Bedrijfswagen bij sluiting - faillissement
Bedrijfswagen bij sluiting - faillissement
Weet er iemand of je je bedrijfswagen nog (een tijdje) mag gebruiken als het bedrijf failliet gaat of de boeken neerlegt. Ik werk in een bedrijf die WCO aangevraagd heeft.
Ik vrees ervoor dat eerstdaags het bedrijf failliet zal verklaard worden of de werkgever de boeken zal neerleggen…
Als het failliet verklaard wordt dan denk ik dat een curator daarover zal beslissen of ben ik verkeerd?
Ik denk (ben bijna zeker) dat de auto geen eigendom meer is van de firma maar van een andere firma van dezelfde werkgever.
(Heeft de auto waarschijnlijk doorverkocht)
Wat als de werkgever zelf de boeken neerlegt?
In het bedrijf is er geen kapitaal meer genoeg om iedereen de juiste ontslagpremie te geven.
Zullen dus moeten aankloppen bij het fonds sluitingen ondernemingen…
Ik vrees ervoor dat eerstdaags het bedrijf failliet zal verklaard worden of de werkgever de boeken zal neerleggen…
Als het failliet verklaard wordt dan denk ik dat een curator daarover zal beslissen of ben ik verkeerd?
Ik denk (ben bijna zeker) dat de auto geen eigendom meer is van de firma maar van een andere firma van dezelfde werkgever.
(Heeft de auto waarschijnlijk doorverkocht)
Wat als de werkgever zelf de boeken neerlegt?
In het bedrijf is er geen kapitaal meer genoeg om iedereen de juiste ontslagpremie te geven.
Zullen dus moeten aankloppen bij het fonds sluitingen ondernemingen…
Re: Bedrijfswagen bij sluiting - faillissement
De WCO maakt nu als gerechtelijke reorganisatie deel uit van Boek XX van het WER en is geen afzonderlijke wetgeving meer sinds 1/5/2018.
Wat staat er in je car policy? Als de reorganisatie wordt goedgekeurd zal je de bedrijfswagen nog mogen gebruiken als dit in de car policy staat tenzij de verkoop van de bedrijfswagens een deel van zijn oplossing is in het reorganisatieplan.
Daarnaast is het afhankelijk van het type bedrijfswagen:
a) geleased: dan zal meestal de leasingmaatschappij de bedrijfswagen terugnemen na het einde van de herstructureringstermijn of als ze niet akkoord zijn met het de reorganisatieplan
b) Eigendom van de onderneming: dan kan de onderneming of de aangestelde bewindvoerder het gebruik ervan tijdens de reorganisatie nog toestaan, die terugnemen met het oog op verkoop of een schuldeiser kan er beslag opleggen. In het laatste geval zullen de bedrijfswagens meestal binnen de 2 maanden openbaar verkocht worden. Dit is meestal het geval bij een faillissement en dan zal de curator/bewindvoerder bepalen wanneer je hem moet terug geven en wanneer die verkocht wordt.
Edit: toevoegen en aanpassen van de hyperlinks
Wat staat er in je car policy? Als de reorganisatie wordt goedgekeurd zal je de bedrijfswagen nog mogen gebruiken als dit in de car policy staat tenzij de verkoop van de bedrijfswagens een deel van zijn oplossing is in het reorganisatieplan.
a) geleased: dan zal meestal de leasingmaatschappij de bedrijfswagen terugnemen na het einde van de herstructureringstermijn of als ze niet akkoord zijn met het de reorganisatieplan
b) Eigendom van de onderneming: dan kan de onderneming of de aangestelde bewindvoerder het gebruik ervan tijdens de reorganisatie nog toestaan, die terugnemen met het oog op verkoop of een schuldeiser kan er beslag opleggen. In het laatste geval zullen de bedrijfswagens meestal binnen de 2 maanden openbaar verkocht worden. Dit is meestal het geval bij een faillissement en dan zal de curator/bewindvoerder bepalen wanneer je hem moet terug geven en wanneer die verkocht wordt.
Laatst gewijzigd door Tycoon op 2 juli 2020, 12:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Wie gaat de maandelijkse factuur van de lease van de auto betalen? En de tankbeurten?....
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Zal afhangen of het een echte bedrijfswagen of een loonwagen is. Bij de loonwagens zal de leasingmaatschappij ze terugnemen. Bij de echte bedrijfswagens heb je opschorting van betaling en kan de leasingmaatschappij zich daar mogelijk in vinden omdat je die voertuigen nodig hebt voor je activiteiten.
Die wagens gaan vermoedelijk in beslag genomen worden.
Of door de verhuurder. Of door schuldeisers. Als er een krediet is bij een bank gaan zij aan de curator vragen om deze wagens in te leveren. Meestal dienen de wagens ook als onderpand. Je gaat dan een brief krijgen met de melding dat je op die dag je wagen moet inleveren. Let op bij leasing, teken niets van schade, ook al is deze er. Ze zouden je nog een factuur durven sturen van enkele duizende (!) euro's ivm krassen en dergelijke.
Of door de verhuurder. Of door schuldeisers. Als er een krediet is bij een bank gaan zij aan de curator vragen om deze wagens in te leveren. Meestal dienen de wagens ook als onderpand. Je gaat dan een brief krijgen met de melding dat je op die dag je wagen moet inleveren. Let op bij leasing, teken niets van schade, ook al is deze er. Ze zouden je nog een factuur durven sturen van enkele duizende (!) euro's ivm krassen en dergelijke.
Het bedrijf heeft vroeger de auto gekocht. Van leasing is geen sprake...
Echter ben ik 99% zeker dat de auto doorverkocht werd aan een ander bedrijf (zelfde zaakvoerders).
Zaakvoerders hebben verschillende bedrijven.
Verzekering staat wel op bedrijf waar ik werk, niet op naam van het andere bedrijf.
Er is geen tankkaart. Telkens ik tank neem ik een tankticket en de zaakvoerders storten dan het bedrag op mijn rekening met vermelding tankbeurt...
Echter ben ik 99% zeker dat de auto doorverkocht werd aan een ander bedrijf (zelfde zaakvoerders).
Zaakvoerders hebben verschillende bedrijven.
Verzekering staat wel op bedrijf waar ik werk, niet op naam van het andere bedrijf.
Er is geen tankkaart. Telkens ik tank neem ik een tankticket en de zaakvoerders storten dan het bedrag op mijn rekening met vermelding tankbeurt...
Er is GEEN car policy in het bedrijf...Tycoon schreef: ↑2 juli 2020, 12:20 De WCO maakt nu als gerechtelijke reorganisatie deel uit van Boek XX van het WER en is geen afzonderlijke wetgeving meer sinds 1/5/2018.
Hoe kan ik te weten komen of de auto wel of niet doorverkocht werd aan een ander bedrijf? (zelfde zaakvoerders)
Ik heb nog steeds dezelfde nummerplaat als toen de auto gekocht werd...
Ik heb nog steeds dezelfde nummerplaat als toen de auto gekocht werd...
Een loonwagen is ook een bedrijfswagen maar wordt meestal alleen gebruikt voor het woon-werk verkeer en als vervanging voor een verhoging van het brutoloon. Die wagen heb je niet echt nodig voor je functie vb. bankbediende en magazijnier.
Bij een echte bedrijfswagen heb je die naast de voordelen van de loonwagen ook nodig voor de uitoefening van uw functie vb. schilder en technieker. Meestal staat bij de echte bedrijfswagens het logo van de onderneming er op en worden die ook niet gebruikt voor het woon-werk verkeer en gewoon na de dagtaak p de parking van het bedrijf geparkeerd
Welke onderneming staat op het inschrijvingsbewijs? Dat is normaal gezien de eigenaar volgens het DIV.
De aanvrager
De inschrijvingsaanvraag moet bij de DIV ingediend worden door de eigenaar van het voertuig (of door de hoofdgebruiker, met voorrang voor de eigenaar.)
!!! minimum 16 jaar (19/02/2018)
Bij aanvraag van een normale Belgische nummerplaat vult u in de vakken C uw juiste naam en volledig adres in, zoals ze voorkomen op uw identiteitskaart (dus niet uw tweede verblijf vermelden). Vermeld uw nationaal nummer bij het Rijksregister. Naam en adres moeten overeenstemmen met de gegevens van het Rijksregister.
Indien u voor een derde handelt, moet u een door de aanvrager getekende volmacht (in vak “X10”) voorleggen, alsook uw beide rijksregisternummers.
Is de aanvrager een rechtspersoon, vermeld dan de naam van de vennootschap, het adres van de maatschappelijke zetel, de statutaire juridische vorm en de eventuele officiële afkorting van de naam. Het KBO-nummer moet verplicht in vak "C9" worden vermeld. Indien u aan het loket optreedt in naam van een vennootschap, brengt dan een identiteitsbewijs mee, alsook de statuten van de vennootschap, waaruit duidelijk blijkt dat u een mandataris bent.
Er wordt geen enkele aanvraag op naam van een feitelijke vereniging of voor meerdere personen aanvaard. Werd een aanvraag toch op naam van meerdere personen ingediend, dan moet het formulier als volgt worden verbeterd: schrap de overbodige naam of namen en laat elke persoon wiens naam geschrapt werd, zijn handtekening plaatsen in vak "X10" (eventuele bijkomende inlichtingen), voorafgegaan door zijn naam in drukletters en de vermelding "voor akkoord". Werd een aanvraag toch op naam van een feitelijke vereniging, ingediend, dan moet de exacte naam van de aanvrager, met zijn handtekening ernaast, in vak "X10" vermeld worden en moet een tweede verzekeringsvignet geplakt worden (dit vignet mag het eerste niet bedekken).
De wagen wordt hoofdzakelijk gebruikt voor eigen gebruik.Tycoon schreef: ↑2 juli 2020, 14:58Een loonwagen is ook een bedrijfswagen maar wordt meestal alleen gebruikt voor het woon-werk verkeer en als vervanging voor een verhoging van het brutoloon. Die wagen heb je niet echt nodig voor je functie vb. bankbediende en magazijnier.
Bij een echte bedrijfswagen heb je die naast de voordelen van de loonwagen ook nodig voor de uitoefening van uw functie vb. schilder en technieker. Meestal staat bij de echte bedrijfswagens het logo van de onderneming er op en worden die ook niet gebruikt voor het woon-werk verkeer en gewoon na de dagtaak p de parking van het bedrijf geparkeerd
Woon <-> werk, maar ook om goederen te gaan ophalen voor het bedrijf.
De wagen staat 's avonds niet op de parking van het bedrijf maar bij mij thuis.
Ik mag er zelfs mee op reis gaan naar het buitenland maar moet in de verlofperiode zelf de tankbeurten betalen...
Maakt de auto officieel deel uit van je verloning? En word er dan ook maandelijks een VAA voordeel allerlei aard verrekend in je loonfiche? - > dan zal je de auto waarschijnlijk kunnen houden terwijl de curators het bedrijf verder zetten.
Is de auto niet officieel een deel van je verloning? - > dan zal je moeten beslissen of je wilt laten uitkomen dat je voor een deel "in het zwart" beloond werd....
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
[/quote]
Thx,
Het kentekenbewijs (= inschrijvingsbewijs) staat op naam van de firma waar ik te werk ben tewerkgesteld.
Dus is dit waarschijnlijk toch eigendom van de firma en zal alles afhangen van de goodwill van de curator.
Ja, auto maakt deel uit van verloning.B7H4long schreef: ↑2 juli 2020, 15:31Maakt de auto officieel deel uit van je verloning? En word er dan ook maandelijks een VAA voordeel allerlei aard verrekend in je loonfiche? - > dan zal je de auto waarschijnlijk kunnen houden terwijl de curators het bedrijf verder zetten.
Is de auto niet officieel een deel van je verloning? - > dan zal je moeten beslissen of je wilt laten uitkomen dat je voor een deel "in het zwart" beloond werd....
Staat op loonstrookje en betaal maandelijks VAA