Bedrijfswagen nemen of niet?
Bedrijfswagen nemen of niet?
Dag allemaal,
Ik start over een aantal weken met een nieuwe job. Hiervoor heb ik 2 mogelijke contracten gepresenteerd gekregen, met en zonder bedrijfswagen. Ben niet helemaal zeker welke te nemen...
Eerst wat context: Ik ben 23 jaar (wordt 24) en leef samen met mijn partner op een huur appartement te Gent. Mijn partner heeft een bedrijfswagen en heeft deze nodig voor woon-werk verkeer. Winkelen doen we bijna altijd te voet, en rijden dus enkel naar speciaalzaken of naar familie.
Deze nieuwe job ligt pal in het centrum, waardoor ik best te voet of met de fiets ga, parking is daar sowieso niet. Ik rijd vandaag de dag met een kleine Hyundai van 2015. 85.000km, vorig jaar voor het eerst naar de keuring. Ding rijd prima. Ook staat het bedrijf heel achter een groene wereld, wat de social pressure toch wat opdrijft.
Ik heb dus de keuze uit 2.800 bruto en een bedrijfswagen (nieuwe Audi A3) + tankkaart of 3.100 bruto en een elektrische fiets + vergoeding + Cambio abonnement. Hoewel ik best een nieuwe wagen zou hebben, zou ik deze haast niet voor het werk moeten gebruiken naast één of andere meeting (post-corona) buitenshuis. Langs de andere kant, is een slordige 200 euro extra in de maand ook wel mooi meegenomen, en kan er nagedacht worden om mijn wagen te verkopen...
Wat zouden jullie doen?
Ik start over een aantal weken met een nieuwe job. Hiervoor heb ik 2 mogelijke contracten gepresenteerd gekregen, met en zonder bedrijfswagen. Ben niet helemaal zeker welke te nemen...
Eerst wat context: Ik ben 23 jaar (wordt 24) en leef samen met mijn partner op een huur appartement te Gent. Mijn partner heeft een bedrijfswagen en heeft deze nodig voor woon-werk verkeer. Winkelen doen we bijna altijd te voet, en rijden dus enkel naar speciaalzaken of naar familie.
Deze nieuwe job ligt pal in het centrum, waardoor ik best te voet of met de fiets ga, parking is daar sowieso niet. Ik rijd vandaag de dag met een kleine Hyundai van 2015. 85.000km, vorig jaar voor het eerst naar de keuring. Ding rijd prima. Ook staat het bedrijf heel achter een groene wereld, wat de social pressure toch wat opdrijft.
Ik heb dus de keuze uit 2.800 bruto en een bedrijfswagen (nieuwe Audi A3) + tankkaart of 3.100 bruto en een elektrische fiets + vergoeding + Cambio abonnement. Hoewel ik best een nieuwe wagen zou hebben, zou ik deze haast niet voor het werk moeten gebruiken naast één of andere meeting (post-corona) buitenshuis. Langs de andere kant, is een slordige 200 euro extra in de maand ook wel mooi meegenomen, en kan er nagedacht worden om mijn wagen te verkopen...
Wat zouden jullie doen?
Re: Bedrijfswagen nemen of niet?
Hoeveel km doe je met je huidige wagen?
Cambio alleen voor je werkverplaatsingen dan?
Als je later een woning wil kopen is een hoger loon interessant.
Als ze een groen imago hebben dan moeten ze maar een elektrische wagen aanbieden.
Die fiets moet je eens nadenken een speedpedelec is ook wel leuk natuurlijk.
Cambio alleen voor je werkverplaatsingen dan?
Als je later een woning wil kopen is een hoger loon interessant.
Als ze een groen imago hebben dan moeten ze maar een elektrische wagen aanbieden.
Die fiets moet je eens nadenken een speedpedelec is ook wel leuk natuurlijk.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Bedrijfswagen nemen of niet?
Je hebt het niet nodig, dus gewoon meer bruto nemen zodat je meer kan sparen
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Re: Bedrijfswagen nemen of niet?
Woon nog maar pas dicht bij mn huidige job, daarvoor +100km per dag.voodoo schreef: ↑24 januari 2021, 00:56 Hoeveel km doe je met je huidige wagen?
Cambio alleen voor je werkverplaatsingen dan?
Als je later een woning wil kopen is een hoger loon interessant.
Als ze een groen imago hebben dan moeten ze maar een elektrische wagen aanbieden.
Die fiets moet je eens nadenken een speedpedelec is ook wel leuk natuurlijk.
Nu tijdens de corona nu misschien 20km per week, enkel woon-werk en eens een winkel. Cambio abonnement is volgens mij redelijk vrij te gebruiken.
Re: Bedrijfswagen nemen of niet?
Jij hebt nu een eigen wagen, je partner een bedrijfswagen en jullie wonen in (het centrum van) Gent.
In de eerste plaats vraag ik mij af waarom jullie 2 wagens nodig hebben. Zal je na het aanvaarden van die job de wagen sowieso van de hand doen?
Wat zijn de regels van de bedrijfswagen van je partner? Mag jij hiermee vrij rijden of liggen hier beperkingen op waardoor je nog steeds de nood hebt om een eigen wagen te hebben?
Ik heb in het verleden ook voor het dilemma gestaan voor een bedrijfswagen kiezen of niet en hoe je het draait of keert, een bedrijfswagen is zeer vaak een financieel voordeel om te hebben. Je huidige wagen houden kost je best wel veel geld (verzekering jonge bestuurder, rijtaks, brandstof, onderhoud,...) waardoor beide financieel al hetzelfde zijn zonder ook maar 1 km met je privé wagen te hebben gereden. Echter als je bedrijfswagen een ongeval heeft krijg je dag erna een andere, bij je eigen wagen is dit niet zo.
Toen ik de keuze kon maken heb ik nog 2 jaar verder gereden met mijn eigen wagen (financieel was dit toen nog een klein voordeel vanwege km vergoedingen omdat ik met mijn eigen wagen rond reed en zeer goedkoop onderhoud kon doen) maar finaal was de bedrijfswagen financieel interessanter omdat ik niet meer moest verplaatsen voor het werk.
Hou rekening mee dat kiezen voor een bedrijfswagen je ook belastingen moet betalen op het voordeel alle aard. Bedrijfswagens worden vanaf dit jaar ook wat zwaarder belast. Een Audi A3 is ook best een duur beestje (hoge catalogus waarde voor wat je krijgt). Moest je vrije keuze hebben in de wagen, dan zijn opties als een benzine Opel of Seat een stuk goedkoper in het voordeel alle aard vanwege hun lagere catalogus waarde die mee bepalend zijn voor het voordeel alle aard.
Mijn mening:
Die 2de wagen niet nodig? Doe die 2de wagen weg en kies voor extra bruto.
Als je die 2de wagen echt niet weg wil / kan doen en je doet echt zeer weinig km, kies dan extra bruto en gebruik dat Cambio abonnement als je een wagen nodig hebt (onder de 5.000 km / jaar is zo'n deelwagen nog interessant).
Als je die 2de wagen echt niet weg wil / kan doen en je doet wel wat km (ongeveer > 5.000km/jaar, bereken zelf eens vanaf wanneer een deelwagen interessanter is als een privé wagen), neem dan de bedrijfswagen. Als je het logo van de wagen niet belangrijk vindt, probeer een goedkope bedrijfswagen te nemen zodat je VAA laag blijft.
In de eerste plaats vraag ik mij af waarom jullie 2 wagens nodig hebben. Zal je na het aanvaarden van die job de wagen sowieso van de hand doen?
Wat zijn de regels van de bedrijfswagen van je partner? Mag jij hiermee vrij rijden of liggen hier beperkingen op waardoor je nog steeds de nood hebt om een eigen wagen te hebben?
Ik heb in het verleden ook voor het dilemma gestaan voor een bedrijfswagen kiezen of niet en hoe je het draait of keert, een bedrijfswagen is zeer vaak een financieel voordeel om te hebben. Je huidige wagen houden kost je best wel veel geld (verzekering jonge bestuurder, rijtaks, brandstof, onderhoud,...) waardoor beide financieel al hetzelfde zijn zonder ook maar 1 km met je privé wagen te hebben gereden. Echter als je bedrijfswagen een ongeval heeft krijg je dag erna een andere, bij je eigen wagen is dit niet zo.
Toen ik de keuze kon maken heb ik nog 2 jaar verder gereden met mijn eigen wagen (financieel was dit toen nog een klein voordeel vanwege km vergoedingen omdat ik met mijn eigen wagen rond reed en zeer goedkoop onderhoud kon doen) maar finaal was de bedrijfswagen financieel interessanter omdat ik niet meer moest verplaatsen voor het werk.
Hou rekening mee dat kiezen voor een bedrijfswagen je ook belastingen moet betalen op het voordeel alle aard. Bedrijfswagens worden vanaf dit jaar ook wat zwaarder belast. Een Audi A3 is ook best een duur beestje (hoge catalogus waarde voor wat je krijgt). Moest je vrije keuze hebben in de wagen, dan zijn opties als een benzine Opel of Seat een stuk goedkoper in het voordeel alle aard vanwege hun lagere catalogus waarde die mee bepalend zijn voor het voordeel alle aard.
Mijn mening:
Die 2de wagen niet nodig? Doe die 2de wagen weg en kies voor extra bruto.
Als je die 2de wagen echt niet weg wil / kan doen en je doet echt zeer weinig km, kies dan extra bruto en gebruik dat Cambio abonnement als je een wagen nodig hebt (onder de 5.000 km / jaar is zo'n deelwagen nog interessant).
Als je die 2de wagen echt niet weg wil / kan doen en je doet wel wat km (ongeveer > 5.000km/jaar, bereken zelf eens vanaf wanneer een deelwagen interessanter is als een privé wagen), neem dan de bedrijfswagen. Als je het logo van de wagen niet belangrijk vindt, probeer een goedkope bedrijfswagen te nemen zodat je VAA laag blijft.
Re: Bedrijfswagen nemen of niet?
Is dat eigenlijk een aanvaardbaar verschil in keuze; 300€ bruto meer of een auto?
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC Ancora - Montea - Shell - Shurgard - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
Re: Bedrijfswagen nemen of niet?
Het is natuurlijk niet enkel €300 maar €300 en elektrische fiets + vergoeding + Cambio abonnement.
Die elektrische fiets heeft waarschijnlijk een €2000 van waarde en ik neem aan dat die afgeschreven is na x aantal jaar. De fietsvergoeding is leuk maar gezien TS zegt mogelijk te voet naar het werk te zullen gaan denk ik niet dat je hier rijk van zal worden.
Het Cambio abonnement, dat is vaag. Je hebt het van €4, €8 of €22/maand. Hoe hoger het abonnement, hoe goedkoper jijzelf zal rijden per km. Als de werkgever er "goedkoop" vanaf wilt zijn is €4 / maand niet echt interessant, tenzij (zoals Cambio zelf zegt) als je maar 1x per maand eens naar familie rijdt (voor max 50km).
Een belangrijker vraag ik die mij wel zou stellen, als ik kies voor "zonder bedrijfswagen", kan ik dit later nog veranderen? Je huurt immers en ik denk dat je dit niet voor de rest van je leven zal doen. Als je zou vertrouwen op de bedrijfswagen van je partner, en die verliest die bedrijfswagen (of de relatie is gedaan), dan wordt plots die wagen een pak interessanter.
Hoort de wagen dus gewoon deel uit van het loonpakket en kost die je gewoon €300 bruto of is het nu kiezen en mogelijk enkel bij een of andere grote opslag kan die terug aan bod komen?
Die elektrische fiets heeft waarschijnlijk een €2000 van waarde en ik neem aan dat die afgeschreven is na x aantal jaar. De fietsvergoeding is leuk maar gezien TS zegt mogelijk te voet naar het werk te zullen gaan denk ik niet dat je hier rijk van zal worden.
Het Cambio abonnement, dat is vaag. Je hebt het van €4, €8 of €22/maand. Hoe hoger het abonnement, hoe goedkoper jijzelf zal rijden per km. Als de werkgever er "goedkoop" vanaf wilt zijn is €4 / maand niet echt interessant, tenzij (zoals Cambio zelf zegt) als je maar 1x per maand eens naar familie rijdt (voor max 50km).
Een belangrijker vraag ik die mij wel zou stellen, als ik kies voor "zonder bedrijfswagen", kan ik dit later nog veranderen? Je huurt immers en ik denk dat je dit niet voor de rest van je leven zal doen. Als je zou vertrouwen op de bedrijfswagen van je partner, en die verliest die bedrijfswagen (of de relatie is gedaan), dan wordt plots die wagen een pak interessanter.
Hoort de wagen dus gewoon deel uit van het loonpakket en kost die je gewoon €300 bruto of is het nu kiezen en mogelijk enkel bij een of andere grote opslag kan die terug aan bod komen?
Re: Bedrijfswagen nemen of niet?
Ik zou persoonlijk kiezen voor een hoger loon. Mijn vrouw heeft in september 2020 ook die keuze gemaakt. Ze reed ook met een bedrijfswagen ook al werkte ze op 4 km van onze deur al moest ze af en toe wel op bezoek gaan bij oudere klanten (bank) maar de tijden zijn veranderd door de pandemie. Ze heeft een elektrische fiets gekregen en krijgt dan jaarlijks voor een mooi bedrag ecocheques en cadeaucheques. Het bedrag dat we meer kunnen sparen is toch wel niet te verwaarlozen. Ik denk persoonlijk dat salariswagens toch een beetje passé aan het worden zijn. Tenzij je de auto echt nodig hebt in functie van het werk.
The true terrorists of our world do not meet at the docks at midnight, or scream "Allahu Akbar" before some violent action. The true terrorists of our world wear 5000 dollar suits and work in the highest positions of finance, government and business.
Re: Bedrijfswagen nemen of niet?
Lees wel je " Car policy " of je hem ook volledig prive mag gebruiken, naar het buitenland rijden, tijdens je verlofperiodede wagen mag gebruiken ,,,, je partner ermee mag rijden enz. enz...
Re: Bedrijfswagen nemen of niet?
Alles hangt af van TS hoe belangrijk die 2 wagen zijn. Als je op "den buiten" woont met een paar kinderen dan kan ik nog ergens een tweede wagen begrijpen, maar als je in Gent zit, op amper een paar km van je werk, je partner al een bedrijfswagen heeft,... dan lijkt mij die tweede wagen echt wel meer parkeerzorgen te bezorgen dan iets anders.
Evalueren of die 2de wagen echt nodig is, lijkt mij hier het belangrijkste en zoals gezegd, car policy nakijken (maar dan eerder van je partner om te zien of en wanneer je ermee mag rijden).
Veel policies zullen zeggen dat mensen onder hetzelfde dak ermee mogen rijden, maar bij ons zit wel de beperking dat de wagen tijdens kantooruren volledig ter beschikking moeten zijn van de werknemer (ookal werkt die thuis en gebruikt die de wagen niet).
Ook bekijken of de wagen een functiewagen is of onderdeel uitmaakt van het loon. Indien functiewagen kan het bedrijf die terug afnemen indien je van functie binnen het bedrijf verandert of je bedrijf evalueert dat de functie die niet meer nodig acht.
Misschien ook wel een leuke, hoe is de franchise geregeld van de wagen. Bij een kennis van mij heeft die recent een ongeval gehad en blijkt dat de franchise zo maar eventjes €750 is. Dit samen met het feit dat leasing maatschappijen voor elke bluts verwachten dat die hersteld worden kan dit wel een reden zijn om de wagen niet te nemen (weet natuurlijk niet in hoeverre je een brokkenpiloot bent, maar in het centrum van Gent kan er altijd wel eens een bus of fiets even tegen zitten).
Evalueren of die 2de wagen echt nodig is, lijkt mij hier het belangrijkste en zoals gezegd, car policy nakijken (maar dan eerder van je partner om te zien of en wanneer je ermee mag rijden).
Veel policies zullen zeggen dat mensen onder hetzelfde dak ermee mogen rijden, maar bij ons zit wel de beperking dat de wagen tijdens kantooruren volledig ter beschikking moeten zijn van de werknemer (ookal werkt die thuis en gebruikt die de wagen niet).
Ook bekijken of de wagen een functiewagen is of onderdeel uitmaakt van het loon. Indien functiewagen kan het bedrijf die terug afnemen indien je van functie binnen het bedrijf verandert of je bedrijf evalueert dat de functie die niet meer nodig acht.
Misschien ook wel een leuke, hoe is de franchise geregeld van de wagen. Bij een kennis van mij heeft die recent een ongeval gehad en blijkt dat de franchise zo maar eventjes €750 is. Dit samen met het feit dat leasing maatschappijen voor elke bluts verwachten dat die hersteld worden kan dit wel een reden zijn om de wagen niet te nemen (weet natuurlijk niet in hoeverre je een brokkenpiloot bent, maar in het centrum van Gent kan er altijd wel eens een bus of fiets even tegen zitten).
- EarthNvstr1
- VIP member

- Berichten: 7336
- Lid geworden op: 13 dec 2020
- Contacteer:
Re: Bedrijfswagen nemen of niet?
Als het werk van je partner stabiel is en als je een 2de wagen niet nodig vindt:
- optie met fiets kiezen (P.S.: dit is wellicht ook een leasefiets)
- eigen wagen verkopen
Wat er later komt, kan je op dat moment beslissen.
- optie met fiets kiezen (P.S.: dit is wellicht ook een leasefiets)
- eigen wagen verkopen
Wat er later komt, kan je op dat moment beslissen.
Re: Bedrijfswagen nemen of niet?
Die bedenking maak ik me ook eerlijk gezegd.
Al heb ik bijvoorbeeld totaal geen idee hoeveel een Cambia-abbo kost...
THE POWER OF COMPOUNDING
"Compound interest is the eighth wonder of the world. He who understands it, earns it. He who doesn't, pays it."
-Albert Einstein-
"Compound interest is the eighth wonder of the world. He who understands it, earns it. He who doesn't, pays it."
-Albert Einstein-
Re: Bedrijfswagen nemen of niet?
Vanuit de optiek van het bedrijf wel.
300 bruto kost de firma (met patronale lasten bij) 375 euro.
Een kleine firmawagen heb je al voor 450 euro en minder per maand én is fiscaal aftrekbaar.
Uiteraard is dat vanuit het oogpunt van het personeelslid anders. Dan is 300 bruto maar een dikke 230 netto. Misschien zelfs minder, afhankelijk van het loon. In de hoogste schijf betaal je 50 pc belastingen en 13 pc sociale bijdragen waardoor je 37 pc overhoudt. Maal 3 is 111 euro van de 300.
´t Is niet voor niks dat er zo kwistig firmawagens uitgedeeld worden, he. Maar als je partner er al 1 heeft en je woont in een stad die qua mobiliteit een drama is...
300 bruto kost de firma (met patronale lasten bij) 375 euro.
Een kleine firmawagen heb je al voor 450 euro en minder per maand én is fiscaal aftrekbaar.
Uiteraard is dat vanuit het oogpunt van het personeelslid anders. Dan is 300 bruto maar een dikke 230 netto. Misschien zelfs minder, afhankelijk van het loon. In de hoogste schijf betaal je 50 pc belastingen en 13 pc sociale bijdragen waardoor je 37 pc overhoudt. Maal 3 is 111 euro van de 300.
´t Is niet voor niks dat er zo kwistig firmawagens uitgedeeld worden, he. Maar als je partner er al 1 heeft en je woont in een stad die qua mobiliteit een drama is...
Re: Bedrijfswagen nemen of niet?
Van die 300€ bruto blijft vermoedelijk nog geen 150€ over dus ... je bouwt in theorie zo wel iets meer pensioen op maar ook iets meer afdragen aan belastingen.
Puur 300€ meer of bedrijfswagen lijk ik eerlijk geneigd om voor auto te kiezen. Die elektrische fiets zou ik minder boodschap aan hebben. En Cambio lijkt me zo'n gedoe met reserveren enz... kan in een grootstad natuurlijk wel handiger zijn dan in een boerendorp waar ik woon
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC Ancora - Montea - Shell - Shurgard - Syensqo - Umicore - VGP - Xior


