auto als thuisverpleegkundige
auto als thuisverpleegkundige
Goeieavond iedereen,
eventjes mijn situatie schetsen:
Begin vorig jaar gestart als zelfstandig thuisverpleegkundige in bijberoep. Daarvoor een Renault clio gekocht van het jaar 2006 met een CO2 uitstoot van 157g. Toen in der tijd kon er niets beter vanaf
Nu ben ik vorige week naar de garage moeten gaan en er zijn voor een 1000euro kosten aan (auto gekocht voor 3000euro). Aangezien hij met een hoge CO2 uitstoot zit, kan ik volgens de nieuwe formule 45% aangeven aan de belastingen, neemt daar nog gemiddeld een 20% privé gebruik bij en ik kan hiervan slechts 25% aangeven (voor ons thuisverpleegkundigen is onze auto 1 van de grootste aftrekposten);
En met de nieuwe wetgeving kan ik mijn brandstofkosten ook maar voor 25% ingeven (voor de Renault Clio)
Na contact met boekhouder raad hij me aan (denk ik) om een andere wagen aan te kopen.
Elektrisch raad hij af omwille van rijbereik... Diesel al helemaal (omwille van te korte afstanden na elkaar), en op die manier komen we uit op een hybride of benzine wagen.
Al enkele dagen het 'net' afgezocht achter een goeie 2de handswagen: ik wil hem afschrijven op 3 jaar, omdat ik dit ook niet voor de rest van mijn dagen wil doen. Maar begin op den duur door het bos de bomen niet meer te zien.
Bij berekening van vorig jaar zou ik een 6000euro moeten bijbetalen aan de belastingen (zit in de hoogste klasse bij mijn huidige werkgever:) ook vandaar zou ik willen kijken om die 6000euro te laten zakken (bruto omzet van ongeveer 20000euro)
iemand tips voor een auto of andere tip wat ik best doe... waar moet ik op letten als ik hem voor 3 jaar wil afschrijven? Wat met de restywaarde van de Renault Clio?
Alvast bedankt
De Boosere Stijn
eventjes mijn situatie schetsen:
Begin vorig jaar gestart als zelfstandig thuisverpleegkundige in bijberoep. Daarvoor een Renault clio gekocht van het jaar 2006 met een CO2 uitstoot van 157g. Toen in der tijd kon er niets beter vanaf

Nu ben ik vorige week naar de garage moeten gaan en er zijn voor een 1000euro kosten aan (auto gekocht voor 3000euro). Aangezien hij met een hoge CO2 uitstoot zit, kan ik volgens de nieuwe formule 45% aangeven aan de belastingen, neemt daar nog gemiddeld een 20% privé gebruik bij en ik kan hiervan slechts 25% aangeven (voor ons thuisverpleegkundigen is onze auto 1 van de grootste aftrekposten);
En met de nieuwe wetgeving kan ik mijn brandstofkosten ook maar voor 25% ingeven (voor de Renault Clio)
Na contact met boekhouder raad hij me aan (denk ik) om een andere wagen aan te kopen.
Elektrisch raad hij af omwille van rijbereik... Diesel al helemaal (omwille van te korte afstanden na elkaar), en op die manier komen we uit op een hybride of benzine wagen.
Al enkele dagen het 'net' afgezocht achter een goeie 2de handswagen: ik wil hem afschrijven op 3 jaar, omdat ik dit ook niet voor de rest van mijn dagen wil doen. Maar begin op den duur door het bos de bomen niet meer te zien.
Bij berekening van vorig jaar zou ik een 6000euro moeten bijbetalen aan de belastingen (zit in de hoogste klasse bij mijn huidige werkgever:) ook vandaar zou ik willen kijken om die 6000euro te laten zakken (bruto omzet van ongeveer 20000euro)
iemand tips voor een auto of andere tip wat ik best doe... waar moet ik op letten als ik hem voor 3 jaar wil afschrijven? Wat met de restywaarde van de Renault Clio?
Alvast bedankt
De Boosere Stijn
Re: auto als thuisverpleegkundige
Waarom geen elektrische?
Vermoed dat je enorm veel korte afstanden doet toch?
Enfin Als je echt 2e hands wil zoek een prius of auris met weinig kilometers. Die vind je vanaf 5000 euro.
Vermoed dat je enorm veel korte afstanden doet toch?
Enfin Als je echt 2e hands wil zoek een prius of auris met weinig kilometers. Die vind je vanaf 5000 euro.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Koop geen hybride prutsen of electrische die nog niet helemaal op punt staan.
Koop een normale benzine, kan je ook overal in gelijk welke garage mee terecht... en zal je een hoop kosten besparen..
Koop een normale benzine, kan je ook overal in gelijk welke garage mee terecht... en zal je een hoop kosten besparen..
Een Clio van het jaar 2006 (14 jaar oud) voor 3000 euro.
Euh.... da's een typefoutje zeker ? Clio van 2016 OF 300 euro ?
Want als je een 14-jarige Clio koopt voor 3000 euro en dan nog naar de restwaarde informeert, dan ben je niet helemaal op de hoogte van de automarkt...
Euh.... da's een typefoutje zeker ? Clio van 2016 OF 300 euro ?
Want als je een 14-jarige Clio koopt voor 3000 euro en dan nog naar de restwaarde informeert, dan ben je niet helemaal op de hoogte van de automarkt...
Beste,
Nee het staat juist
Ik vraag hier advies, geen commentaar of dergelijke
Nee het staat juist

Ik vraag hier advies, geen commentaar of dergelijke
rijd je in de stad rond of op het platteland?
enig idee van km/dag?
wil je er geld insteken, of primeert vooral de uiteindelijke kostprijs?
(heel wat mensen hebben liever een "dikke" auto dan veel belastingen te betalen)
restwaarde: uw clio is al voor een deel afgeschreven, dat vind je weer in de cijfers van uw boekhouding.
Die is bv. nog 1400€ waard volgens de boekhouding (boekwaarde)
uw boekhouder kan u zeker snel de boekwaarde van uw clio zeggen.
Als je die voor meer verkoopt, is het verschil een extra inkomst en belastbaar
Als je die voor minder verkoopt, is het extra kost en fiscaal aftrekbaar
allemaal in jaar verkoop
enig idee van km/dag?
wil je er geld insteken, of primeert vooral de uiteindelijke kostprijs?
(heel wat mensen hebben liever een "dikke" auto dan veel belastingen te betalen)
restwaarde: uw clio is al voor een deel afgeschreven, dat vind je weer in de cijfers van uw boekhouding.
Die is bv. nog 1400€ waard volgens de boekhouding (boekwaarde)
uw boekhouder kan u zeker snel de boekwaarde van uw clio zeggen.
Als je die voor meer verkoopt, is het verschil een extra inkomst en belastbaar
Als je die voor minder verkoopt, is het extra kost en fiscaal aftrekbaar
allemaal in jaar verkoop
Beste,
Ik zoek vooral een stadswagen. Beetje grote renault clio. Km is ongeveer een 200/ weekend. Niet veel dus.
Veel geld wil ik er niet insteken. 10000-15000 euro,
Bedankt voor je respons
Ik zoek vooral een stadswagen. Beetje grote renault clio. Km is ongeveer een 200/ weekend. Niet veel dus.
Veel geld wil ik er niet insteken. 10000-15000 euro,
Bedankt voor je respons
Overweeg een jonge Toyota hybride. Je zal vaker stoppen en vertrekken dan een ander, je zal minder autostrade rijden dan een ander in je beroep.
Die auto's zijn enorm degelijk en bieden ook de automaat voor rijplezier.
Verbruik is laag. Hoe vaker je in de stad rijdt, hoe beter je verbruik.
Hinderlijk vind ik zelf dat de motor tot een bepaalde temperatuur wil opwarmen en daartoe eerst x km (in de winter !! Zomer : zo goed als niets) op 2000 toeren draait.
Als je een auto wil die je nooit in de steek laat : Toyota.. En eventueel een Honda.
Maar daar zijn niet zoveel dealers meer voor en mogelijk geen in jouw buurt.
Wil je een goeie slag slaan in tweedehands ? Mitsubishi.
Kwaliteit is goed genoeg en het gaat nu voor minder geld we'g.
Maar qua C02 zal die niet gauw schitterend scoren.
Die auto's zijn enorm degelijk en bieden ook de automaat voor rijplezier.
Verbruik is laag. Hoe vaker je in de stad rijdt, hoe beter je verbruik.
Hinderlijk vind ik zelf dat de motor tot een bepaalde temperatuur wil opwarmen en daartoe eerst x km (in de winter !! Zomer : zo goed als niets) op 2000 toeren draait.
Als je een auto wil die je nooit in de steek laat : Toyota.. En eventueel een Honda.
Maar daar zijn niet zoveel dealers meer voor en mogelijk geen in jouw buurt.
Wil je een goeie slag slaan in tweedehands ? Mitsubishi.
Kwaliteit is goed genoeg en het gaat nu voor minder geld we'g.
Maar qua C02 zal die niet gauw schitterend scoren.
Lijkt me goede tip, voor in de stad.
Volg wel de tweedehandsprijzen niet, door de snelle omslag kan ik me voorstellen dat de weinige lage-co2 occasies aan een serieuze premie verkocht worden. In dat geval zou ik toch nieuw overwegen. Bij nieuw kan je ook beter fiscaal optimaliseren.
Fiscaal vrij interessant is ook een auto op CNG (aardgas), die heb ik zelf.
Lagere co2 uitstoot (89g voor mijn auto met omvang vw golf), en wordt ook fiscaal iets gunstiger behandeld dan dezelfde co2 uitstoot op benzine.
Daar heeft een occasie voordelen, nl. een volwaardige benzinetank ipv een mini benzinetank bij nieuw: bij occasie geen tankstress in CNG-arme gebieden.
Voor in de stad is een hybride, met energierecuperatie remmen dus, wel duidelijk milieuvriendelijker.
Afschrijven op 3 jaar lijkt me moeilijk.
Normaal 5 jaar, kan wel korter als de economische levensduur korter is
Maar de fiscus ziet dat niet graag dus je moet goede papieren hebben bij een controle.
Een jonge occasie afschrijven op 3 jaar gaan vodden van komen.
Ik vertel u maar wat ik er van onthouden heb, uw boekhouder moet daar in geuren en kleuren over kunnen vertellen, is immers voor al zijn klanten identiek.
Oude occasies, met typisch veel co2 uitstoot kan je misschien afschrijven op 3 jaar maar dan zijn de uitgaven maar beperkt aftrekbaar wegens die hoge co2
Voor de ingewikkelde fiscaliteit is er een app: ototo https://ototo.be/download
(wel zelf geen ervaring mee)
Je moet dat anders berekenen:
80% beroep, 45% aftrekbaar
-> 80%*45% = 36% is aftrekbaar.
Met uw manier van rekenen zou er met 50% privégebruik de aftrekbaarheid -5% zijn,
m.a.w. je zou moeten bijbetalen!

Zo erg is het nu ook niet
Koken kost geld.
Graantje graaien.
Ja iets beginnen, misschien een boekhouder de oplossing.
Niets voor niets.
Of een forum de oplossing kan brengen.
Naast de lijntjes lopen wordt uw probleem.
Money te rapen de internet slagzin, reality ......
Estate Guru believer.
Platin kerel, het is misschien te laat voor u, maar leer potverdorie toch eens fatsoenlijke en leesbare zinnen te schrijven. Meer dan 2500 berichten maar steeds moet ik een half uur nadenken over wat je precies bedoelt. En in 9 van de 10 gevallen ben ik dan nog niet zeker dat ik het correct ontcijfer ...
Mijn excuses aan TS voor het off-topic te gaan.
On topic:
- die Clio heb je veel teveel betaald.
- 200 kilometer per weekend is enorm veel.
- 6000 euro bijbetalen aan belastingen? Is dit cijfer correct?
- heb jij een boekhouder 'in dienst'?
- koop een benzine-wagen !

On topic:
- miljonairtje
- Full Member
- Contacteer:
Koop uwzelf een showroom model met een bezinemotor van de dealer.
Zelf ben ik fan van de nieuwe generatie mazda 3, benzinemotor die rijdt als een diesel, zonder de nadelen zoals de hoge uitstoot. Redelijk geprijsd ook (als je dat vandaag nog kan zeggen), vind het een van de betere prijs/kwaliteit verhoudingen. Heb hem eens laten samenstellen op het autosalon pré-corona tijd. Veel opties zitten er ook al standaard op.
Rij zelf geen Mazda, maar kijk toch iedere keer om als ik hem zie passeren.
Het voordeel van een wagen met de kop er af van de dealer is dat je weet dat die wagen in orde is. Geen vodden van een ander die je overkoopt.
Je kan ook als onderhandelingsleverage gebruiken dat je hem vandaag al meepakt als je over de prijs uitraakt. Zo kan er al snel wat extra af als je dit als ultiem argument bovenhaalt.
Zelf vind ik die 'hybride technologie' met een range van 50km niet top. Lijkt mij eerder de overgangsfase naar full electric cars waarbij je eigenlijk alleen nadelen van beide krijgt.
Succes met de zoektocht!
Zelf ben ik fan van de nieuwe generatie mazda 3, benzinemotor die rijdt als een diesel, zonder de nadelen zoals de hoge uitstoot. Redelijk geprijsd ook (als je dat vandaag nog kan zeggen), vind het een van de betere prijs/kwaliteit verhoudingen. Heb hem eens laten samenstellen op het autosalon pré-corona tijd. Veel opties zitten er ook al standaard op.
Rij zelf geen Mazda, maar kijk toch iedere keer om als ik hem zie passeren.

Het voordeel van een wagen met de kop er af van de dealer is dat je weet dat die wagen in orde is. Geen vodden van een ander die je overkoopt.
Je kan ook als onderhandelingsleverage gebruiken dat je hem vandaag al meepakt als je over de prijs uitraakt. Zo kan er al snel wat extra af als je dit als ultiem argument bovenhaalt.
Zelf vind ik die 'hybride technologie' met een range van 50km niet top. Lijkt mij eerder de overgangsfase naar full electric cars waarbij je eigenlijk alleen nadelen van beide krijgt.
Succes met de zoektocht!

- DeanThe2nd
- Verbannen Gebruiker
Ik vind het toch een zekere amusementswaarde hebben. Zo'n beetje als kruiswoordraadsels oplossen. Wat zou hij daar toch mee kunnen bedoelen? Hoe zou dat in die vreemde context passen?pukkie007 schreef: ↑12 maart 2021, 19:34 Platin kerel, het is misschien te laat voor u, maar leer potverdorie toch eens fatsoenlijke en leesbare zinnen te schrijven. Meer dan 2500 berichten maar steeds moet ik een half uur nadenken over wat je precies bedoelt. En in 9 van de 10 gevallen ben ik dan nog niet zeker dat ik het correct ontcijfer ...![]()

Iedere keer iemand op dit forum zijn beklag doet is ook mooi meegenomen.

Edit: dadelijk word ik gestraft omdat ik off topic ga. On topic dus, een lichte vracht is, voorlopig, nog steeds voor 100% beroepsmatig in te brengen. 20% privé en 80% beroepsmatig betekent dat 80% van de kosten van die bestelwagen als beroepskosten aangemerkt worden.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
There is one thing more wicked in the world than the desire to command, and that is the will to obey. W.K. Clifford.
There is one thing more wicked in the world than the desire to command, and that is the will to obey. W.K. Clifford.
On topic is niet in herhaling vallen.pukkie007 schreef: ↑12 maart 2021, 19:34
On topic:
Ze willen graaien dat is in, even de vraag aan een boekhouder voorleggen is blijkbaar te simpel te kostelijk.
Deze heeft dan inzage in alle cijfers en kan een goede oplossing voorstellen.
Maar ja denken het forum lost het wel op.(en, maar gissen als forum lid)
En of uw oplossing de juiste is voor betrokkene. (zeggen wat een ander moet doen zijn ze hier sterk in sommige posters)
Die Clio te veel betaald, hebt je die al kunnen bekijken dan.(gewoon een oordeel op wat gebaseerd)
6000 € bij betalen kan perfect of het klopt, we kennen de details niet.
Of het een nieuwe benzine, nieuwe diesel, hybride is wat hij moet aankopen ?
Misschien is leasen wel de fiscaal vriendelijkste manier als oplossing voor betrokkene.
Och ja gaat boven uw petje Pukkie007 zeker of daar niet aan gedacht als mogelijke oplossing.
En 200 km is veel, 8 uur straat x, 8 u 30 straat A, 9 uur straat B, 9 u 30 terug straat x fictie niet altijd en dan tikt de km-teller al heel snel. (als over verschillende dorpskernen)
Als hij enkel in het weekend dit werk uitvoert ter vervanging van een paar anderen is het al zeker geen utopie.
Blijkbaar geen idee, hoeveel huis aan huis verzorgers dagelijks aan km rijden.
Als Portugees makkelijker leest laat maar weten.
Ken particulieren die leasen zonder aankoop verplichting later.
Op oudere leeftijd zijn er al eens andere mogelijkheden om toe te passen, te bekijken.
Iets aankopen is niet steeds de beste oplossing hoor.
Laatst gewijzigd door platin op 12 maart 2021, 22:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Estate Guru believer.