Beginneling - Langetermijn beleggen - S&P 500
TIP
Beginneling - Langetermijn beleggen - S&P 500
Hallo allemaal!
Zoals je kan zien ben ik nieuw op het forum.
Ik heb het forum al eens bekeken maar ik vond niet echt wat ik zocht.
Ik zou graag op lange termijn investeren in een index fonds zoals de S&P 500.
Ik heb me laten wijsmaken dat dit een goede keuze is voor een lange termijn belegging van 10 jaar + zonder al te veel risico's. Tijdens deze periode wordt er jaarlijks bijgekocht.
Ik heb hierover enkele vragen:
- Is het mogelijk om aandelen van S&P 500 te kopen in Belgie?
- Bij welke online trader kan ik dit best doen?
- Hoeveel belastingen moet ik betalen moest ik het geld nodig hebben?
Waarschijnlijk heb ik hier termen verkeerd gebruikt maar ik denk wel dat je weet wat ik bedoel
Alvast bedankt voor een berichtje.
Zoals je kan zien ben ik nieuw op het forum.
Ik heb het forum al eens bekeken maar ik vond niet echt wat ik zocht.
Ik zou graag op lange termijn investeren in een index fonds zoals de S&P 500.
Ik heb me laten wijsmaken dat dit een goede keuze is voor een lange termijn belegging van 10 jaar + zonder al te veel risico's. Tijdens deze periode wordt er jaarlijks bijgekocht.
Waarschijnlijk heb ik hier termen verkeerd gebruikt maar ik denk wel dat je weet wat ik bedoel

Re: Beginneling - Langetermijn beleggen - S&P 500
Aandelen kun je niet kopen niet omdat S&P 500 een index is.
Wel kun je ETF's kopen die de S&P 500 volgt, zo heeft iShares, Vanguard, enz...deze trackers;
Ikzelf heb de s&p 500 UCITS ETF (distr) met ISIN IE0031442068 die op AEX te koop is, deze geeft ook elke kwartaal een dividend.
Er zijn fiscaal nadelen bij dividend- uitkeringen en ze zouden minder hard groeien dan de kapitalisatie- ETF's, maar dit is een eigen keuze...
Wel kun je ETF's kopen die de S&P 500 volgt, zo heeft iShares, Vanguard, enz...deze trackers;
Ikzelf heb de s&p 500 UCITS ETF (distr) met ISIN IE0031442068 die op AEX te koop is, deze geeft ook elke kwartaal een dividend.
Er zijn fiscaal nadelen bij dividend- uitkeringen en ze zouden minder hard groeien dan de kapitalisatie- ETF's, maar dit is een eigen keuze...
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Je, een tracker lijkt me een goede oplossing. In België betaal je 30% belasting op dividenden en geen belasting op meerwaarden. Daarpm kies je best voor een herbeleggende tracker en geen distribuerende. Een voorbeeld is CSPX voor de SP500.
Of dit een veilige oplossing is... het kan snel 50% of meer van zijn waarde verliezen. Op langere termijn misschien, maar je hebt zo geen emerging markets, andere developed markets... dat zou beter zijn voor diversificatie, net zoals eventueel obligaties.
Broker hangt af van je startbedrag, welke service je wil...
Belasting zal met een accumulerende tracker voornamelijk in beurstaksen zitten. Geen roerende voorheffing als je geen dividenden ontvangt en zolang deze regels niet veranderen ook geen belasting op meerwaarden.
Of dit een veilige oplossing is... het kan snel 50% of meer van zijn waarde verliezen. Op langere termijn misschien, maar je hebt zo geen emerging markets, andere developed markets... dat zou beter zijn voor diversificatie, net zoals eventueel obligaties.
Belasting zal met een accumulerende tracker voornamelijk in beurstaksen zitten. Geen roerende voorheffing als je geen dividenden ontvangt en zolang deze regels niet veranderen ook geen belasting op meerwaarden.
Inderdaad, ETF's is wat ik bedoelGeorg schreef: ↑26 augustus 2019, 08:25 Aandelen kun je niet kopen niet omdat S&P 500 een index is.

- Kan ik die van Vanguard kopen hier in Belgie?
- AEX is een beleggersportaal neem ik aan?
- Op welke site heb jij deze index gekocht?
Bedankt voor je berichtje!
- AEX is de beurs in Nederland.Vitallica schreef: ↑26 augustus 2019, 09:26Inderdaad, ETF's is wat ik bedoelGeorg schreef: ↑26 augustus 2019, 08:25 Aandelen kun je niet kopen niet omdat S&P 500 een index is.
Er zijn fiscaal nadelen bij dividend- uitkeringen en ze zouden minder hard groeien dan de kapitalisatie- ETF's, maar dit is een eigen keuze...![]()
- Zoals reeds hoger aangehaald door Picaro, kan je beter kiezen voor een accumulerende ETF in plaats van een distribuerende. Dat bespaart je 30% dividendbelasting
- Risico: aandelen zijn altijd risicovol! Een bedrijf kan failliet gaan dus dan is je aandeel niets meer waard. Door een korf van aandelen te kopen spreid je dat risico, maar het risico is niet weg. Hou er als vuistregel rekening mee dat zelfs een goed gespreide ETF 50% kan dalen in waarde. Op lange termijn is de kans echter klein dat je geld fors zal verminderen in waarde (althans als het verleden een goede graadmeter is voor de toekomst en als je rustig blijft in woelige tijden en je ETF op dat moment niet verkoopt).
- Keuze van ETF: S&P 500 is geen slechte keuze als je je risico wilt spreiden want de VS maakt zo'n 55% van alle gekapitaliseerde aandelen wereldwijd uit. Maar je sluit dan wel Europa, Japan, China, ... uit? Is dat een bewuste keuze? Zo nee, weet dat er ook ETF's bestaan die breder gaan dan enkel de VS. Persoonlijk zet ik niet enkel in op de VS maar probeer ik zoveel mogelijk van de wereld te bezitten.
- Goede sites waar je ETF's kan kopen: DeGiro (de goedkoopste, maar ook een tikkeltje omslachtig), Binck, Keytrade, MeDirect, ...
Ik ben niet zeker of Vanguard in de EU te koop is omdat het mogelijk niet aansluit bij PRIIPS- verordening.Vitallica schreef: ↑26 augustus 2019, 09:26Inderdaad, ETF's is wat ik bedoelGeorg schreef: ↑26 augustus 2019, 08:25 Aandelen kun je niet kopen niet omdat S&P 500 een index is.
Er zijn fiscaal nadelen bij dividend- uitkeringen en ze zouden minder hard groeien dan de kapitalisatie- ETF's, maar dit is een eigen keuze...![]()
De AEX is de Amsterdamse beurs, en via broker Binck of Bolero of...kun je de ETF's aankopen.
Zelf ben ik bij Binck.
- Ik zou dus mijn divident gewoon terug kunnen investeren in de EFT zonder 30% belastingen te hoeven betalen? Dit is wat je bedoeld met een herbeleggende tracker?Picaro schreef: ↑26 augustus 2019, 08:29 Je, een tracker lijkt me een goede oplossing. In België betaal je 30% belasting op dividenden en geen belasting op meerwaarden. Daarpm kies je best voor een herbeleggende tracker en geen distribuerende. Een voorbeeld is CSPX voor de SP500.
- Ik zou mijn kapitaal spreiden over 3 indexen, Ik denk aan een Amerikaanse, Europese en een Aziatische.
- Startbedrag zou een €10.000 zijn verspreid over drie indexen.
- Beurstaksen zijn de fees die je betaald bij je broker? klopt het dat dit 0,35% bedraagd met een maximum van €1600?
- AEX is dus geen broker maar een EFT van Nederland?jvdc schreef: ↑26 augustus 2019, 11:01- AEX is de beurs in Nederland.
- Zoals reeds hoger aangehaald door Picaro, kan je beter kiezen voor een accumulerende ETF in plaats van een distribuerende. Dat bespaart je 30% dividendbelasting
- Risico: aandelen zijn altijd risicovol! Een bedrijf kan failliet gaan dus dan is je aandeel niets meer waard. Door een korf van aandelen te kopen spreid je dat risico, maar het risico is niet weg. Hou er als vuistregel rekening mee dat zelfs een goed gespreide ETF 50% kan dalen in waarde. Op lange termijn is de kans echter klein dat je geld fors zal verminderen in waarde (althans als het verleden een goede graadmeter is voor de toekomst en als je rustig blijft in woelige tijden en je ETF op dat moment niet verkoopt).
- Keuze van ETF: S&P 500 is geen slechte keuze als je je risico wilt spreiden want de VS maakt zo'n 55% van alle gekapitaliseerde aandelen wereldwijd uit. Maar je sluit dan wel Europa, Japan, China, ... uit? Is dat een bewuste keuze? Zo nee, weet dat er ook ETF's bestaan die breder gaan dan enkel de VS. Persoonlijk zet ik niet enkel in op de VS maar probeer ik zoveel mogelijk van de wereld te bezitten.
- Goede sites waar je ETF's kan kopen: DeGiro (de goedkoopste, maar ook een tikkeltje omslachtig), Binck, Keytrade, MeDirect, ...
- Een accumulerende EFT is inderdaad interessanter.
- Het wordt een set en forget belegging, Indexfondsen hebben een stijgende lijn over tientallen jaren dus ziet er het er mij geen hoog risico uit voor lange termijn.
- Er is mij aangeraden om inderdaad de portfolio uit te breiden naar andere werelddelen zoals Europa en Azië. Zodat de hele wereld in mijn portfolio zit.
- Ik denk dat ik mezelf ga aansluiten bij Binc. Hebben deze doenbare fees?
Hallo Vitallica,
Welkom op het forum.
Je hebt reeds een reeks goede antwoorden gekregen.
De sp500 is een index op 500 grote bedrijven uit de US. Samen op ongeveer 1/2 van het geld dat in aandelen belegd is. Ze hebben het de laatste 10 jaar zeer goed gedaan. Het eerste decennium van deze eeuw hebben de niet US aandelen het beter gedaan. Niemand weet wat de volgende 10 jaar zal brengen. Je kan op de US aandelen inzetten, of op de non-US, of op beide en een klein stukje kopen van "alle" grote bedrijven uit de wereld.
Indexfondsen koop je als Belg typisch op de beurs als een ETF (exchange traded fund=tracker). Je doet dit via aan broker of een beursrekening bij je bank.
Als je "accumulerende" fondsen koopt betaal je geen 30% roerende voorheffing op de dividenden. Je betaald wel een beurstax van 0,12% per aankoop.
Er zijn verschillende bedrijven die ETF's aanbieden aan de Belgische belegger: Vanguard, iShares, SPDR. Deze drie hebben bijvoorbeeld elk een "wereldfonds" dat de dividenden accumuleerd.
- Vanguard FTSE all world: bevat ook de opkomende landen, heeft een interne beheerskost van 0,25 per jaar
- ishares core MSCI world: geen opkomende landen. Jaarlijkse kost van 0,20%
- spdr MSCI world: jaarlijks kost van 0,12% maar iets lager aanbod volume.
Welkom op het forum.
Je hebt reeds een reeks goede antwoorden gekregen.
Indexfondsen laten je toe om in een keer in een heel mandje aandelen te beleggen. Je spreid dus je risico, maar aandelen blijven altijd risicovol. Aandelen kunnen op korte periode 50% en meer verliezen en zelfs na vele jaren niet terug op het oorspronkelijk niveau staan.Vitallica schreef: ↑25 augustus 2019, 22:09 Ik zou graag op lange termijn investeren in een index fonds zoals de S&P 500.
Waarschijnlijk heb ik hier termen verkeerd gebruikt maar ik denk wel dat je weet wat ik bedoel![]()
De sp500 is een index op 500 grote bedrijven uit de US. Samen op ongeveer 1/2 van het geld dat in aandelen belegd is. Ze hebben het de laatste 10 jaar zeer goed gedaan. Het eerste decennium van deze eeuw hebben de niet US aandelen het beter gedaan. Niemand weet wat de volgende 10 jaar zal brengen. Je kan op de US aandelen inzetten, of op de non-US, of op beide en een klein stukje kopen van "alle" grote bedrijven uit de wereld.
Indexfondsen koop je als Belg typisch op de beurs als een ETF (exchange traded fund=tracker). Je doet dit via aan broker of een beursrekening bij je bank.
Als je "accumulerende" fondsen koopt betaal je geen 30% roerende voorheffing op de dividenden. Je betaald wel een beurstax van 0,12% per aankoop.
Er zijn verschillende bedrijven die ETF's aanbieden aan de Belgische belegger: Vanguard, iShares, SPDR. Deze drie hebben bijvoorbeeld elk een "wereldfonds" dat de dividenden accumuleerd.
- Vanguard FTSE all world: bevat ook de opkomende landen, heeft een interne beheerskost van 0,25 per jaar
- ishares core MSCI world: geen opkomende landen. Jaarlijkse kost van 0,20%
- spdr MSCI world: jaarlijks kost van 0,12% maar iets lager aanbod volume.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.