Appartement samen met ouders kopen?
Appartement samen met ouders kopen?
Hoi
Ouders willen verhuizen van huis naar appartement. De vraag dient zich aan of ik eventueel financieel mee wil stappen in dit verhaal.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Bv. de helft betalen zodat ik voor de helft eigenaar ben en dus later geen successierechten moet betalen op die helft? Maar goed, dat brengt dan uiteraard niets op, tenzij het later meerwaarde zou hebben...
Dat ik de aankoop volledig doe en ze mij huur betalen zien ze niet zitten.
Andere ideeën? Of weg van blijven?
Ouders willen verhuizen van huis naar appartement. De vraag dient zich aan of ik eventueel financieel mee wil stappen in dit verhaal.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Bv. de helft betalen zodat ik voor de helft eigenaar ben en dus later geen successierechten moet betalen op die helft? Maar goed, dat brengt dan uiteraard niets op, tenzij het later meerwaarde zou hebben...
Dat ik de aankoop volledig doe en ze mij huur betalen zien ze niet zitten.
Andere ideeën? Of weg van blijven?
Re: Appartement samen met ouders kopen?
Vandaag ook wat gelezen over 'gesplitste aankoop', maar waar zit daar mijn écht voordeel in?
Ik heb nog een broer (geen goede band) en mijn ouders staan niet open voor een schenking of dergelijke...
Ik heb nog een broer (geen goede band) en mijn ouders staan niet open voor een schenking of dergelijke...
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik heb dit gedaan 5 jaar geleden met de gedachte van 50/50 te betalen.
Tot de Notaris zei dat mijn ouders al boven de 70 jaar waren en ik plots 87,5/12,5 moet betalen.
Tot de Notaris zei dat mijn ouders al boven de 70 jaar waren en ik plots 87,5/12,5 moet betalen.
Jij kan de blote eigendom kopen (met jouw geld) en zij het vruchtgebruik. Zo zijn er geen erfenisrechten te betalen , is het appartement later van jou, en betaal je niet de volle pot.
De opsplitsing van de waarde is functie van hun leeftijd zoals hierboven aangegeven.
Echter, mij lijkt dit alles problemen zoeken waar er geen zijn, maar moeilijk kan ook.
Zij verkopen hun huis, kopen een appartement, desnoods met brugkrediet, simpel.
En daarbovenop, huur betalen zien ze niet zitten, schenken ook niet, moeilijke relatie met broer, .... Iedereen is precies moeilijk in het verhaal.
De opsplitsing van de waarde is functie van hun leeftijd zoals hierboven aangegeven.
Echter, mij lijkt dit alles problemen zoeken waar er geen zijn, maar moeilijk kan ook.
Zij verkopen hun huis, kopen een appartement, desnoods met brugkrediet, simpel.
En daarbovenop, huur betalen zien ze niet zitten, schenken ook niet, moeilijke relatie met broer, .... Iedereen is precies moeilijk in het verhaal.
Bij gesplitste aankoop, koop jij het appartement, bv voor €300.000, en je ouders kopen het vruchtgebruik voor bv €100.000 die ze aan jou betalen. Jouw voordeel is het onmiddellijk verwerven van €100.000 waarop je geen erfbelasting betaalt. Het voordeel voor je ouders is dat ze slechts €100.000 kwijt zijn om levenslang in dat appartement te wonen en dat ze de rest van hun geld kunnen beleggen of opbrassen. Je broer hoeft hier in principe geen inspraak in te hebben.
-
- Full Member
- Contacteer:
Mocht er een goede verstandhouding zijn dan kunnen je ouders - als ze voldoende middelen hebben (en in principe zou dit misschien mogelijk zijn als ze hun vorig huis verkopen) - jullie een schenking doen (hoeft niet notarieel, weer kosten uitgespaard) en dan kopen jullie met jullie schenking de blote eigendom en de ouders met hun deel (afhankelijk van leeftijd) het vruchtgebruik. Dubbel voordeel : bij overlijden ouders betaal je geen successie op het huis, betaal je geen successie op de schenking (mits nog 3 jaar in leven uiteraard) en kunnen jullie het huis aan 3% notariskosten kopen (en kan je eventueel later nog een eigen huis kopen opnieuw aan 3%).
Als er geen goede verstandhouding is dan zal het jullie later best een aardige stuiver aan successierechten kosten.
Als er geen goede verstandhouding is dan zal het jullie later best een aardige stuiver aan successierechten kosten.
Je probeert er nu een maximaal voordeel voor U alléén uit te halen.
Laat uw ouders zelf beslissen wat ze doen.
Als ze hun huis te koop zetten kan je altijd nog een bod erop doen..
Laat het gewoon zijn normale gang gaan...
Laat uw ouders zelf beslissen wat ze doen.
Als ze hun huis te koop zetten kan je altijd nog een bod erop doen..
Laat het gewoon zijn normale gang gaan...
Ouders zijn vragende partij... Waarschijnlijk omdat ze dan zelf financieel meer over houden.
Het is dus maar de vraag wie hier het meeste uit wilt halen...
Ik ga het zo maar laten denk ik, zal later die successierechten wel gewoon betalen...
Wie weet wat er nog allemaal op ons pad komt...
Ik ga het zo maar laten denk ik, zal later die successierechten wel gewoon betalen...
Als je ouders het verkopen is heel de opbrengst voor hun, en ze kunnen ermee doen wat ze willen...MeOnline schreef: ↑7 juni 2024, 16:57 Ouders zijn vragende partij... Waarschijnlijk omdat ze dan zelf financieel meer over houden.
Ze moeten aan hun kinderen geen enkele verantwoording afleggen..
Trouwens,,, Waarom zou je nu je ouders uitkopen en je geld erin steken als je het later gratis erft, mits erfbelasting te betalen.. in rechte lijn valt dat nog mee, en het is maar de helft van het totale successie plaatje omdat je broer ook de helft erft... Je kan hem wel nog uitkopen, en dacht dat er dan een verminderde registratie recht ( Mizerietaks 1% of 2,5% afhankelijk van de woonplaats ) te betalen is .
Bevraag je bij de Notaris
Laatst gewijzigd door ludo op 7 juni 2024, 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
- miljonairtje
- Full Member
- Contacteer:
Ik heb hier ervaring mee. Ideale manier van successieplanning in my opinion.
Indien er gekocht wordt met vruchtgebruik / blote eigendom constructie uiteraard. Gewoon gesplitst aankopen van de volle eigendom heeft geen enkel voordeel.
Procentuele verdeling tussen beide partijen is afhankelijk van de leeftijd van de vruchtgebruiker (de ouders). Hoe jonger hoe goedkoper voor jou de blote eigenaar.
Ik zou ook de tip geven de waardering te laten doen op basis van de Vlaamse codex Fiscaliteit, niet de fiscale tabellen.
Big difference.
Succes er mee!
Indien er gekocht wordt met vruchtgebruik / blote eigendom constructie uiteraard. Gewoon gesplitst aankopen van de volle eigendom heeft geen enkel voordeel.
Procentuele verdeling tussen beide partijen is afhankelijk van de leeftijd van de vruchtgebruiker (de ouders). Hoe jonger hoe goedkoper voor jou de blote eigenaar.
Ik zou ook de tip geven de waardering te laten doen op basis van de Vlaamse codex Fiscaliteit, niet de fiscale tabellen.
Big difference.
Succes er mee!
Ideale manier als er een schenking in het spel is, niet?
Ik kan nu de blote eigendom kopen, maar wat als het binnen 30j, als het volledig van mij is, in waarde is gedaald? Daar gaat m'n 'winst'?
Ik kan nu de blote eigendom kopen, maar wat als het binnen 30j, als het volledig van mij is, in waarde is gedaald? Daar gaat m'n 'winst'?
Jij kan de blote eigendom kopen, zij het vruchtgebruik. Zo kan je toch een klein beetje besparen en moet er niemand tegen zijn zin schenken.
Waarom zou je nu kopen, als je het later gratis kan erven. mits het betalen van successie en je broer uitkopen aan 1 of 2,5 % mizerie taks..
Als je nu koopt moeten je ouders huur aan jou betalen, als ze dat niet willen heb je geld in iets gestoken waar je géén rendement op hebt zolang je ouders nog leven... Je bent de kar voor het paard aan't spannen..
waarom zou je de staat later extra sponsoren als je nu er al voor zorgt dat je die 27% erfbelasting kan verminderen?
Kinderen betalen tot 27 % erfbelasting op woning. “Maar door dit ene document in je testament, zal hij of zij een pak minder moeten betalen” (wel een plus artikel)
Kinderen betalen tot 27 % erfbelasting op woning. “Maar door dit ene document in je testament, zal hij of zij een pak minder moeten betalen” (wel een plus artikel)
Geen toegang tot artikel...