Beginnen met beleggen...binnen 2 à 3j
TIP
Re: Beginnen met beleggen...binnen 2 à 3j
Van dezelfde bron heb je ook:MountainTop schreef: ↑19 juli 2019, 17:55 Deze boeken zou ik persoonlijk aanraden te lezen.
https://www.bogleheads.org/wiki/Books:_ ... nd_reviews
https://www.bogleheads.org/wiki/Boglehe ... art-up_kit
1 Are you ready to invest?
2 Educate yourself
3 Create an investment plan
4 Asset allocation - set your level of risk
4.1 Asset allocation
4.2 Set your level of risk tolerance
5 Avoid common behavioral pitfalls
6 Portfolio construction
6.1 Keep costs low
6.2 Example Portfolios
6.3 Tax Considerations
7 Maintain your portfolio
8 Notes
9 See also
10 References
11 External links
en
https://www.bogleheads.org/wiki/Getting_started
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- 20 jaar is eerder lang, dus je portefeuille mag wel wat volatiele beleggingen zoals aandelen bevatten.Lulu79 schreef: ↑22 juli 2019, 14:19
@dw: heel pertinente vragen:
- voor binnen een 20-tal jaar
- daar het "extra" geld zal zijn dus naast een goeie spaarpot, kan er zeker een deel risico voller zijn. Toch, mijn echtegenoot kennende zal het risico beperkt moeten zijn ;-)
- Oorspronkelijk wat het "gewoon" geld parkeren maar het onderwerp boeit me meer en meer en zou eigenlijk alles wat van dichterbij willen opvolgen. Misschien ben ik ietsje naïf, maar mijn geld steken in een bedrijf dat zelf in "iets" (product, strategie, een zusterbedrijf...) investeert, heb ik wel goesting om te "steunen".
- Eerder klein ;-)
- Die 6maand loon is wat we idd zeker op de kant houden. Dit jaar starten we grote werken en we hopen natuurlijk niet aan die limiet hoeven aan te komen maar iedereen weet dat er soms (lees: meestal) onaangename verrassingen tevoorschijn komen tijdens renovatiewerken. Vandaar, niets dringends en dat ik nu op mijn gemak begin rond te kijken/lezen en leren.
- Om je partner tevreden te houden moet er een stabiel element in de portefeuille zitten.
- Beleggen in zelfgekozen aandelen is dus zeker optie, toch met een deel van je geld.
- Het gaat om een eerder klein bedrag. Dan is het interessant om te vermelden dat de eerste 800 euro aan dividenden vrijgesteld zijn van Belgische roerende voorheffing. Aan een gemiddeld dividendrendement van ongeveer 3 % kan je dus al 25.000 euro in losse aandelen beleggen zonder dat het eeuwige argument van de Bogleheads, roerende voorheffing, van toepassing wordt.
Alleszins zou mijn advies zijn om volgende stappen na te gaan:
1) Wat is het hoogste percentage aandelen waar jij en je partner zich nog goed bij voelen? De rest hou je aan in een ETF gericht op kwaliteitsvolle obligaties (overheid of hoogstens investment-grade bedrijfsobligaties) en/of een spaarrekening met redelijke rente.
2) Voor het aandelengedeelte zou ik één van volgende twee opties aanraden:
- De volledig passieve weg: alles in één of twee breed gespreide ETFs, zoals de Bogleheads hier zullen aanbevelen. Zeker een goede strategie.
- Minstens een deel van je portefeuille in zelfgekozen kwaliteitsvolle aandelen investeren. Om het jezelf niet té moeilijk te maken zou je de zelfgekozen aandelen bv. kunnen beperken tot de Eurozone, eventueel zelfs tot België om volop te profiteren van de vrijstelling van roerende voorheffing.
Dit kan je dan aanvullen met een goedkope, brede ETF gericht op de VS (S&P500) en eventueel op opkomende markten. Sommige mensen stellen dat dit niet hoeft omdat de meeste succesvolle Belgische/Europese bedrijven hoe dan ook wereldwijd actief zijn, andere voelen zich toch comfortabeler met die niet-Europese ETFs ter spreiding.
Ik ga niet beweren dat de tweede van deze opties een hoger rendement zal opleveren dan de eerste- op lange termijn verwacht ik een zeer gelijkaardig rendement. Het voordeel van de eerste strategie is de extreme eenvoud, het voordeel van de tweede is dat veel mensen (mezelf incluis) het uitzoeken en analyseren van aandelen leerrijk en zelfs gewoon leuk vinden.
Voor goede Belgische aandelen zijn de aristocraten van Belca2 en de modelportefeuille van zeezout zeker aanraders, alsook de vele threads op dit forum (misschien wel in het bijzonder die over holdings).
Qua leesvoer is voor mij The Intelligent Investor nog steeds hét referentiewerk voor wie wilt beleggen, zeker als je verder wilt gaan dan een simpele ETF. Het boek is stokoud, maar er is geen beter standaardwerk over de valkuilen van beleggen. Ook de schrijfsels van Warren Buffett zijn de moeite waard.
-
- VIP member
- Contacteer:
Misschien termijnrekening overwegen? Eventueel in vreemde valuta als je wat risico wilt nemen... Wel niet bij een grootbank die gangsters pikken 6% premie op het wisselkoersrisico
.
Tegenwoordig heb je termijnrekeningen in gbp op 5 jaar die 1,10% netto per jaar geven plus een premie op het wisselkoersrisico van "maar" 1% (2 keer halve procent op de officiële wisselkoers)...
Plus de pond staat historisch laag, daar is nog wat opwaarts potentieel als de brexit meevalt. Aangezien dat fiasco tot nu toe kan het uiteindelijk resultaat alleen maar beter zijn dan verwacht

Tegenwoordig heb je termijnrekeningen in gbp op 5 jaar die 1,10% netto per jaar geven plus een premie op het wisselkoersrisico van "maar" 1% (2 keer halve procent op de officiële wisselkoers)...
Plus de pond staat historisch laag, daar is nog wat opwaarts potentieel als de brexit meevalt. Aangezien dat fiasco tot nu toe kan het uiteindelijk resultaat alleen maar beter zijn dan verwacht