Auto op perslucht
Auto op perslucht
Hoe zou het nog gaan met 'auto's op perslucht' ?
Wie er nog niet van gehoord heeft : Het bedrijfje MDI in Luxemburg is er al vele jaren mee bezig maar stelt ieder jaar sinds 2005 of zo de definitieve productie uit.
Tata kocht het patent voor Indie.
KLM schijnt er voorstander van te zijn..
https://www.youtube.com/watch?v=W3lilUOEAq4
https://www.youtube.com/watch?v=Ws2WMuDbqug
https://www.youtube.com/watch?v=uRpxhlX4Ga0
Weet iemand daar toevallig meer over ?
Wie er nog niet van gehoord heeft : Het bedrijfje MDI in Luxemburg is er al vele jaren mee bezig maar stelt ieder jaar sinds 2005 of zo de definitieve productie uit.
Tata kocht het patent voor Indie.
KLM schijnt er voorstander van te zijn..
https://www.youtube.com/watch?v=W3lilUOEAq4
https://www.youtube.com/watch?v=Ws2WMuDbqug
https://www.youtube.com/watch?v=uRpxhlX4Ga0
Weet iemand daar toevallig meer over ?
Re: Auto op perslucht
Ik dacht dat Peugeot daarmee bezig was, een hybride auto met perslucht (waarbij de gerecupereerde energie niet in een batterij gaat, maar wel naar een vast met perslucht), maar dat het project is afgevoerd.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- Spruitekop
- VIP member
- Berichten: 5977
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Auto op perslucht
of de aandrijving op een brandblusapparaat. 

Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Re: Auto op perslucht
er is ooit nog maar één auto geweest die milieuvriendelijk is, namelijk die van de flintstones
Re: Auto op perslucht
Echte auto's kan je die dingen moeilijk noemen maar voor mij zouden ze redelijk volstaan voor een deel van mijn verplaatsingen.
Of het wijs is om voor mezelf 2 auto's te kopen is een andere zaak..
De ene doet 10.000 km per jaar. Om dan een autootje erbij te kopen dat stadsverkeer rijdt... pffffff...
Met dit ding wil ik anders wel een early adopter zijn.
Volgens deze website zijn er wereldwijd 4 fabrikanten bezig met deze techniek waarbij er eentje de techniek van een van de anderen gebruikt (Tata gebruikt techniek MDI).
https://www.bewustverbruiken.be/artikel ... -perslucht
Of het wijs is om voor mezelf 2 auto's te kopen is een andere zaak..
De ene doet 10.000 km per jaar. Om dan een autootje erbij te kopen dat stadsverkeer rijdt... pffffff...
Met dit ding wil ik anders wel een early adopter zijn.

Volgens deze website zijn er wereldwijd 4 fabrikanten bezig met deze techniek waarbij er eentje de techniek van een van de anderen gebruikt (Tata gebruikt techniek MDI).
https://www.bewustverbruiken.be/artikel ... -perslucht
Re: Auto op perslucht
Persluchtvoertuigen waren heel even populair eind negentiende eeuw. net als elektrische voertuigen op lood-accus trouwens. Beide werden volledig verdrongen door de opkomst van compacte stoommachines (voor spoorvoertuigen) en verbrandingsmotoren (voor wagens).
Ondertussen is batterij-technologie enorm geëvolueerd; de energie-dichtheid van een lithiumaccu is vele malen groter dan die van een loodaccu. De energiedensiteit van perslucht, daarentegen, is al die tijd onveranderd gebleven: men spreekt nog altijd over persluchtcilinders aan grofweg 300 bar, wat dezelfde energiedichtheid geeft als een ouderwetse loodaccu.
Daar komen dan nog de inherente nadelen van perslucht bij (ijsvorming door afkoeling van expanderend gas, het hoge gewicht van de gastanks en vooral de heel lage energie-efficiëntie door de grote energieverliezen eigen aan compressors).
Ik zet er mijn laatste cent op in dat de persluchtauto zelfs voor korteafstandsvoertuigen het nooit zal halen van de zuinigere, efficiëntere en mechanisch eenvoudigere elektrische wagen. Zelfs als de aanschafprijs wat lager is, zullen de nadelen op het gebied van gebruikskosten en betrouwbaarheid op termijn het kostenplaatje sterk verschuiven. En wie gaat de nodige infrastructuur bouwen?
Ondertussen is batterij-technologie enorm geëvolueerd; de energie-dichtheid van een lithiumaccu is vele malen groter dan die van een loodaccu. De energiedensiteit van perslucht, daarentegen, is al die tijd onveranderd gebleven: men spreekt nog altijd over persluchtcilinders aan grofweg 300 bar, wat dezelfde energiedichtheid geeft als een ouderwetse loodaccu.
Daar komen dan nog de inherente nadelen van perslucht bij (ijsvorming door afkoeling van expanderend gas, het hoge gewicht van de gastanks en vooral de heel lage energie-efficiëntie door de grote energieverliezen eigen aan compressors).
Ik zet er mijn laatste cent op in dat de persluchtauto zelfs voor korteafstandsvoertuigen het nooit zal halen van de zuinigere, efficiëntere en mechanisch eenvoudigere elektrische wagen. Zelfs als de aanschafprijs wat lager is, zullen de nadelen op het gebied van gebruikskosten en betrouwbaarheid op termijn het kostenplaatje sterk verschuiven. En wie gaat de nodige infrastructuur bouwen?
Re: Auto op perslucht
Wie de lage-emissiezone (LEZ) in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest niet naleeft, riskeert vanaf 1 oktober een boete van 350 euro. Auto’s met de vervuilendste dieselmotoren, zonder euronorm of van euronorm 1, zijn al sinds begin dit jaar niet meer welkom in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Er werd echter negen maanden gewacht om ook boetes uit te schrijven voor automobilisten die de LEZ niet naleven.
Het boetebedrag zal niet verhogen voor wie al eerder een boete gekregen heeft: ook wie een tweede keer betrapt wordt, betaalt 350 euro.
Bovendien zal pas drie maanden na de vorige boete een nieuwe boete uitgeschreven kunnen worden. Dat moet toelaten “om de nodige stappen te zetten om van voertuig te veranderen of nieuwe verplaatsingsgewoonten aan te nemen”, is te lezen op lez.brussels, de site die het Gewest aan de LEZ gewijd heeft.
In een jaar tijd kunnen automobilisten dus maximaal vier boetes krijgen.
Het boetebedrag zal niet verhogen voor wie al eerder een boete gekregen heeft: ook wie een tweede keer betrapt wordt, betaalt 350 euro.
Bovendien zal pas drie maanden na de vorige boete een nieuwe boete uitgeschreven kunnen worden. Dat moet toelaten “om de nodige stappen te zetten om van voertuig te veranderen of nieuwe verplaatsingsgewoonten aan te nemen”, is te lezen op lez.brussels, de site die het Gewest aan de LEZ gewijd heeft.
In een jaar tijd kunnen automobilisten dus maximaal vier boetes krijgen.
Re: Auto op perslucht
Even simplistisch denken : een compressor klein formaat laten aandrijven door een batterij die gekoppeld wordt aan zonne-energie ? In de praktijk waarschijnlijk niet haalbaar. En die batterij ook met een lader thuis opladen aan de stekker, zodanig dat je over genoeg energie beschikt om bij noodzaak de tanks wat vol te pompen ?
Ik zie deze autootjes alleen maar ingezet worden in een kleine straal rond huis of bedrijf. Dan kan je ofwel ergens op een bedrijf, bij een garage of zelfs bij een tankstation wat lucht vragen in een hoeveelheid waarmee je thuis raakt, indien echt nodig ?Ik had gedacht dat die persluchtmotortjes goedkoop om te maken zouden zijn en redelijk betrouwbaar.. Ik kan mis zijn natuurlijk.
Als er ooit wat zou van komen, in een slecht economisch klimaat misschien, gaan het altijd zeer lichte en zeer kleine (dus beperkt functionele) autootjes zijn. Zeer laag gewicht van niet meer dan 400 kg aan de huidige modellen te zien. Beperkte actieradius en topsnelheid. Een eigen geluid, beetje Barkas - achtig.. Daar moet je ook mee kunnen leven.
De nadelen maken dat het niet iets is voor ieders' gebruik of smaak.
In US geven ze de schijn dat het leverbaar is maar ik vermoed dat dat nog niet het geval is. Net zoals hier sedert 2005..
Men plakt er daar wel al prijzen op van rond de 8-10.000 dollars.
https://zeropollutionmotors.us/reserve-your-airpod/
Ik zie deze autootjes alleen maar ingezet worden in een kleine straal rond huis of bedrijf. Dan kan je ofwel ergens op een bedrijf, bij een garage of zelfs bij een tankstation wat lucht vragen in een hoeveelheid waarmee je thuis raakt, indien echt nodig ?Ik had gedacht dat die persluchtmotortjes goedkoop om te maken zouden zijn en redelijk betrouwbaar.. Ik kan mis zijn natuurlijk.
Als er ooit wat zou van komen, in een slecht economisch klimaat misschien, gaan het altijd zeer lichte en zeer kleine (dus beperkt functionele) autootjes zijn. Zeer laag gewicht van niet meer dan 400 kg aan de huidige modellen te zien. Beperkte actieradius en topsnelheid. Een eigen geluid, beetje Barkas - achtig.. Daar moet je ook mee kunnen leven.
De nadelen maken dat het niet iets is voor ieders' gebruik of smaak.
In US geven ze de schijn dat het leverbaar is maar ik vermoed dat dat nog niet het geval is. Net zoals hier sedert 2005..
Men plakt er daar wel al prijzen op van rond de 8-10.000 dollars.
https://zeropollutionmotors.us/reserve-your-airpod/
Re: Auto op perslucht
Technisch een perfect haalbaar idee, maar: als je toch al batterijen in je systeem steekt, waarom dan nog perslucht? Waarom al dat energieverlies en de kost/complexiteit van een compressor als je die tussenstap kunt overslaan door je batterijen rechtstreeks aan simpele elektromotor te koppelen?
Een persluchtmotor is intrinsiek simpel, maar een elektromotor is nog simpeler (wegens minder bewegende onderdelen). En zo ontzettend simpel is perslucht ook weer niet, want je moet bijvoorbeeld warmtewisselaars gebruiken om de koude bij gasexpansie op te vangen.
De pods uit je link kan je alvast wel elektrisch maken voor een euro of 8000...
Een persluchtmotor is intrinsiek simpel, maar een elektromotor is nog simpeler (wegens minder bewegende onderdelen). En zo ontzettend simpel is perslucht ook weer niet, want je moet bijvoorbeeld warmtewisselaars gebruiken om de koude bij gasexpansie op te vangen.
De pods uit je link kan je alvast wel elektrisch maken voor een euro of 8000...
Laatst gewijzigd door dw op 27 september 2018, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Auto op perslucht
Waarom zou je in godsnaam je dure elektrische energie gaan omzetten met grote verliezen in perslucht? Dat je dan nog zonder een groot gewicht niet kan opslaan of vervoeren?haelewyn schreef: ↑27 september 2018, 09:32 Even simplistisch denken : een compressor klein formaat laten aandrijven door een batterij die gekoppeld wordt aan zonne-energie ? In de praktijk waarschijnlijk niet haalbaar. En die batterij ook met een lader thuis opladen aan de stekker, zodanig dat je over genoeg energie beschikt om bij noodzaak de tanks wat vol te pompen ?
Ik zie deze autootjes alleen maar ingezet worden in een kleine straal rond huis of bedrijf. Dan kan je ofwel ergens op een bedrijf, bij een garage of zelfs bij een tankstation wat lucht vragen in een hoeveelheid waarmee je thuis raakt, indien echt nodig ?Ik had gedacht dat die persluchtmotortjes goedkoop om te maken zouden zijn en redelijk betrouwbaar.. Ik kan mis zijn natuurlijk.
Als er ooit wat zou van komen, in een slecht economisch klimaat misschien, gaan het altijd zeer lichte en zeer kleine (dus beperkt functionele) autootjes zijn. Zeer laag gewicht van niet meer dan 400 kg aan de huidige modellen te zien. Beperkte actieradius en topsnelheid. Een eigen geluid, beetje Barkas - achtig.. Daar moet je ook mee kunnen leven.
De nadelen maken dat het niet iets is voor ieders' gebruik of smaak.
In US geven ze de schijn dat het leverbaar is maar ik vermoed dat dat nog niet het geval is. Net zoals hier sedert 2005..
Men plakt er daar wel al prijzen op van rond de 8-10.000 dollars.
https://zeropollutionmotors.us/reserve-your-airpod/
Sluit de loop eenvoudig met een kleine volledige elektrische wagen.
- De batterij is efficiënter qua energiedichtheid.
- Je hebt quasi geen verlies van je opgewekte elektriciteit -> opslag in de batterij.
- De elektrische motor is perfect voor voertuigen en ook efficiënter dan zuigermotoren.
- De prijs is lager en dalend, en de range is beter en stijgend.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Re: Auto op perslucht
Als je een auto hebt met een persluchtmotor ben je niet veel vooruit met alleen elektriciteit, doch alleen met perslucht.
Je kan met de elektriciteit perslucht maken..
Waarom ? Omdat persluchtmotortjes veel goedkoper te maken zijn dan elektrische motoren ? Veel simpeler in te bouwen zijn ... minder elektronische storingen kunnen hebben. Probleem met de motor ? Genre grasmachine : oude eruit, nieuwe erin.
Natuurlijk : het product zelf gaat ook totaal verschillend zijn.
Je kan een Leaf of een Tesla niet echt vergelijken met een Airpod.
Stop een elektrische motor in de airpod : je gaat waarschijnlijk meer plaats nodig hebben voor motor + batterij en het gewicht wordt een pak hoger.
Raak je ooit in de buurt van 10.000 euro ?
Wat gaan de prestaties zijn als je ook in gedachten houdt dat jezelf verplaatsen met zo een 'bolderkar' niet echt meer veilig is als je daar 100 km per uur mee gaat rijden.
Zijn Airpods in Europa veilig ? Misschien als driewieler bromfiets ?
Ik zie ze nog niet aan alle verplichtingen / modern comfort voldoen zoals ABS, airco, ... en misschien wel nog een paar dingen die een hoger gewicht van het voertuig met zich meebrengen.
Eigenlijk, reteip : het concept dat je beschrijft bestaat al, elektrisch.. en het noemt dan 'Smart electric drive'.
Kostprijs : 23500 euro ongeveer.
Re: Auto op perslucht
Zo'n airpod komt qua concept veel meer in de buurt van een elektrische bolderkar of dat concept ding van Renault dan een Nissan Leaf, Renault Zoe of Tesla natuurlijk.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Re: Auto op perslucht
https://aanbiedingen.renault.be/twizy/
Vanaf €7000
Vanaf €7000
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Re: Auto op perslucht
Is dat wel zo? Bekijk eens het schema van een simpele elektromotor (een borstelloze gelijkstroommotor). Poepsimpel, amper bewegende delen, bijzonder betrouwbaar en makkelijk te vervangen. Zeker niet wezenlijk complexer dan een persluchtmotor. En ook niet onbelangrijk: ze worden nu al in enorme aantallen gemaakt voor allerhande toepassingen, wat de kost ook serieus drukt.
In een (al dan niet elektrische wagen) zit er vanalle elektronica die voor problemen kan zorgen. Dat is echter elektronica nodig voor comfort en veiligheid, niet zozeer voor het aansturen van de elektrische motor zelf. Een 'kaal' elektrisch wagentje zonder extra's hoeft die elektronica net zo min te hebben als een kaal persluchtwagentje. Vraag is of je zo'n basic voertuig ooit gehomologeerd krijgt; je gaat al minstens een paar elementaire elektronica-snufjes als ABS nodig hebben.
De persluchtmotor heeft wel nog het nadeel dat je met, wel, perslucht zit. Opslag van gas onder hoge druk zorgt onvermijdelijk voor extra complexiteit: de gastanks zelf en natuurlijk de warmtewisselaars voor de afkoeling/opwarming bij expansie/compressie.
Re: Auto op perslucht
Batterij niet inbegrepen ?