Appartement afbetaald - opfrissen of nieuwbouw?
TIP
Appartement afbetaald - opfrissen of nieuwbouw?
Beste forummers,
Ik heb me aangemeld om eens wat weerklank te krijgen over het volgende:
Mijn appartement (duplex) is bijna afbetaald; dus 20 jaar oud. Regio Pelt.
In de afgelopen 20 jaar niet echt iets geïnvesteerd in dit appartement, m.a.w. alles is 20 jaar oud.
Ik dacht aanvankelijk...ik verkoop het in zijn huidige staat...leg er max 75 000 euro (incl kosten) bovenop en koop terug een nieuwbouw appartement (of een bestaand kleiner huis dat min of meer in orde is).
Ik moet zeggen dat ik bijna van mijn stoel val als ik de prijzen van de nieuwe appartementen zie voorbijkomen; over het algemeen zijn ze dan ook nog kleiner dan mijn huidig appartement.
Ik ben ook niet overtuigd van het potdicht maken van je woning en dan mechanisch ventileren om alles leefbaar te houden...maar goed, dat is nu eenmaal de verplichting.
Ik begin er nu serieus aan te denken om maar gewoon te blijven wonen en alles te vernieuwen: vloer, keuken, badkamer, gasketel (moet sowieso vervangen worden), ... Denk dat ik dan aanzienlijk minder uitgeef EN mijn woning kan nog ademen...
Wat is wijsheid?
Mvg
Eric
In de afgelopen 20 jaar niet echt iets geïnvesteerd in dit appartement, m.a.w. alles is 20 jaar oud.
Ik dacht aanvankelijk...ik verkoop het in zijn huidige staat...leg er max 75 000 euro (incl kosten) bovenop en koop terug een nieuwbouw appartement (of een bestaand kleiner huis dat min of meer in orde is).
Ik moet zeggen dat ik bijna van mijn stoel val als ik de prijzen van de nieuwe appartementen zie voorbijkomen; over het algemeen zijn ze dan ook nog kleiner dan mijn huidig appartement.
Ik ben ook niet overtuigd van het potdicht maken van je woning en dan mechanisch ventileren om alles leefbaar te houden...maar goed, dat is nu eenmaal de verplichting.
Ik begin er nu serieus aan te denken om maar gewoon te blijven wonen en alles te vernieuwen: vloer, keuken, badkamer, gasketel (moet sowieso vervangen worden), ... Denk dat ik dan aanzienlijk minder uitgeef EN mijn woning kan nog ademen...
Wat is wijsheid?
Mvg
Eric
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Re: Appartement afbetaald - opfrissen of nieuwbouw?
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Wat moet je opleggen voor een nieuw? Meer dan 100k ? Als je goed zit op je huidige plek dan is renovatie the way to go. Voor 50k kan je al heel wat vernieuwen in een appartement.
Uw appartement verhuren en een nieuw kopen. Dat zou in doen. Maar goed, als je dat niet wil..
Woon je graag in je huidige woning? Dan zou ik er blijven, wetende dat je tussen nu en nog eens 20 jaar veel kosten gaat hebben.
That's life.
Een nieuw appartement kost al snel veel meer dan 300.000 euro, ook in Pelt voor een duplex, inclusief garage Enzo. Daar komt dan meer dan 65.000 euro btw bij en notaris. Daarvoor heb je al een nieuwe keuken en badkamer en vloer en glasketel, als je niet te gek doet.
Bij nieuwbouw kan je met de opgegeven budgetten ook niet te gek doen. Integendeel ...
Woon je graag in je huidige woning? Dan zou ik er blijven, wetende dat je tussen nu en nog eens 20 jaar veel kosten gaat hebben.
That's life.
Een nieuw appartement kost al snel veel meer dan 300.000 euro, ook in Pelt voor een duplex, inclusief garage Enzo. Daar komt dan meer dan 65.000 euro btw bij en notaris. Daarvoor heb je al een nieuwe keuken en badkamer en vloer en glasketel, als je niet te gek doet.
Bij nieuwbouw kan je met de opgegeven budgetten ook niet te gek doen. Integendeel ...
Ik moet sowieso minstens 100.000 euro opleggen om een nieuw te kopen; bovendien is hier niet altijd een parkeerplaats bij inbegrepen...dus dan komt er nog vlot 20.000 euro bij (incl kosten).
Ben ondertussen net 50 plus, de bank wil vlot kapitaal verstrekken hoor, maar ik vind het gewoon teveel geld neertellen voor een nieuwbouw appartement... (en inderdaad voor 50.000 euro heb ik al veel vernieuwd).
We leven er met twee dus een 100 m² is voldoende voor mij.
Een kleiner huis zou ook kunnen; maar deze zijn helemaal duur voor wat je krijgt.
Ik weet het wel, 't is de markt waarin we leven...maar ik wil dan ook nog comfortabel willen LEVEN.
Ben ondertussen net 50 plus, de bank wil vlot kapitaal verstrekken hoor, maar ik vind het gewoon teveel geld neertellen voor een nieuwbouw appartement... (en inderdaad voor 50.000 euro heb ik al veel vernieuwd).
We leven er met twee dus een 100 m² is voldoende voor mij.
Een kleiner huis zou ook kunnen; maar deze zijn helemaal duur voor wat je krijgt.
Ik weet het wel, 't is de markt waarin we leven...maar ik wil dan ook nog comfortabel willen LEVEN.
Als centjes te veel iets nieuw kopen en huidige verkopen.Eric schreef: ↑13 augustus 2019, 10:41 Beste forummers,
Wat is wijsheid?
Mvg
Eric
Als tevreden met huidige , gewoon de investeringen doen.
Het gras is altijd veel groener aan de overkant.
En uw vraag is een luxe probleem.
Velen willen met u ruilen.
Estate Guru believer.
Ik zou de renovatie doen en vooral kijkende naar energiebesparende maatregelen ook(niet zo gek als die Vlaamse en Federale regelgeving behalve dan het wettelijke minimum) maar vooral om jou energiefactuur naar beneden te krijgen.
+ Ik zou ook idd renoveren als je een goede locatie hebt een ruim huis etc.
Eventueel ook alle leidingen eens nazien of die moeten vervangen worden.
+ Ik zou ook idd renoveren als je een goede locatie hebt een ruim huis etc.
Eventueel ook alle leidingen eens nazien of die moeten vervangen worden.
Op 20 jaar is je huis zeker niet versleten. Zou dus lichtjes renoveren,zeker als je graag in de buurt wil blijven wonen, en er voor het overige niks mis is met je huis.