Axa Bank: Negatieve rente bij herziening
TIP
Re: Axa Bank: Negatieve rente bij herziening
Argon ik denk dat je bij je berekening een klein foutje hebt gemaakt. Je moet goed het verschil bekijken tussen maandelijkse rentevoeten of jaarlijkse. Ik denk dat je bij de berekening 2 maal de maandrente moet gebruiken aangezien de referte-index ook over maandrente gaan. Ik vrees dan je je tarief niet -1.00% gaat zijn maar iets dichter bij de 0.argon schreef:Iemand ondertussen al praktische ervaring in bovenstaande materie? Hoeft niet perse bij Axa te zijn natuurlijk :-)
Groeten
0.227% + (-0.202 - 0.3015) = -0.27% (lijkt me ook stuk realistischer)
@foxie:
Volgens mij ben ik niet fout. In mijn eerste post (zie bijlage daar) staat wel degelijk het volgende
Toegepaste rentevoet per jaar: 2.76%
Referte index linear obligaties 5 jaar (per jaar): 3,678%
Als ik dan op volgende site de huidige referteindex bekijk ( http://economie.fgov.be/nl/binaries/ref ... 279846.pdf ) dan zie ik wel degelijk de jaarlijkse E referte index op -0,466
Dan blijft mijn berekening de volgende:
2,76 + ( -0,466 – 3,678) = -1,384%
Corrigeer mij gerust als je denkt dat ik fout ben. Maar zoals ik het nu zie gebruik ik in de volledige formule Jaarlijkse percentages en geen maandelijkse.
Groeten
Volgens mij ben ik niet fout. In mijn eerste post (zie bijlage daar) staat wel degelijk het volgende
Als ik dan op volgende site de huidige referteindex bekijk ( http://economie.fgov.be/nl/binaries/ref ... 279846.pdf ) dan zie ik wel degelijk de jaarlijkse E referte index op -0,466
Corrigeer mij gerust als je denkt dat ik fout ben. Maar zoals ik het nu zie gebruik ik in de volledige formule Jaarlijkse percentages en geen maandelijkse.
Groeten
Dan zijn we misschien beiden juist, jij met de jaarlijkse rentevoet en ik met de maandelijkseargon schreef:@foxie:
Groeten

Gisteren een vriend tegen het lijf gelopen en we zijn uiteindelijk aan de praat geraakt over leningen.
Blijkt dat die persoon 2 weken voor ons zijn lening getekend bij Axa.
Identiek dezelfde rentevoet, referte index, formule, looptijd,... Enkel in een ander kantoor. Hij was naar de bank gegaan uit interesse om te zien hoeveel zijn lening ging zakken. De bank kon hem vertellen dat dit rond de €40 a €50 ging zijn per maand.
Ik kon dit moeilijk geloven daar mijn bovenstaande berekeningen dit veel meer zou moeten zijn (hang natuurlijk af van het geleende bedrag).
Toen kwam de aap uit de mouw als we ons Axa contract naast elkaar plaatsten. Bij hem staat er een maximale rentedaling van x.xx% per maand en bij mij staat er zoals je in de eerste post kan zien: onbeperkt .
Toch vreemd? Hanteren niet alle Axa kantoren dezelfde algemene voorwaarden? Ik stond er wat van verstelt dat in 2 weken tijd dit gewijzigd zou zijn?
Groeten
Blijkt dat die persoon 2 weken voor ons zijn lening getekend bij Axa.
Identiek dezelfde rentevoet, referte index, formule, looptijd,... Enkel in een ander kantoor. Hij was naar de bank gegaan uit interesse om te zien hoeveel zijn lening ging zakken. De bank kon hem vertellen dat dit rond de €40 a €50 ging zijn per maand.
Ik kon dit moeilijk geloven daar mijn bovenstaande berekeningen dit veel meer zou moeten zijn (hang natuurlijk af van het geleende bedrag).
Toen kwam de aap uit de mouw als we ons Axa contract naast elkaar plaatsten. Bij hem staat er een maximale rentedaling van x.xx% per maand en bij mij staat er zoals je in de eerste post kan zien: onbeperkt .
Toch vreemd? Hanteren niet alle Axa kantoren dezelfde algemene voorwaarden? Ik stond er wat van verstelt dat in 2 weken tijd dit gewijzigd zou zijn?
Groeten
Neen, hoor. De zogeheten 'cap' is iets dat ze bij elke offerte weer kunnen aanpassen.
Vijf jaar geleden waren ze overigens nog niet op het idee gekomen, dat het ook onder 0 kan gaan.
Verheug je er toch maar niet op: het zou me helemaal niet verbazen als de banksters toch weer een 200-pagina document 'algemene voorwaarden' te voorschijn toveren, waarin staat, dat de rente niet onder 0 kan.
Vijf jaar geleden waren ze overigens nog niet op het idee gekomen, dat het ook onder 0 kan gaan.
Verheug je er toch maar niet op: het zou me helemaal niet verbazen als de banksters toch weer een 200-pagina document 'algemene voorwaarden' te voorschijn toveren, waarin staat, dat de rente niet onder 0 kan.
Alle banken proberen momenteel via achterpoortjes de herziening naar negatieve waarden te vermijden, zodat deze toch ietwat beperkt kan worden tot een 0-waarde. Je kan je dus sowieso wel aan wat getouwtrek verwachten.
Daarnaast is er momenteel al redelijk wat lobbywerk aan de gang ivm eenzijdige opzeg van kredieten via de bankinstelling uit (vooral voor variabele formules die momenteel en de komende 3/5 jaar een verzekerde 0 of negatieve rentewaarde hebben).
Dat deze er aankomt staat zo goed als vast, alleen is het nu nog afwachten hoe men dit gaat aanbrengen en welke bank als eerste die stap zal gaan zetten.
Daarnaast is er momenteel al redelijk wat lobbywerk aan de gang ivm eenzijdige opzeg van kredieten via de bankinstelling uit (vooral voor variabele formules die momenteel en de komende 3/5 jaar een verzekerde 0 of negatieve rentewaarde hebben).
Dat deze er aankomt staat zo goed als vast, alleen is het nu nog afwachten hoe men dit gaat aanbrengen en welke bank als eerste die stap zal gaan zetten.
Ik stuurde ondertussen een mail naar FSMA in Brussel met als vraag als er wettelijk een kader is dat negatieve woonkredieten niet kan toelaten. Dit om het tegendeel te kunnen bewijzen bij de bank dat een negatieve rente niet zou bestaan. Ik kreeg zonet antwoord van hen:
Enkel het luikje "eenzijdig opzeg van kredieten" zoals Meldaboy hierboven beschrijft kan mij waarschijnlijk nog tegenhouden. Dan zou die wet er wel snel moeten komen want op 10 november zal mijn lening herzien worden. Hopen dus dat er tegen dan nog niets gewijzigd werd.
Ik ben in mijn achterhoofd dan aan het denken wat er zou gebeuren mocht de bank mijn krediet éénzijdig opzeggen? Moet ik dan terug gaan "bankshoppen" en ergens een nieuw woonkrediet te pakken krijgen? Langs de andere kant, ik loop wat voor op de feiten he en hoop dat het niet zover komt.
Ik zie dus nog geen enkel tegenbericht waarom ik geen negatieve rente zou kunnen krijgen bij de bank. Ik blijf hopen... :-)Beste,
De wet bepaalt geen minimum of maximumtarieven, die worden tussen bank en klant afgesproken, dus wettelijk kan uw rentevoet gerust onder 0 gaan (dus de bank moet u dan betalen). De meeste banken hebben in hun contracten wel een bepaling opgenomen waardoor 0% intrest het minimum is. U moet dus uw contract goed lezen om uw rechten te kennen, en hiermee bedoelen we dus wel het eigenlijke contract, niet een ander stuk uit uw dossier.
Enkel het luikje "eenzijdig opzeg van kredieten" zoals Meldaboy hierboven beschrijft kan mij waarschijnlijk nog tegenhouden. Dan zou die wet er wel snel moeten komen want op 10 november zal mijn lening herzien worden. Hopen dus dat er tegen dan nog niets gewijzigd werd.
Ik ben in mijn achterhoofd dan aan het denken wat er zou gebeuren mocht de bank mijn krediet éénzijdig opzeggen? Moet ik dan terug gaan "bankshoppen" en ergens een nieuw woonkrediet te pakken krijgen? Langs de andere kant, ik loop wat voor op de feiten he en hoop dat het niet zover komt.
Al iets vernomen i.v.m. je nieuwe rente?
Momenteel nog niet. Binnen een grote maand zijn we aan de datum van de herziening. Dus lang zal het niet meer duren veronderstel ik.
Ik ben ook benieuwd naar de referteindex van de maand oktober, want uiteindelijk zal die referte index voor de mij de correcte zijn om mijn berekening te maken. Momenteel vind ik ze nog nergens terug.
Ik ben ook benieuwd naar de referteindex van de maand oktober, want uiteindelijk zal die referte index voor de mij de correcte zijn om mijn berekening te maken. Momenteel vind ik ze nog nergens terug.
Dag Argon - hoe is het afgelopen bij Axa?
Ik heb momenteel nog geen nieuws.
@debacker: heeft AXA de negatieve rente toegekend ?
@argon: houd ons aub op de hoogte !
@argon: houd ons aub op de hoogte !
- Oudere Jongere
- Hero Member
- Contacteer:
Ik ben ook benieuwd. Zou erg on-Axa zijn. Als ze dit probleempje (voor Axa) op dezelfde manier als hun Crest-klanten aanpakken verwacht ik eerder een eenzijdige contractaanpassing.
-
- Newbie
- Contacteer:
Dag allemaal
Ik komt per toeval ook achter dat we bij de herziening van ons woonkredietonder negatieve rentevoet gaan uitkomen.
Herziening is voor 20-12 2016 en wij wachten de referte index van Nov nog af.
Ben benieuwd naar jullie ervaring en indien Axa zal toekennnen - fingers crossed.
Onze situatie:
Bank AXA
variabele rentevoet met onbegrensde daling
formule 5/5/5/5
rentevoet 2011 3.76 %
referte index 2011-Nov 3.469 %
refere index 2016- Oct -0.446 (negatief)
Ik komt per toeval ook achter dat we bij de herziening van ons woonkredietonder negatieve rentevoet gaan uitkomen.
Herziening is voor 20-12 2016 en wij wachten de referte index van Nov nog af.
Ben benieuwd naar jullie ervaring en indien Axa zal toekennnen - fingers crossed.
Onze situatie:
Bank AXA
variabele rentevoet met onbegrensde daling
formule 5/5/5/5
rentevoet 2011 3.76 %
referte index 2011-Nov 3.469 %
refere index 2016- Oct -0.446 (negatief)
Axa kent bij de xjaarlijkse indexering geen negatieve rente toe.
Na enig aandringen ook niet.
Axa wijkt éénzijdig af van de contractvoorwaarden van de hypothecaire lening en doen alsof hun neus bloedt. De mogelijkheden wat ik nog kan doen, worden nu zorgvuldig overwogen.
Na enig aandringen ook niet.
Axa wijkt éénzijdig af van de contractvoorwaarden van de hypothecaire lening en doen alsof hun neus bloedt. De mogelijkheden wat ik nog kan doen, worden nu zorgvuldig overwogen.