomplex). De verantwoordelijkheid van een rekeningencommissaris is groot! Indien hij zijn functie niet naar behoren uitvoert, kan hij juridisch aansprakelijk worden gesteld. Onderschat dit dus niet. Alhoewel het niet echt vereist is, houd ik eraan zelf op de AV's aanwezig te zijn om evt vragen van mede-eigenaars te beantwoorden. De eindverantwoordelijkheid ligt wel bij de AV. Zij moeten mijn verslag goed- of afkeuren.