Appeltje voor de dorst blijkt rotte appel
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
-
- Newbie
- Contacteer:
Appeltje voor de dorst blijkt rotte appel
Argenta zet alle spaarrekeningen voor rechtspersonen om naar Pro-plus rekening op 1 juli 2020. Daarbij gaan alle getrouwheidsinteresten die ingaan na 1 juli 2019 verloren. Eind april/begin mei 2020 werden de betrokkenen op de hoogte gebracht.
Deze omzetting (of beter gezegd: de manier waarop de omzetting door Argenta uitgevoerd wordt) wordt dus voornamelijk gedaan om te ontsnappen aan het uitbetalen van de getrouwheidsinteresten waar de rechtspersonen recht op hebben. Men kan zoiets verwachten van een bank in een bananenrepubliek maar toch niet van een bank zoals Argenta
.
Indertijd is Rabo bank ook gestopt met rekeningen voor rechtspersonen, maar toen is men wel op een deontologisch verantwoorde manier te werk gegaan: men heeft de mensen 1 jaar op voorhand ingelicht en de getrouwheidspremie 1 jaar op voorhand naar 0% terug gebracht.
Men weze gewaarschuwd: wat Argenta vandaag doet met rechtspersonen zal Argenta (mijns inziens) niet nalaten morgen te doen voor privé personen. Voor zoverre Argenta omwegen vindt om het wettelijk kader te omzeilen.
De rachtie van de kantoorhouder:
------------------------------------------
[shadow]Zie hieronder de reactie van de hoofdzetel.
Ik begrijp U reactie en kan mij hierin vinden.
Maar het is wat het is.
Hierbij antwoordje op je vraag.
De getrouwheidspremie die opgebouwd werd op de e-spaar, Maxi- of Groeirekening, wordt afgerekend op 30 juni 2020. De interesten op de oude spaarrekening worden op 30 juni 2020 nog uitgekeerd aan de interestvoet en het percentage roerende voorheffing van toepassing op de oude rekening.
Deze volledige afrekening zal op de rekeninguittreksels vermeld worden.
Wanneer de rekening op 1 juli 2020 is omgezet naar de nieuwe Pro-plusrekening zal de basisrente van het nieuwe product van toepassing zijn.[/shadow]
[shadow]Alle getrouwheidspremie die nog niet volledig verworven was, zal niet meer worden uitbetaald.[/shadow]
Deze omzetting (of beter gezegd: de manier waarop de omzetting door Argenta uitgevoerd wordt) wordt dus voornamelijk gedaan om te ontsnappen aan het uitbetalen van de getrouwheidsinteresten waar de rechtspersonen recht op hebben. Men kan zoiets verwachten van een bank in een bananenrepubliek maar toch niet van een bank zoals Argenta

Indertijd is Rabo bank ook gestopt met rekeningen voor rechtspersonen, maar toen is men wel op een deontologisch verantwoorde manier te werk gegaan: men heeft de mensen 1 jaar op voorhand ingelicht en de getrouwheidspremie 1 jaar op voorhand naar 0% terug gebracht.
Men weze gewaarschuwd: wat Argenta vandaag doet met rechtspersonen zal Argenta (mijns inziens) niet nalaten morgen te doen voor privé personen. Voor zoverre Argenta omwegen vindt om het wettelijk kader te omzeilen.
De rachtie van de kantoorhouder:
------------------------------------------
[shadow]Zie hieronder de reactie van de hoofdzetel.
Ik begrijp U reactie en kan mij hierin vinden.
Maar het is wat het is.
Hierbij antwoordje op je vraag.
De getrouwheidspremie die opgebouwd werd op de e-spaar, Maxi- of Groeirekening, wordt afgerekend op 30 juni 2020. De interesten op de oude spaarrekening worden op 30 juni 2020 nog uitgekeerd aan de interestvoet en het percentage roerende voorheffing van toepassing op de oude rekening.
Deze volledige afrekening zal op de rekeninguittreksels vermeld worden.
Wanneer de rekening op 1 juli 2020 is omgezet naar de nieuwe Pro-plusrekening zal de basisrente van het nieuwe product van toepassing zijn.[/shadow]
[shadow]Alle getrouwheidspremie die nog niet volledig verworven was, zal niet meer worden uitbetaald.[/shadow]
Re: Appeltje voor de dorst blijkt rotte appel
Als het is zoals ik het hier lees, denk ik dat ze daar gaan moeten op terugkomen..
Een begonnen getrouwheidspremie zouden ze niet mogen beëindigen zonder iets. Er zijn daar enkele regels over. De gebruikte methode (hierboven uitgelegd) is naar mijn gevoel de wet in die mate omzeilen dat het niet meer wettelijk is. Toch niet voor privépersonen. Komen ze er bij rechtspersonen wel mee weg ?
Een begonnen getrouwheidspremie zouden ze niet mogen beëindigen zonder iets. Er zijn daar enkele regels over. De gebruikte methode (hierboven uitgelegd) is naar mijn gevoel de wet in die mate omzeilen dat het niet meer wettelijk is. Toch niet voor privépersonen. Komen ze er bij rechtspersonen wel mee weg ?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Als dit de reactie is van Argenta, dan zou ik eerst starten met je klacht via Argenta zelf:
klachtenbeheer@argenta.be
Als dit niet lukt, dan zou ik de ombudsdienst inschakelen: https://ombudsfin.be/nl/particulieren/klacht-indienen/
klachtenbeheer@argenta.be
Als dit niet lukt, dan zou ik de ombudsdienst inschakelen: https://ombudsfin.be/nl/particulieren/klacht-indienen/
Wat een boeren antwoord van Argenta, " het is wat het is "
Alle getrouwheidspremie die nog niet volledig verworven was, zal niet meer worden uitbetaald
Mijn inziens mogen ze dit niet zomaar doen.
Wat me wel kan doen is een uitdoof beleid.
Een begonnen periode laten uitdoen tot de eerstvolgende vervaldag.
Alle getrouwheidspremie die nog niet volledig verworven was, zal niet meer worden uitbetaald
Mijn inziens mogen ze dit niet zomaar doen.
Wat me wel kan doen is een uitdoof beleid.
Een begonnen periode laten uitdoen tot de eerstvolgende vervaldag.
Die wet uit 2013 zegt er het volgende over :
""""In geval van overdracht van een spaardeposito naar een ander spaardeposito geopend op naam van dezelfde titularis bij dezelfde instelling, anders dan krachtens een doorlopende opdracht uitgevoerd, blijft de premieverwervingsperiode voor het eerste spaardeposito verworven, op voorwaarde dat het bedrag van de overdracht minimaal 500 euro bedraagt en de betrokken titularis tijdens hetzelfde kalenderjaar nog geen drie soortgelijke overdrachten vanop hetzelfde spaardeposito heeft uitgevoerd.""""
Is het saldo lager dan 500 euro ? Reeds meer overdrachten uitgevoerd ?
Ik lees niets over een verschil voor rechtspersonen in geval van een gereglementeerde spaarrekening. Dat was het toch ?
""""In geval van overdracht van een spaardeposito naar een ander spaardeposito geopend op naam van dezelfde titularis bij dezelfde instelling, anders dan krachtens een doorlopende opdracht uitgevoerd, blijft de premieverwervingsperiode voor het eerste spaardeposito verworven, op voorwaarde dat het bedrag van de overdracht minimaal 500 euro bedraagt en de betrokken titularis tijdens hetzelfde kalenderjaar nog geen drie soortgelijke overdrachten vanop hetzelfde spaardeposito heeft uitgevoerd.""""
Is het saldo lager dan 500 euro ? Reeds meer overdrachten uitgevoerd ?
Ik lees niets over een verschil voor rechtspersonen in geval van een gereglementeerde spaarrekening. Dat was het toch ?
-
- Newbie
- Contacteer:
Het is inderdaad een gereglementeerde spaarrekening.
Ik heb ondertussen een mail naar klachtenbeheer@argenta.be gestuurd waarin ik meedeel dat ik niet akkoord ga. Afwachten dus!
Ik heb ondertussen een mail naar klachtenbeheer@argenta.be gestuurd waarin ik meedeel dat ik niet akkoord ga. Afwachten dus!
-
- Newbie
- Contacteer:
En reeds een antwoord gekregen. In het antwoord wordt geschreven dat er geen wettelijke verplichting is.
Ik zal eens bekijken of het veel rompslomp is om als onderneming klacht in te dienen.
Ik vind het in elk geval erg laakbare praktijken van Argenta en trek dan ook mijn conclusies. Kwestie van ethiek kan Argenta blijkbaar nog het één en ander bijleren.
Antwoord van Argenta
---------------------------
Beste meneer ...
Wij hebben wij het recht de opzeg te doen van een type product indien wij een redelijke opzegtermijn hiervoor vooropstellen. Meestal is dit een termijn van twee maanden wat in uw geval ook wordt gerespecteerd.
Met betrekking tot de datum werd er bewust gekozen voor het uitkeren van de getrouwheidspremie die al verworven werd, en vanaf 1 juli te stoppen met het opbouwen van getrouwheidspremie.
Er is geen wettelijke vereiste die stelt dat een getrouwheidspremie die niet verworven is (vb ingevolge opzeg of niet bereiken van de datum van getrouwheid) dient te worden uitbetaald.
Wij kunnen dan ook niet op uw verzoek ingaan.
Het spijt ons te horen dat u ontevreden bent over onze dienstverlening. Wij nemen nota van uw opmerkingen en bespreken deze met de verantwoordelijke directie.
Aarzel niet mij te contacteren indien u nog vragen heeft.
Met vriendelijke groeten
Ik zal eens bekijken of het veel rompslomp is om als onderneming klacht in te dienen.
Ik vind het in elk geval erg laakbare praktijken van Argenta en trek dan ook mijn conclusies. Kwestie van ethiek kan Argenta blijkbaar nog het één en ander bijleren.
Antwoord van Argenta
---------------------------
Beste meneer ...
Wij hebben wij het recht de opzeg te doen van een type product indien wij een redelijke opzegtermijn hiervoor vooropstellen. Meestal is dit een termijn van twee maanden wat in uw geval ook wordt gerespecteerd.
Met betrekking tot de datum werd er bewust gekozen voor het uitkeren van de getrouwheidspremie die al verworven werd, en vanaf 1 juli te stoppen met het opbouwen van getrouwheidspremie.
Er is geen wettelijke vereiste die stelt dat een getrouwheidspremie die niet verworven is (vb ingevolge opzeg of niet bereiken van de datum van getrouwheid) dient te worden uitbetaald.
Wij kunnen dan ook niet op uw verzoek ingaan.
Het spijt ons te horen dat u ontevreden bent over onze dienstverlening. Wij nemen nota van uw opmerkingen en bespreken deze met de verantwoordelijke directie.
Aarzel niet mij te contacteren indien u nog vragen heeft.
Met vriendelijke groeten
Zelfs al betreft het geen wettelijke verplichting (wat het wel is), dan nog staat het gewoon in hun algemene voorwaarden. Dus in hun contract met de klant.
Zie https://www.argenta.be/content/dam/arge ... tingen.pdf
p. 52:
Bij overdracht van een deposito van het ene type gereglementeerde spaarrekening naar een
andere gereglementeerde spaarrekening bij de Spaarbank zal de premieverwervingsperiode
voor de eerste gereglementeerde spaarrekening verworven blijven, indien:
• beide rekeningen op naam van dezelfde titularis staan;
• het geen doorlopende opdracht betreft;
• het overgedragen bedrag minimum 500 euro bedraagt;
• er in hetzelfde kalenderjaar nog geen drie soortgelijke overdrachten zijn uitgevoerd vanuit
dezelfde gereglementeerde spaarrekening.
In het geval van zulke overdracht, zal de getrouwheidspremie pro rata temporis berekend
worden op basis van de voor elk spaardeposito geldende rentevoet van de
getrouwheidspremie
Zie https://www.argenta.be/content/dam/arge ... tingen.pdf
p. 52:
Bij overdracht van een deposito van het ene type gereglementeerde spaarrekening naar een
andere gereglementeerde spaarrekening bij de Spaarbank zal de premieverwervingsperiode
voor de eerste gereglementeerde spaarrekening verworven blijven, indien:
• beide rekeningen op naam van dezelfde titularis staan;
• het geen doorlopende opdracht betreft;
• het overgedragen bedrag minimum 500 euro bedraagt;
• er in hetzelfde kalenderjaar nog geen drie soortgelijke overdrachten zijn uitgevoerd vanuit
dezelfde gereglementeerde spaarrekening.
In het geval van zulke overdracht, zal de getrouwheidspremie pro rata temporis berekend
worden op basis van de voor elk spaardeposito geldende rentevoet van de
getrouwheidspremie
Nu, pas op: die nieuwe Pro-plus rekening blijkt GEEN gereglementeerde spaarrekening te zijn. Dus technisch gezien is voormelde regel dus inderdaad niet aan de orde, nu die regel betrekking heeft op de overdracht van de ene gereglementeerde rekening naar een andere gereglementeerde rekening.
Maar het is hoe dan ook niet netjes. Minstens zou ik de ombuds contacteren. Ik denk dat dit ook wel een 'perswaardig' verhaal is. Misschien kan Spaargids er een artikeltje aan wijden?
Maar het is hoe dan ook niet netjes. Minstens zou ik de ombuds contacteren. Ik denk dat dit ook wel een 'perswaardig' verhaal is. Misschien kan Spaargids er een artikeltje aan wijden?
Er zijn maar 125 Blz met algemene voorwaarden..
https://www.argenta.be/content/dam/arge ... tingen.pdf
Staat het U of de bank niet aan....
I.14.1. Beëindiging van de klantenrelatie
Onder voorbehoud van eventuele andersluidende contractuele bepalingen, hebben zowel de
Spaarbank als de klant het recht om op ieder ogenblik een einde te maken aan de
klantenrelatie, mits naleving van een opzegtermijn van twee maanden. De partij die de relatie
wenst te beëindigen, brengt de andere partij hiervan schriftelijk op de hoogte. De opzegtermijn
gaat in twee dagen na verzending van deze kennisgeving
https://www.argenta.be/content/dam/arge ... tingen.pdf
Staat het U of de bank niet aan....
I.14.1. Beëindiging van de klantenrelatie
Onder voorbehoud van eventuele andersluidende contractuele bepalingen, hebben zowel de
Spaarbank als de klant het recht om op ieder ogenblik een einde te maken aan de
klantenrelatie, mits naleving van een opzegtermijn van twee maanden. De partij die de relatie
wenst te beëindigen, brengt de andere partij hiervan schriftelijk op de hoogte. De opzegtermijn
gaat in twee dagen na verzending van deze kennisgeving
philippevh, nu loop je hard van stapel. Argenta sluit een bepaald type rekening voor vennootschappen .. dat is toch hun goed recht?
Wees blij dat Argenta nog steeds gratis rekeningen aanbiedt voor vennootschappen ... er zijn maar weinig banken die dit nog doen
Wees blij dat Argenta nog steeds gratis rekeningen aanbiedt voor vennootschappen ... er zijn maar weinig banken die dit nog doen

Het gaat erom dat men opgebouwde interesten 'afpakt' door de rekening te schrappen en om te zetten naar een andere rekening. Dat is niet netjes. Uiteraard mag men rekeningen schrappen en omzetten naar een nieuw product, maar de opgebouwde interesten zouden toch moeten worden uitgekeerd. Dat lijkt me de logica zelve.
Stel u voor dat u een termijnrekening afsluit van één jaar, en dat men na 10 maanden zegt: sorry, we schrappen het product, en we storten uw kapitaal op uw zichtrekening . Dan gaat u toch ook klagen over de reeds opgebouwde interesten, die blijkbaar plots 'verdampt' zijn?
Stel u voor dat u een termijnrekening afsluit van één jaar, en dat men na 10 maanden zegt: sorry, we schrappen het product, en we storten uw kapitaal op uw zichtrekening . Dan gaat u toch ook klagen over de reeds opgebouwde interesten, die blijkbaar plots 'verdampt' zijn?
Wat ik oneerlijk vind aan het verhaal is dat je als spaarder eigenlijk een bepaald spaarplan kiest dat voor jou het best is op dat moment. Je zet het geld als het ware vast in de veronderstelling van een bepaalde rente te ontvangen.
Als je bank van je keuze na x aantal maand bepaald, we stoppen ermee, dan moet je opnieuw een keuze maken (en had je een andere keuze gemaakt een paar maand geleden moest je dat hebben geweten).
Het uitbetalen van je reeds opgebouwde getrouwheidspremie is het minste maar met bovenstaande kan je misschien iets uitlokken als je een reactie schrijft naar Argenta.
Als je bank van je keuze na x aantal maand bepaald, we stoppen ermee, dan moet je opnieuw een keuze maken (en had je een andere keuze gemaakt een paar maand geleden moest je dat hebben geweten).
Het uitbetalen van je reeds opgebouwde getrouwheidspremie is het minste maar met bovenstaande kan je misschien iets uitlokken als je een reactie schrijft naar Argenta.
Ik had hier eerder op het forum al gesteld wat een bank kan doen als ze de 0,11 procent intrest echt beu zijn. De gereglementeerde spaarrekening stopzetten en omvormen naar een niet gereglementeerde spaarrekening met 0 procent intrest.
De manier waarop dit hier gebeurt is niet echt mooi te noemen.
Dit is een precedent. Zien of het stand houdt. Er moet daar toch meer dan 1 persoon ontevreden over zijn en iemand zal wel klagen bij een toezichthouder of aanverwante.
Argenta moet wel in erg goede papieren zitten als ze zo'n trucs met hun klanten uithalen.
De manier waarop dit hier gebeurt is niet echt mooi te noemen.
Dit is een precedent. Zien of het stand houdt. Er moet daar toch meer dan 1 persoon ontevreden over zijn en iemand zal wel klagen bij een toezichthouder of aanverwante.
Argenta moet wel in erg goede papieren zitten als ze zo'n trucs met hun klanten uithalen.
En zo wordt het imago over en het vertrouwen in banken tout court verder ondermijnd en klantvriendelijkheid steeds meer een lege doos. Of dat als commerciële onderneming een goede politiek is?
Laatst gewijzigd door Ardennois op 17 juni 2020, 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.