AXA Certirente 18 maanden
TIP
AXA Certirente 18 maanden
Hallo iedereen,
Mijn grootouders sparen voor mij al jaarlijks een som bij Axa Bank.
Toen ik deze zomer eens mee mocht voor de rekeninguittreksels stelde ik vast dat de rente op het gewone spaarboekje veel lager was dan de rente bij andere banken. (op dat moment had ik zelf bij een andere bank een internet spaarrekening van 4,00 % per jaar, zodus weel hoger dan Axa kon bieden)
Ik wou zeker niet weg met dat geld bij Axa, uit respect voor mijn grootouders. Dus zochten we een oplossing met meer rendement bij dezelfde bank.
Voor de meeste termijnrekeningen/beleggingen was een startkapitaal nodig dat heel wat hoger lag dan de 1000 euro op het spaarboekje.
We hadden dan besloten om te kiezen voor de termijnrekening: Axa Certirente 18 maanden 5,00%.
Nu loopt mijn termijnrekening sinds 26/07/08 maar vraag ik mij af of die rente van 5,00 % bruto jaarlijks is of dat het gewoon 5,00 % op het totaal is na 18 maanden?
Hopelijk kan iemand dit verklaren. Met dank.
Mijn grootouders sparen voor mij al jaarlijks een som bij Axa Bank.
Toen ik deze zomer eens mee mocht voor de rekeninguittreksels stelde ik vast dat de rente op het gewone spaarboekje veel lager was dan de rente bij andere banken. (op dat moment had ik zelf bij een andere bank een internet spaarrekening van 4,00 % per jaar, zodus weel hoger dan Axa kon bieden)
Ik wou zeker niet weg met dat geld bij Axa, uit respect voor mijn grootouders. Dus zochten we een oplossing met meer rendement bij dezelfde bank.
Voor de meeste termijnrekeningen/beleggingen was een startkapitaal nodig dat heel wat hoger lag dan de 1000 euro op het spaarboekje.
We hadden dan besloten om te kiezen voor de termijnrekening: Axa Certirente 18 maanden 5,00%.
Nu loopt mijn termijnrekening sinds 26/07/08 maar vraag ik mij af of die rente van 5,00 % bruto jaarlijks is of dat het gewoon 5,00 % op het totaal is na 18 maanden?
Hopelijk kan iemand dit verklaren. Met dank.
- centenkliever
- Hero Member

- Contacteer:
Re: AXA Certirente 18 maanden
Als het een termijnrekening is wordt nog 15% RV -roerende voorheffing afgehouden.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
centenkliever schreef: Als het een termijnrekening is wordt nog 15% RV -roerende voorheffing afgehouden.
Dat wist ik maar ik vraag me nu af dat het om 5 % bruto per jaar gaat of 5 % bruto op de looptijd van 16 maanden.
De 5% is bruto op jaarbasis.
Stel voor 1000 euro krijg je na 18 maand:
1000 x (5/100) x (18/12) = 75 euro bruto, daar trek je dan 15% RV af.
Zo is het toch voor de huidige certirente:
http://www.axa.be/nl/bk_sp_termijnrek_certirente.html
4,30%* voor Certirente 30 maanden
* termijnrekening; bruto jaarlijkse rente, vóór roerende voorheffing (15%);
BartVW schreef: De 5% is bruto op jaarbasis.
Bedankt voor de verduidelijking maar omdat de huidige Certirente zo laag ligt (4,30%), vraag ik mij af die 5% wel op jaarbasis zou zijn. Indien het effectief op jaarbasis is, denk ik dat ik toch heel wat centjes ga bijstorten.
- centenkliever
- Hero Member

- Contacteer:
4,30 % bruto
kijk eens onder : https://www.spaargids.be/sparen/spaartarieven.html
hier heb je tal van banken die ver boven 4,30% netto geven. bvb
DB intensiv plus 4,25 + 1 = netto (tot € 1660) gedurende 12 m
CE 4,25 + 1,75 netto (tot € 1660)
enz... enz....
denk er ook aan dat trouwe klanten bij AXA minder rente ontvangen dan nieuwe.
kijk eens onder : https://www.spaargids.be/sparen/spaartarieven.html
hier heb je tal van banken die ver boven 4,30% netto geven. bvb
DB intensiv plus 4,25 + 1 = netto (tot € 1660) gedurende 12 m
CE 4,25 + 1,75 netto (tot € 1660)
enz... enz....
denk er ook aan dat trouwe klanten bij AXA minder rente ontvangen dan nieuwe.
Op een termijnrekening kan je niet bijstorten. Als je nu een nieuwe Certirente opent zal het aan 4,30% zijn en is er veel beter te vinden bij de concurrentie.Campzie schreef:BartVW schreef: De 5% is bruto op jaarbasis.
Bedankt voor de verduidelijking maar omdat de huidige Certirente zo laag ligt (4,30%), vraag ik mij af die 5% wel op jaarbasis zou zijn. Indien het effectief op jaarbasis is, denk ik dat ik toch heel wat centjes ga bijstorten.
BartVW schreef:Campzie schreef:
Op een termijnrekening kan je niet bijstorten. Als je nu een nieuwe Certirente opent zal het aan 4,30% zijn en is er veel beter te vinden bij de concurrentie.
Er is inderdaad beter te vinden ergens anders maar omdat mijn grootouders daar voor mij sparen kan ik uit respect niet voorstellen om ergens anders te gaan.
Bij Certirente 18m kan je bijstorten. Ze hadden in augustus er nog 50 euro bijgezet. En dat was één van de voorwaarden om over te schakelen van spaarboekje naar deze termijnrekening.
- centenkliever
- Hero Member

- Contacteer:
"Er is inderdaad beter te vinden ergens anders maar omdat mijn grootouders daar voor mij sparen kan ik uit respect niet voorstellen om ergens anders te gaan.
Bij Certirente 18m kan je bijstorten. Ze hadden in augustus er nog 50 euro bijgezet. En dat was één van de voorwaarden om over te schakelen van spaarboekje naar deze termijnrekening."
Ik begrijp niet dat je op deze manier respect zou tonen voor je grootouders
Respectvol zou zijn hen er op te wijzen dat je hun stortingen zeer waardeert en juist daarom niet kan verdragen dat hun centen aan een bijzonder slecht rendement geplaatst worden. Zo te zien gaat het om relatief kleine bedragen en zullen ze uw visie daarom juist, nog meer appreciëren.
4,3% bruto minus 15% RV = 3.655% netto
Je moet al goed beginnen zoeken om minder te vinden
Bij Certirente 18m kan je bijstorten. Ze hadden in augustus er nog 50 euro bijgezet. En dat was één van de voorwaarden om over te schakelen van spaarboekje naar deze termijnrekening."
Ik begrijp niet dat je op deze manier respect zou tonen voor je grootouders
Respectvol zou zijn hen er op te wijzen dat je hun stortingen zeer waardeert en juist daarom niet kan verdragen dat hun centen aan een bijzonder slecht rendement geplaatst worden. Zo te zien gaat het om relatief kleine bedragen en zullen ze uw visie daarom juist, nog meer appreciëren.
4,3% bruto minus 15% RV = 3.655% netto
Je moet al goed beginnen zoeken om minder te vinden